بازدید 8932
یک گزارش و سه پیشنهاد؛

مجلس برای کوچک سازی دولت، به این دو سازمان هم توجه کند

هرچند این خوش خدمتی ها، فرصت تصدی معاون اجرایی رییس جمهور را فراهم آورد، موجب خسارات مادی و معنوی بسیاری به این سازمان شد؛ مانند تضعیف بدنه کارشناسی سازمان، هزینه بودجه های هنگفت برای انتقال های عجولانه معاونت ها، تغییر کاربری مجهزترین لابراتور مرمت خاورمیانه به ساختمان ستادی و.../ میراث فرهنگی به عنوان گنجینه و سرمایه ملی، باید از ولع های اقتصادی و نگاه آلوده غیرفرهنگی در امان باشد، حال آنکه...
کد خبر: ۱۶۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴ 22 May 2011
نزدیک به هفت سال است که از ادغام دو سازمان میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی ـ که از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند ـ و تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1383 می گذرد.

در زمان تشکیل این سازمان در دولت هشتم، هدف از این ادغام را ارتقای جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه های کلان دولت یادآور شدند و گفتند که در نظر است تا بر پایه سند چشم انداز توسعه با توسعه گردشگری، با همراه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، حمایت و حفاظت مناسب از میراث فرهنگی کشور نیز صورت گیرد.

به گزارش «تابناک»، پس از آن، در سال 1385 و در دولت نهم و در حالی که هنوز این سازمان نوپا بود، ادغام دیگری صورت گرفت و عضو جدیدی به نام «صنایع دستی» ـ که از سازمان های تابعه وزارت صنایع و معادن بود ـ به خانواده میراث فرهنگی و گردشگری پیوست تا توسعه گردشگری بر رونق و حمایت از آن تأثیر بیشتری داشته باشد. به این ترتیب سازمان «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» به عنوان یکی از معاونت های ریاست جمهوری رسالت خود را از سر گرفت.
 
در کارنامه فعالیت های این سازمان در هفت سال گذشته، با وجود فراز و نشیب های بسیاری که برگرفته از جریان های سیاسی وارده به آن است، نقاط قوتی به چشم می خورد که برخی از آنها عبارتند از: ثبت بیش از ده اثر تاریخی و میراث ناملموس در فهرست میراث جهانی یونسکو، معرفی آثار تاریخی ـ موزه ای و صنایع دستی کشور با برگزاری نمایشگاه های خاص برون مرزی، ترویج گردشگری داخلی با آگاه سازی عموم مردم از جاذبه های  گردشگری کشور و ترویج فرهنگ سفر با ارایه تسهیلاتی مانند کارت های سفر و سفرهای ارزان، زمینه سازی برای امکان حضور هنرمندان صنایع دستی ایران در عرصه رقابت های بین المللی با مشارکت در برنامه «مهر اصالت» یونسکو و ارایه مدارک معادل دانشگاهی به هنرمندان شاخص در رشته های صنایع دستی.
 
اما این موضوعات در مقایسه با آنچه تاکنون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان را از تحرک و تکاپوی مناسب واداشته است ـ بدون در نظر گرفتن عوامل برون سازمانی ـ از اهمیت کمتری برخوردار است.
 
شاید یکی از آفت های اصلی ناموفق بودن این سازمان ـ با توجه به اهدافی را که برای تشکیلش ترسیم شده بود ـ بتوان تأثیر جریان های سیاسی بر آن نامید. هنوز از یاد نبرده ایم که پس از موفقیت آقای احمدی نژاد در نهمین انتخابات ریاست جمهوری، نخستین تغییر در کابینه با معرفی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون رییس جمهور و ریاست این سازمان رخ داد و این در حالی بود که در چهار سال ریاست وی، حمید بقایی در سمت قائم مقام در کنار رحیم مشایی برای سال های بعد ـ که ریاست این سازمان را در دولت دهم عهده دار شود ـ مشق مدیریت می کرد.

اما به دلیل ارتباط خاص و نزدیک روسای این سازمان با رییس جمهور، همواره طرح ها و پیشنهادهایی که از سوی دولت برای اصلاح یا تغییر در نظام اداری پیشنهاد می شد، به صورت ضرب الاجل و بدون بررسی های کارشناسی و یا توجه به نظر کارشناسان، بی درنگ اجرا شده است که از آن جمله می توان به انتقال اجباری کارکنان و برخی معاونت های سازمان به استان های فارس و اصفهان و اجرای طرح دورکاری ـ بدون رعایت آیین نامه مربوطه ـ با عنوان مدیریت جدیدی به نام دور کاری (!) اشاره کرد.

این خوش خدمتی ها و پیروی امر مقام عالی سازمان در سال گذشته، هر چند فرصت تصدی معاون اجرایی رییس جمهور را فراهم آورد، موجب ورود خسارات مادی و معنوی بسیاری به این سازمان شد؛ مانند تضعیف بدنه کارشناسی سازمان، صرف بودجه های هنگفت برای انتقال های عجولانه معاونت ها، تغییر کاربری مجهزترین لابراتوار مرمت خاورمیانه به ساختمان ستادی و موارد بسیار دیگر.

این در حالی است که مشکلات فنی و تخصصی دیگری که از گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آن روبه رو بود، در ورای این ظواهر به ورطه فراموشی سپرده شد که برخی از مهمترین آنها را می توان این گونه برشمرد: ارایه آمار مخدوش از آمار گردشگران، فعالیت نداشتن مناسب و مستمر در بازارهای گردشگری و صرف هزینه های هنگفت و غیر کارشناسی، استفاده ناکارآمد و تخصصی نامناسب از سازمان جهانی جهانگردی، بی توجهی و اقدام نامناسب برای بازسازی و حفاظت از بناهای تاریخی، تضعیف نهاد پژوهش و آموزش در بدنه سازمان، انحلال دانشکده میراث فرهنگی و... .

اینک پس از این سال ها و با مرور بخشی از رخدادهای تلخی که بر این سازمان گذشته است، می بینیم که نه تنها گردشگری کشورمان توسعه نیافته و هنوز اقتصاد کشور به نفت وابسته است، بلکه دیگر اهداف این ادغام ها نیز تحت الشعاع قرار گرفته و تحقق نیافته است، به گونه ای که میراث فرهنگی با مسائل حاد و جدی روبه روست؛ مانند ماجرای سد سیوند و تأثیر سوء آن بر آرامگاه کوروش تا گل سنگ های کتیبه ها و نقش برجسته های تخت جمشید و نمونه های بسیاری از این دست که بحث پیرامون آن مجال دیگری را می طلبد.
برای همین، گویا زمان آن رسیده است تا دولت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از ویترین خود بیرون آورد و به دور از بهره برداری سیاسی و انتصاب های رفاقتی و باندی، به شکلی که اسباب بالا بردن بهره وری را فراهم سازد تغییر ساختار دهد.

از سویی، این موضوع را نباید از ذهن دور داشت که بیشتر کشورهای توسعه یافته و موفق در امر گردشگری، برای اهمیت پاسخگویی دولتمردان درباره عملکرد این حوزه، غالباً نسبت به ایجاد وزارتخانه برای آن اقدام می کنند.

در همین حال، به نظر می رسد در راستای تغییراتی که بر پایه برنامه پنجم توسعه در مسیر کوچک سازی دولت صورت می گیرد، بررسی امکان تغییراتی به شرح زیر با در نظر داشتن وضع موجود و تلاش در راستای بهبود حوزه های سه گانه این سازمان بتواند به بالا بردن بهره وری آن کمک کند:

1 ـ ایجاد معاونت میراث فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

میراث فرهنگی به عنوان گنجینه و سرمایه ملی، باید از ولع های اقتصادی و نگاه آلوده غیر فرهنگی در امان باشند؛ حال آنکه در سال های اخیر، در موارد بسیاری این عرصه با آوردن توجیه و دلایل اقتصادی، مورد بی مهری یا سوء استفاده قرار گرفته است.

همچنین امکان نظارت بر فعالیت این معاونت از راه مراجع تقنینی و قضایی ذیل این وزارتخانه بیشتر از شرایط حاضر است.
 
2 ـ بازگشت بخش صنایع دستی به وزارت صنایع و بازرگانی:

این کار با هدف توسعه صنایع دستی کشور و حمایت موثر از هنرمندان با حفظ هویت و نقش فرهنگی آن، می تواند کارساز واقع شود. چنانچه صنایع دستی کشور با رویکرد اقتصادی مورد اهتمام قرار گیرد، در عرصه های رقابتی و بازار جهانی، فرصت حضور بیشتر و موثر خواهد داشت. فراموش نکنیم که صنایع دستی به عنوان محل درآمد بسیاری از خانوارهای ایرانی به ویژه در مناطق محروم و روستایی مطرح بوده و نگاه هدفمند اقتصادی، می تواند با رونق دادن به بازار این صنعت بومی و سنتی، خود به احیای آن کمک کند.
 
3 ـ تشکیل وزارت محیط زیست و گردشگری:

با توجه به وضعیت خاص و بحرانی محیط زیست کشور و با ملحوظ داشتن این امر که محیط زیست به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار، می تواند از آثار بد و مخرب توسعه گردشگری با سیاستگذاری های مناسب و موثر بکاهد، به اندازه تشکیل وزارت جوانان و ورزش مهم است.

در توضیح بیشتر بند 3 باید گفت، ادغام بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی در سازمان محیط زیست، می تواند به نوعی ادغام دو سازمان به شمار رود و از سوی دیگر، بسیاری از دغدغه های موجود نزد فعالان زیست محیطی مبنی بر آثار مخرب توسعه گردشگری به ویژه در زمینه های طبیعت گردی و اکو توریسم و حتی توریسم درمانی بکاهد.

فراموش نکنیم که امروزه در بیشتر جوامع موفق در امر گردشگری، این موضوع به عنوان دستور کاری محوری مطرح است که تلاش می کنند، میان فعالیت های بخش گردشگری و محیط زیست، نوعی ارتباط معنادار برای حفاظت از محیط زیست برقرار کنند.

آنچه در بالا آمد، پیشنهادی عملیاتی است که از سوی «تابناک» و در ارتباط و گفت وگو با بسیاری از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و محیط زیست، در زمانی که بسیاری از نمایندگان مجلس در اندیشه ایجاد تغییرات در این سازمان برای پاسخگو کردن آن هستند، ارایه می شود و بر این باوریم که این پیشنهاد، می تواند یکی از اشکال طرح احتمالی تغییر در این سازمان توسط مجلس باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
مگر عملکرد روسای دولت چیزی هم برای بازسازی و رسیدگی و... باقی گذاشته؟
lموافقم
در مورد عدم استفاده سازمان مزبور از توانمندیهای سازمان جهانی جهانگردی باید گفت معاونت گردشگری سازمان هیچگونه بدنه تخصصی کارشناسی گردشگری قوی ندارد تا بتواند از بدنه تخصصی سازمان جهانی جهانگردی استفاده نماید. مثل آن است که به کسی که توانایی کار با کامپیوتر را ندارد می گویند با سیستم مدرن MacPro کار کن. ابتدا فرد باید ادبیات اولیه کار را فراگرفته باشد تا بتواند بهره برداری نماید. ضمن پوزش از برخی متخصصین گردشگری باید عرض کنم؛ پرسنل آن معاونت عمدتا از پرسنل قدیمی معاونت سیاحتی وزارت ارشاد بودند که بعضا حتی نیروهای خدماتی مهمانسراهای جهانگردی بودند و الان کارشناس نظارت بر هتل و آژانس شده اند و مابقی یا بواسطه مدیران وقت وارد شدند که فاقد توانمندی تخصصی گردشگری اند. بخش آمار معاونت گردشگری توانایی عدد و آمار سازی بدون پشتوانه علمی را دارد و نه تحلیل صحیح داده ها و پردازش آنها. به نظر اینجانب همیشه همه اشکالات و نارسایی ها به گردن مدیران ارشد نیست بلکه مدیران میانی و کارشناسان وظایف به نسبت بزرگتر و متعهدانه تری بعهده دارند. به عنوان یک کارمند مسلمان؛ اینجانب حتی حجاب برخی از مدیرکل ها و کارشناسان خانم آنجا را دچار اشکال و برخلاف عرف اسلامی می دانم. انشاء ا.. که اصلاح خواهند شد. ضمنا با تغییر ساختار آن سازمان نیز موافقم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
خواهر محترم
معضل فرا تر از حجاب هست استحضار دارید
من خود از دانشجویان مدیریت جهانگردی هستم وبا طرح شما در خصوص تشکیل وزارت گردشگری کاملا موافقم
به عنوان یک کارشناس حوزه باستان شناسی با پیشنهادات زیر موافقم. خصوصا حوزه میراث فرهنگی لازم است تا از صنایع دستی و گردشگری جدا شود. هیچ ربطی به هم ندارند.
اینکه زیر نظر وزارت ارشاد باشد، کمترین حسنش این است که مسئول آن معاونت به وزیر و وزیر به مجلس ملزم به پاسخگویی است.
تابناک ممنون از این نظر کارشناسی. کارمندان سازمان میراث فرهنگی به یاد دارند که تابناک از همان ابتدای طرح انتقال اجباری در کنارشان بوده و به انتقال اخبار پرداخت.کاش مجلس یا هر نهاد جوابگوی دیگر گوشه چشمی به مشکلات کارکنان این سازمان داشته باشد و از همه مهم تر فرهنگ ای سرزمین که یادگار نسل های گذشته ماست و هویت ما از این وضعیت بی سامان به در آید.
با نظر شما درباره تشکیل وزارت محیط زیست و گردشگری بسیار موافقم. یرای بیان دلیل موافقتم همن بس که در حال حاضر کارکنان سازمان گردشگری در برخی از استانهای گردشگرپذیر به سازمان حفاظت محیط زیست می گویند سازمان محیط ایست. چون هر طرح طرح گردشگری را به دلایل مختلف وتو می کند. با ادغام این دو سازمان عملا تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح های گردشگری در یک وزارت خانه متمرکز و از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری می شود.
با تشکر از پیشنهاد قابل توجه شما
وضعیت بحرانی محیط زیست کشور خود معلول توسعه ناپایدار چند دهه گذشته است که توسعه گردشگری طبیعی هم از آنجمله است.
به نظر من گردشگری در سازمان محیط زیست، می تواند دغدغه های موجود برای آثار مخرب گردشگری و طبیعت گردی را بکاهد.
با سلام

به نظر من ادغام سازمان محيط زيست با توجه به مفهوم توسعه پايدار كه بايستي توسعه همزمان با حفظ منابع باشه و سنخيت و نزديكي و عملياتهاي حفاظتي دو سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگلها مراتع و آبخيزداري كشور بايستي با تشكيل سازمان حفاظت زيست و منابع طبيعي انجام پذيرد نه با سازمان گردشگري
در سالهای بعد از انقلاب هر روزه سازمانها و ادارات بدون بازدهی بیشتر عریض تر و گسترده می شوند. به عنوان مثال در دانشگاهها هر گروه آموزشی به یک دانشکده تبدیل شده است. تعداد مدیران کل یک استان چندین برابر قبل از انقلاب شده است.
تابناک باید آقایان مشایی و بقایی تحت تعقیب قرار گیرند
اجازه بدهيد بنده نظر يكي از بينندگان خبر را دوباره تكرار كنم:
به نظر من ادغام سازمان محيط زيست با توجه به مفهوم توسعه پايدار كه بايستي توسعه همزمان با حفظ منابع باشه و سنخيت و نزديكي و عملياتهاي حفاظتي دو سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگلها مراتع و آبخيزداري كشور بايستي با تشكيل سازمان حفاظت زيست و منابع طبيعي انجام پذيرد نه با سازمان گردشگري
باسلام با ادغام تعداد کارکنان محیط زیست از پنج هزار به چهار هزار میرسند واکثرا هم قرار دادی و طرحی و بعد هم دغدغه ما در مورد حفظ محیط زیست از جمله ریزگردهای عربی وتخریب جنگلها وآلودگی رودخانه ها وهوای شهرهای ما حل خواهد شد .......
تابناک باید آقایان مشایی و بقایی تحت تعقیب قرار گیرند
عجب سیریشیه این تابناک. لامصب بی خیال این میراثو و بقایی و مشایی شو دیگه.
بنده در یکی از استانهای بین تهران و مشهد زندگی می کنم متأسفانه مدیری را که برای میراث فرهنگی و گردشگری این استان انتخاب کرده اند از استان های شمالی و از همشهریان آقای استاندار با مدرک غیر مرتبط انتصاب شده و گفته می شود وی از اتوبوسرانی تهران منتقل شده است واقعاً جای تأسف به حال این همه آثار تاریخی فرهنگی در معرض نابودی دارد و گردشگری ضعیفی با وجود این همه پتانسیل بالا. با تشکر از پیگیری های تابناک عزیز.
lمن از درون سازمان میراث فرهنگی و ........ هستم. ادغام افتی بود برای دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری . و به نظر میرسد که در این میان مواریث فرهنگی بیش از همه قربانی شد.
موافق وزارت ميراث فرهنگي و محيط زيست مي باشم دو حسن دارد هم مديران آن مجبور به پاسخگويي خواهند بود و هم از لحاظ تشكيلات ارتقا پيدا مي كند و سوم مجبورند افراد متخصص را براي مديريت آن انتخاب كنند البته متاسفانه توجه به مقوله ميراث فرهنگي در دولت دهم و نهم بشدت كمرنگ شده است
نظریه ادغام سازمان محیط زیست و جنگلها و مراتع تقریباً تنها نظر ساختاری در مقابل نظر پیشنهاد شده توسط تابناک است. زیرا این نظریه صحیح است و محیط زیست با منابع طبیعی با هم سنخیت بیشتری دارند اما گردشگری هم در همین مقوله است و اصولاً در بحث حفظ محیط زیست و جنگلها و مراتع و سواحل و نقاط گردشگری و حیات وحش و ... همة مردم مسؤولیت دارند.
باسلام
من در ابتدا به عزيزان نظردهنده حق ميدهم ولي براي قضاوت منصفانه و عادلانه توصيه مي نمايم به عنوان فردي كه حداقل 24 سال از زندگي خود رادر حوزه ايرانگردي و جهانگردي يا گردشگري و يا .... گذارنده است گوش فرا دهيد. در صورتيكه تاريخچه تشكيلات گردشگري را درايران مرور نمايند ملاحظه خواهند نمود كه با سابقه بيش از 75 سال از جمله تشكيلات وزيني است فلذا علت عدم پيشرفت و نداشتن ساختار محكم ان ، دست به دست شدن و يا بهتر بگويم مثل يك تكه گوشت اين طرف و ان طرف انداختن اين تشكيلات مي باشد. سري به سير تاريخچه اين تشكيلات بزنيد خواهيد ديد در پروسه هاي زماني 2 الي 3 ساله با دستگاهها و وزارت خانه هاي متعدد ادغام شده و جايگاه مستقلي نداشته است به جز زمان تشكسل سازمان جلب سياحان اگر انصاف به خرج دهيم خواهيم ديد كه بهترين زمان رشد و بالندگي درست رد طي زماني سازمان يادشده مي باشد.اساس تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و استقلال ان در زير مجموعه رياست جمهوري بر همين پايه بنيانگذاري شد.
از نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يك برادر كوچك خودشان تقاضا دارد به جاي پاك كردن صورت مسئله بيائيد به حل ان بيانديشيم. عدالت را پيشه خود قرار دهيد . مديريت چند سال اخير(از سال 84 ) بسيار ضعيف و ناتوان در رسيدگي و اجراي سياست متخذه سازمان ميراث فرهنگي انتخاب و برگزيده شده اند. اين سازمان را به جاي توجه به وظايف و سياست هاي متخذه كه انصافا براساس ديدگاه و تشخيص كارشناسان ذبده تهيه و تدوين شده بود به خلوتگاه امور سياسي تبديل نموده و از بودجه و اعتبارات آن (بيت المال )به نحوه ناشايستي استفاده كردند.
اگر پرونده اين سازمان عادلانه بررسي شود جز بي ابروئي در پي نخواهد داشت.
عزيزان نماينده محترم مردم كه بي ترديد علاقمند به سرنوشت مردم و بينت المال هستيد و دغدغه ان را داريد با تعيين يك گروه كارشناسي مجرب سازمان ها و تشكيلات گردشگري ساير كشور ها را برررسي نمائيد. بسياري از كشورهاي تراز اول و پيشرو در صنعت گردشگري همين راه و ايده مطروحه حال حاضر را داشتند كه تشيلات گردشگري با ديگر حوزه هاي تخصصي مانند محيط زيست ، صنايع دستي ، ميراث فرهنگي ، جوانان ، بازرگاني ، تجارت ، صنايع و غيره ادغام شود ولي پس از مدتي به اين موضوع پي بردند كه صنعت گردشگري به دليل فرابخشي بودن ان نبايستي با تشكيلات ديگري ادغام يا تجميع شود و مستقلا الزاما مديريت شود. تنها موضوعي كه ميتواند باعث رشد و عرضه مزيت ها و ويژگيهاي صنعت گردشگري را در پي داشته باشد هويت دادن به ان و تعريف شدن ان در جايگاه تشكيلات و اركان نظام است. اگر به صنعت گردشگري فرانسه مراجعه فرمايند ملاحظه خواهند فرمود كه همانند نفت كه براي ما ايرانيان رزش حياتي دارد صنعت گردشگري نيز براي فرانسويان نقش نفت را در اين جامعه بازي و ايفا مي نمايد. انچه لازم است فرهنگ سازي است كه بودجه و پول زيادي نمي خواهد . تقاضاي ديگري دارم كه از نيروي هاي مجرب و اساتيد گرامي كشور كه عمر خود را براي توسعه صنعت گردشگري صرف نموده اند استفاده بهينه گردد. بي ترديد يكي از معضلات جامعه ما كه شما نمايندگان محترم با ان روبرو شده ايد دانشجوياني هستند كه در رشته جهانگردي در مقاطع مختلف در حال تحصيل مي باشند و هيچ اميدي به اينده شغلي خود ندارند. در حاليكه اين جوانان ميتوانند از منظر اكادميك و دانشگاهي به توسعه صنعت گردشگري روح تازه بخشيده و انرا را رونق بخشند. تلاش نموديم تا 1) از وجود انان در بدنه سازمان استفاده نمائيم ولي متاسفانه گوشي شنوائي براي اين موضوع وجود نداشت. 2) طي پيشنهاد به شوراي معاونين سازمان خواستار اخذ مجوز براي اشتغال اين دانشجويان در سازمان شديم. گوش شنوائي وجود نداشت. 3) پيشنهاد گرديد تعدادي از داشجويان نخبه رشته هاي گردشگري و ساير رشته هاي مورد نياز صنعت مانند روانشانسي ، تجارت ، فن اوري اطلاعات ، محيط زيست ، و ساير موارد را بورسيه نموده تا در جريان تحصيل بتوانند از وجود انان براي توسعه سازمان استفاده بهينه و به مرور زمان جايگزين افرادي كه بازنشسته مي شوند گردند گوش شنوائي وجود نداشت.
اميد است تجربه تلخ گذشته به عنوان الگويي براي سياست گذاران بوده و از تكرار ان خوادداري نمايند.
باتوجه به ابنکه به بهانه اشتغالزایی هر بلایی که سر محیطزیست کشور خواسته ایم اوردهایم ودر جاییکه رییس سازمان محیطزیست میفرمایند در محیطزیست ما نه نداریم چه فرقی میکند که چه سازمانی متولی امر باشد
پیشنهاد مطروحه از جنبه علمی قابل قبول بوده و لازم است سازمان جنگلها نیز د راین ادغام سهیم باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست