بازدید 5312

معطلی پرونده تاجیک روي ميز وزير انگليسی

کد خبر: ۱۵۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶ 13 April 2011
معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان با اشاره به وخامت وضعيت جسمي و روحي سفير اسبق ايران در اردن، گفت: دو سال و نيم است كه پرونده تاجيك به‎ناحق روي ميز وزير كشور انگليس قرار دارد.

حسن قشقاوي، معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، يكي از فعاليت‌هاي جدي وزارت خارجه و حوزه معاونت كنسولي و امور ايرانيان اين وزارتخانه را تلاش گسترده براي رهايي و انتقال زندانيان ايراني از كشورهاي مختلف عنوان كرد و گفت: بر همين اساس با كمك سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و كمك اداره كل ايرانيان خارج از كشور، شاهد آزادي 778 نفر از اتباع ايراني ‌زنداني در خارج در سال 1389 بوديم.

معاون وزير خارجه كشورمان اين اقدامات را علاوه بر فعاليت‌هاي انجام شده در خصوص افرادي چون نصرت‌الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن، شهرزاد ميرقلي‌خان زن ايراني زنداني در آمريكا و يا پيگيري حقوقي و كنسولي مربوط به حميد معصومي‌نژاد و علي دميرچي‌لو در ايتاليا عنوان كرد و افزود: در سال گذشته همچنين شاهد رفع توقيف و آزادي بيش از 20 لنج و كشتي ايراني به همراه 100 نفر خدمه بوديم.

قشقاوي ادامه داد: اين پرونده‌ها علاوه بر برخوردهاي دوگانه و سياسي، شامل جرايم اجتماعي از قبيل اتهامات مربوط به مواد مخدر يا ورود غيرمجاز است.

وي با بيان اينكه وزارت امور خارجه هميشه مجاهدت خاموش دارد و معمولاً اقدامات آن كمتر بعد تبليغي پيدا مي‌كند، اظهار داشت: شاهد هستيد كه نسبت انعكاس اينگونه اخبار در رسانه‌هاي داخلي در مقايسه با انعكاس مشكلات اتباع ايراني معمولاً كمتر است.

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان به تلاش‌هاي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران به ویژه بخش‌هاي كنسولي در حل اين مشكلات اشاره كرد و گفت: نمايندگي‌هاي ما در خارج از كشور با گرفتن وكلاي دادگستري و كمك‌هاي مالي به زندانيان، تلاش‌هاي گسترده‌اي در اين زمينه‌ها انجام داده‌اند و يا در چارچوب انتقال محكومان به صورت موردي و يا بر اساس موافقتنامه انتقال محكومان، تلاش صورت گرفته است.

قشقاوي يكي از اهداف مذاكرات كنسولي با ديگر كشورها را امضاي موافقتنامه، انتقال محكومان، استرداد مجرمان و معاضدت قضايي در امور مدني و كيفري عنوان كرد.

* اتهام تاجيك كاملاً سياسي و براساس تله‌گذاري طرف آمريكايي

وي در خصوص سفر اخيرش به لندن در مورد وضعيت نصرت‌الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن نيز اظهار داشت: هدف اصلي سفر من در هفته آخر اسفند به انگلستان رسيدگي به وضعيت آقاي تاجيك بود. در آنجا با معاون وزير خارجه، اعضاي پارلمان، وكلا و شخص آقاي تاجيك ديدارهاي مفصلي داشتم و اعلام كرديم كه از نظر ما اتهام تاجيك كاملاً سياسي و بر اساس تله‌گذاري طرف آمريكايي است.

معاون وزير خارجه با اشاره به سياسي بودن پرونده تاجيك و اصرار طرف انگليسي بر قضايي بودن آن، گفت: ما در لندن عنوان كرديم كه اين پرونده ماهيت سومي پيدا كرده و آن ماهيت انساني و حقوق بشري است.

* وخامت وضعيت جسمي و روحي تاجيك

قشقاوي اضافه كرد: بر اساس سه بار گزارش مستند پزشكان و روان‎پزشكان انگليسي وضعيت جسمي و روحي تاجيك رو به وخامت مي‌رود. او دچار بيماري قلبي، ‌گوش و حلق و بيماري روحي است كه ناشي از 6 سال دوري از بخشي از خانواده‌اش در ايران است.

معاون كنسولي امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان افزود: ما تأكيد كرديم كه حتي بر اساس قانون استرداد سال 2003 بين آمريكا و انگليس، بيماري تاجيك بايد مورد توجه طرف انگليسي قرار گيرد و وي نبايد مسترد شود.

* دو سال و نيم است كه پرونده تاجيك به‎ناحق روي ميز وزير كشور انگليس قرار دارد

به گفته وي دو سال و نيم است كه پرونده تاجيك به‎ناحق روي ميز وزير كشور انگلستان قرار دارد و تاجيك در يك وضعيت بلاتكليف و انتظار به سر مي‌برد و آينده مبهمي برايش وجود دارد كه اين وضعيت كاملاً غيرانساني و ضدحقوق بشري است.

* خبرگزاري فارس در خط مقدم دفاع از حقوق اتباع ايراني

قشقاوي درباره شهرزاد ميرقلي‌خان نيز اظهار داشت: اين شخص براساس اتهامات كاملاً واهي و به صورت غيرانساني در آمريكا زنداني است. مطمئن باشيد ما به عنوان وزارت امور خارجه هرگز در پيگيري حقوق اتباع ايراني قصور نخواهيم كرد و در اين زمينه جدي هستيم اما انتظار مي‌رود كه رسانه‌هاي ما حداقل به اندازه خبرگزاري فارس اين توجه را داشته باشند.

وي گفت: من صميمانه از خبرگزاري فارس كه در خط مقدم دفاع از حقوق اتباع ايراني است تشكر مي‌كنم و انتظار ما از همه رسانه‌هاي ديگر به ويژه روزنامه‌هايي كه فعاليت اصلي‌شان را بحث‌هاي حقوق بشري قرار داده‌اند، اين است كه قبل از هرچيز به حقوق زندانيان ايراني در خارج از كشور توجه كنند و انتظار از تشكل‌هاي مدني و فعالان نيز همين است.

معاون وزير خارجه كشورمان ادامه داد: من كاري به بعضي از مدعيان حقوق بشري در خارج از كشور ندارم. آنها رسماً و علناً اعلام كرده و تلاش مي‌كنند فعاليت حقوق بشري را صرفاً در جهت حمايت از اتباع خارجي زنداني در ايران قرار دهند و هيچ‏كاري با حقوق اتباع ايراني ندارند. همان گونه كه در بقيه مسائل حقوق بشري نيز هيچ تلاشي از سوي آنها مشاهده نكرديم.

* بعد از حوادث منطقه پيگير وضعيت ايرانيان در اين كشورها بوديم

قشقاوي در خصوص تحولات منطقه و اقدامات وزارت خارجه در حمايت از اتباع ايراني در اين كشورها از جمله بحرين نيز، گفت: بعد از حوادث منطقه وزارت امور خارجه به طور فعال پيگير اين حوادث بود، هم به لحاظ سياسي و هم حقوق انساني و كنسولي اتباع ايراني و در ايام نوروز نيز ما تعطيلي نداشتيم و بسياري از موارد را شخص وزير آقاي علي‌اكبر صالحي پيگيري مي‌كرد. در مورد حضور ايرانيان در ساحل عاج نيز با پيگيري‌هاي شخص وزير ايرانيان به محل امني منتقل و به كشور بازگشتند و در قبال اتباع ايراني در ليبي و حتي قبل از آن در حوادث تونس نيز اقدامات خوبي صورت گرفت.

وي با بيان اينكه فعاليت وزارت خارجه زياد تبليغي نيست، اظهار داشت: اساس كار وزارت خارجه كارهاي غيرتبليغي است و ممكن است به همين دليل بعضا سوءتفاهمي ايجاد و احساس كم‎كاري شود.

قشقاوي گفت: در قضيه بحرين و همچنين زلزله و سونامي اخير در ژاپن و موارد ديگر مجموعه وزارت خارجه بسيار حضور فعالي داشت.

وي افزود: علي‌رغم اينكه ما رابطه گرم و صميمانه‌اي با انگليس نداريم ولي در اين مقطع من به لندن رفتم و چند روز قبل كاردار انگليس كه در حال حاضر سرپرست سفارت انگليس است با من ملاقات كرد كه اين ملاقات در ادامه سفر من به انگليس در مورد وضعيت آقاي تاجيك بود.

قشقاوي خاطرنشان كرد: گاهي حتي آنقدر پيگيري اتباع براي ما مهم است كه خارج از مناسبات سياسي وظيفه خود مي‌دانيم كه اين موضوع را پيگيري كنيم.

* تشكيل كمپين 70 ميليون امضا

معاون وزير خارجه در بخش ديگر اين گفت‌وگو به تحريم قطعات هواپيماهاي مسافربري اشاره كرد و گفت: اين موضوع از اول انقلاب ايجاد شده و هيچ محمل قانوني و حقوقي ندارد و جان انسان‌هاي بيگناه در خطر است.

وي بار ديگر بر ضرورت تشكيل كمپين 70 ميليوني در اين زمينه تأكيد كرد و يادآور شد: متأسفانه نه در داخل رسانه‌ها و نهادهاي مردم‎نهاد موضوع كمپين را پيگيري كردند و نه در خارج. تا الآن نيز كسي مقاله ننوشته كه عدم تأمين سوخت هواپيماي مسافربري چه تناسبي با ادعاهاي حقوق بشري در غرب دارد؟ در حالي كه اگر بناست يك فعاليت حقوق بشري در داخل كشور صورت گيرد، اصلي‌ترين موضوع همين است كه جان و وقت و آسايش شهروندان مسافر بي‌جهت مورد بي‌اعتنايي طرف‌ها و شركت‌هاي غربي قرار مي‌گيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی