بازدید 9147
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی؛

ملتی که دچار نابسامانی فرهنگی باشد، ملت ورشكسته ای خواهد بود

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی كشور، افزودند: در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود كه چرا یك اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیكه اگر به شرایط كنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود كه یك تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.
کد خبر: ۱۷۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳ 13 June 2011
اعضای شورای انقلاب فرهنگی که هفته پیش از سوی رهبر انقلاب منصوب شدند بعد از ظهر دوشنبه به دیدار ایشان رفتند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مقوله فرهنگ به عنوان هویت و شاكله معنوی یك ملت و گستره وسیع و تأثیر عمیق آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، مسئولیت شورایعالی انقلاب فرهنگی را مهم و عظیم خواندند و تأكید كردند: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استكبار برضد نظام اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی همچون یك قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراكز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را برعهده دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تشكر و قدردانی از تلاشها و اقدامات بسیار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا و شوراهای تابعه، به اهمیت موضوع فرهنگ به عنوان كالبد و باطن یك ملت اشاره كردند و افزودند: «فرهنگ و هویت یك ملت و سمت و سوی آن» را می توان با استفاده از شاخص های مصداقی همچون عقاید، اخلاق، آداب، رفتارهای فردی و اجتماعی و خَلقیات ملی تشخیص داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: اگر ملتی، از نظر شاكله ظاهری، مقبول و پیشرفته جلوه كند و از نظر فرهنگی و باطنی دچار نابسامانی باشد، ملت ورشكسته ای خواهد بود اما ملتی كه از نظر فرهنگی غنی باشد، حتی اگر برخی مشكلات سیاسی و اقتصادی نیز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدری است.

ایشان حفظ هویت و شاكله باطنی یك ملت را منوط به برطرف كردن نقایص و اصلاح رخنه های احتمالی در فرهنگ دانستند و تأكید كردند: روشنفكران، نخبگان، علمای دینی، فعالان سیاسی و در رأس همه، حكومت و حاكمان، قطب های تأثیرگذار در فرهنگ ملتها هستند كه هم توانایی تقویت فرهنگ و هم زمینه تضعیف و یا انحطاط آن را دارند.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی كشور، افزودند: در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود كه چرا یك اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیكه اگر به شرایط كنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود كه یك تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: با تحولات عظیم ارتباطاتی كه امروز در دنیا بوجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است.

ایشان جبهه استكبار را سردمدار اصلی این جنگ فرهنگی خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استكبار، همه كشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است زیرا نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده و اثبات كرده كه در این ایستادگی خود صادق است و توانایی مقابله و پیشرفت را نیز دارد.




رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی، تأكید كردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استكبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.

حضرت آیت الله خامنه ای نسل جوان كنونی انقلاب اسلامی را نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه خواندند و خاطرنشان كردند: من این نسل جوان را بسیار باور دارم و نمایشهای اعتقادی و دینی آن و حضور هوشمندانه سیاسی نسل جوان كنونی به مراتب عمیق تر، جذاب تر و پرمعناتر است اما باید قبول كرد كه ظرفیت های جامعه اسلامی و جوانان بیشتر از وضعیت فعلی است.

ایشان با تأكید بر اینكه باید اخلاق اسلامی بصورت كامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد، افزودند: لازمه این كار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه های گناه در جامعه است، ضمن آنكه باید برخی اختلالات و كمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همكاری جمعی، و وجدان كاری برطرف و اصلاح شوند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: سیاستگذاری راهبردی برای این اهداف و وظایف سنگین، بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اجرای سیاستگذاری های شورایعالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تاكید كردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است.

ایشان افزودند: تضمین اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.

رهبر انقلاب اسلامی تدوین سندهای بالادستی را از جمله وظایف اصلی شورایعالی انقلاب فرهنگی برشمردند و افزودند: یكی از سندهای بالادستی مورد نیاز كشور، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی است كه باید در آن، ضمن ترسیم وضع مطلوب، نیازها نیز دیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای یكی دیگر از وظایف مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی را تعیین اهداف، سیاستها و راهبردهای مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأكید كردند: نخبگان سرمایه های اصلی كشور هستند و نباید هیچ سستی یا غفلتی در این موضوع وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: ترویج نخبگی، احترام به نخبگان و استقبال از فكر و ایده برتر نخبگان باید همواره مورد توجه شورایعالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مسئول باشد.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه و اهمیت این شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: تدوین و تصویب سند جامع علمی كشور، بررسی سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهی جذب اعضای هیأتهای علمی، تصمیم گیری در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومی و عرصه كتاب از جمله اقدامات شورایعالی انقلاب فرهنگی در سالهای اخیر است.

آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گزارشی از فعالیتهای شورا، گفت: تدوین نقشه جامع علمی كشور و پیگیری اجرای آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستی آن، جداسازی نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگری اسناد برخی فناوریهای پیشرفته همچون فناوری نانو و بیوتكنولوژی، تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اصلاح ضوابط چاپ و نشر كتاب، شكل گیری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، سیاستگذاری برای بومی گزینی در آزمون سراسری دانشگاهها، و تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل