بازدید 9706
۹
ابهام در سوابق و معیارهای انتخاب وزارت ارشاد؛

هنرمندان برجسته ایرانی محروم از بینال ونیز به برکت گزینش سلیقه ای

بنا بر این شواهد، گویا انتخاب این افراد، صرفا با نظر مسئولان وزارت ارشاد بوده و بعید به نظر می رسد که توجهی به کیفیت آثار شده باشد؛ افزون بر این که مسئولان مربوطه نیز در این باره و به ویژه درباره معیارهای انتخاب این افراد، هیچ توضیحی نداده اند...صرف بودجه متعلق بیت المال برای اعزام این نوع افراد، از دیگر نکاتی است که باید وزارت ارشاد درباره آن به عموم، به ویژه هنرمندان که همواره با مانع کمبود بودجه روبه رو هستند، توضیحات کارشناسی شده و قابل باوری ارایه دهد.
کد خبر: ۱۶۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲ 02 June 2011
سرویس فرهنگی ـ در حالی که در دوره گذشته بینال (جشنواره دوسالانه) بسیار معتبر ونیز، هنرمندانی مطرحی همچون «حسین خسروجردی» به عنوان نمایندگان کشورمان به این جشنواره و نمایشگاه رهسپار شدند، مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در سال جاری افرادی بدون سوابق و توانایی های قابل توجه را به این بینال معرفی و اعزام کرده که این کار، جفا در حق هنرمندان برجسته ایرانی است.

به گزارش «تابناک»، در میان جشنواره ها و نمایشگاه های جهانی در عرصه هنرهای تجسمی، بینال «ونیز» از مهمترین و موثرترین جشنواره ها و نمایشگاه هاست که به خوبی میزان توانایی های هنرمندان کشورهای گوناگون دنیا را نشان می دهد. به همین دلیل، بیشتر کشورها می کوشند که مطرح ترین و شناخته شده ترین هنرمندانشان را راهی این بینال جهانی بکنند.

بنابراین، در سال های گذشته و به ویژه در سال های نخست دهه هفتاد، با تلاش های مدیران آن زمان موزه هنرهای معاصر و همچنین مرکز هنرهای تجسمی ارشاد، همواره مطرح ترین و موثرترین هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به این «بینال» معرفی شده و باعث به دست آوردن منزلت و جایگاه مناسبی برای کشورمان شدند.

بر پایه این گزارش، با وجودی که جایگاه این رویداد بین المللی برای مسئولان مرکز هنرهای تجسمی نیز کاملا مشخص است، در کمال تعجب هنرمندان و صاحب نظران عرصه هنرهای تجسمی، کسانی به این بینال معرفی شده اند که سوابق و آثار ارزشمند و قابل عرضه در چنین محفل جهانی در آستانه برگزاری ندارند.

در واقع، با بررسی سوابق چند تن از این افراد که در کل پنج نفرند، نبود نگاه کارشناسی و در نظر گرفته نشدن اعتبار هنر کشورمان در گزینش این افراد مشهود است.

این موضوع، هنگامی نگران کننده تر می شود که بیشتر هنرمندان صاحب نام کشورمان درباره سوابق و توانایی این افراد اظهار بی اطلاعی کردند.

بنا بر این شواهد، گویا گزینش این افراد، صرفا با نظر مسئولان وزارت ارشاد بوده و بعید به نظر می رسد که توجهی به کیفیت آثار شده باشد؛ افزون بر این که مسئولان مربوطه نیز در این زمینه و به ویژه درباره معیارهای انتخاب این افراد، هیچ توضیحی نداده اند.

از سوی دیگر، با توجه به سن این افراد که بیشتر جوان هستند، شاید یکی از ادعاهای آتی وزارت ارشاد برای فرستادن این افراد فاقد سوابق قابل دفاع، جوانگرایی باشد، اما این معیار نیز بدون در نظر گرفتن کیفیت و قابلیت آثار این هنرمندان، نمی تواند دلیلی کارشناسی شده ای باشد.

صرف بودجه متعلق بیت المال برای اعزام این نوع افراد، از دیگر نکاتی است که باید وزارت ارشاد درباره آن به عموم، به ویژه هنرمندان ـ که همواره با مانع کمبود بودجه روبه رو هستند ـ توضیحات کارشناسی شده و باور کردنی ارایه دهد.

پنجاه و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی «بینال» ونیز، چهارم ژوئن تا 27 نوامبر2011 (چهاردهم خرداد تا ششم آذر سال جاری) برگزار می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
افرادی بدون سوابق و توانایی های قابل توجه ولییییییییییییییی فامیل آقای ...
پارتی بازی.........فامیل بازی..............بی عدالتی............!!!!!!!!!!!!!!!!
تا کی از اعمال سلایق شخصی رنج ببریم
وقتی مدیریت هنر دست افرادی بدون هر گونه تجربه و سابقه می افته نتیجه ای بهتر از این توقع دارید؟ نداشته باشید غلطه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار