بازدید 4075
در دیدار با صالحی؛

تاکید زيباري بر خروج منافقين از خاك عراق

هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از ديدار و گفت‌وگو با علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در تهران و در نشست خبري مشترك به تشريح گفت‌وگوهايش با صالحي پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۷۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷ 21 June 2011
وزير امور خارجه عراق با تأكيد بر ضرورت خروج اعضاي گروهك تروريستي منافقين از خاك كشورش گفت كه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق نيز تمديد نخواهد شد الّا به خواست دولت عراق.

به گزارش فارس، هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از ديدار و گفت‌وگو با علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در تهران و در نشست خبري مشترك به تشريح گفت‌وگوهايش با صالحي پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* حضور نيروهاي آمريكايي تمديد نمي‌شود مگر به‎خواست عراق

خبرنگار فارس با يادآوري مخالفت مردم عراق با حضور اشغالگران آمريكايي در اين كشور و موافقتنامه امنيتي بغداد - واشنگتن كه بر خروج نيروهاي اشغالگر تا پايان 2011 از عراق تأكيد شده است، به برخي اخبار مطرح شده مبني بر تلاش آمريكايي‌ها براي تمديد حضور در اين كشور اشاره كرد و نظر وزير خارجه عراق را جويا شد كه وي در اين باره اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌اي با حضور رهبران و گروه‌هاي سياسي در نهاد رياست جمهوري عراق برگزار و موضوع حضور نيروهاي آمريكايي در عراق مطرح شد و در آن با اجماع تأكيد شد كه دولت عراق بايد به تعهدش عمل و نيروهاي آمريكايي تا پايان سال 2011 خاك اين كشور را ترك كنند.

زيباري با تأكيد بر اينكه موضوع تمديد و تجديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق مطرح نشد و نيست، تصريح كرد: اين موضوع در هيچ شرايطي مطرح نخواهد بود، مگر اينكه دولت عراق از نيروهاي آمريكايي بخواهد كه حضور داشته باشند.

وي در عين حال يادآور شد كه عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق به اين معنا نيست كه نمايندگي ديپلماتيك، سياسي و كنسولي آمريكا نيز بخواهد از عراق خارج شود چرا كه يك‏سري تفاهمات مشترك بين دو كشور در اين زمينه وجود دارد.

* الآن زمان لغو رواديد نيست

وزير خارجه عراق در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس، در مورد آمادگي دولت عراق براي لغو رواديد بين ايران و عراق، با بيان اينكه: "ما تسهيلاتي را براي زوار ايراني فراهم مي‌كنيم "، گفت: تعداد رواديدهاي صادره دوبرابر شده؛ اما الآن وقت لغو رواديد نيست.

* منافقين خاك عراق را ترك كنند

وزير خارجه عراق در خصوص گروهك تروريستي منافقين نيز با بيان اينكه موضع دولت عراق در اين زمينه بسيار مشخص است، گفت: قرار است اردوگاه اشرف بسته شود و تا پايان سال جاري ميلادي به اعضاي اين گروهك ضرب الاجل داده شده كه خاك عراق را ترك كنند.

وي اظهار داشت: از سازمان‌ها و پارلمان‌هاي اروپايي خواسته شده كه در اين زمينه كمك و تشويق كنند كه تعدادي از كشورهاي اروپايي و غربي اعضاي اين گروهك را پذيرا باشند و هركس مايل است به اين كشورها برود، آن را بپذيرند.

زيباري ادامه داد: موضع دولت عراق در اين زمينه انسان‌دوستانه است و ما اين موضوع را بارها مطرح كرديم و پيشنهاد داديم كه كميته‌اي متشكل از عراق، ايران و صليب سرخ در اين زمينه تشكيل شود و درخواست‌هاي اعضاي اين گروهك كه در پادگان اشرف هستند در آن مطرح شود به‌خصوص آنهايي كه مي‌خواهند به جمهوري اسلامي ايران برگردند بدون هرگونه مشكل و فشاري به ايران بازگشته و تسهيلات لازم براي بازگشت آنها فراهم شود.

* برگزاري نشست كميته مشترك ايران، عراق و صليب سرخ درباره منافقين

وزير خارجه عراق از برگزاري نشست اين كميته در آينده نزديك و در بغداد خبر داد و در عين حال تصريح كرد: تصميم دولت عراق در اين زمينه مشخص است، ما خواستار بستن اين پادگان هستيم و از دولت‌هاي اروپايي نيز خواسته‌ايم كه اين اعضا را بپذيرند و ما راهكاري را به ايران ارائه كرديم تا با همكاري صليب سرخ امكان بازگشت ‌آنها را فراهم كنيم.

* تلاش عراق براي آزادي زندانيان ايراني در زندان‌هاي عراق

وي در خصوص ايرانيان زنداني در زندان‌هاي عراق كه به دليل ورود غيرمجاز به خاطر زيارت عتبات عاليات در بازداشت به سر مي‌برند، خاطرنشان كرد: دولت عراق در طي سال‌هاي گذشته صدها نفر از برادران و خواهران ايراني كه بيش از مدت قانوني در عراق حضور داشتند را آزاد كرد و همواره به دنبال حل اين مسئله بوده است.

زيباري با اشاره به قوانين و مقررات عراق گفت:‌ برخي به اين قوانين و مقررات پايبند نبودند و ما بر اساس احساسات انسان‌دوستانه خود فرمان عفو آنها را صادر و تعدادي از آنها را آزاد كرديم.

وزير خارجه عراق با بيان اينكه: "ما همواره به دنبال اين بوديم كه اين زندانيان را از طريق عفو عمومي آزاد كنيم "، گفت: در آينده نزديك تلاش مي‌شود تا با صدور فرمان عفو زندانيان ايراني در زندان‌هاي عراق آزاد شوند.

* حضور طالباني در اجلاس بين‌المللي مبارزه با تروريسم

وي درباره حضور مقامات عراقي در اجلاس بين‌المللي مبارزه با تروريسم كه قرار است چهارم و پنجم تيرماه در تهران برگزار شود به دعوت‌ محمود احمدي‌نژاد از جلال طالباني رئيس جمهور كشورش اشاره كرد.

خبرنگار فارس هم از زيباري پرسيد كه آيا جلال طالباني در اين نشست شركت مي‌كند كه وي پاسخ داد: ان‏شاءالله.

* تلاش منطقه‌اي و بين‌المللي براي مقابله با پديده گرد و غبار

زيباري درباره پديده گرد و غبار و اقدامات دولت عراق براي مقابله با اين قضيه، با بيان اينكه: "ما در عراق از اين گرد و غبار بسيار رنج مي‌بريم "، آن را پديده جديد زيست‏محيطي خواند كه دولت عراق نيز درگير آن مي‌باشد و افزود: اين پديده به خاطر تغييرات آب و هوايي رخ داده كه در جهان شاهد آن هستيم و براي مقابله با آن نيازمند تلاش منطقه‌اي و حتي بين‌المللي هستيم.

وزير خارجه عراق بر سرمايه‌گذاري در اين زمينه و در خصوص مسائل زيست‎محيطي تأكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه ابتكار خوبي را داشته و جلسات خوبي بين مسئولان محيط زيست دو كشور برگزار شده است.

وي با يادآوري اين نكته كه كشورهاي ديگر از جمله عربستان و كويت منشأ اين گرد و غبارها هستند، خاطرنشان كرد: سوريه نيز با اين مسئله درگير است و حل آن نيازمند تلاشي منطقه‌اي است.

* مخالف سركوب تظاهركنندگان بحريني هستيم

زيباري در خصوص اوضاع كنوني در بحرين با بيان اينكه موضع عراق نسبت به مسئله بحرين مشخص است، افزود: حاكميت بحرين براي ما محترم است و ما معتقديم مردم بحرين خودشان نظام و دولتشان را انتخاب مي‌كنند و سرنوشت مردم بحرين به دست آنها رقم مي‌خورد.

وي با بيان اينكه: "ما مخالف هرگونه سركوب عليه تظاهركنندگان بحريني هستيم "، گفت: در جهان امروز اجازه داده نمي‌شود كه اگر كسي خواسته‌هايي را دارد يا تظاهراتي را انجام مي‌دهد به راحتي سركوب شود. گفت‌وگوي واقعي بايد بين رژيم و مردم باشد.

وزير خارجه عراق به ابتكار اخير پادشاه بحرين براي گفت‌وگو با مردمش اشاره كرد و گفت: ما اين ابتكار را تأييد و از آن حمايت كرديم.

* تعيين خطوط مرزي به‏دور از هياهوي سياسي پيش مي‌رود

به گزارش خبرنگار فارس، هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در ابتداي اين نشست خبري نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در تهران و اينكه يك بار ديگر توانسته با علي‌اكبر صالحي ديدار كند، به اهميت روابط دوجانبه تهران و بغداد اشاره كرد و افزود: ما در گفت‌وگوهاي امروز در خصوص موضوعات متعددي بحث و تبادل نظر كرديم.

وزير خارجه عراق با بيان اينكه در خصوص پرونده‌هاي مرزي دو كشور دستاوردهاي خوبي حاصل شده، اظهار داشت: دستاوردهاي خوبي در زمينه تعيين خطوط مرزي آبي و خشكي از جمله در شط العرب (اروندرود) صورت گرفته و كميته‌هاي فني كار خود را به خوبي انجام داده و همكاري‌هاي سازنده‌اي در اين زمينه انجام شده است.

زيباري با ذكر اين نكته كه تعيين خطوط مرزي بر اساس اصولي كه هر دو كشور به آن معتقدند انجام شده، گفت: تعيين اين خطوط بدون هيچ گونه اشكال و به دور از هياهوي سياسي به شكل خوبي رو به پيش مي‌رود و منافع دو كشور را تأمين خواهد كرد.

وزير خارجه عراق اقدامات صورت گرفته در زمينه لايروبي شط ‌العرب و انجام نقشه‌برداري در آن را مثبت توصيف كرد و افزود: ديدار امروز من از تهران تداوم رايزني‌هايي است كه از گذشته در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌اي انجام شده است.

وي با ذكر اين نكته كه: "ما نمي‌توانيم خودمان را از تحولات منطقه جدا بدانيم "، خاطرنشان كرد: يكي از علت‌هاي اصلي سفر من به تهران اين بود كه به اطلاع مقامات جمهوري اسلامي برسانيم كه توانسته‌ايم موافقتنامه‌هايي را در زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري به منصه ظهور برسانيم.

زيباري گفت: بي‌‌صبرانه منتظر سفر محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران به عراق به منظور برگزاري كميسيون مشترك عالي دو كشور هستيم.

وي موافقتنامه اجتناب از ماليات مضاعف، همكاري گمركي، تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري مشترك و موافقتنامه همكاري اقتصادي و تجاري را از جمله موافقتنامه‌هايي عنوان كرد كه آماده شده تا در سفر رحيمي به امضا برسد.

وزير خارجه عراق گفت: يك‎سري موافقتنامه ديگر نيز در راستاي گسترش مناسبات قرار است آماده شود.

وزير خارجه عراق سفر زوار ايراني به عتبات عاليات را از ديگر مواردي برشمرد كه با صالحي درباره آن گفت‌وگو كرده است و افزود: تعداد زيادي از زوار ايراني عاشق امام حسين عليه السّلام بر اساس توافقات صورت گرفته بين دو كشور به عراق سفر مي‌كنند و عراق تلاش مي‌كند تسهيلات بيشتري را براي آنها فراهم كند.

وي رايزني‌ها در خصوص تحولات منطقه‌اي را از ديگر مواردي عنوان كرد كه با صالحي در خصوص آن به گفت‌وگو پرداخته و خاطرنشان كرد: آقاي صالحي نيز با من هم‏نظر بود كه عراق مجدداً نقش اساسي خود را در منطقه ايفا مي‌كند.

زيباري بار ديگر گفت: ما به سفر آقاي رحيمي و هيئت همراه كه به همكاري‌هاي هرچه بيشتر منجر خواهد شد، خوشبين هستيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی