بازدید 6988

مصلای تهران 800 میلیارد دیگر می خواهد

کد خبر: ۱۷۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵ 12 June 2011
معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مصلی تهران تا پایان ساخت و ساز نیاز به هشتصد میلیارد تومان اعتبار دارد، گفت: تاپایان برنامه پنجم توسعه ساخت این پروژه به پایان می‌رسد.

محمد جعفر علیزاده در گفت وگو با مهر با بیان اینکه فاز اول مصلی تهران در سال 91 تحویل داده می شود، گفت: پروژه مصلی 600 هزار متر مربع مساحت دارد که فاز اول با مساحت 320 هزار متر مربع تا پایان سال آینده به پایان می رسد و این فاز گنجایش 205 هزار نمازگزار را در خود دارد.

وی افزود: فاز اول قلب مصلی است و تمامی سازه های پیچیده و حساس هم در همین محدوده است که بزرگترین گنبد مساجد جهان به ارتفاع 63 متر و دهانه 55 متر و دومین گل دسته بزرگ جهان با ارتفاع 135 متر دراین فاز قرار دارند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی به ایوان این سازه اشاره کرد و گفت: یک ایوان که این پروژه را بین دیگر مساجد بزرگ جهان منحصربه فرد می کند هم طراحی شده که ترکیبی از ایوان، گل دسته و گنبد را تشکیل می دهد؛ بنابراین، این سازه پتانسیل این را دارد که تبدیل به سمبل تهران شود.

علیزاده با بیان اینکه قبول داریم این پروژه طولانی شده، افزود: ایده ساخت مصلی تهران از 30 سال پیش آغاز شده اما کلنگ احداث آن از سال1372 به زمین زده شد و از سال 1385 هم وزارت مسکن ساخت آن را بر عهده گرفته است.

اعتبار هشتصد میلیاردی برای اتمام پروژه مصلی

وی با اشاره به اینکه پیش از آن هیأت امنای مصلی، پروژه را در اختیار داشت، تصریح کرد: در 5 سال گذشته که این پروژه در اختیار وزارت مسکن است سرعت اجرای پروژه به 42 درصد رسیده است و در این مدت 170 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن جذب شده است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره اعتبارات مورد نیاز این پروژه، بیان کرد: برای تکمیل فاز اول نیاز به 350 میلیارد تومان اعتبار است و و برای فاز دوم هم احتمالا پانصد میلیارد تومان اعتبار باید تأمین شود.

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار، فاز دوم این پروژه هم در پایان برنامه پنجم به پایان می رسد و در واقع کل پروژه مصلی در آن سال پایان می یابد.

تکمیل مصلی تا پایان برنامه پنجم توسعه

معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: در پنج سال گذشته، پروژه ساخت مصلی تهران 43 درصد پیشرفت داشته و بیش از 1200 نفر در آن مشغول به کارند که با استفاده از معماری اسلامی ایرانی و ترکیبی از طاق ها، رواق ها، با بتن و آجر ساخته شده است.

علیزاده با بیان اینکه کاشی کاری، قوس کاری و معرق کاری های زیادی در مصلی انجام شده است، بیان کرد: این معماری باعث پیچیده شدن سازه و زمان بر بودن آن شده است و همچنین این مراحل در اصفهان انجام شده و سپس به تهران آورده می شود.

بازنگری در آیین نامه ساخت پروژه

وی با بیان اینکه سال آینده پس از نوزده سال، این پروژه به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد، وزارت مسکن این پروژه را در دست بگیرد، بازنگری در آیین نامه طراحی پروژه است.

معاون وزیر مسکن درباره مطالعات مقاومت در مقابل زلزله این سازه، گفت: برخی از سازه ها مانند مصلی تهران به دلیل اینکه محل تجمع هستند اهمیت زیادی دارند بنابراین تمامی مطالعات از نظر طیف خاک، پایداری سازه و دیگر موارد اثر گذار با دقت انجام شده است.

علیزاده با بیان اینکه از آخرین یافته های علمی و تکنولوژی ها برای مقاومت سازه استفاده شده است، افزود: مطالعات فاز دوم هم به موازات ساخت فاز اول شروع شده است و به تازگی طرح جامع پروژه به تصویب رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست