بازدید 3131
حجت الاسلام جعفر شجونی:

زياده‌خواهي حكومت‌ها، مانع تحقق عدالت

دبیر جامعه وعاظ تهران در گفت وگو با خبرنگار ستادخبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، با اشاره به اهميت عدالت در اسلام گفت: عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیز در جایگاه واقعی خود است؛ اما اين تعريف ساده در عمل با مشكلات زيادي روبه روست، چراكه زياده خواهي حكومت‌ها و صاحبان قدرت، مانع اصلی تحقق آن می‌شود.
کد خبر: ۱۵۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴ 18 April 2011
حجت الاسلام جعفر شجونی گفت: امروزه بسياري از قدرتمندان و سياستمداران جهان غرب از نبود تعادل و بي عدالتي در جوامع تحت سلطه سود مي‌برند. آنها همواره به دنبال ايجاد فضايي هستند تا مفهوم اصلي عدالت را زير يك چهره اجتماعي پنهان كنند.

دبیر جامعه وعاظ تهران در گفت وگو با خبرنگار ستادخبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، با اشاره به اهميت عدالت در اسلام گفت: عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیز در جایگاه واقعی خود است، ولی اين تعريف ساده در عمل با مشكلات زيادي روبه روست، چراكه زياده خواهي حكومت‌ها و صاحبان قدرت مانع اصلی تحقق آن می‌شود.

وی افزود: زياده خواهي حكومت‌ها در نقاط دنیا موجب طغيان ملت‌ها مي‌شود. ظلم رژیم منحوس پهلوي موجب شکل گیری انقلاب اسلامي شد و امروز شاهد آن هستيم كه زياده خواهي حكومت‌هاي منطقه موجب بيداري اسلامي شده است.

عضو جامعیت روحانیت مبارز تهران گفت: در گذشته، سیاست حاكمان بر این تفکر بود که رعايا باید گرسنه بمانند تا هميشه نيازمندمان باشند، در صورتي كه خداوند فرموده‌اند همه انسانها عزيزند و بايد در ميانشان عدالت و رفاه برقرار باشد.

حجت الاسلام شجونی خاطرنشان کرد: خداوند زمين و آسمان را در اختيار انسان قرار داده تا از مزايا و نعمات آن استفاده كند و این جمله در دنياي اقتصادی امروز به اين معناست كه درياها و آسمان‌هايي كه در آن كشتي‌ها و هواپيماها تردد مي‌كنند، بايد منبع درآمدي باشند براي اقشار جامعه تا محروميت‌ها از ميان برداشته شود.

وي ادامه داد: خداوند تمام زمين و آسمان را در اختيار انسان قرار داد تا با تعاون برای آباداني آن تلاش كنند، اما در همسايگي ایران، حاکمان مستبدی هستند که کشورشان را مثابه ملک شخصی خود می‌دانند و حتي نام کشور را به نام اجداد خود پیوست کرده‌اند؛ گویی کشور ارث پدری آنهاست. زماني كه مردم اين كشور از ظلم حاکمان به ستوه آمده و قيام مي‌كنند، حاکمان سفاک، رقم‌هاي ميلياردي را در ميان مردم تقسيم و فكر مي‌كنند، می‌توانند اراده مردم را برای آزادي خريداری کنند.

عضو جامعیت روحانیت مبارز تهران اظهار کرد: ملت كشورهای تحت سلطه با وجود اینکه تجربه اي از الگوی عدالت اجتماعی در کشور خود  نداشته‌اند اما به دنبال راه چاره اي كه فطرتشان نويد آن را مي‌دهد، هستند.

حجت الاسلام شجونی با بیان اینکه سیاستمداران جهان غرب از بسط بی عدالتی در جامعه بهره می‌برند، افزود: در جامعه هر چيزي بايد سر جاي خودش قرار گيرد تا با هماهنگي ایجاد شده، نتيجه مطلوب حاصل شود، اما امروزه بسياري از قدرتمندان و سياستمداران جهان غرب از نبود تعادل و بي عدالتي در جوامع تحت سلطه سود مي‌برند. آنها همواره به دنبال ايجاد فضايي هستند تا مفهوم اصلي عدالت را زير يك چهره اجتماعي پنهان كنند.

وی عنوان کرد: برگزاری همايش الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت موجب آشنایی جهان اسلام با وجود چنین الگویی که نقشه راه سعادت بشر را نشان می‌دهد، خواهد شد. متأسفانه، دیگر کشورهاي اسلامي چنين استقلالي ندارند تا بتوانند به موضوعي سازنده همچون عدالت با پشتيباني و مدیریت رهبري خود بپردازند. ايران به اين عرصه حکم زنگ بيداري برای ملت‌هایی که در خواب غفلتند، است.

دبیر جامعه وعاظ تهران با اشاره به سياست‌ كشورهاي توسعه يافته افزود: كشورهاي موفق و بزرگ كه امروز برای ايجاد عدالت به جهان لشکركشي كرده‌اند، شرط ادامه حیات خود را استثمار و استعمار کشورهای دارای منابع غنی مي‌دانند، در صورتي كه حضور آنها با نقاب بشر دوستانه و پیام عمران و آبادی، موجب بدبختي و بيچارگي مردم آن منطقه مي‌شود چراکه در عمل همه ثروتهای آن کشور را به تاراج می‌برند.

در این میان، ایران اسلامی که پيشوايش امام خميني(ره) و رهبر معظم رهبري است، بايد به دنبال ايجاد بستري مناسب براي معرفي الگوي اسلامي که بر اساس عدالت تبیین می‌شود، باشد.

حجت الاسلام شجونی گفت: امام راحل(ره) به عنوان رهبر ملتي به بزرگي ايران كه قدرتي قابل توجه در منطقه محسوب مي‌شد، از خود هيچ نداشت. خانه اش را به فقرا بخشيد و هر دو پسر ايشان هم از مال دنيا اندوخته‌ای نداشتند. اين يك الگوی مثال زدنی براي جهانیان است.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه كه در اسلام گفته شده است قدرت، ثروت، علم و... مستي مي‌آورد، مگر اينكه فرد يا جامعه به تقوای الهی رسيده باشد و عدالت را سرلوحه کار خود قرار دهد. خوشبختانه كشورمان با وجود درایت و مدیریت مقام معظم رهبري چنين الگويي را دارد اما بايد به تئوری برسيم كه در همه جاي دنيا قابل فهم و استفاده و امیدواریم این همايش در تحقق این مسیر کارساز باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست