بازدید 2896

تلاش جریان انحرافی برای دخالت در انتخابات اصل90

کد خبر: ۱۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳ 14 June 2011
در یک اقدام تعجب برانگیز ، قبل از انتخابات هیات رییسه در کمیسون اصل 90 ، روز گذشته ، اعضای هییت رییسه انتخاب شدند و شاکله هییت رییسه سال آخر کمیسون اصل 90 همان اعضای قبل با سمت های پیشین کمیسیون هستند و این امر ، یعنی انتخاب اعضا پیش از انتخاب رییس ، بدعت به شمار می رود

به گزارش اعتدال ، علی رغم برگزاری انتخابات تعیین روسای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی ، این مساله تاکنون برای مهمترین کمیسیون مجلس ، یعنی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی روی نداده است .

بنابر این گزارش، برخی جریانها درصدند تا هیات رییسه سابق این کمیسیون ابقا شوند و یکی از اعضای این کمیسیون که نقش گسترده ای را در افشای برخی از پرونده ها از جمله قاچاق سیگار ، پشت پرده بانک گردشگری و تحولات بازار ارز داشته، به ریاست این کمیسیون نرسد .

در این راستا ، یکی از متهمان مشهور پرونده بیمه، که موارد اتهامی متعدد دیگری نیز در زمینه مفاسد اقتصادی دارد، با نفوذ و آشنایی که با برخی نمایندگان دارد، درصدد بر آمد تا در سکوت کامل خبری و با استفاده از ظرفیت های مبهم آیین نامه داخلی مجلس، به هر نحوی باعث شود تا سخنگوی فعلی کمیسیون اصل 90 ، در جایگاه ریاست این کمیسیون قرار نگیرد.

لازم به ذکر است که شخص مذکور ، در سال گذشته هم ، از طریق لابی با برخی از نمایندگان حامی دولت، باعث شد تا نامزد فعلی ریاست کمیسون اصل 90، از انتخابات سال گذشته نیز انصراف دهد.

گفتنی است که سخنگوی فعلی کمیسیون اصل 90 نقش ویژه‌ای را در افشای برخی نزدیکان رئیس دفتر رییس جمهور در پرونده قاچاق سیگار داشته و درصدد است تا اطلاعات تکمیلی این پرونده را به مقامات عالی قضایی اعلام کند.

در همین راستا،  در یک اقدام تعجب برانگیز ، قبل از انتخابات هیات رییسه در کمیسون اصل 90 ، روز گذشته ، اعضای هییت رییسه انتخاب شدند و شاکله هییت رییسه سال آخر کمیسون اصل 90 همان اعضای قبل با سمت های پیشین کمیسیون هستند و این امر ، یعنی انتخاب اعضا پیش از انتخاب رییس ، بدعت به شمار می رود ، چرا که نامزد ناکام ریاست ، از تصدی نایب رییسی نیز باز می ماند .

 

در همین راستای ، حجت الاسلام نکونام ، رییس فعلی کمیسیون اصل 90 ، در گفتگو با خبرنگار ما ، این انتقاد را وارد ندانست و گفت : در آیین نامه داخلی،تصریحی بر این امور صورت نگرفته است .

 

از سویی حمید رضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس ، در گفتگو با خبرنگار اعتدال ، تعیین هیات رییسه کمیسیون اصل 90 ، پیش از انتخاب رییس را  امری تعجب برانگیز و نادرست دانست .

 

ماده32 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی:  به منظور سامان دادن و کارآمد سازی مجلس و نمایندگان، خصوصاً نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نودم(90)، کمیسیونی به نام اصل نودم(90) قانون اساسی تشکیل می‌گردد تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه نماید. اعضاء این کمیسیون به شرح ذیل است:
 

          1- از هرکمیسیون تخصصی یک‌نفر با معرفی کمیسیون مربوطه.
 

          2- هشت(8) نفر ازنمایندگان که توسط رؤسای شعب و هیأت رئیسه به عنوان اعضاء ثابت انتخاب می‌شوند.
 

          تبصره 1- رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیأت رئیسه مجلس از بین اعضاء ثابت کمیسیون و با رأی مجلس انتخاب می‌گردد.
 
          تبصره 2- اعضاء ثابت کمیسیون نباید عضو کمیسیونهای تخصصی مجلس باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان