بازدید 12775

آقایان! انجام تکلیف بعد از 4سال این همه پز دادن دارد!

در همین حین، رهبر انقلاب تذکر دادند: «این پیشرو بودن الان، خیلی مناط نیست. چون بالاخره آن‌ها هم كه بیكار نیستند؛ ما هم همین چندساله به حركت درآمدیم. حالا آن‌ها هم به حركت در بیایند. الان تا 1404، چهارده سال فاصله داریم. ما در این چهارده سال باید پیشرو بودن را حفظ كنیم؛ این مهم است! چون آن‌ها هم دارند همین طور حركت می كنند دیگر...
کد خبر: ۱۵۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵ 19 March 2011
شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا و بعد از گذشت 4 سال، نقشه جامع علمی کشور را رونمایی کرد و این در حالی است که این شورا در چند سال اخیر بیشترین زمان خود را صرف عزل و نصب روسای دانشگاه ها و ترمیم مصوبات قبلی خود کرده است.

 به گزارش «تابناک»، شورای عالی انقلاب فرهنگی که در عمل باید قرارگاه مهندسی فرهنگی کشور و تصمیمات کلان فرهنگی نظام باشد، در سال های اخیر بیشتر وقت خود را در دعواهای سیاسی، صرف داستان دانشگاه ها و عزل و نصب مدیران دانشگاهی کرده اما اخیرا در یک نمایش صرف، از نقشه جامع علمی کشور رونمایی کرد تا برای انجام تکلیف و وظیفه محوله که بیش از 4سال به طول انجامیده، یک کارناوال تبلیغاتی راه بیاندازد و کمی از فشار انتقادها به خود کم کند!

این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی شاید با این هدف صورت گرفته باشد که اخبار و حواشی شورا در ماه‌های اخیر را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ عدم حضور چند تن از اعضای قدیمی شورا در جلسات سه‌شنبه‌شب، استعفای حسن‌رحیم‌پور و نارضایتی برخی علمای طراز اول از عملکرد این شورا، دبیرخانه تقریبا کم‌کار شورا را به فکر انداخت تا سال 89 را با یک خبر خوش به پایان ببرند.

نکته جالب اما روی زمین ماندن نقشه مهندسی فرهنگی بعد از 8سال است که گویا در حال تصویب نظام نامه نقشه مهندسی فرهنگی هستند.

نکته جالب‌تر اینکه جستجو در میان متون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با کلید واژه «مهندسی فرهنگی» به 3 مصوبه ختم می‌شود:

1. ماده واحده «اصول حاکم بر سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برنامه پنجم توسعه» مورخ 24 اردیبهشت 1387

2. آئین‌نامه «کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی» مورخ سوم دی‌ماه 1387

3. مصوبه « منشور توسعه فرهنگ قرآنی » مورخ 22اردیبهشت 1388

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شورای عالی انقلاب فرهنگی که عملا به روزمرگی رسیده، از پرداختن به آنچه منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی و در راستای اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور بازمانده و این روزمرگی عامل فراموشی وظایف محوله این نهاد است.

 نگاهی به وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی مندرج در اساسنامه این شورا، بیانگر خروج شورا از مسیر طراحی شده است؛ به طوری که سرفصل برخی بندهای 28گانه این وظایف همچون «تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و تعیین اهداف و خط مشی های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی کشور/ تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی جهان و تبیین تأثیر کانون ها و ابزارهای مهم در این زمینه و اتخاذ تدابیر مناسب/ بررسی و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی، ارزشی و اجتماعی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف و ارائه راه حل های مناسب/ تبیین و تعیین شاخص های کمّی و کیفی برای ارزیابی وضع فرهنگی کشور/ تدوین و تصویب سیاست های اساسی تبلیغات کشور/ سیاستگذاری و ساماندهی نظام اطلاع رسانی کشور و نحوه نظارت بر آن/ تهیه و تصویب اصول فرهنگی سیاست های سیاحتی و زیارتی/ موضع گیری در سطح بین المللی نسبت به تحریفات فرهنگی علیه اسلام و جمهوری اسلامی ایران» با خروجی جلسات سال‌های اخیر زیاد هم‌خوانی ندارد.

به راستی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های اخیر چقدر به این وظایف پرداخته است و چقدر به حواشی و کارهای ریز اجرایی و دون شأن خود پرداخته است!؟ آیا باید از این شورا برای انجام ماموریت‌های اصلی و بزرگ در کشور، اصلا توقعی داشت؟

با این وجود باید از دوستان پرسید، رونمایی از نقشه جامع علمی کشور که باید مورد نقد پژوهشگران قرار بگیرد تا مشخص شود واقعا چقدر «جامع» و «نقشه» است، آیا نیاز به هزینه های میلیونی برای رونمایی و راه‌انداختن کارناوال رسانه‌ای و اس ام اسی داشت؟ واقعا نیاز بود در این روز بالغ بر 20اس‌ام اس از سوی دبیرخانه شورا برای مشترکان همراه اول ارسال شود؟!

آیا انجام وظیفه در این کشور، آن هم بعد از سال‌ها تاخیر، نیازمند جشن و نمایش فرهنگی است؟! صفحه اول سایت دبیرخانه نیز تماما به این مراسم، سخنرانی‌ها و عکس‌های مراسم اختصاص یافته است. البته منظور این نیست که در مورد فعالیت ها، اطلاع رسانی شود بلکه در نظر گرفتن اولویت ها، بیشتر باید مد نظر باشد.

نکته قابل تامل تذکر جالب و قابل تأمل رهبر انقلاب در مقابل بیلان کاری دبیر شورای انقلاب فرهنگی در نمایشگاه دستاوردها و فناوری‌های راهبردی در هفته اخیر بود. مخبر دزفولی در این دیدار در تشریح نقشه جامع علمی کشور گفت: «قولی كه خدمتتون داده بودیم الحمدلله عملی شده. در اهداف چشم‌انداز ما جایگاه اول را در علم و فناوری در منطقه داریم. همین الان حدود هفت یا هشت رشته هست كه از منطقه عبور كردیم؛ مثل شیمی، پلیمر و... .

در همین حین، رهبر انقلاب تذکر دادند: «این پیشرو بودن الان، خیلی مناط نیست. چون بالاخره آن‌ها هم كه بیكار نیستند؛ ما هم همین چندساله به حركت درآمدیم. حالا آن‌ها هم به حركت در بیایند. الان تا 1404، چهارده سال فاصله داریم. ما در این چهارده سال باید پیشرو بودن را حفظ كنیم؛ این مهم است! چون آن‌ها هم دارند همین طور حركت می كنند دیگر. اینی كه شما هدف‌ها را بالا ببرید خوب است، این ما را خوشحال می كند و ما را نگران نمی كند؛ اما نگرانی از این است كه این بالاتر رفتن هدف‌‌ها، توجه ما را از این رقابتی كه حتما وجود خواهد داشت، منصرف كند.»

گفتنی است حدود 40درصد مصوبات یک سال گذشته شورا، مربوط به عزل و نصب مدیران فرهنگی و روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
متن انتقادي بسيار خوبي نوشته شده كه جاي تشكر دارد. چند اشكال ويرايشي در متن وجود دارد كه با يكبار خواندن مشخص مي‌شود و بايد اصلاح شود.
موضوع رونمايي از نقشه جامع چندان به خود شورا ارتباط ندارد بلكه به دبير شورا مرتبط است كه براي مقابله با انتقادات به حق از ايشان و حفظ موقعيت براي دوره بعد به اين اقدام دست زدند.
خوب است به نقشه جامع علمی چین یک نگاهی بیاندازند ویاد بگیرند.بعد برای این 4 سال وقت صرف شده و چند صفحه بی سر وته بنام نقشه علمی جشن بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۸
اینو راست گفتی ولی قبول کن مردم چین تفاوت های عمیقی با ما دارند.
یادم هست در مورد فروختن نفت به غیر واحد دلار هم ایران تبلیغات زیادی به راه انداخت و سالها بعد از روسیه آن را انجام داد
مملکت را نباید با تبلیغ جلو برد بلکه در عمل باید کارها را انجام داد و تبلیغ را به دیگران سپرد نه اینکه مرتب از خودمان تعریف کنیم و با تبلیغ بزرگنمایی توخالی داشته باشیم
زمانی بود که کره ومالزی و اندونزی... از ایران عقب تر بودند .الان رسیدن به انها از ارزوهای ما است آیا انها هم اینقدر از خودشان و برنامه ریزیشان و مسئولانشان تعریف و تمجید و تشکر .. کردند. ضمنا /به عمل کار برآید به سخندانی (نقشه راه) نیست
واقعا ماموریت های این شورا با آنچه انجام می دهند چقدر همخوانی دارد...ممنون تابناک به خاطر روشنگری در این گزارش...
ای مزدور. داری سیاه نمایی می کنی ؟
این که مملکت را نمی‌شود با تبلیغات اداره کرد بر خلاف سیره آقای احمدی نژاد است. ایشان قرار است فقر را بن کل ریشه کن کنند! آن هم طی سه سال (مدت زمان باقی‌ مانده از دوران ریاست جمهوری ایشان).
لطفا اگر این تبلیغ نیست و عملی است دوستان کارشناس آن را تبیین کنند تا من و امثال بنده اقناع شویم. در غیر اینصورت تابناک لطفا به جای گیر دادن به فرعیات، تبر خود را به سرمنشا این گونه هیاهوها بزن.
حالا این بنده خداها یک نقشه کشیدن که تا حالا نکشیده بودند. واسه همین برای خودشون حظ کرده اند. چقدر شما بخیل هستید. بذارید این بنده خداها یک لقمه نون بخورند.
نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی باید فراتر از گروه ها و احزاب سنجیده و تصویب شود.انچه مصوب است ممکن است با رو کار آمدن هر دولتی دچار تغییرات شود.واین به ضرر اهداف مصوبه است.چرا برخی از افراد محبوب و دانشمند در امور فرهنگی و علمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دولت خارج شدند؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی