بازدید 7312

ماهيت و آينده تحولات منطقه

گفت‌وگوی «تابناک» با دكتر مظاهري
کد خبر: ۱۶۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲ 28 April 2011
سرویس بین الملل «تابناک» ـ در حالي كه همه نگاه‌هاي جهاني به تحولات ليبي و سرنوشت ديكتاتور آن، معمر قذافي معطوف شده و روند شتاب حوادث آن نيز با عزم نيروهاي غربي مبني بر اعزام نيروهاي نظامي سرعت بيشتري هم گرفته است، با وجود این، امروز در گوشه‌هاي ديگري از دنياي عرب، كشور كوچك بحرين، روزهاي پرآشوبي را مي‌گذراند. انقلاب و مطالبات عدالت‌طلبانه اين ملت به شديدترين شكل ممكن، سركوب شده و با ورود نيروهاي مداخله‌گر به رهبري نيروهاي نظامي عربستان تحت عنوان سپر جزيره و با استناد به مفاد پيمان شواري همكاري خليج فارس، روند خفقان و دستگيري‌ها هم به اوج خود رسيده است.

به اعتراف بیشتر كارشناسان، ورود نيروهاي نظامي و اشغالگر به بحران موجود در بحرين دامن مي‌‌زند. برای همین، براي بررسي بيشتر موضوع و دلايل سكوت غرب در قبال تحولات اخير بحرين و پيامدهاي آن، گفت‌وگويي را با دكتر محمد مهدي مظاهري، استاد دانشگاه و كارشناس ارشد مسائل منطقه خاورميانه انجام داديم كه از نظر خوانندگان گرامي مي‌گذرد:


* آقاي دكتر مظاهري، آيا جنس و ماهيت قيام مردم بحرين با قيام‌هاي اخير منطقه نظير تونس، مصر و حتي ليبي تفاوت دارد؟

 ـ بي‌ترديد، وجه مشترك قيام مردم بحرين با خيزش‌هاي مردمي اخير در منطقه را مي‌‌توان در تبعيض و ناعدالتي‌هاي موجود و بی احترامی به حقوق اوليه انساني در برگزاري تجمعات آزاد و حق تعيين سرنوشت ملت‌ها جستجو کرد؛ از اين بابت، گویا نه تنها قيام اخير مردم بحرين به نوعي به تأسي از خيزش مردم شمال آفريقا شعله‌ورتر هم شده و تفاوت ماهوي نيز با همديگر ندارد، بلكه در ابراز مطالبات و لزوم گسترش آزادي‌هاي مدني و نيز بازگشت به باورها و آموزه‌هاي ديني اتفاق نظر هست.

* آقاي دكتر مظاهري، دلايل سانسور اخبار تحولات بحرين و نيز بي‌تفاوتي‌هاي محافل حقوق بشري منتسب به غرب را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ متأسفانه آنچه در بحرين مي‌گذرد، به نوعي با سانسور و بي‌تفاوتي‌هاي غربي‌ها روبه‌رو شده است. كشتار فاحش و منظم بخشي از جمعيت اين كشور كه با هدف پاكسازي مذهبي و قومي اتفاق مي‌افتد و در واقع، نوعي «ژنوسيد» به شمار مي‌رود. برابر آرمان بشري و منابع حقوق بين‌الملل و عرف جهاني، سازمان‌ها و نيز مراكز قدرت جهاني بايد همانند ليبي در اين كشور مصيبت زده هم مداخله مي‌کردند.
با وجود این، رسانه‌هاي غربي و نيز مراكز امنيتي قدرت‌هاي بزرگ به دليل ترجيح منافع ملي خويش و تحت تأثير سياست قدرت، از هر گونه دخالت و لزوم توقف چرخه كشتار انساني در بحرين خودداري مي‌كنند.


* آقاي دكتر مظاهري، به نظر مي‌رسد افزون بر موارد اشاره شده، برخي از تناقض گفتارها و كردارهاي غربي‌ها و نيز استانداردهاي دوگانه آنها درباره حقوق بشر در مورد تحولات منطقه به چالش‌هاي موجود، از جمله چگونگي برخورد و جلوگيري از نفوذ ايران در منطقه بر مي‌گردد؛ نظر شما در اين ارتباط چيست؟

ـ بي‌ترديد، آمريكايي‌ها و هم‌پيمانان اروپايي آن نسبت به تحولات منطقه و جوانب آن آگاهند، با توجه به بافت جمعيت و لايه‌هاي قدرت در كشور بحرين و اكثريت شيعه آن از گسترش اين بحران دامنگير به عربستان سعودي و ديگر مناطق هراس دارند؛ بنابراین، قدرت‌يابي شيعيان در منطقه براي منافع غرب و ثبات حكومت‌هاي محافظه‌كار عرب، نمي‌تواند پسنديده‌ باشد. در هر صورت، قدرت اجتماعي شيعيان بحرين به رغم سركوب شديد و خفقان موجود آل خليفه كه با همدستي نظاميان اشغالگر سعودي صورت مي‌گيرد، بسيار بالاست.

* آقاي دكتر مظاهري شوراي همكاري خليج فارس در تداوم سياست ضد ايراني، به تازگی بار دیگر با اتهامات واهي، ايران را مسئول حوادث و تشديد اوضاع منطقه دانسته‌ است. به نظر شما دلايل اين فرافكني مشكلات چيست؟

ـ آنچه مسلم است، دولت عربستان و بحرين چه بخواهند و چه نخواهند، سرانجام مجبورند به خواسته‌ها و مطالبات مردم خويش تمكين كنند و در اين مسير تكرار اتهامات و مقصر دانستن ايران در تحولات اخير، مانع حركت و خيزش مردم انقلابي منطقه نخواهد شد. در هر صورت، تبليغات گسترده رسانه‌هاي غرب و نيز صدور بيانه‌هاي ضد ايراني از سوي شوراي همكاري خليج فارس، نوعی اقدام رو به جلو و فرار از مسئوليت و عدم تمكين به خواست مردم منطقه است. البته بحث ايران هراسي و شيعه ستيزي، مسبوق به سابقه است. دولتمردان كاخ سفيد پیشتر نيز براي ايجاد تنش و بحران در منطقه، تلاش‌هايي در قالب ايران هراسي و نيز ظهور هلال شيعي مطرح ساختند.

* آقاي دكتر مظاهري، با توجه به تحولات اخير، دستگاه ديپلماسي ايران چه سياست‌هايي را براي ايجاد ثبات و دفاع از منافع مردم مسلمان منطقه به ويژه بحرين در پیش گیرد؟

ـ سياست ايران در منطقه بايد بر پایه منافع ملت‌هاي مظلوم و درك درست از تحولات و اقدام قاطع در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگري شكل گيرد و در اين راه نیز ترسي از اتهامات رسانه‌اي و مراكز امنيتي غرب مبني بر دخالت ايران در اوضاع و تحولات منطقه نداشته باشد، چراكه منطقه خليج فارس، نقش حياتي براي منافع ايران دارد و ايران به عنوان كشور و عنصر تأثيرگذار، نمي‌تواند نسبت به آنچه در منطقه مي‌گذرد، بي‌تفاوت باشد. با توجه به حجم جنايت اخير در بحرين، دستگاه ديپلماسي ايران بايد با ارتباط با نهادهاي حقوق بشري و سازمان‌هاي بين‌المللي، بحث تجاوز به حقوق انساني در بحرين را مطرح سازد و از سياست‌هاي منطقه‌اي خويش با استناد به قوانين و حقوق بين الملل دفاع کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی