بازدید 15281
رهبر انقلاب در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع عدالت:

در باب تحقق عدالت اجتماعی، وضع کنونی مطلقا راضی کننده نیست

وضع کنونی، مطلقاً راضی کننده نیست، چرا که نظام اسلامی به دنبال اجرای بیشترین عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است / عدالت، هدف نظام سازی اجتماعی ادیان و حرکت بشر در چهارچوب دین بوده و این اهتمام جدی به عدالت، در هیچ مکتب بشری یافت نمی شود / عدالت سرلوحه دغدغه های همیشگی نظام اسلامی است...
کد خبر: ۱۶۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷ 17 May 2011
صبح امروز، دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، با «موضوع عدالت» و با هم اندیشی و تبادل نظر رهبر معظم انقلاب و ده ها نفر از اندیشمندان، متفکران، استادان و محققان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، در این نشست چهار ساعته، نخست ده نفر از صاحبنظران و نخبگان در دو بخش نظری و کاربردی دیدگاه های خود را درباره «مبانی، مفاهیم، ابعاد، کارکردها و ضرورت های عدالت» بیان کردند.

نخستین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، آذر ماه سال گذشته با موضوع الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت برگزار شده بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این هم اندیشی راهبردی، با تأکید بر ضرورت تلاش جدی و تضارب آرای اندیشمندان و متفکران برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت، کارهای انجام شده برای تحقق عدالت اجتماعی را در سه دهه اخیر خوب ارزیابی کردند؛ اما افزودند: وضع کنونی، مطلقاً راضی کننده نیست، چرا که نظام اسلامی به دنبال اجرای بیشترین عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است.

ایشان، مطالب مطرح در این هم اندیشی را پرمغز و مفید دانستند و خاطرنشان کردند: نشست امروز، تنها یک آغاز بود و امیدواریم مبحث عدالت با بهره از ظرفیت گسترده صاحبنظران سراسر کشور، به گفتمانی نخبگانی تبدیل شود و با استمرار و پیگیری شایسته، به سرانجامی مبارک برسد.

ایشان، عدالت را دغدغه همیشگی بشر دانستند و با اشاره به ورود متفکران و اندیشمندان تاریخ بشر به این مقوله خاطرنشان کردند: بررسی دقیق نشان می دهد که با وجود نظریه پردازی های گوناگون اندیشمندان در مبحث عدالت، نقش ادیان الهی در این مقوله، بی نظیر و استثنایی بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی، با استناد به قرآن مجید، عدالت را هدف اصلی ادیان برشمردند و افزودند: عدالت، هدف نظام سازی اجتماعی ادیان و حرکت بشر در چهارچوب دین بوده است و این اهتمام جدی به عدالت، در هیچ مکتب بشری یافت نمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین بیشتر تفاوت عدالت در «نگاه ادیان و مکاتب بشری» خاطرنشان کردند: انبیا افزون بر تبیین عدالت، برای تحقق آن، عملاً با طاغوت ها و ستمگران وارد پیکار می شدند و در معارضه ظالم و مظلوم، همیشه در جبهه مظلومان بوده اند؛ اما نظریه پردازان تنها در حد حرف و کلام به «عدالت» پرداخته اند.

ایشان، اعتقاد همه ادیان الهی به منتهی شدن تاریخ بشر به دوران مبتنی بر عدل را سومین تفاوت «عدالت» در ادیان الهی و مکاتب بشری دانستند و افزودند: ادیان الهی در نگاه به مبدأ خلقت هستی و بشر ـ در مسیر حرکت تاریخی ملت ها و در تبیین پایان این مسیر یعنی معاد، همواره بر عنصر عدالت تأکید کرده اند که این مسأله ای استثنایی و بی نظیر است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بنا بر همین نگاه دینی بود که «عدالت» در انقلاب اسلامی نیز از همان آغاز، جایگاهی بی نظیر یافت و در شعارهای ملت، قانون اساسی، سخنان و دیدگاه های امام خمینی (رض) و دوران های گوناگون حیات سی و دو ساله جمهوری اسلامی، به عنوان یک ارزش مطلق مورد تأکید قرار گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی، عدالت را سرلوحه دغدغه های همیشگی نظام اسلامی دانستند و با اشاره به کارهای فراوان و گسترده ای که پس از انقلاب برای تحقق عدالت اجتماعی انجام شده، افزودند: این کارهای خوب، راضی کننده نیست، چرا که ما بر پایه نگاه اسلامی، تحقق کامل عدالت و محو هر گونه ظلم را هدف قرار داده ایم که برای پر کردن فاصله وسیع وضع موجود و تحقق عدالت اجتماعی، باید تلاش مستمر، جدی و همه جانبه انجام داد.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به توجه امروز نظام اسلامی برای دستیابی به نظریه  اسلامی ناب در مقوله عدالت افزودند: تا امروز نیز شناخت و تعاریف اجمالی از عدالت بوده، اما باید تلاش کنیم عدالت به گفتمانی زنده و همیشه حاضر در صحنه های کشور تبدیل شود و در میان نخبگان، مسئولان، مردم و به ویژه نسل جوان همواره به عنوان یک مسأله اصلی مطرح باشد.

ایشان در تبیین بیشتر اهداف برگزاری نشست اندیشه های راهبردی درباره عدالت افزودند: برای کاهش فاصله کنونی تا تحقق حداکثری عدالت، باید به روش ها و راهکارهای جدید و مؤثر دست پیدا کنیم که این مسأله نیز به هم اندیشی متفکران نیاز دارد.

رهبر انقلاب اسلامی دوران آزمون و خطا را در مقوله عدالت، دورانی گذشته دانستند و تأکید کردند: در سه دهه اخیر در موارد زیادی، در باب عدالت بصورت آزمون و خطا عمل کرده ایم اما از این پس باید، بر پایه تعاریف و روش های متقن حرکت کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی، حرکت کشور در مسیر پیشرفت های سریع و جهشی را یکی دیگر از عوامل ضرورت توجه بیشتر به مقوله عدالت برشمردند و افزودند: ادامه این حرکت پرشتاب، نیازمند تصمیم گیری های بزرگ است و اگر در این تصمیم گیری ها از عنصر عدالت و «ارتباط عدالت و پیشرفت» غفلت شود، خسارات فراوانی به بار خواهد آمد.

ایشان در ادامه سخنانشان با تمرکز بر مبحث نظری عدالت، افزودند: هدف ما رسیدن به نظریه اسلامی ناب و خالص در باب عدالت است که برای دستیابی به این هدف بسیار مهم، باید با نگاه متجددانه و نوآورانه، به منابع اسلامی رجوع کنیم و با بهره از متدها و فنون خاص این کار، نظریه اسلامی خالص را در مقوله عدالت استخراج کنیم.

ایشان در همین زمینه تأکید کردند: در دستیابی به نظریه اسلامی عدالت باید از التقاط و هرگونه مونتاژ نظریه های دیگر به شدت پرهیز کرد و با مراجعه به منابع اصیل اسلامی، این نظریه را استخراج نمود.

حضرت آیت الله خامنه ای، تعریف عدالت را در هر مکتب مبتنی بر پایه های هستی شناسی آن مکتب دانستند و افزودند: به همین علت، نباید در شناخت نظریه اسلامی عدالت، از مکاتب دیگر بهره برد.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تفاوت عمیق نگاه اسلام و مکاتب بشری به عدالت افزودند: عدالت در اسلام، ناشی از حق است و عدالت ورزی یک وظیفه الهی به شمار می رود، در حالی که در مکاتب بشری، این نگاه وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی، تعدد و تضارب آرا را نیازی واقعی در روند دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت دانستند و افزودند: نباید کسی بپندارد که در این مقوله، با نوعی پیش داوری می خواهیم به برداشتی که در ذهنمان است برسیم، بلکه باید تلاش کنیم در پرتو تضارب آرا و نشاط علمی، به آنچه حق و درست است، دست یابیم.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: حتی پس از دستیابی به نظریه اسلامی خالص در باب عدالت، تضارب آرا در این زمینه باید همواره ادامه داشته باشد.

ایشان افزودند: در این مقطع، در واقع باید تلاش کرد به یک جمع بندی قوی، متقن، مستدل و منسجم در باب عدالت دست یافت تا برنامه های درازمدت با اتکای به آنها تدوین شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: پس از این جمع بندی نیز باید پژوهش های جدیدی به ویژه در مباحث کاربردی و روش های اجرای نظریه صورت گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربیات مفید دیگران نیز استفاده کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد رشته عدالت پژوهی در حوزه و دانشگاه را، نوعی سرمایه گذاری مفید برای ایجاد و تقویت گفتمان عدالت و تربیت نیروهای توانمند دانستند و افزودند: یکی دیگر از کارهای مهم نظری، یافتن شاخص برای اندازه گیری میزان تحقق عدالت اجتماعی است.

ایشان خاطرنشان کردند: برخی شاخص های مطرح در نظریه های غربی در شرایط خاص قابل استفاده است؛ اما بسیاری از آنها ناقص و یا کلاً نادرست است؛ بنابراین، باید شاخص هایی مستقل برای تحقق عدالت از دیدگاه اسلام تعریف شود.

رهبر انقلاب اسلامی، توجه مجلس و شورای نگهبان را به مقوله عدالت در هر نوع قانون گذاری، از کارهای ضروری برشمردند و افزودند: در عرصه عمل باید برای اجرای عدالت اجتماعی کارهای فراوان انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، اعتقاد به مبدأ و معاد را در مسأله عدالت، دارای نقشی اساسی خواندند و افزودند: اعتقاد به معاد، و باور داشتن تجسم اعمال در قیامت، موجب نیرو و نشاط عدالت خواهانه می شود و در واقع، نمی توان در جامعه ای که اعتقاد به مبدأ و معاد نیست، عدالت حقیقی را مستقر کرد.

ایشان، تلاش هر فرد برای اجرای عدالت درباره خود را نکته مهم دیگری در مقوله عدالت خواندند و افزودند: نگاه عادلانه هر فرد به خود، موجب دوری از گناه و ایجاد حالت خضوع و خشوع در برابر پروردگار می شود و این مسأله به ایجاد عدالت اجتماعی نیز کمک می کند.

نخستین سخنران این نشست راهبردی در بخش دیدگاه های نظری، دکتر حسین عیوض لو، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) بود. دکتر عیوض لو با ارایه دیدگاه های خود درباره «مفاهیم و معیارهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در چهارچوب الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» گفت: عدالت اجتماعی به معنای آن است که هر کس در جامعه بتواند پاداش متناسب با شایستگی ها و تلاش خود را دریافت کند.

این استاد دانشگاه حق برخورداری برابر از منابع و ثروتهای عمومی ـ سهم بری بر پایه میزان مشارکت در تولید و قرار گرفتن اموال در موضع درست را معیارها و قواعد عدالت از دیدگاه اسلام خواند.

حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اندیشمند دیگری بود که در دومین نشست اندیشه های راهبردی به تشریح ابعاد عدالت به عنوان «یک سند، قاعده، رویکرد و گفتمان عام در کشف و اجرای احکام اسلام» پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با عدالت نمی توان کژدار و مریز برخورد کرد، بلکه باید با این مفهوم بنیادی، برخوردی روشمند انجام داد تا به یک گفتمان عام تبدیل شود.

حجت الاسلام علیدوست، عدالت را یک قاعده در فقه دانست و افزود: در فهم دلایل و استنباط احکام، باید عدالت را به عنوان یک رویکرد مورد توجه داشت و در اجرای احکام نیز، عدالت را، گفتمان حاکم بر رفتار و گفتار مسئولان و کارگزاران قرار داد.

سومین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر فهیمه فرهمندپور استادیار دانشگاه تهران بود. وی با نام «اقتضائات و ملاحظات عدالت جنسیتی با رویکرد دینی» گفت: عدالت را نباید تقسیم کمّی فرصت ها و مشاغل در نظر گرفت، بلکه در برداشت درست از عدالت، تفاوت های طبیعی زن و مرد پذیرفته می شود.

وی افزود: برای ایجاد عدالت به ویژه در مشاغل تخصصی باید شایسته سالاری مورد توجه کامل قرار گیرد و در الگوی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تجدید نظر شود.

ایجاد عرصه هایی غیر از ورود به دانشگاه برای تأمین نیازهای روانی، علمی و شخصیتی زنان و دختران از دیگر پیشنهادهای خانم فرهمندپور بود.

حجت الاسلام سیدعباس نبوی، مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران بعدی، با اشاره به فرمان و امر پیاگی پروردگار در قرآن کریم برای برپایی عدل و قسط گفت: باید ضمن نظریه پردازی در مقوله عدالت، شاخص های قابل اندازه گیری نیز ارایه داد.

حجت الاسلام نبوی، برابری در فرصت ها، رشد ظرفیت ها و به کارگیری توانمندی ها را سه شاخص مهم عدالت اجتماعی دانست و افزود: باید عدالت اجتماعی را به عنوان بنیان قواعد اجتماعی، راهبرد اصلی «برنامه های توسعه» و مبنای رشد فرهنگ عمومی مورد توجه قرار داد که متأسفانه نهادهای متولی فرهنگ عمومی به این مسأله کم توجهند و رهبری و جنبش دانشجویی پیگیر مقوله عدالت اجتماعی هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، عدالت اجتماعی، «کلان راهبردی» است که باید در همه عرصه ها مورد توجه کامل قرار گیرد.

پنجمین سخنران هم اندیشی امروز نخبگان و رهبر انقلاب در باب عدالت، دکتر سید محمد میر سِندُسی، استادیار دانشگاه امام حسین بود. وی با اشاره به مبانی دو نظریه غالب در بحث عدالت، یعنی شایستگی و نیاز گفت: در جمهوری اسلامی باید نظریه ای ترکیبی را پیگیری کنیم که در این نظریه، تأمین نیازهای عامه مردم مورد توجه جدی است اما راه برای بهره مندی اشخاص بر پایه شایستگی و تلاش نیز باز است.

وی با اشاره به نبود نظریه منسجم و روشن در باب مفهوم عدالت در کشور افزود: به همین علت، هر مسئولی روی کار می آید، بنا بر برداشت خود از مفهوم عدالت، عمل می کند که این برداشت های فردی گاه با یکدیگر متفاوت و حتی در تعارضند.

بخش دوم نشست اندیشه های راهبردی با موضوع عدالت، به مباحث کاربردی اختصاص داشت. در آغاز این بخش، حجت الاسلام سیدعباس موسویان، مدرس حوزه و دانشگاه با بررسی «جایگاه عدالت اقتصادی در بانک داری اسلامی» گفت: توزیع منابع بانکی، زمانی عادلانه و در راستای فقرزدایی است که اشتغال زایی و رشد متوازن در تخصیص منابع بانکی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر موسویان، تخصیص منابع به طرح های دارای ارزش افزوده، توزیع متوازن منابع، و توزیع عادلانه سود را از اصول و معیارهای توزیع عادلانه منابع بانکی دانست و گفت: نظام بانکداری باید با کاهش حاشیه سود خود، در راستای سود حقیقی سپرده گذاران متحول شود.

دومین سخنران بخش کاربردی نشست اندیشه های راهبردی، دکتر الیاس نادران دانشیار دانشگاه تهران بود.

وی با ارایه مقاله ای با نام «عدالت توزیعی و اقتصاد رانتی»، به بررسی مشکلات اقتصادی ـ اجتماعی پدیده رانت پرداخت. دکتر نادران بر این باور است، جهت گیری های عدالت خواهانه پس از پیروزی انقلاب، با وجود فراز و نشیب های گوناگون، در مجموع باعث بهبود توزیع شاخص های درآمدی شده است؛ اما به علت تداوم ساختارهای اقتصادی مبتنی بر رانت، مشکلات ناشی از این پدیده همچنان ادامه دارد.

«عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی»، نام مقاله سومین سخنران بخش کاربردی نشست امروز، یعنی حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، استادیار دانشکده علوم اقتصادی بود.

این استاد دانشگاه، تشریع عادلانه مالکیت دولتی و عمومی بر ثروت های طبیعی ـ ساز و کار درست توزیع اولیه منابع طبیعی و قوانین لازم برای حفاظت از منابع طبیعی را از اصول ایجاد عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی دانست و گفت: از دیدگاه اسلام، دولت دارای جایگاهی است که می تواند با نظارت بر چگونگی استفاده از منابع طبیعی، عدالت را در این زمینه پیگیری و محقق کند.

نشست هم اندیشی رهبر انقلاب اسلامی و اندیشمندان و صاحبنظران در باب عدالت با سخنرانی دکتر مجید یاسوری ادامه یافت.
وی که دانشیار دانشگاه گیلان است، عدالت محیطی را راهکاری برای تحقق توسعه پایدار ملی دانست و گفت: منابع باید میان مناطق گوناگون جغرافیایی، متناسب با نیازها و به طور عادلانه پخش شود تا شکاف اقتصادی ـ اجتماعی بخش های گوناگون کشور کاهش یابد و دورنمای زندگی حتی در محرومترین مناطق بهبود یابد.

دهمین و آخرین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر محمد جواد لاریجانی، استاد دانشگاه بود. وی با عنوان «وضعیت عدالت و حقوق بشر در سطح بین المللی» به تشریح مبانی عدالت در لیبرالیزم غربی و دین مبین اسلام پرداخت.

بخشی از دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی به پرسش و پاسخ محققان و اندیشمندان و «نقد و بررسی» دیدگاه های مطرح اختصاص داشت. در این بخش، استادان و محققانی که به ارایه مقاله پرداخته بودند، به پرسش ها و نقدهای حاضران پاسخ گفتند.

در آغاز این هم اندیشی، دکتر صادق واعظ زاده، دبیر این نشست، با اشاره به پیگیری موضوعات نشست اول اندیشه های راهبردی گفت: مقدمات ایجاد مرکزی برای هماهنگی و راهبری تحقیقات مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است که این مرکز همه ظرفیت های نخبگانی کشور را برای تدوین این الگوی راهبردی فعال خواهد کرد.

دکتر واعظ زاده همچنین با تشریح اهداف دومین نشست اندیشه های راهبردی گفت: تلاش خواهد شد، با تکیه بر مطالب ارایه شده و بهره از همه ظرفیت ها «نظریه عدالت» تدوین شود.
در پایان این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

منبع: khamenei.ir
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
به حضرت اقا عرض کنم مواظب باشید دولتیها شما را هم متهم به سیاه نمایی علیه نظام نکنند اینها که تحمل هیچ انتقادی را ندارند و همه را دشمن می دانند
باشد که با کلام وزین و حکیمانه ایشان دست از این فرافکنیها بردارند
علیرغم ویژگی دین اسلام در برقراری عدالت و دغدغه و تاکید مقام معظم رهبری ، عدم سرکوب قاطع فساد باعث گسترش آن و نتیجتا توسعه بی عدالتی میشود. به این دلیل یکی از بدترین کشورها در دنیا هستیم.
آقایون نماینده ، داد مقام معظم رهبری هم در آمد. چرا فکر میکنید که هم چیز باید به شما دیکته شود.چرا به خاطر پست و مقام که دوره اش هم فقط چند سال کوتاه هست تن به سکوت و مسامحه و حتی همکاری میدهید؟ چرا جلوی اینهمه ظلم و دزدی و تبعیض رو نمی گیرید؟ میخواهید مردم صبرشان تمام شود و اتفاقی بیفتد که نتوان جمعش کرد؟ ناتو خیلی دلش میخواهد به ایران لشکر کشی کند. حواستان هست؟؟ مطمئن باشید شما بیشتر از ما مردم عادی ضرر خواهید کرد. خیلی بیشتر..
احسن به این رهبر بزرگوار که همیشه بیدار است و نمیگذارد انقلاب و اسلام و ایران به راه کج برود و کچی را باید سریع راست کرد.

ما براي پرسيدن نام گلي ناشناس
چه سفر ها کرده ايم
چه سفر ها کرده ايم
ما براي بوسيدن خاک سر قله ها
چه خطرها کرده ايم
چه خطرها کرده ايم
ما براي آنکه اسلام خانه خوبان شود
رنج دوران برده ايم
رنج دوران برده ايم
ما براي آنکه ااسلام گوهري تابان شود
خون دل ها خورده ايم
خون دل ها خورده ايم

ما براي بوييدن بوي گل نسترن
چه سفر ها کرده ايم
چه سفر ها کرده ايم
ما براي نوشيدن شورابه هاي کوير
چه خطرها کرده ايم
چه خطرها کرده ايم
ما براي خواندن اين قصه عشق به خاک
رنج دوران برده ايم
رنج دوران برده ايم
ما براي جاودانه ماندن اين عشق پاک
خون دل ها خورده ايم
خون دل ها خورده ايم
يكي از مصاديق اجراي عدالت اخراج مديران و مسئوليني است كه با رابطه و باند بازي سمتهاي كليدي را در كشور اشغال كرده اند و اگر عادلانه و منصفانه بررسي شود مشخص مي شود كه از هيچ لحاظ لياقت اين سمتها را ندارند.
با سلام ، احتراماً به استحضار می رساند که برپایی اندیشه های راهبردی آن هم با حضور رهبر معظم انقلاب ، کاری است بسیار پر معنا که نشان از نگرانی رهبر عزیز از کمرنگ بودن عدالت در جامعه دارد .
مثال بزرگی که در زمینه نقض عدالت و پایمالی حقوق مردم می توان زد حقوق 25000 نفر از عیال الله از اعضای تعاونی مسکن اداره برق در پروژه هشتگرد می باشد که از جانب دو ارگان دولتی ( 1. شرکت تعاونی مسکن اداره برق که زیر مجموعه وزارتخانه های نیرو و تعاون می باشد و 2. دیگری از جانب شرکت عمران هشتگرد که زیرمجموعه وزارت مسکن ) چه گونه چپاول می گردد. این همه مردم پابرهنه از شما خواهش می کنند که فریاد دادخواهی آنها را به مقام معظم رهبری تقدیم نمایید که انشاءالله اعاده حق گردد. /
سوءاستفاده ازسخنان مقام معظم رهبري جاي تاسف داردقبل وبعدسخنان راهم بگوييد عنوان راطوري نوشته ايدكه گويي مملكت آنقدربهم ريخته كه نگوونپرس آقاي رضايي بياييدمردانه عمل كنيدنه رندانه مي دانم انتقادم راروي صفحه قرار نمي دهيد
مگر اینکه آقا به فکر ما باشند
جای بسی تعجب و تاسف است که هنوز پس از گذشت قرنها از ظهور اسلام و با وجود این همه عالم و روحانی و دانشمند و اسلام شناس هنوز کسی نظریه ای جامع و علمی برای عدالت ارائه نداده است و تازه باید این کار از این همایش آغاز شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار