بازدید 230919

عطر مشک چگونه تولید می شود؟ + تصاویر

علاوه بر استفاده از مشک به عنوان عطر، می توان از آن به عنوان داروی آرامبخش و یا برای کاهش سردرد و درمان سرما خوردگی و نیز برای تقویت قلب و معده و چشم به کار می رود.
کد خبر: ۱۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴ 02 February 2011
به گزارش صفحه عربی تابناک، مشک در طول تاریخ بشریت به عنوان یکی از خوشبو ترین و معروف ترین عطرها به شمار می رفته و امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد. مشک از کلمه عربی "مسک" نشأت گرفته است. مشک یکی از معدود عطرهایی است که منبع آن حیوانی است.

آهویی که مشک از آن گرفته می شود با نام علمی Moschus moschi ferus شناخته می شود. این حیوان آهویی است با قد یک متری، قهوه ای رنگ و سرعتی بالا که شکارچی ها به سختی می توانند آن را شکار کنند. این حیوان بیشتر در ارتفاعات کوه های جنگل هیمالایا زندگی می کند. این نوع آهو در مناطقی همچون تبت، سیبیری، شمال غرب چین و برخی مناطق مرکزی آسیا نیز یافت می شود. تنها در زمان های خاصی از سال مانند زمستان می توان مشک را از بدن این آهو بدست آورد زیرا در زمستان مشک که در اصل به صورت مایع است، جامد می شود.



مراحل تولید مشک

پس از شکار این نوع آهو توسط شکارچیان، آن را ذبح کرده، کیسه یا غده مشک را از شکم او خارج کرده و در معرض آفتاب روی سنگ مسطح پهن کرده و یا در روغن داغ شده خشک می کنند. روش دوم بدست آوردن مشک، بدون شکار و ذبح انجام می گیرد. این کار زمانی صورت می گیرد که این غده به قدری بزرگ می شود که باعث درد آهو شده و او با ساییدن بدن خود به سنگ، پوست خود را پاره کرده و غده را از بدن خود خارج می کند. پس از آن شکارچیان که از محل آن با خبر شده، به جمع آوری آن می پردازند.

رنگ مشک مشکی است و بسیار کمیاب و گران قیمت است. این مسأله باعث شده که فروشندگان آن را با مواد دیگری مخلوط می کنند تا وزن آن زیاد تر شود. مشک مقدار زیادی ماده "کافین" دارد از همین رو برخی ها به جای چای یا قهوه از آن استفاده می کنند اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که خوردن زیاد آن باعث ایجاد خلل در دستگاه عصبی افراد می شود.


 


فواید و کاربردهای مشک

علاوه بر استفاده از مشک به عنوان عطر، می توان از آن به عنوان داروی آرامبخش و یا برای کاهش سردرد و درمان سرما خوردگی و نیز برای تقویت قلب و معده و چشم به کار می رود.

گفتنی است نام "مشک" در قرآن کریم نیز ذکر شده و خداوند متعال از کلمه "مشک" برای صفت ابرار و افراد نیک استفاده کرده است.

در آیه 26 سوره مطففین آمده: « تعرف فی وجوههم نظرة النعیم * یسقون من رحیق مختوم * ختامه مسک وفی ذلک فلیتنافس المتنافسون » ترجمه: از چهره هایشان (ابرار) آثار خرمی و خشنودی هویداست * آنها از نوشیدنی پاک نوشانده می شوند * مهری که بر سر سبوی نوشیدنی نهاده شده از مشک معطر است و آنها مشتاقانه آن عطر را استنشاق می کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۶۴
ای کاش میگذاشتی اینجا بوش هم کنیم
پاسخ ها
نازنین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
من دارم از مشهد خریدیم
حیوان جالب و قشنگیه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بله من هم بانظر شما موافقم
cزيبا بود
پاسخ ها
تارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
اره اما نه اهوش
واقعا آدمهای کم سوادی هستید. نه تنها کلمه مشک از واژه عربی مسک گرفته نشده بلکه این عربها هستند که واژه مسک را از مشک فارسی گرفته اند. مانند واژه بنفسج که عربها به واژه فارسی بنفشه می گفته اند چرا که طبیعت زبان عربی تمایل به صداها و سیلابهای پر فشار دارد. البته در این که خود واژه مشک هم فارسی باشد تردید است. این که این کلمه در قرآن آمده پس حتما عربی است دلیل نمی شود. چرا که کلمه های فارسی هم به قرآن راه پیدا کرده مانند "فیل" یا "فردوس" که از واژه فارسی "پردیس" گرفته شده.قرآن نزد ما محترم است چرا که کلام خداست.
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
اینجا هم نگفته که عربیه گفته تو قرآن هم در موردش گفته شده
ایده جالبی برای کارآفرینی می باشد
مشک در اصل ریشه ی یونانی دارد نه عربی.
کلمه مشک در اصل سانسکریت است و تمام زبانها از جمله عربی و فارسی و انگلیس آنرا عاریتن گرفته اند
شهر اندیمشک نیز بنا بر روایات مختلف جایگاه آهوی ایران بوده است و به همین دلیل آن را اندی مشک نامیده اند.
فتبارک الله احسن الخالقین سپاس خدای بی همتا را
درست است كه كلمه مشك (musk) در انگليسي از مسك عربي ريشه گرفته است ولي خود زبان عربي اين كلمه را از فارسي وام گرفته است كه ريشه اي كهن دارد. در زبان سنسكريت نيز اين كلمه موسكا ناميده مي شود.
بد نبود
ممممممممممممممممممممممممممررررررررررررررررررررررررررررررررسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
حیوان یسیار زیبایی هست این مشک هم خیلی واقعا بوی خوبی دارد من یکی از این هارادارم داییم بهم داد ازتمای چیز هایی که گرفتم این بهترین بوده وهست...
خیلی سعی کردم بدونم چیه بالاخره فهمیدم ...
قیمتش چطوره تو بازار
چقدرافرینش پیچیده س 'وای برمنکران!
چقدرافرینش پیچیده س 'وای برمنکران!
مگه کاپیتان بلک یا گوچی چشه؟
بخاطر یه عطر یا یکم کافئین مخلوق خدارو بکشیم که چی؟
ترجیح میدم از عطرهای شیمیایی استفاده کنم و قهوه بخورم تا مشک
درضمن فک کنم مشک که به عربی مسک گفته میشه ریشه انگلیسی باستان داره
که بعد در قرآن به نام مسک آورده شده
و بعد تو فارسی ما بهش مشک میگفتیم
تو شاهنامه هم زیاد دیدم این کلمه رو
دیگه چیزی هم مونده که مال ایرانیها نباشه؟ اسمش عربیه میگید ایرانی بوده!خود زبان فارسی از زبان عربی برگرفته شده
این جا همه اوستای ادبیاتن !!!!!
سلام از کجا ریشه گرفته رو ول کنید مهم اینه که من الان پیش مادر بزرگم هستم پیشش مشک پیدا کردم اما خدایی خیلی خوش بو هست
نشانه های خدا چه بی شمار هستند.
بیشتر شبیه شتره تا اهو
خیلی عالی بود
مشك يك ماده خوشبوى خوبى و بعضى از عطار ها از آن قلابى ميفروشند
شما عکساتونا برای من میفرسین
قیمتشو میشه بگین
سلام
برای خرید میشود راهنمایی کنید
آایا پرورش این اهو ممکن است جواب بدین لطفا
مشک خالص را از کجا باید تهیه کرد
مشک خالص را از کجا باید تهیه کرد
ی جوری حرف میزنید انگار فارسی قبل از عربی بوده...این فارسها هستند ک از کلمه فردوس و بنفسج چیزای دیگه الهام گرفتند..نمیدونم چرا وقتی اسم زبان عربی میاد همه بدشون میادو گارد میگیرن...اگه اشتباهی هست میشه با ادبانه تر بیانش کرد..زبان عربی بخوایم یا نخواییم با قدمت تر و اصیلترینو بهترین زبان دنیاست...خصوصا با وجود قران کریم.
بسیار خوشبو است
مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگویند
باید این حیوان را تکثیر کرد ۳۰۰ دلار هر غده ۶ گرمی قیمت دارد
واقعا که سواد نزد ایرانیان است چه طور میشود مسک از پارسی وام گرفته شده باشد در حالی که طبق فرمایش اهل بیت کامل ترین وزیباترین زبان عربی است تا جایی که لغت اهل برزخ عربی است وطبق فرمایش قران اولین مخلوقات انسانی،،(حضرت ادم و هوا)به لغت عربی حرف میزدند چون نزولشان در کشور عرب الان بوده است پس کهن ترین زبان عرب است نه پارسی حال کلام عربی وام دار پارس شده باشد یعنی کامل ترین و زیبا ترین کلام هیچ معادلی برای مشک یا مسک ندارد در ثانی اندیمشک در حومه عرب زبانان است اخوی تحقیق کنیم
سلام. کسی در مورد طره مشک یا مشک که از اسب سیاه عربی گرفته میشه چیزی میدونه
ممکن است بفرمایید چگونه میتوان عطر مشک واقعی را از نوع تقلبی آن شناسایی کرد؟ متشکرم
چرا انقدر به دعوای عربی و ایرانی می پردازید؟
دیگه احساس می کنم که باید بالا بیارم. حالم بهم خورد.
تو خونه باشم و به دانشگاه نرم و اساتید عقده ای رو نبینم؛ باز هم توی اینترنت نژادپرستی مثل شما رو می بینم.
عاللللللللللللللللی بود
واییی چ درد نااااک
سلام...از مشک جامد چگونه باید استفاده کرد؟
عزیز لطفا مطلب اشتباه تایپ نکنید من دو خط از مقاله رو خوندم اینو میگم مشک از کلمه عربی مسک گرفته نشده مسک از کلمه فارسی مشک گرفته شد!
اگر این بهانه ای برای آزار و قتل حیوانات بیچاره و معصوم هست می خوام صد سال سیاه بوی خوش نشنویم و به جاش بوی فاضلاب بشنویم. عطر خوش به ازای جنایت و گناه کبیره و دزدیدن جان حیوانات و ایجاد درد براشون؟؟؟!؟!؟!؟! نه خیلی ممنون!!!!! همون از معطرات ایرانی اصیل که بدون ایجاد درد برای هیچ جانداری تولید می شن استفاده می کنیم مثل گلاب یا زعفرون.
امیدوارم مردم هم انقدر انسان و شریف و مسلمان باشن که درک کنند که تولید مشک بدین صورت انسانی نیست و گناه کبیره هست. ما آدمها موظفیم که مسئول و درستکار و حامی موجودات زنده دیگر باشیم نه جانیهای گناهکاری که باعث نابودی همه موجودات هستند.
الان از اهویی که شکار شده من یک کیسه که حالت آب درون آن هست بدست آوردم چگونه از آن استفاده کنم. آیا خریداری وجود دارد
عالی بود
امشب رفتم عطاری مشک خریدم و باگلاب و زعفران زدم به خودم و اومدم توی این سایت و دارم این مطالب رو میخونم و برای اولین باره که متوجه شدم یک نوع مشک هم از آهو بدست میاد،،، جلل خالق
واقعا که کسی اسم مشک یامسک رو از شما نخواسته که برامون فیلسوف شدین مردم از نظر ازکجا امده وایا وجود دارد ؟ مخاهن بدونن
ماشاءالله، شما خیلی سوادت بالا هست
اینقدر کوته نظر نباشید، زبان عربی، زبان الله ورسول هست
يعنی اینقدر، حقایق سنگین هست براتون
از ادما متنفرم به خاطر یه بو میزنن حیوون بدبخت رو جونشو میگیرن یکی نی به اینا بگه تو که واسه ۶۰ سال زندگی مسخره ت انقد موجودات دیگرو میکشی و میگی مگه چند با زندگی میکنم چرا به زندگی اونا فکر نمیکنی اون طفلکام یه بار زندگی میکنن
تورخدا برای رفع مشکلاتت دست از حیوانات بیچاره بردارین،این همه گیاه هست برای بیماری، برای رفع مشکلاتتون فکر چاره باشید به ولا هیچ کس نمیتونه زندگیشو با فرج کفتار ،ناف اهو،دندون گرگ از این رو به اون رو کنه،من نمیدونم این جهل بشریت کی تمام شه قرن بیست و دوم هستیم اما هنوز افکار قرون وسطی مردم تمام نشده
مشک بوی بسیار معنوی وخوشبوست بوی غیر قابل وصف الهی که اصلش به دست بنده برسد عجب بویی تو جانماز بذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی