بازدید 11475

ستاد بازسازی عتبات عالیات به چه کاری مشغول است؟

ساخت مجتمع خدماتی، رفاهی، اداری و فرهنگی حرم حضرت سیدالشهدا(ع) با متراژ نزدیک به پانزده هزار متر در آستانه افتتاح است و تکمیل و طلاکاری گنبد امامین عسکریین (ع) در سامرا و تکمیل سنگ‌کاری این حرم مطهر، از جمله اقدامات در دست اجراست که...
کد خبر: ۱۷۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷ 12 June 2011
پس از سقوط دولت بعث در عراق با توجه به وضعيت نامناسب عتبات عاليات و اماکن متبرکه در این کشور و لزوم رسيدگي سریع به وضعیت این اماکن، ستاد بازسازي عتبات عاليات با هدف سازماندهي كمك هاي خيرين و نيروهاي متخصص داوطلب و مشاركت در امر مقدس بازسازي حرم هاي مطهر در سال 1382 تاسيس گرديد.

در این باره رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت وگو با «تابناک» اظهار داشت: ما هم‌اکنون فعالیت هایی را در عتبات عالیات، شامل حرم‌های حضرت علی (ع) در نجف اشرف، حرم امام حسین (ع) در کربلا، حرم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا، حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین، حرم امامین عسکریین در سامرا، مسلم بن عقیل در کوفه و طفلان مسلم در مصیب و با هدف بهینه سازی فضاهای مذکور به گونه ای که هم در شأن ائمه(ع) و هم زائرین آنها باشد، در دست اقدام داریم.

«حسن پلارک» در این باره گفت: فعالیت های ما از سال 84 آغاز شده است، به گونه ای که از محل نذورات مردمی و هدایای مردم ایران تا به امروز، کارهای خدماتی و نوسازی حرم‌ها را انجام دادیم و بیش از دویست پروژه کوچک و متوسط شامل سنگ‌کاری کامل درون حرم‌ها از کف تا دیوار، بازسازی و سنگ‌کاری صحن‌ها، تعویض طلای گنبدها در حرم امامین جوادین در کاظمین، تعویض گل‌دسته‌ها، سیستم‌های خدماتی حرم‌ها شامل سرویس‌های بهداشتی، فرش حرم‌ها، تهویه حرم‌ها، تعمیر و تعویض ضریح‌های مطهر و استراحتگاه در پیرامون حرم‌ها را به انجام رسانده ایم.

وی در ادامه یادآور شد: اینها کارهایی است که تاکنون انجام شده و هم‌اکنون کارهای بزرگ ما شامل توسعه حرم‌های مطهر است.

پلارک افزود: در این باره، بیش از 1500 میلیارد پروژه تعریف شده و در دست اجرا داریم که بزرگترین آنها، گسترش صحن حرم علوی به متراژ 198 هزار متر مربع زیربنا با افزایش ده برابری فضای کنونی است، همچنین پروژه‌های بزرگ دیگر، ساخت بیمارستان در کربلای معلا، متعلق به حرم سیدالشهداست که در آستانه تثبیت آن هستیم.

وی همچنین ادامه داد: ساخت مجتمع خدماتی، رفاهی، اداری و فرهنگی حرم حضرت سیدالشهدا(ع) با متراژ نزدیک به پانزده هزار متر در آستانه افتتاح است و تکمیل و طلاکاری گنبد امامین عسکریین (ع) در سامرا و تکمیل سنگ‌کاری این حرم مطهر از جمله اقدامات در دست اجراست.

پلارک برای نمونه به اقدامات جدیدی نیز مبنی بر برگزاری برنامه هایی به مناسبت های گوناگون اشاره کرد؛ برای نمونه، وی برنامه سیزدهم رجب در حسینیه‌ای جنب حرم حضرت علی(ع) را یادآور شد.

وی در پایان، برای جذب نذورات، کمک و هدایای مردمی، شماره حساب 110 بانک ملی و بانک صادرات ایران را نیز اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
بهتر است خود عراق این کارها را انجام دهد فروش نفت انها به مراتب از ایران بیشتر شده است مضافا اینکه بدهی انها به ایران خیلی زیاد است و صلاح نیست از پول این مملکت امارات دیگری ساخته شود.
دستتون درد نکنه فقط وقتی صاحب نذورات میرن عراق با بی ادبی بعضیها و بمب گذاری بعضیهای دیگه که کلی از این مراسلات سنگ و طلا و ... گیرشون اومده مواجه می شن
هنوز حرم آقام امام هادي و امام حسن عسگري عليهما السلام خاكيه . چرا درست نمي شه؟
سلام اگه نگم دلم میترکه ! هرچند شاید تابناک پخش نکنه! و ان اینکه این همه خرج عراق میکنیم و دست اخر تو فرودگاه نجف که آنهم ساخت ایران است کلی فحش نثار مان میکنن !!این درد را به کی بگوییم ؟
ایا اینها متعلق به مردم ایران است؟
چقدر هزینه شده؟
خدا اجرتان دهد
با اين همه چرا به زائران بي اخترامي مي كنند و كسي از مسئولين حاضر به بحث و پيگيري موضوع نيست
1500 میلیاردروژه لیستش می دونید چند صفحه است؟؟؟
درست نوشتی تابناک؟
با سلام
بنده به سهم خود كه يك بار توفيق زيارت آن اماكن مقدس و متبرك را پيدا نمودم(بهمن1389) صميمانه دست و پاي تمام كساني را كه به نوعي در جهت زيبا سازي و هر نوع خدمتي كه حق آن بزرگواران و زائران است را مي بوسم بدانيد كه توفيق و لياقت داشته ايد كه در خدمت آن عزيزان هستيد قدر بدانيد انشاء الله مردم ومسئولان هم قدر شمارا بدانند عاشقانه مشغول به خدمت آن سروران گرامي خاصه سيد وسالار شهيدان باشيد،كه خداوند فرموده ان الله لا يضيع اجر المحسنين
صمد مهدي پور
با سلام واحترام باعرض پوزش متاسفانه انچه در امر بازسازي مقفول مانده وبه ان بي توجهي شده مسئله هويت تاريخي اين مكانهاي اسلامي است انتظار ميرفت عزيزان امر مهم بازسازي ازمهندسين مشاور گرفته تادكتر هاي دانشگاههاي معماري وشهرسازي وناظرين كارگاهها ي فني اعزامي نسبت به اين مسئله بسيارمهم حساس و دقيق و عمل نمايند ازانجائيكه اين اماكن مقدس وتاريخي دربر دارنده هويت تاريخي جهان اسلام و مظلوميت اهل البيت ائمه شيعه ميباشد بايد دوره هاي تاريخي ساختمان ان بهمان شكل حفظ و احيا وبازسازي شود يعني رعايت دقيق اصول مرمت ابنييه ومعماري داخلي فضاها وشبستانها و طرح كاشي هاي دوره صفويه گچبريهاوائينه كاري هاي دوره قاجار ... لذا مي يبينيم دربازسازي تقويت ستون ها وفونداسيون كف وسقف زده شده درحرم اقاامام حسين عليه السلام صحن اوليه هويت نخستين خودرااز دست داده است در صورتيكه لازم نبود اين حجم عظيم سازه اي در سقف ايجاد شود اگرمسئله گرما وسايبان براي زوار مطرح بوده مي شد از چتر هاي بسيار ظريف پارچه اي هوشمند جمع شو استفاده كرد نتيجه اين عملكرد بدون توچه به راههاي ديگر موجب پنهان شدن گنبد طلائي مرقد مطهر ازنگاه زائر شده است . موضوع ديگر محوطه و صحن بين الحرمين و تل زينبيه و مكان خيمه گاه صحراي كربلا است كه در محاصره بازار مكاره تجاري مسافر خانه ها و سرويس هاي بهداشتي و منازل مسكوني است و اخيرا مجوز ساخت ساختمانهاي بلند مرتبه ونوسازي ميگيرند درصورتيكه اين مكان مقدس محوطه تاريخي كربلاست وا ن واقعه عظيم كه بايددرقالب يك طرح جامع تا محوطه نخلستانها و رود فرات از فضاهاي اضافه پاكسازي شود .حلقه اول بدون دخل وتصرف طبق اسناد تاريخي دقيقاحفظ شود . نيازهاي زائران در حلقه دوم و سوم در ارتفاع 1 3 5 بصورت پلكاني طراحي واجرا شود وسرويس هاي بهداشتي درحلقه 3 در زير زمين 2- 4- قرار گيرد . مسئله بسيار مهم ديگر در صحن خانم فاطمه الزهرا در حرم امير المومنين در نجف اشرف از اشعار فارسي بخط زيباي نستعليق محتشم كاشاني وعمان ساماني و شهريار ( علي اي هماي رحمت ...) حتما اسفاده شود . با تشكر ازعنايت مسئولين محترم .التماس دعا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار