بازدید 4869
صالحی در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه:

رفتار قدرت های اتمی دنیا با تعهداتشان در تناقض است

سلاح های هسته ای نیز باید همانند دو طبقه دیگر از سلاح های کشتار جمعی، که بنا بر کنوانسیون های مربوطه (کنوانسیون ممنوعیت سلاح های میکروبی و کنوانسیون ممنوعیت سلاح های شیمیایی) ممنوع شده اند، در چهارچوب یک کنوانسیون الزام آور حقوقی برای همیشه ممنوع شوند.
کد خبر: ۱۷۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳ 12 June 2011
وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه جامعه بین المللی، امروز بیش از هر زمان دیگری با خطر سلاح های هسته ای روبه روست، اظهار داشت: تردیدی نیست که سلاح های هسته ای، غیرانسانی ترین سلاح هایی هستند که جهان تا به امروز به خود دیده است.

به گزارش «تابناک»، علی اکبر صالحی که در حاشیه دومین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه به جمع خبرنگاران آمده بود، افزود: دست کم 23 هزار کلاهک هسته ای در دست چند کشور هست که نزدیک به ده هزار از این سلاح ها در وضعیت عملیاتی مستقر شده اند و بیش از دو هزار سلاح در وضعیت بالاترین سطح آماده باش قرار دارند که می توانند در چند دقیقه پرتاب شوند.

وی تصریح کرد: تا هنگامی که این سلاح ها هستند و روزآمد می شوند، همواره خطر استفاده از آنها هست و هر گونه کاربرد سلاح های هسته ای ـ چه تصادفی یا از روی عمد ـ به فاجعه ای تصورناشدنی منتهی خواهد شد.

صالحی گفت: متأسفانه، دولت های هسته ای همچنان به حفظ سلاح های هسته ای تاکتیکی و استراتژیکی و روزآمد کردن مداوم آنها ادامه می دهد، حتی دکترین های نظامی برخی از این کشورها در پی توجیهی برای کاربرد این سلاح ها و به ویژه علیه کشورهای فاقد سلاح های هسته ای است.

وی خاطرنشان کرد: چنین وضعیتی نه به ارتقای امنیت بین المللی کمک خواهد کرد و نه هرگز مورد پذیرش وجدان های بیدار و کشورهای مستقل قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه، تفسیر یکجانبه ای را که از سوی کشورهای هسته ای برای حفظ این سلاح ها صورت می گیرد، مغایر با پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خواند و افزود: بیش از چهار دهه از لازم الاجرا شدن معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای می گذرد.
این در حالی است که کنفرانس های بازنگری نیز هر پنج سال یک بار تشکیل شده است؛ اما به جرأت می توان گفت که پیشرفت معناداری تاکنون درباره خلع سلاح هسته ای رخ نداده است.

صالحی افزود: معاهده منع گسترش هرگز این حرف را برای کشورهای هسته ای به وجود نیاورده است که زرادخانه خود را برای همیشه نگه دارد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تصریح کرد: کشورهای هسته ای به جای تحقق بخشیدن به خلع سلاح هسته ای، با بستن پیمان های محدود و دوجانبه، سعی در تقویت جایگاه استراتژیک این سلاح ها دارند.

به گفته وی، پیمان دوجانبه استارت جدید از همین نوع معاهدات است که جامعه بین المللی هیچ امکانی برای تأثیرگذاری بر آن نداشته و افزون بر این، جز ایجاد یک سازوکار محدود چشم انداز جامع و روشنی برای خلع سلاح هسته ای پدید نیاورد.

وی ایالت متحده امریکا را به عنوان بزرگترین ناقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای عنوان کرد و گفت: ایالت متحده آمریکا که در سابقه خود علاوه بر همه جرایم آشکار و پنهان کاربرد سلاح های هسته ای را نیز داراست، در گسترش عمودی و افقی این سلاح ها نقش فعالی داشته و جالب اینجاست که همین دولت، بیشتر از همه خود را طرفدار عدم اشاعه معرفی می کند که بدیهی است، با چنین سابقه رفتاری فاقد صلاحیت اخلاقی در این زمینه است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد جهانی امن خلع سلاح هسته ای یک ضرورت فوری است و این موضوع شرط پذیر نیست، گفت: خلع سلاح هسته ای، تنها راهی است که می تواند تمدن بشری را از خطر نابودی در نتیجه به کارگیری عمدی یا سهوی این گونه سلاح ها حفظ کند.

وی تأکید کرد: سلاح های هسته ای نیز باید همانند دو طبقه دیگر از سلاح های کشتار جمعی که بنا بر کنوانسیون های مربوطه یعنی کنوانسیون ممنوعیت سلاح های میکروبی و کنوانسیون ممنوعیت سلاح های شیمیایی ممنوع شده اند، در چهارچوب یک کنوانسیون الزام آور حقوقی برای همیشه ممنوع شوند.

صالحی در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی ترور، خشونت و ناامنی در منطقه خاورمیانه با در اختیار داشتن انواع سلاح های کشتار جمعی و تأسیسات هسته ای خارج از پادمان جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی این منطقه را با تهدید جدی روبه رو کرده است.

دومین وزیر خارجه دولت دهم ادامه داد: برخی از حامیان این رژیم و به ویژه آمریکا بر تجهیز آن به سلاح های کشتار جمعی از هیچ کاری فروگذار نکرده اند.

وی با اشاره به تشکیل کنفرانس هفتم بازنگری کنوانسیون ممنوعیت سلاح های میکروبی در سال 2011 گفت: ما بر این باوریم که مذاکرات چندجانبه درباره یک سند حقوقی برای تقویت اجرای کنوانسیون از جمله در زمینه همکاری بین المللی برای اهداف صلح آمیز بایستی از سر گرفته شود.

صالحی انهدام سلاح های شیمیایی را مهمترین هدف کنوانسیون ممنوعیت سلاح های شیمیایی دانست و گفت: اگر انهدام سلاح های شیمیایی بر پایه مقررات کنوانسیون تحقق نیابد، نه تنها به اعتبار کنوانسیون لطمه جدی وارد خواهد شد و نیت برخی اعضای کنوانسیون به ویژه آمریکا در اجرای تعهدات خود مورد تردید قرار می گیرد، بلکه روند خلع سلاح کشتار جمعی نیز آسیب جدی خواهد دید.

وی خطاب به همه دارندگان سلاح های شیمیایی گفت: ما می خواهیم که به زمان نهایی تعیین شده 29 آوریل 2012 برای تکمیل انهدام ذخایر سلاح های شیمیایی عمل کنند و همه تلاش خود را برای اطمینان از رسیدن به این زمان بندی به کار گیرند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار