بازدید 3339

عدالت اجتماعی به اعتماد عمومی می‌انجامد

عدالت اجتماعی اقتضا می کند که نسبت به وقوع ظلم در هر جای دنیا، واکنش نشان دهیم و به حمایت از مظلوم برخیزیم. چراکه ما انسان را خلیفه ا... می‌دانیم که در اجتماع و قبیله محصور نیست.
کد خبر: ۱۶۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵ 24 April 2011
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عدالت اجتماعی به معنای مساوات نیست، به معنای پرهیز از تبعیض است که به سعادت، اعتماد عمومی، دوری از تبعیض و فساد منجر می‌شود.

حجت السلام و المسلمین حسن خیری در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گفت: عدالتخواهی امری فطری در نهاد انسان‌هاست. در دین مبین اسلام نیز تاکید بسیاری بر رعایت عدل شده طوری که عدل به عنوان یکی از اصول دین معرفی شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارائه تعریف عدالت اجتماعی بیان کرد: عدالت اجتماعی وضعیتی است که در آن اضلاع و ارکان جامعه به شکلی در کنار هم قرار می گیرند که امکان تحقق وضع مطلوب در جامعه را فراهم می‌سازد. به عبارتی رویکردی کلی را در نظر می‌گیرد که عدالت اقتصادی، قضایی و ... زیر مجموعه آن هستند.

وی تبیین جایگاه فرد، ساختار، دولت و نهادهای اجتماعی را مهم دانست و افزود: باید جایگاه و تکلیف هر یک از نهادهای اجتماعی از جمله خانواده، آموزش و پرورش، اقتصاد و ... مشخص شود.
وی با بیان اینکه وضع مطلوب در نگاه اسلامی سعادت دنیوی و اخروی است، ادامه داد: برای تحقق کمال انسان و جامعه باید به مسائلی از جمله دینداری مردم، آزادی افراد، اولویت دادن به مصالح جمعی اجتماعی، تفاوت انسان ها در برخورداری از امکانات با توجه به استعدادها و توانایی‌هایشان، تفاوت نقش های اجتماعی، نگرش افراد نسبت به دنیا و آخرت و ... توجه کرد.

حجت السلام و المسلمین خیری داشتن رویکرد جهانی را به عنوان یکی از ویژگی‌های عدالت دانست و گفت: عدالت اجتماعی اقتضا می کند که نسبت به وقوع ظلم در هر جای دنیا، واکنش نشان دهیم و به حمایت از مظلوم برخیزیم. چراکه ما انسان را خلیفه ا... می‌دانیم که در اجتماع و قبیله محصور نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص های عدالت اجتماعی وحدت گرایی است. یعنی در تعریف عدالت اجتماعی بر اساس رویکرد اسلامی، ما موظف به ایجاد وحدت در تمام انسان ها هستیم.
وی حرکت جمعی، توسعه آگاهی و آزادی را از دیگر الزامات عدالت اجتماعی دانست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اگرعدالت اخلاقی خواست قلبی تمام افراد جامعه اسلامی باشد ، عدالت محوری و عدالت خواهی محقق می شود.
وی با اشاره به اینکه تساوی بین افراد را نمی‌توان عدالت نامید، عنوان کرد: عدالت اجتماعی به معنای مساوات نیست، به معنای پرهیز از تبعیض است که به سعادت، اعتماد عمومی، دوری از تبعیض و فساد منجر می‌شود.

وی ادامه داد: مکتب مارکسیست به تساوی اعتقاد داشت، اما این امر تجلی بی عدالتی است که آنکه می‌داند با آنکه نمی‌داند برابر باشد یا کسی که کار می‌کند با کسی که کار نمی‌کند به یک اندازه حقوق بگیرد.

حجت السلام و المسلمین خیری شرط تحقق عدالت را حاکمیت امامت در جامعه دانست و افزود: پایه و اساس امامت، داشتن عصمت است که عدالت را تضمین می کند. در زمان غیبت امام معصوم، ولی فقیه جانشین ایشان است که اساس حکومت او نیز بر دو محور عدالت و اجتهاد استوار است. از این رو پایه حکومت اسلامی حق مداری و عدالت محوری است. 
وی خاطر نشان کرد: اسلام عدالت، امنیت و فراوانی های مادی را از نیازهای ضروری انسان‌ها برشمرده است.

وی با اشاره به لزوم ارائه الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی اظهار داشت: اگر الگویی مشخص بین نخبگان جامعه وجود داشته باشد، وظیفه هر یک از قوای سه گانه مشخص می‌شود و نهادهای و سازمان‌های گوناگون می‌توانند با توجه به آن در راستای پیشرفت و عدالت گام بردارند.
حجت السلام و المسلمین خیری در پایان برگزاری همایش و انجام کارهای پژوهشی را برای رسیدن به اتفاق نظر در بین اندیشمندان و صاحبنظران موثر دانست و افزود: در این حوزه باید تعاملاتی جدی به منظور تولید سند بالادستی یا فراسند صورت بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست