بازدید 6705
۵

بازي سعودي ـ آمريكايی در زمين بحرين

محمود ملکي
کد خبر: ۱۵۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱ 17 March 2011
1 ـ نشريه آمريكايي نيويورك‌پست در مطلبي درباره لشکركشي عربستان سعودي به بحرين، بحث خطر ايران را مطرح و اعلام كرد كه حركت عربستان در اعزام نيرو به بحرین، حركتي عاقلانه و خردمندانه بوده است. اين نشريه آمريكايي همچنين ماهيت جنبش مردمي بحرين را به دو بعد تقسيم كرد، بعد اول اين حركت را دموكراسي‌خواهي به سبك ديگر كشور‌هاي عربي ناميد و بعد ديگر آن را تلاش فرقه‌گرايانه و تجزيه‌طلبانه شيعيان اين كشور تلقي كرد تا لشگركشي كشور ثالث به بحرين و سركوب مردم اين كشور را مشروع جلوه دهد.

نيويورك‌پست در نتيجه‌گيري مطلب خود به نكته‌يي بسيار حياتي و دقيق اشاره كرد و نوشت: اگر عربستان سعودي مي‌تواند بدون مجوز سازمان ملل، شوراي امنيت و حتي اتحاديه عرب به كشور ديگري لشکركشي كند، چرا آمريكا نتواند اين كار را در هر كجاي دنيا كه لازم باشد انجام دهد؟ شاه‌بيت تحليل اين روزنامه امريكايي بند پاياني است كه از اين پس آمريكا مي‌تواند بدون مجوز هر سازماني، به هر كشوري كه لازم مي‌داند حمله يا دخالت نظامي مي‌كند.

بند پاياني اين تحليل نه يك تحليل شخصي كه جريان غالب كنوني در سياست خارجي آمريكاست. در سياست خارجي آمريكا در دوره هاي گذشته ابتدا مفهوم‌سازي و هنجارسازي صورت مي‌گرفت و بعد مرحله عملياتي شروع مي‌شد، اما در حال حاضر ابتدا مرحله عملياتي با حمايت آمريكا شروع و سپس هنجار‌سازي و مفهوم‌سازي مبتني بر آن توسط خود آمريكائيان صورت مي‌گيرد. نيويورك‌پست در كنار وال‌استريت ژورنال و شبكه خبري فاكس‌نيوز، مجموعه يك بنگاه خبري را در شهر نيويورك هدايت مي‌كنند و همگي در مالكيت رابرت مرداك هستند.

2 ـ نيويورك‌تايمز ديگر روزنامه آمريکايي نوشته است كه جدي‌ترين چالش باراك اوباما با دولت سعودي درباره عدم حمايت اوباما از حسني مبارك رييس‌جمهور مخلوع مصر بوده است. زماني كه دولت امريكا درخواست حمايت پادشاه عربستان از حسني مبارك را رد كرده است.

اما اكنون آمريكا اگر چه خواهان اصلاحات در عربستان شده است، با اين وجود، با لشکركشي عربستان به بحرين تلويحا موافقت كرده است. پيش از لشگركشي عربستان به بحرين اين رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا بود كه راه اين لشگركشي را هموارتر كرد.

 نيویورك‌تايمز همچنين به نقل از فرمانده نيروهاي سعودي در بحرين اعلام كرده است، كه معترضان بحريني يك سرباز عربستاني را به قتل رسانده‌اند. جالب اينجاست كه دولت امريكا اقدام مردم بحرين در توسل به خشونت را نكوهش كرده و اظهار داشته كه اين اقدام مغاير با شعارهاي اصلي مخالفان مبني بر تظاهرات مسالمت‌آميز است. اين خبرها و اظهارات نشاني از مجوز براي ايجاد درگيري و خشونت عليه مردم بحرين توسط نيروهاي عربستان است.

3 ـ دولت بحرين سفير خود در ايران را فراخوانده است. دولت بحرين دليل اين اقدام خود را دخالت‌هاي ايران در اوضاع اين كشور اعلام كرده است، اين در حالي است كه ايران خواستار دخالت سازمان كنفرانس اسلامي در بحران بحرين شده و همچنين حضور نيروهاي عربستان را با احضار سفير عربستان در ايران و احضار مسوول حفاظت منافع امريكا در ايران نكوهش كرده است. آنچه كه اكنون در بحرين مي گذرد، قطعا دخالت خارجي براي سركوب جنبش مدني اين كشور است و گرنه تا كنون هيچ كشوري براي سركوب مردمش با دولت خارجي ديگر توافق نامه ننوشته است.

4 ـ در بحران اخير بحرين رابطه عربستان و امريكا رابطه‌يي دوسويه و متقابل است. آمريكا حضور عربستان را فرصتي براي هنجارسازي ديگري براي دخالت نظامي در كشور‌هاي ديگر مي‌داند و مي كوشد در مساله بحرين دل سعودي ها را در ماجراي مبارك به دست آورد در بحرين خواسته هاي سعودي ها را اجرا كند. مضافا اينكه سركوب مردم بحرين، عملا سركوب معترضان سعودي است.

 لذا عربستان از موضع امريكا در مقابل اين لشکركشي اطمينان پيدا مي‌كند. امريكا توسل معترضان بحريني را به خشونت، نكوهش مي‌كند و عربستان از آن به عنوان وسيله‌يي براي اعمال خشونت عليه مردم بحرين استفاده مي‌كند. امريكا معترضان بحريني را فرقه‌گرا و جدايي‌طلب مي‌نامد و بحرين ايران را به دخالت در بحرين متهم مي‌كند، بسياري از بازيگران ديروز كه دغدغه حقوق بشري داشتند، امروز سخن از فرقه گرايي شيعي مي كنند.

خدمات متقابل عربستان و امريكا در زمين بحرين، در ژئوپلیتيك خطرناكي صورت مي‌گيرد. اما اين پايان ماجرا نيست. تحولات شديدتر و پرشتابي در راه است.

منبع : ملت ما
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما.
ایول الله آقا محمود خودمون خیلی عالی بود.
رضا عزتی از همدان
مشتاق زیارتتان هستیم.
باتشكر از جناب أقاي ملكي 0 تحليل جالبي بود 0 ارادتمند از مدينه منوره
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی