بازدید 17730

فعاليت‌هاي مشكوك باستان شناسان خارجي در ايران؟

موضوع مهم انجام يك فصل بررسي صحرايي در مرودشت توسط هيأت فرانسوي در 1384 بدون همراهي هيأت ايراني و يا هر ناظر و شاهد و بازرس ايراني بوده است كه حتي گزارش آن نيز تا کنون منتشر نگرديده است! و جالب تر آنکه مشاركت هيأت ايراني و يا ناظران رسمي ايراني در بررسي بعدي با اعتراض و واکنش تند و غضب آلود رمي بوشارلا و هيأت فرانسوي همراه بوده است؟!
کد خبر: ۱۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۹ 13 August 2008
در پي اظهارات اخير مسئولان سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري درباره نحوه همکاري باستان شناسان خارجي و ضرورت حضور آنها در ايران، يک کارشناس فرهنگي به بيان توضيحاتي در موضوع فعاليت مرکز مطالعات ايران‌شناسي فرانسه در ايران (ايفري) بوي‍ژه بخش باستان شناسي آن پرداخت.

مهندس ايمان صميمي با اشاره لزوم بهره گيري پتانسيل هاي بين المللي متنوع و متخصص در مسايل باستان شناسي ضمن انتقاد شديد از چگونگي حضور باستان شناسان خارجي در ايران در يک سازوکار غير کارشناسانه و  دور از اسلوب معين علمي و اداري ، گفت: كه تاکنون هيچ گزارشي از سوي مسئولان امر در اين باره هنوز منتشر نشده است که در آن معين شود كه در موارد مختلف مثلا به چه دليل و با استناد به کدام کمبود علمي داخلي و يا فقدان نيروي متخصص ايراني بايد به آوردن تيم‌هاي باستان شناسي خارجي اقدام شود؟ پذيرش باستان شناسان خارجي بدون ارايه ادله و شواهد فوق الذكر نه تنها موجب ياس و دلسردي باستان شناسان و دانشمندان جوان ايراني مي‌شود بلکه به ايجاد وابستگي‌هاي پوچ، کاذب و بي‌دليل به بيگانگان مي‌انجامد.
 
اين فعال حوزه ميراث فرهنگي به عنوان نمونه به بررسي نقش موسسه ايفري و پژوهشگران آن و همچنين نحوه تعامل هيأت‌هاي فرانسوي با همکاران ايراني خود پرداخت و افزود: باستان شناسان فرانسوي يکي از پيشتازترين افرادي بودند که بعداز انقلاب و مشخصا سال 1376 و كنگره تهران سعي بر حضور جدي در سايتهاي باستان شناسي ايران داشته‌اند و از خود اشتياق وافري براي حضور در ايران نشان مي‌دهند و البته روند حضور بي حساب وکتاب آنها در چند سال اخير بلاخص از سال 1384 تا کنون شتاب بسيار گرفته است.
رمي بوشارلا
 
هيأت‌هاي باستان شناسي فرانسوي تنها در آبان و آذر 1384ـ ارديبهشت و خرداد 1385 ـ اواخر ارديبهشت و اوايل خرداد 1386 به سرپرستي رمي بوشارلا(مسئول سابق ايفري در ايران و رييس كنوني موسسه شرق شناسي دانشگاه ليون) علي رغم وجود توانمنديهاي کاملا مشهود داخلي توانستند چندين عمليات بررسي و شناسايي جغرافيايي با سيستم ماهواره‌اي GPS را در منطقه حساس مرودشت استان فارس انجام دهند.

اما موضوع مهم و جالب توجه در اين خصوص، انجام يك فصل بررسي صحرايي در مرودشت توسط همين هيأت فرانسوي به سرپرستي رمي بوشارلا در بهار 1384 بدون همراهي هيأت ايراني و يا هر ناظر و شاهد و بازرس ايراني از مقامات رسمي و اداري کشور بوده است كه حتي گزارش آن نيز تا کنون منتشرنگرديده است! و جالب تر آنکه مشاركت هيأت ايراني و يا ناظران رسمي ايراني در بررسي بعدي با اعتراض و واکنش تند و غضب آلود رمي بوشارلا و هيأت فرانسوي همراه بوده است ؟!
 
صميمي در ادامه افزود کرد: البته اين اقدام فرانسوي‌ها مسبوق به سابقه نيز هست؛ هيأت فرانسوي چهار فصل (از سال 1379 تا 1383) نيز بدون مشارکت هيأت ايراني و يا ناظران و نمايندگان رسمي دولت ايران در دشت استراتژيك پاسارگاد به بررسي و شناسايي جغرافيايي و کاوش مشغول بوده است و اين مسئله بار ديگر در زمستان 1385 نيز تکرار شده است و آقاي رمي بوشارلا به عنوان سرپرست هيأت فرانسوي همراه با تيم کاري خود بدون حضور هيأت ايراني و يا نمايندگان رسمي دولت ايران تحت پوشش مطالعات آب و هواي مرودشت به مدت 10 روز در اطراف درياچه طشت اقدام به نمونه برداري كرده است. كه كم و كيف اقدامات آنها تاكنون بر مسئولان امر پوشيده مانده است.
 
وي درادامه افزود: اگر حضور هيأت‌هاي خارجي براي انتقال دانش به کشور و ورزيده و مجرب ساختن دانشمندان ايراني صورت مي‌گيرد، اين سوالات مطرح است که اولا چرا حضور تيم‌هاي خارجي در مواردي مانند بررسي‌هاي ميداني و استفاده از GPS انجام مي‌پذيرد که در داخل و و خارج كاربردهاي حساس دوگانه دارد ومضاف بر آن ما کاملا در اين زمينه‌ها بي نيازيم؟ ثانيا عدم حضور تيم ايراني و فعاليت يکسويه فرانسوي‌ها در ايران ودرسايت‌هاي باستانشناسي بدون ناظرو بازرس ايراني چه توجيهي دارد؟ و چرا مسئولان ذيربط در سازمان ميراث فرهنگي تاكنون واكنش جدي در قبال حفاظت از منافع ملي كشور انجام نداده‌اند؟

وي مدعي شد در حالي كه مديران پژوهشكده باستان شناسي سازمان به اساتيد متعهد داخلي بدون حضور بازرسان سازمان حتي اجازه يك ساعت كار ميداني را نمي‌دهند، اين اقدامات خارج از اصول و مقررات ناظر بر فعاليت اتباع بيگانه در داخل كشور چه معني و مفهومي دارد؟

مهندس صميمي با اشاره به تخلفات فراوان و متعدد هيأتهاي فرانسوي، همچنين به پاره‌اي اقدامات مشكوك و شبه برانگيز برخي از اعضاي آن هيأتها اشاره کرده و گفت: اين هيأتها به دفعات بر خلاف پروتکل‌ها و معاهدات مرسوم عمل کرده‌اند و به عنوان مثال در يک اقدام کاملا مغاير با اصول و شرافت علمي و تعهدات ديپلماتيک و البته بسيار خطرناک، که از نزديک شاهد آن بوده ام، يکي از اعضاي هيأت فرانسوي به نام خوليو بندزو از سي وپنج روز مدت ويزاي علمي و تحقيقاتي خود، تنها سه روز را در منطقه مورد نظر حضور داشت و بر خلاف قاعده و مقررات جاري ناظر بر صدور ويزاي تحقيقات و فعاليت‌هاي علمي و بر خلاف مقررات جاري سازمان در موضوع مشارکت با اتباع بيگانه، هيچ اطلاعي از مکان حضور و اقدامات او درباقي مانده اين مدت در دست نيست!!!
 
نکته کاملا قابل تامل نيز اينکه سرپرست هيأت يعني آقاي رمي بوشارلا نيز از اين موضوع كاملا مطلع بوده و البته هيچ اقدامي را انجام نداد. اما جاي تآسف بسيار دارد كه مديران پژوهشكده باستان شناسي نيز در برابراين اقدام مغاير با امنيت ملي، هيچ واكنشي از خود نشان ندادند؟! آيا نمي‌توان پرسيد چرا  يک تبعه بيگانه درحالي که کشور متبوع او (فرانسه) نيز سابقه ممتد و آشکاري را در تضييع حقوق ايرانيان و خصومت با مصالح ملي ايران به خصوص در قبال مسئله انرژي صلح آميز هسته‌اي دارد، بدون اطلاع و برخلاف تعهدات خود اينگونه به سوءاستفاده از امکانات ما مي‌پردازد؟
 
در موردي ديگر نيز در نيمه دوم ارديبهشت ماه سال جاري يک هيأت فرانسوي بدون داشتن هيچگونه مجوز قانوني، با حرکت در مسير نوار مرزي شرق کشور، ضمن بازديد از چند سايت باستاني بسيار مهم و البته غيرفعال و طي اقدامي غير دوستانه و بيشرمانه به برداشت چندين نمونه مبادرت ورزيده‌اند!!!
 
ايمان صميمي در ادامه تصريح کرد: علي رغم امکانات بي نظيري که توسط کشورمان براي اين خارجي‌ها تدارک ديده مي‌شود، حتي برخوردهاي فرهنگي آنها نيز متناسب شان کشور ما نيست! به عنوان مثال بايد اشاره کنم که علي رغم اينکه بخش بسيار زيادي ازهزينه اين کاوش‌ها و بررسي‌ها بر دوش دولت و مردم محروم کشور ماست، آقاي بوشارلادر يک حرکت ضد فرهنگي و غير شرافتمندانه اقدام به انتشار گزارشي به اصطلاح علمي به صورت پوستر بدون درج نام هيأت ايراني و نيز بدون اشاره به نقش دولت ايران در اين زمينه، در کنگره مادريد در سال 1385 نموده است.
 
اما جاي سئوال مهمتر اينجاست كه چرا چنين شخص معلوم الحالي بايد به جاي نماينده رسمي ايران در يك كنگره رسمي بين المللي به ارايه گزارش عملكرد خود در ايران بپردازد ونامي از ايران را نيز بر زبان نياورد؟! قصور و كوتاهي مسئولان سازمان در قبال منافع ملي ايران تا كي و تا كجا؟!
 
صميمي در ادامه در خصوص پيشينه غير قابل قبول بوشارلا به عنوان يك عنصر نامطلوب خارجي افزود: وي در مدت جنگ تحميلي به عراق عزيمت کرده و ضمن همکاري با اجزاء فرهنگي حزب بعث در عراق كويت و عمان و در سايه حمايت آنها توانسته است به مجوز فعاليت در آن کشورها دست يابد و از آنجا که وي سالهاي سال در دهلران و خوزستان و فارس به فعاليت‌هاي ميداني مشغول بوده است، مسلما اطلاعات دقيق وثبت شده او به دليل دربرداشتن مسائل ژئوپوليتيک و ژئوميليتاري قابليت استفاده در ارتش متجاوز بعثي براي دستيابي به اهداف نظامي و به خصوص شوش و دزفول و اهواز را داشته است.
 
وي در ادامه افزود: ارتباط نامبرده با حکومت وقت عراق بسيار دوستانه بوده تا جايي که توانسته بود مجوز فعاليت آزادانه در عراق را در شرايط جنگي کسب نمايد. وي از اولين باستان شناسان فرانسوي است که عنوان مجعول خليج... را مورد استفاده قرار داد و به کرات آن را در نشريات بين المللي تکرار کرد که نمونه‌هاي فراوان آن در شماره‌هاي مختلف مجله پالئورين (paleorient:2000-2002) وجود است. اين حرکت ناشايست ايشان در عمان در دهه 80 نيز تکرار شد.
 
همچنين از برجسته ترين نکات در خصوص فرد مذكور را بايد سابقه کارشناسي او در فروش اثر موسوم به «سر سرباز هخامنشي» در حراجي نيويورک در سال1974 دانست که بدون آگاهي دادن به دولت وقت کشورمان اقدام به کارشناسي فروش اثر مسروقه فوق نمود!! وحتي زماني که برخي سايتها در ماجراي پرونده «سر سرباز هخامنشي» اقدام به انتشار اسناد اين مساله نمودند، سازمان با بي تفاوتي محض از کنار آن گذشت! كه البته اين مساله يعني «پيشينه فروش اثر» پس از شکايت سازمان ميراث فرهنگي از حراجي کريستي تاثير بسيار نامطلوبي را بر راي دادگاه داشت.

اين فعال حوزه ميراث فرهنگي و باستان شناسي، در خصوص اقدامات سازمان ميراث فرهنگي پيرامون تلاش براي صيانت از مسايل ملي در بعد فرهنگي مانند نام «خليج فارس» و همچنين فعاليت‌هاي سازمان مانند تلاش براي ثبت جهاني آثار ايران در کنار برگزاري کنفرانس‌هاي متعدد فرهنگي با هدف يادآوري نام تاريخي «خليج فارس» يادآوري کرد: متاسفانه سازمان ميراث فرهنگي در حالي مدعي صيانت از نام تاريخي و شريف خليج فارس است که چاپ کتابي با نقشه‌هاي مجعول خليج... با مقدمه نويسي رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي يعني «آقاي طه هاشمي» را در کارنامه خود دارد! جالب آنجاست که علي رغم ايرادات فراواني که بر کتاب وارد است و با وجود ادعاهايي که پيرامون برخورد با خاطيان مطرح گرديده است،تنها پس از اصلاحات بسيار ناچيز ، تا يک هفته قبل هنوز اطلاعيه فروش اين كتاب به همراه يک نسخه از آن در تابلو اعلانات برخي نهادها و دانشگاه‌ها وجود داشته و در معرض ديد بينندگان قرار گرفته بوده است.

تصويري از کتاب جيرفت (قهوه‌اي رنگ) در تابلو اعلانات يکي از دانشگاه‌هاي معتبر که تا هفته پيش قرار داشت

صميمي با بيان اين مطلب كه  مقدمه مدير ميراث فرهنگي استان كرمان در همين كتاب، نشانه‌اي از آشفتگي مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي و نا آشنايي و بي خبري بعضي از مديران آن سازمان با مسائل فرهنگي و منافع ملي است بر وجود ايرادات اساسي در مقدمه، توضيحات مولف، نامگذاري‌هاي كاذب سياسي و همچنين ارائه تصاويري از کتاب، تآكيد كرد و افزود بيشترين تحريفات و جعليات در اين کتاب از سوي باستان شناسان فرانسوي صورت پذيرفته است
 
وي در ادامه گفت: علت چاپ مقالات پر از جعل و تحريف فرانسوي‌ها در اين کتاب رابطه نزديک آقاي يوسف مجيدزاده با هيأت‌هاي فرانسوي بوده است تا جايي که از 4 عضو خارجي هيات علمي كتاب و پروژه جيرفت سه نفر از موسسات فرانسوي معرفي شده‌اند و اين خود عدم استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و جامع نبودن کتاب و همايش جيرفت را نشان مي‌دهد.

تصوير صفحه 395 کتاب: مقاله آقاي ميشل کازانوا باستان شناس فرانسوي،به جاي استفاده از عنوان تاريخي «PERSIAN GULF» مانند خطوط هواپيمايي عربي تنها از واژه «GULF» استفاده کرده است و همچنين به جاي نام متداولتر «درياي عمان» با جعل عنوان «AR... SEA» به آن هويت عربي بخشيده است.همچنين در تصوير صفحه 157 کتاب، مقاله آقايان اريک فوآش، داميين گارسون، دومينيک روسه و همچنين گي سنشل باستان شناسان فرانسوي، در اين مقاله نيز با خودداري ازاستفاده از نام «PERSIAN GULF» و استفاده ازعنوان «PLAQUE AR...» بر روي موقعيت «خليج فارس» در نقشه آشکارا آن را بخشي از فلات عر... (؟!) دانسته‌اند!
 
مطالبي که اخيرا توسط آقاي طه هاشمي معاون سازمان در خصوص ضرورت حضور هيات‌هاي خارجي در كشور در کنفرانس خبري خود در 27 خرداد 1387 به عنوان بهانه حضور باستان شناسان خارجي عنوان گشته، غيرقابل قبول است.
 
آقاي طه هاشمي در اين كنفرانس خبري به حضور کمرنگ باستان‌نشاسان خارجي در ايران بعد از جنگ تحميلي اشاره کرده وعنوان نموده‌اند: «يكي از دلايل تحريف نام خليج‌ فارس هم شرايط كشور بود كه مانع از حضور كارشناسان و باستان‌شناسان خارجي در ايران شده بود. اما در حال حاضر با تاييد و مجوز وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات ورود باستان‌شناسان از كشورهاي مختلف به ايران صورت گرفته و همين موضوع بر تائيد نام خليج‌فارس نيز كمك خواهد كرد.» اين در حالي است که واقعيت و اسناد چيز ديگري را نشان مي‌دهند و عملا ما تا قبل حضور بي برنامه باستان شناسان خارجي در کشور که پس از دفاع مقدس رخ داد موردي از تحريف نام خليج فارس را به صورت کنوني و به اين وسعت شاهد نبوديم، ولي با حضور باستان شناسان خارجي در ايران به صورت غير کنترل شده و در کنار مديريت غير تخصصي حاکم بر ميراث فرهنگي شاهد بروز ايرادات عمده و عديده مي‌باشيم.
 
پس از انتشار خبري کوتاه و بسيار مختصر از ايرادات کتاب فوق الذكر انتظار اين بود که با معرفي خاطيان و لغو مجوز آن دسته از باستان شناسان خارجي شود که به استفاده از عنوان مجعول مبادرت ورزيده‌اند با آنها برخورد قانوني شود، والبته اگر اين به ظاهر باستان شناسان حاضر به پذيرش و تصحيح رسمي اشتباه خود و تاييد حقوق مردم ايران باشند خبر عذرخواهي وپوزش آنها را منعکس نمايند.
 
ولي متآسفانه دقيقا متضاد با اين مساله، نه تنها با آنها برخورد و يا حتي تذکري صورت نگرفت، بلکه با صدور مجوز فعاليت آنها گسترده تر شده و به نوعي پاداش داده مي‌شود! نمونه موردي اين اقدامات غير موجه مطالعات به اصطلاح عصر مفرغ در ايران توسط فرانسويان و کساني است که چند روز قبل از اين حاتم بخشي سازمان با ناديده گرفتن اصول و قواعد مسلم تاريخي به جاي عنوان خليج فارس از عبارتهاي مخدوش استفاده کرده بودند وبدين ترتيب منافع ملي وحساسيتهاي ميهني مردم ما را به هيچ انگاشته‌اند مضافا در شرايطي كه متخصصان برجسته و تراز اول منطقه پيرامون مطالعات عصر آهن بي شک وبي هيچ تعارفي ايراني هستند.لذا واگذاري اين پروژه به فرانسوي ها هيچ توجيهي ندارد.

تصوير صفحه 2 ضميمه روزنامه خراسان رضوي 31/3/1387در اين خبر و در کادر رنگي نام آقاي اريک فوآش و خوليو بندزو که پيشتر به سوابق و عملکرد آنها اشاره شد به وضوح ديده مي‌شود

انتشار خبر اعطاي کاوشهاي جديد به خاطيان و حضور خوليو بندزو و اريك فوآش در اين كاوشها به جاي برخورد يا حداقل چاپ اصلاحيه آنها، آن هم تنها اندکي پس ازچند روز از نشر غرض ورزيهاي اين ميهمانان در كنگره و کتاب جيرفت، فعالان حوزه ميراث فرهنگي را دچار حيرت کرد.

صميمي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر نحوه عملکرد ساير موسسات خارجي نظير موسسه باستان شناسي آلمان "داي" در ايران گفت: درگذشته به برخي موارد به صورت اجمالي اشاره شد که متاسفانه بعضا مورد سوءاستفاده قرارگرفت و اميدوارم در آينده نزديک بتوانم به دور از هياهوهاي سياسي مطالبي را عنوان کنم.
 
وي در ادامه افزود: شخصا طرفدار تعامل علمي و تبادل اطلاعات به منظور به روز رساني آگاهي‌هاي باستان شناسي كشور هستم، ولي آزادي عمل خارج از مقررات موجود و استفاده افرادي كه در ماهيت فعاليت آنها ترديد وجود دارد اين شايبه را تقويت مي كند که حضور باستان شناسان خارجي يک برنامه علمي از پيش طراحي شده است که به دنبال پاسخ يابي براي سوالات بومي در حوزه مسائل هويتي نمي باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
از سازمانی که مشایی رئیسش نمیداند شوش یک سایت باستانی ایلامی است چه انتظاری میتوان داشت؟
به نام خدا
من یک باستان شناس هستم
اگر چه آقای مهندس صمیمی به نکات خوبی اشراه کردند اما من لازم می دانم به نکاتی اشاره کنم:
امروز سازمان میراث فرهنگی ایران یکی از فرسوده ترین سازمان ها در ایران است که نه تنها در چارت سازمانی این سازمان تغییری ایجاد نشده است بلکه عدم استخدام نیروی متخصص و جوان در این چندین سال در سرلوحه کاری این سازمان بوده که بهانه این کار عدم داشتن بودجه و داشتن نیروی کافی عنوان شده است .امروز در ایران دانشگاه های تهران ، بوعلی سینا ، شهر کرد ، زنجان ، زاهدان ، بیرجند ، تربیت مدرس ، دانشکده سازمان و ... دانشجویان باستان شناسی فارغ التحصیل می شوند .
اما کدامیک وارد بازار کار می شوند و از طرف سازمان میراث فرهنگی حمایت می شوند .؟
امروز بورس دلالی در این سازمان به اوج خود رسیده است .
کارکنان بخش پژوهشی سازمان افراد خاصی و بیشتر بی سواد را انتخاب و با بستن قرارداد های میلیونی با آنها درصد قابل توجی را به عنوان (....) می گیرند . امروز کارکنان این سازمان تپه ها و محوطه های تاریخی را بدون مجوز و غیر قانونی به اشخاص می فروشند . امروز در داخل موزه های این سازمان اشیاء تاریخی نفیسی مفقود می شود که باعث خنده همه است .

( از جمله سنجاقک دوره هخامنشی ، فرش های دوره تیموری از کاخ گلستان ، لوح زرین آپادانا از موزه ایران باستان ، سنگ های رنگین از حفاری های جیرفت ، اشیاءی از هگمتانه ، طلا های سد سلیمان شاه سنقر و ....) . امروز در این سازمان یک محوطه را برای بار هزارم برای بررسی به یک شخص واگذار می کنند با 400 میلیون تومان ( دشت قزوین ) ....

اما اگر نظر آقای مهندس درباره نیروی متخصص ایرانی عالی است از حضرتعالی سوال می کنم :
آقای مهندس! دکتر ص 11 فصل هگمتانه را حفاری کرد و با صرف میلیون ها تومان به تخریب این محوطه پرداخت چرا بعد از گذشت چند سال هنوز یک صفحه گزارش نداده ؟

دکتر آذر.. بعد از ایشان حفاری کرد چرا تاکنون گزارشی دیده نشده ؟
چرا گزارش بررسی حفاری جیرفت به صورت تخصص انتشار نیافته ؟
هر ساله چندین دشت در ایران بررسی شده است . کدامیک گزارش دارند .؟
اگر هم گزارشی دیده شود کدامیک تخصصی و بر اساس معیار های امروزی است ؟
.....
آقای مهندس چرا باید در سنگ های تخت جمشید گلسنگ ایجاد شود ؟
چرا باید برای نگهداری تخت سلیمان هر ساله 600 میلیون هزینه شود ؟
چرا باید آب باران بیستون را تخریب کند ؟
چرا دشت پاسارگاد که زیر آب رفت را ندادید باستان شناسان جوان برای کسب تجربه حفاری کنند ؟
چرا با هزار هزار درخواست موافقت برای بررسی و حفاری باستان شناسان ایرانی مخالفت می کنید ؟
جرا برای تابناک توضیح نمی دهید که در دنیا دیگر کسی به این شیوه به مطالعه سایت ها نمی پردازد و با شیوه رضاخانی مستقیماً به تخریب فرهنگ ایرانی پرداخته اند؟

چرا میلیون ها شیء مطالعه نشده در داخل موزه های شما هست و اجازه مطالعه به کسی نمی دهند ؟
چرا هزاران کتیبه خوانده نشده هست اما هنوز خوانده نشده است ؟
چرا سایت های ایرانی را بدون هدف خاکبرداری میکنید ؟
چرا همین شماها سنگ یادبود حمورابی را به فرانسوی ها دادید که آنها یک گچی را به شما داند که بعد از چند سال فهمیدید آن هم با شکستن شده آن ...؟
چرا اجازه حفاری به یک خانم باستان شناس دادند که به دلیل فساد اخلاقی از ترکیه اخراج شد ؟
و...........................
ثروت های اصلی کشور را هر روز دارند می برند و رییس این سازمان درباره چیزهایی که هیچ فایده ای برای ما ندارد حرف میزند. متاسفانه آنها هنوز نمی دانند ثروتی که از راه توریسم به دست می آید چیزی کم از نفت ندارد.
احتمالا آقای مرعشی و گروهشان دیرتر به آنجا رسیده و گروه خارجیان که معمولا در تمام کشورها و آنهم صرفا در چارچوب قانونی و بصورت رایگان کار می کنند ] زودتر به آنجا رسیده و تیر آقایان را به سنگ زدند .. البته ما هنوز کشفیات آقای مرعشی را از یاد نبرده مخصوصا آن مومیایی زن در شهر سوخته که سر از کشور پاکستان (البته در راه انتقال به اروپا ) درآورده و سپس لو رفت و بعد آقای خاتمی خود آقای مرعشی را مامور به تخقیق !!! نمود که ایشان هم طبق معمول جنازه را تقلبی و البته جنازه با توجه به تلبی بود مسیر خود را به سمت اروپا طی نمود!!! حالا شما پیدا کنید مرعشی پرتغال فروش را ....
این مسپله بغرنج اول از همه نشان می دهد که چقدر در مدیریت ضعیف هستیم . و دوم چقدر آدم بی خیال ر راس امور هستند و فقط به پول و منسبشان فکر می کنند . تو رو خدا یکی به داد این مملکت برسد . البته این را هم بگویم که در تمام این مدتها از زمان شاه و قبل از آن تا به الان چشم اجنبیها به ذخایر و ثروت این ملت و مملکت بوده ُو ما باید مواظب باشیم.
واقعا در طي سه سال اخير وضعيت پژوهشگاه ميراث فرهنگي افتضاح شده !باند بازي و روابط فاميلي و قومي، دادن حقوق كامندان 15 هر ماه بعد ،عقب افتادن پاداش ها و حق ماموريت ها،اضافه كارها و... خواهشمند است وضع پژوهشگاه ميراث فرهنگي را بررسي كنيد
پس وزارت اطلاعات چرا جلوي اينها را نمگيريد
ما فكر مكرديم حضور باستانشناسان خارجي در ايران مال قبل از انقلاب است اما مثل اينكه اشتباه ميكرديم.آقاي مشايي با آن نكاه عطوفانه اش به اسرائيل و غرب بايد اينگونه عمل كند اما از بقيه متحيرم.ميراث ما ظاهرا دارد به يغما ميرود و تنها تفاوتش با گذشته اين است كه اينبار بي سر و صدا انجام ميشود
درنقشه متاسفانه كلمه GULFبجاي PERSIAN GULFمنظور گرديده چرا!!
واقها متاسفم كه مشايي در اين سمت قرار دارد
در مورد قلعه شوش هم وابا نظر كاربر محترم قبلي موافقم
مشايي كه نميداند فرق اثر نفيس و غير نفيس چست چطور مي تواند رياست كند
اگه اين شوش تو كشوري ديگه بود سالانه ميلونها نفر بازديد كننده داشت اما همه جاهاي تارخي ايران در حال حمله اسكندريست و مي سوزد
خب وقتی آقای مشایی دوست اسراییلیها باشد و خودش هم این را بگوید، البته که باید با فرانسوی ها و احتمالاً ! انگلیس ها هم دوستانه رفتار نماید! می دونید اگه این طوری رفتار نکنه چی میشه ؟!
انگار لطف اقای مشایی در حق این غربیها تمام شدنی نیست.از سایت محترم شما می خواهم که لیستی از تخلفات این سازمان تهیه کنید مانند انتشار این کتابها یا موارد دیگر .....و درسایت برای اگاهی مردم بگذارید
با شرح و تفصیلاتی که در بالا آمده، گویا که گروه کاوشگر فرانسوی در پی کاوش های فراباستانشناسی هستند.
كاري كه سازمان ميراث فرهنگي با ميراث ايران ميكند دشمن نميكند.
اگر یك سری به موزه لوور در شهر پاریس بزنید آن وقت متوجه خواهید شد كه چرا این كارشناسان فرانسوی در ایران در حال جستجو هستند . بنده موزه لوور را كامل بازدید كرده ام . به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد اشیاء تاریخی آنجا متعلق به سایر كشورها بخصوص ایران و مصر است . اما حقیقتش را بخواهید وقتی دیدم روزانه دهها هزار نفر از این موزه بازدید می كنند و به عظمت ایران كه در این موزه جمع آوری شده است پی می برند خیلی هم بدم نیامد. راستی اگر تخت جمشید و یا كاخ آپادانا در شوش در اختیار فرانسویها بود با آن چه می كردند . به خدا قسم آنجا را مسقف و از سانتیمتر آن هم نگهداری می كردند .
امروز بسیاری از سرویس های اطلاعاتی و نظامی از رشته های میدانی برای تکمیل اطلاعات خود بیشترین استفاده را می کنند و بی شک باستانشناسی یکی از بهترین رشته ها در این حوزه به ویژه برای تهیه برخی نقشه های لازم از مناطق کشور هدف است که معمولا این کار توسط افراد غیر نظامی تهیه می شود. بسیاری از این سازمان ها حتی سفارش های خود را به سازمان های تحقیقاتی ارائه می کنند و در حال حاضر برخی مراکز تحقیقاتی فرانسه مجری برخی طرح های دوگانه از جمله در سیستان و بلوچستان می باشند و تاسف در همکاری آگاهانه یا ناآگاهانه برخی محققان ایرانی با این مراکز می باشد. از همین رو برخی طرح ها هر چه قدر هم غیرنظامی به نظر رسد می تواند کاربری نظامی اطلاعاتی برای کشورهای غربی داشته باشد. برخلاف آن که کشورهای غربی خود در تمام این زمینه ها به شدت حساسند و خود به هیچ گروه خارجی اجازه نمی دهند به منظور تحقیق در مورد جدایی طلبان در کرس، بروتان، آلزاس، کاتالان یا باسک راهی آن مناطق شود یا از مناطق آن گزارش های خاص تهیه کنند و معمولا تشریفات کاری در آن مناطق تا مرز محال می باشد، برعکس در ایران کافی است طرحی مشترک بین مثلا آقای دکتر ط از فلان دانشگاه در ایران و آقای ب ه از بهمان مرکز تحقیقاتی در فرانسه نوشته شود تا تمام سیر تا پیاز موضوع به ثمن بخش در اختیار طرف فرانسوی قرار گیرد و در آخر حداکثر نسخه ای از آن تحقیق در احتیار طرف ایرانی قرار گیرد. البته بررسی این امر نیاز به آگاهی جمعی و برنامه ریزی دارد اما به راستی در همکاری با طرف های غربی این نگرانی ها جدی است.
صحت مطالب اراييه شده مي بايست بررسي شود.در صورت واقعيت مسوولان مي بايست ر خورد كنند.تا كي بايد شاهد تاراج ميراث معنوي كشورمان باشيم.تابناك لطفآ اين موضوع را با دقت بيشتري دنبال كند
این یکی هم روی بقیه ولی لازم می دانم عرض کنم، آقا اصلا" این موسسه ایفری مجوز فعالیت قانونی در ایران را ندارد. مکان آنها در خیابان ... ، خ ....جنوبی، خ ....، بن بست ادیب پلاک 52 می باشد و نه در ساختمان سفارت خانه ولی چرا از امکانات دیپلماتیک مثل سرباز نگهبان استفاده می نمایند؟ چرا در این ساختمان که دیپلماتیک نیست سرکاران خانم برهنه به کار مشغولند؟ چرا اختلاط در اوج است؟ مجوز این نوع فعالیت را چه کسی صادر کرده؟ کسانی که به کتابخانه این انجمن رفت و آمد دارند می توانند نظرات بنده را تائید کنند. کتب ضاله و غیر قانونی خارج نشینان برای این کتابخانه چگونه وارد می شود؟ تمامی کتب ممنوعه به راحتی در اختیار این کتابخانه است. چگونه؟
واقعا دشمن دانا به از نادان دوست
ایا مسئولان نمیدانند چقدر اثار باستانی ازایرانبه وسیله همین غربی هابه عناوین مختلف به سرقت رفته است
بهترین راه معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی و جذب توریست خارجی در زمان فعلی سایتهای اینترنت میباشد
متاسفانه ضعیفترین سایتهای گردشگری جهان متعلق به ایران است
و جالب اینجاست بهترین سایتهای گردشگری ایرانی همیشه از بی توجهی سازمان گردشگری به آنها شاکی بوده و بصورت خود جوش این کار را میکنند
دوست عزیز عیلام نه ایلام!!!!!!!
واقعا انسان را به فکر فرو می برد که نکند همانند اون قرارداد 1919 باشد که از جناب مشایی خواستاریم تا در جهت دوستی با اسرائیل فعلا قدمی بر ندارد. اول به فکر این همه آبروریزی در مورد باستان شناسیمان باشد تا بعد انشالله قضیه دوستی با مردم اسرائیل نیز درست شود. ..... ( همانند فیلمهای هندی) . خدا ارجت بده آقای مشایی ، آخه میگن کولر گازی خوبی داره)... (مهدی از شهر هزار چال و چوله خرمشهر)
اگر زمان خاتمی این اتفاق می افتاد چه میشد!؟
با درود
از سایت وزین تابناک بخاطر اطلاع رسانی شفاف در اکثر زمینه ها بخصوص منافع ملی انتظار داریم در صورت امکان پیگیری موضوع را از سازمانهای مسوول نامبرده شده در این مقاله بخصوص سازمان میراث فرهنگی، وزارت اطلاعات و ... بنماید بخصوص در مورد بیوگرافی و صلاحیت آقای رمی بوشارلا . البته می دانیم که وظیفه اصلی شما که به حق هم خوب و موثر انجام میدهید اطلاع رسانی می باشد. سپاسگزارم
مگه غارت کردن سرمایه های ملی شاخ ودم داره؟یااینکه باید حتما یک سری از اشیاءباستانی را از کشور خارج کنند؟
اینکه ما ندانیم باستان شناسان خارجی دارند در مملکت ما چه می کنند خودش چپاول اثار ملی است.
با شيرين‌كاريهاي آقاي مشايي فقط بايد دعا كنيم باستان‌شناسان اسرائيلي به ايران تشريف نياورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم