بازدید 20534
در باب انحرافات مستند «ظهور نزدیک است»؛

افزون بر تحریف عقاید؛ نشر اکاذیب هم مزید بر علت است

اساسا چرا و بر پایه کدام منطق و حجت شرعی، شخصی پژوهشگر در باب مسائل مهدویت که به لحاظ اثرگذاری سیاسی ـ اجتماعی نیز از جایگاهی در حد امام جمعه موقت یک مرکز استان برخوردار است، به خود اجازه می‌دهد چنین نقل کذبی را در این سطح بیان کند؟/ آیا آگاهانه این مطلب کذب را نقل کرده یا ناآگاهانه؟/ بر فرض این‌که ناآگاهانه بوده، آیا چنین خبطی و پیامدهای سوء آن را می توان جبران کرد؟
کد خبر: ۱۵۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲ 16 April 2011
مستند موسوم به «ظهور نزدیک است» که چندی است، بدون هیچ نظارتی از سوی نهادهای مسئول، دست به دست میان مردم می‌گردد، به دلیل طرح برخی مسائل انحرافی درباره حقیقت ظهور حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، با واکنش شدید علما، مراجع معظم تقلید، اساتید و محققین حوزه مهدویت و... روبه‌رو و البته حرف و حدیث‌هایی هم پیرامون پشت پرده انتشار آن در برخی محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند به نوع نگاه و زاویه‌ای که سازندگان این مستند از آن منظر، به بحث ظهور حضرت ولیعصر(عج) ورود کرده‌اند، انتقادهای بسیاری وارد است، اما اگر خوش‌بینانه به مسأله بنگریم، دست‌کم دو انحراف عمده در این مستند به چشم می‌آید که نمی‌توان چشم بر آن بست.

بنابر این گزارش، این دو انحراف عمده که یکی تعیین وقت برای ظهور و دیگری تعیین مصادیق برای یاران حضرت و مؤثرین در قیام ایشان است، بنا بر روایات صریح و متواتر از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ به شدت رد شده و عمده واکنش شدید علما و مراجع نسبت به مستند مذکور نیز بر همین مبنا استوار بوده است.

به هر حال، در این مجال، قصد نقد و بررسی محتوایی و شکلی این مستند را نداریم و تنها به یک رویداد ناگوار در آن بسنده می‌کنیم و آن، بیان دروغ برخی نقل قول‌ها از بزرگان نظام در باب ظهور است که طبیعتا عوام و بعضا برخی خواص را با تردیدها و پرسش های بسیاری روبه‌رو کرده است.

در این باره، می‌توان به بیان نقل قولی از آیت‌الله محمدی ری‌شهری توسط حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت شهرستان اهواز، اشاره کرد که وی به نقل از آیت‌الله ری‌شهری این‌گونه نقل قول می‌کند که:

«رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، زمانی به من (ری‌شهری) گفتند که روزی فردی نزد من آمد و گفت که امام زمان(عج) در زمان رهبری من ظهور می‌کند».

این عبارت در حالی از قول آیت‌الله ری‌شهری نقل شده است که وی در گفت‌وگو با جمعی از پژوهشگران عرصه مهدویت، ضمن تکذیب بیان چنین مطلبی از قول رهبر انقلاب، اعلام کرده است: «نخستین بار است که چنین مطلبی را می‌شنود و هرگز چنین سخنانی بر زبان نرانده است.»

بر این اساس، در کنار نقل قول‌های دیگر در این مستند ـ که تاکنون از سوی مراجع و علمای حوزه مهدویت، تکذیب و رد شده‌اند ـ این نقل قول دروغ نیز با واکنش صریح آیت‌الله ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی و رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی «دارالحدیث» روبه‌رو شده است.

حال فارغ از استفاده سوء تهیه‌کنندگان و سازندگان پیدا و پنهان این مستند از این نقل قول دروغ، چند پرسش مطرح است:

 ـــ اساسا چرا و بر پایه کدام منطق و حجت شرعی، شخصی پژوهشگر در باب مسائل مهدویت که به لحاظ اثرگذاری سیاسی ـ اجتماعی نیز از جایگاهی در حد امام جمعه موقت یک مرکز استان برخوردار است، به خود اجازه می‌دهد چنین نقل کذبی را در این سطح بیان کند؟

 ـــ آیا آگاهانه این مطلب کذب را نقل کرده یا ناآگاهانه؟

 ـــ بر فرض این‌که ناآگاهانه بوده، آیا چنین خبطی از سوی شخصی در این جایگاه، قابل چشم‌پوشی است و پیامدهای سوء آن را می توان جبران کرد؟

 ـــ آیا اگر کذب بودن چنین نقلی بر وی ثابت شده، حاضر است آن را از همان تریبون رسما تکذیب کند و...؟

به هر حال، باید توجه داشت که بنا بر آموزه های صریح دینی و اسلامی، رفتارهای غیر شرعی و از جمله بیان مطالب نادرست و کذب، با هر هدفی که باشد، نامشروع دانسته شده و طبیعتا اثرات نامطلوب وضعی آن، همواره گریبانگیر خواهد بود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
مانده ام نقش مشایی در این سریال چیست؟ شعیب که تکلیفش معلومه مشایی چه کاره بید؟ نکنه خود امام زمانه نعوذ بالله
چرا با عواملش برخورد نمي شود.
شما که میخواین به آقای حاجتی مطلبی رو بگید چرا به مستند ظهور گیر میدید
واقعا از آقای حاجتی انتظار نداشتیم.
من خودم بعد از اینکه این سخن آقای حاجتی رو شنیدم بسیار تعجب کردم.
هیچکس حق ندارد زمانی برای ظهور مشخص کند.
فقط خدا میداند ظهور چه موقع اتفاق می افتد
پاسخ ها
j.z
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
با سلام دوست عزیز اولا آنچه اشکال دارد تعیین وقت است مثلا گفته شود امسال یا سال 1400 یا... یعنی تعیین وقت مشخص اما اینکه بصورت کلی گفته شود در زمان رهبری آقا این امر محقق می شود اشکالی ندارد چون میزان رهبری ایشان مشخص نیست و عمر نیز دست خداست و تخمین های من و شما محلی از اعراب ندارد ضمنا بهتر است به روایات این بحث مراجعه کنید متوجه می شوید
ثانیا از بنده بشنوید نه به این قولها توجه کنید نه به تکذیبها چون معمولا این کلام ها گفته شده اما بدلیل تاکید بر عدم پخش در صورت شایع شدن تکذیب می گردند نهایتا اشکالی که به ایشان وارد است عدم حفظ اسرار و پخش آن است البته آن هم اگر چنین چیزی به ایشان گفته شده باشد و گرنه اشکالی به ایشان وارد نیست.
مخصوصا اینکه برخی از حضرات آیات شاهد این کلام آقای ری شهری بوده اند (آیت ا... امینی و ... )
این دسته افراد که با دین مردم بازی می کنند باید از ظهور امام عصر (عج) بترسند
خودتون خوب میدونیداکثرائمه جمعه طرفدارهاشمی هستندوچون آقای حاجتی نیست داریدمیکوبید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
کی گفته اکثر امام جمعه با این آقاست حرفت درست نیست
چرا با اعتقادات مردم بازی می کنیدبخدا ارزشش را ندارد وخدا را خوش نمی اید بس کنید.
نقش و نفوذ انجمن حجتیه در نظام جمهوری اسلامی را می توان در تولید این فیلم دید در صورتی که هیچ حرفی از این انجمن در بین نیست .
بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام

"این عبارت در حالی از قول آیت‌الله ری‌شهری نقل شده است که وی در گفت‌وگو با جمعی از پژوهشگران عرصه مهدویت، ضمن تکذیب بیان چنین مطلبی از قول رهبر انقلاب، اعلام کرده است: «نخستین بار است که چنین مطلبی را می‌شنود و هرگز چنین سخنانی بر زبان نرانده است.»"

حالا باید دید که نقل قول آیت الله حاجتی از آیت الله ری شهری درست است یا نقل قول "جمعی از پژوهشگران عرصه مهدویت (؟؟؟)".

اون چیزی که مشخص است انه که هویت آقای حاجتی مشخص بوده اما هویت "جمعی از پژوهشگران عرصه مهدویت (؟؟؟)" در این به اصطلاح خبر نامعلوم.

اگر این موضوع بخواهد روشن شود باید تابناک مستقیم با خود آیت الله ری شهری گفتگو کند.
متاسفانه ابتدا همه سکوت کردند اما بعد که معلوم شد آش خیلی شور است واکنش ها شروع شد. اما دیر است. همین سکوت باعث شد که غالیان روز برور بیشتر شوند و موجب وهن نظام و مسئولین شود.
اگر واقعا راست ميگوييد چرا محمود تكذيب نميكنه شايدم خوشش مياد واقعا متاسفم
به امید خدا بزودی پرده از چهره منافق شما برداشته خواهد شد.همه خواهند فهمید دروغ گوی حقیقی کیست.کسی که با سران فتنه قبل از انتخابات و بعدش نرد عشق میریخت و بعد از اینکه دید اوضاع بر وفق مراد نیست ولایت ولایت کرد و خودشم تو تی وی حرف از ظهور زد.
خواهشا توجه کنید... راهش این است که مستندی ساخته شود که احادیث متناقض با احادیث ضعیفی که در مستند مذکور نقل شده را جهت ابطال صحت این جور پیشگویی ها بیاورند. آیا واقعن عاملند؟ اینم راهش .. حاا ببینیم ...
این فیلم در بعضی از مدارس اذربایجانشرقی به نمایش عمومی گذاشته شدهاست(برای دانش اموزان)
ما خوزستانی ها آنقدر مواضع ولایتمدارانه آقای حاجتی را دیده ایم که در صحت کلام ایشان تردیدی نداریم/ این استاد ارشد حوزه علمیه از این گونه اتهامات مبرا است.
سلام
بالای همین صفحه را که میدیدم کلی لینک به مطالبی مرتبط داده شده فکر کردم چه شده که این همه پتانسیل ما را مصروف کرده.

میدانید مشکل اصلی امیرالمومنین با مردم چه بود؟
همان مشکلی که امام زمان با مردم دارند!!
.....
مشکل اصلی که هنگام ظهور امام عصر آن را بر اساس روایات به اذن الهی حل میکنند (به عبارت حدیث با دست کشیدن بر سر مردم) و مقدمه حکومت جهانی اسلام آماده میشود.

جهل جهل جهل

در هر زمانی عده ای از جهل مردم نان خورده اند و به آنها خندیده اند
پس بیایید آگاه شویم و به جای مقدمات و علائم و اشخاص و ... خود امام زمان را بشناسیم و به ایشان معرفت پیدا کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی