بازدید 7782

«سعادت آباد» توسط داوران نادیده گرفته شد

شاید تنها نقطه ی ضعف فیلم سعادت آباد مختصر لحن جانبدارانه ی فیلم نسبت به عمل سقط جنین شخصیتی است که نقش آن را مهناز افشار به زیبایی ایفا می نماید.هرچند که این جانبداری بسیار کم رنگ مطرح می گردد, اما به هرحال احساس می شود.
کد خبر: ۱۴۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰ 17 February 2011
سرویس فرهنگی «تابناک»/ محمد دیندار ـ  با اعلام اسامی کاندیداهای بخش مسابقه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و عدم وجود نام فیلم "سعادت آباد" ساخته مازیار میری در هیچ کدام از رشته های اصلی, هیت داوران این جشنواره, صاحب نظران عرصه ی سینما و دیگر تماشاگران و علاقمندان را با شگفتی و پرسشی اساسی روبرو ساختند.

شک نکنید که فیلم سعادت آباد نه تنها یکی از بهترین فیلم های بخش مسابقه بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر محسوب می گردد بلکه به جرئت می توان آن را یکی از بهترین آثار سینمای ایران در طول سی سال گذشته دانست. سعادت آباد با مضمونی نو و پرداختی ظریف وهنرمندانه پس ازنمایش در جشنواره توانست نظر اکثر منتقدان و مردمی را که به تماشای این اثر نشستند, بخود جلب ساخته و از آن به عنوان فیلمی به شدت تأثیر گذار یاد کنند.

فیلمی که حدود نود و پنج درصد آن در صحنه های داخلی می گذرد و در آن از موسیقی متن استفاده نشده(به جز در تیتراژ پایانی و چند صحنه ی کوتاه که شخصیت های فیلم در حال گوش دادن به موسیقی هستند) و با این وجود می تواند تماشاگر را بر روی صندلی میخکوب نموده و نسبت به کنش ها و واکنشهای شخصیت های اثر کنجکاو وعلاقمند سازد, حتمأ  فیلمی موفق محسوب می شود که نباید به این آسانی ازسوی هئیت داوران نادیده گرفته می شد.

 فیلم سعادت آباد ضمن اینکه توانسته از نظر مضمون به خوبی تنش های موجود در میان  چند زوج جوان را که متعلق به قشربه ظاهر مرفه جامعه هستند به تصویر بکشد,در عین حال در لایه های زیرین خود نشانگر بعضی از نابسامانی های اجتماعی, اقتصادی و اخلاقی موجود در سطح جامعه است که  از بعضی پنهان کاری ها نشأت گرفته و کم و وبیش نمونه هایی از آن را در اقشار مختلف اعم از قشر مرفه, قشر متوسط و حتی قشر ندار جامعه نیز می توان دید.

 از همین رو سعادت آباد فیلمی است که  همه ی اقشار بخوبی می توانند با آن ارتباط برقرار کرده و بعضی دغدغه ها و سرگشتگی های خود را در آن مشاهده کنند. بازی درخشان تمام بازیگران این اثر بخصوص حسین یاری که به زیبایی شخصیتی چند لایه را از خود در فیلم نشان می دهد و توانسته عشق خود را به شکلی ظریف, زیبا و تأثیر گذار از طریق چشمهایش به نمایش بگذارد, از جمله نقاط قوت فیلم محسوب می گردد که باز هم داوران از آن غفلت ورزیده اند.

همچنین لیلا حاتمی در نقش یاسی که می توان اورا در حال حاضر بهترین بازیگرزن سینمای ایران دانست, در سعادت آباد توانسته با توانایی کم نظیری , یک شخصیت چند وجهی از خود به نمایش گذاشته که تماشاگررا در قضاوت نسبت به  وی, به کلنجار می اندازد. کلنجاری که قضاوت نهایی نسبت به وی را شیرین ترمی سازد.

سعادت آباد درواپسین لحظات خود دو شوک اساسی به مخاطبان خود وارد می سازد که همین دو غافلگیری از نقاط قوت فیلمنامه ی این اثر محسوب می شوند.

با همه ی اینها وتنش های به تصویر کشیده در فیلم, آخرین نمای سعادت آباد روزنه ای از امید را رو به تماشاگران و شخصیت های سعادت آباد می گشاید, آنجا که یاسی(لیلا حاتمی) در نیمه های شب و تاریکی وعلی رغم دلشوره ای که در چهره اش بازتاب دارد, چند قطره آب را پای گیاهی در گلدان پاشیده و فیلم با همین پلان به پایان می رسد.

شاید تنها نقطه ی ضعف فیلم سعادت آباد مختصر لحن جانبدارانه ی فیلم نسبت به عمل سقط جنین شخصیتی است  که نقش آن را مهناز افشار به زیبایی ایفا می نماید.هرچند که این جانبداری بسیار کم رنگ مطرح می گردد, اما به هرحال احساس می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر