بازدید 16314
از شاگردي علامه نائيني تا حمايت از شيعيان لبنان؛

نگاهي به زندگي رهبر فقيد شيعيان عربستان

علامه شيخ محمدعلي العمري كه صبح روز گذشته پس از بستري دو هفته‌اي در بيمارستان ملي مدينه منوره دار فاني را وداع گفت، از بزرگان شيعه عربستان و رهبر شيعيان اين كشور بود.
کد خبر: ۱۴۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴ 25 January 2011
«علامه العمري» رهبر شيعيان عربستان كه روز گذشته در مدينه منوره درگذشت از شاگردان علامه نائيني و آيت‌الله سيدابوالحسن اصفهاني بود و با وجود تحمل 45 سال زندان آل‌سعود، از انقلاب اسلامي ايران و شيعيان لبنان حمايت مي‌كرد.

به گزارش فارس، علامه شيخ محمدعلي العمري كه صبح روز گذشته پس از بستري دو هفته‌اي در بيمارستان ملي مدينه منوره دار فاني را وداع گفت، از بزرگان شيعه عربستان و رهبر شيعيان اين كشور بود.

وي كه در ميان عربستاني‌ها به عنوان «پدر روحاني شيعيان» خوانده مي‌شود؛ در سال 1911 ميلادي (1332هجري قمري) در مدينه منوره به دنيا آمد. 16 ساله بود كه به امر پدرش شيخ علي بن احمد العمري وارد حوزه علميه نجف اشرف شد.

*شاگرد علامه نائيني و آيت‌الله سيدابوالحسن اصفهاني

شيخ العمري در طول حضور بيست ساله در حوزه علميه نجف از محضر اساتيدي چون آيت‌الله محمدرضا مظفر، آيت‌الله محمدحسين مظفر، آيت‌الله محمدجواد مغنيه، آيت‌الله سيدمسلم حلي، آيت‌الله محمدتقي آل‌صادق، سيدباقر الشخص، شيخ محمدتقي فقيه، آيت‌الله شيخ‌حسين حلي و همچنين مرجع بزرگ شيعه، آيت‌الله العظمى نائيني و آيت‌الله سيدابوالحسن اصفهاني بهره جست.
وي آن چنان نزد آيت‌الله سيدابوالحسن اصفهاني داراي ارج و قرب بود كه هنگام رحلت پدرش، اين مرجع عاليقدر به مدت سه روز در صحن حيدري نجف اشرف براي پدر علامه العمري مجلس عزا برپا كرد.

رهبر معنوي شيعيان عربستان پس مدت‌ها تحصيل در حوزه نجف در سال 1370 هجري قمري (1950 ميلادي) به مدينه منوره بازگشت و تبليغ خود براي مكتب اهل‌بيت (ع) را در اين شهر آغاز كرد.

وي در طول حيات خود وكيل مراجعي چون آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت‌الله سيدمحسن حكيم، آيت‌الله ميلاني، آيت‌الله سيد ابوالقاسم خوئي، آيت‌الله شاهرودي، آيت‌الله سيد عبدالأعلى سبزواري، آيت‌الله سيدمحمدرضا گلپايگاني، آيت‌الله سيدعلي سيستاني، آيت‌الله سيدمحمدحسين فضل‌الله، آيت‌الله سيد محمدسعيد حكيم و آيت‌الله شيخ بشير نجفي بود.

شيخ العمري كه اكثر حجاج ايراني زائر قبر نوراني پيامبر اكرم (ص) پشت سر او در مسجد شيعيان مدينه نماز خوانده‌اند؛ در طول بيش از 60 سال حضور خود خدمات اجتماعي و ديني بسياري به اقليت شيعه مدينه ارائه داد.

در مزرعه آيت‌الله محمدعلي العمري، مسجد شيعيان و نيز دفتر كار وي قرار دارد و اين مسجد هر روزه پذيراي تعداد زيادي از زوار شيعه و ايراني است كه معمولاً شب‌ها به مسجد شيعيان عربستان مي‌روند و صداي «اشهد ان علياً ولي الله» را در غربت مدينه مي‌شنوند.

ابوطالب يكي از شيعيان منطقه نخاوله در اين باره مي‌گويد: معروفترين بخش منطقه نخاوله حسينيه شيعيان است كه در ميان مزرعه‌اي معروف به مزرعه شيخ عمري محصور شده است و آيت‌الله محمد العمري به نوعي سرپرستي شيعيان اين شهر را بر عهده دارد.

عباس از ديگر شيعيان منطقه نخاوله نيز از علاقه شيعيان اين منطقه به شيخ العمري مي‌گويد و مي‌افزايد: حسينيه‌ پيشين شيخ العمري در نزديكي مسجد‌النبي (ص) قرار داشت و او با دست خود آن حسينيه را در نزديكي حرم پيامبر (ص) و قبرستان بقيع ساخت و نگهداري كرد اما چون آن مكان را به بهانه ساخت خيابان تخريب كردند در قسمت حاشيه‌اي شهر مدينه و در جوار نخلستان‌ها سكني گزيد.

* علامه العمري 45 سال زندان دولت عربستان سعودي را تحمل كرد

اين عالم شيعي عربستان مثل ديگر شيعيان اين كشور از دست دستگاه وهابي سعودي در امان نبود و 45 سال از عمرش را در زندان‌هاي وهابيون عربستان سپري كرد و چند سال پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران، از زندان آزاد شد.

بر اساس ارزيابي افراد مطلع و فعالان عربستان وي به جايگاه اجتماعي و انقلابي قابل توجه و برجسته‌اي در سطح عربستان دست يافت.

شيرازي از آگاهان به مسائل شيعيان عربستان در اين باره مي‌گويد: شيخ محمد علي العمري فرد بسيار مبرز و زجر كشيده‌اي است‌؛ دولت سعودي چندين بار حكم اعدام ايشان را صادر كرد‌ اما خوشبختانه اجرا نشد و كساني كه حكم را صادر كرده بودند مشكلاتي براي‌شان به وجود آمد و دچار بلا شدند.

علامه العمري در يكي از اين جريان‌ها سال‌ها پيش با انتشار اعلاميه‌هايي در دفاع از شيعيان و حقوق آنها در عربستان و به‌ويژه شهر مدينه بين اقشار مختلف مردم، به اصرار وهابي‌ها به زندان افتاد و دادگاه سعودي وي را به اعدام محكوم كرد اما علامه العمري از اعدام جان سالم به در برد.

وي خاطره آن حادثه را اينچنين تعريف كرده است: «همه چيز دست به دست هم داد تا من را اعدام كنند و پس از چندماه زنداني شدن سرانجام روز اعدام فرا رسيد؛ من را در ملأ عام و مقابل هزاران شيعه و برخي عاملان حكومت به پاي چوبه دار بردند و طناب را به گردنم انداختند؛ به حضرت زهرا (س) توسل كرده و زير لب با خودم گفتم: يا حضرت زهرا من فقط براي دفاع از شما و آبروي شما به پاي چوبه دار آمده‌ام. ياري‌ام كن! وقتي طناب دار را كشيدند پس از حدود 30 ثانيه طناب پاره شد و من بيهوش شدم و ديگر چيزي از آن لحظه هم بياد نمي‌آورم و وقتي به هوش آمدم 35 روز گذشته بود و در يكي از بيمارستان‌هاي مدينه بستري بودم و فهميدم نجات يافته‌ام».

* حمايت از انقلاب اسلامي و شيعيان لبنان

شيرازي در ادامه صحبت‌هايش درباره علامه العمري از حمايت او از انقلاب اسلامي مي‌گويد و مي‌افزايد: شيخ محمد علي العمري در نجف درس خوانده و مقدار كمي هم در ايران‌؛ ايشان به تهران و قم و مشهد زياد آمده است‌ و با ايران ارتباط دارد البته خودش در اين خصوص چيزي به ما نگفته‌ اما بسيار مؤيد انقلاب است و مسائل ايران را به دقت دنبال مي‌كند.

وي درباره كمك‌هاي او و شيعيان مدينه به شيعيان لبنان مي‌گويد: شيعيان يك صندوق صدقات دارند كه آن را به شيخ محمدعلي العمري مي‌دهند تا در ميان نيازمندان توزيع كند براي مثال‌، در جريان جنگ 33 روزه لبنان‌، من ديدم كه آنها پول‌هايشان را جمع مي‌كنند و به شيخ مي‌دهند؛ در نماز يك كيسه‌اي را مي‌چرخاندند و پول‌ها را در آن مي‌ريختند؛ مبلغ زيادي براي كمك به حادثه ديدگان لبنان‌ جمع شد كه البته سعي مي‌كردند اين كار پنهاني باشد.

و سرانجام اين عالم رباني دو هفته پيش در اثر جمع شدن آب در كبدش به كما رفت و در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان ملي مدينه منوره بستري شد.

هرچند شيعيان مدينه منوره در طول اين دو هفته با تضرع به درگاه احديت شفاي او را از خداوند خواستند اما صبح ديروز در اربعين حسيني و در سن 100 سالگي به ديدار حق شتافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
من امسال در مسجد شعیان مدینه در چندین نوبت نماز خواندم. واقعا در این مسجد انسان به یاد حضرت علی (ع) و اهل بیت می افتد. پسر ایشان اکنون امام جماعت است. از ایشان سوال کردم که ما چه کاری می توانیم برای شما انجام دهیم. در پاسخ گفت: برای مظلومیت اهل بیت و بویژه مظلومیت شیعیان مدینه دعا کنید. خداوند پدر بزرگوارش شیخ محمد علی العمری را بیامرزد . پیشنهاد می کنم شیعیان عزیز برای شادی روح این عزیز یک حمد و سوره قرائت فرمایند.
درود بر این مرد مبارز و شیعه واقعی که در تنگنا و خفقان موجود در کشور وهابیون دست از دین و مذهب صحیح خودش برنداشت
خداوند این مدافع حریم اهل بیت را با اولیایش محشور فرماید. عاش سعیدا ومات سعیدا
خدا رحمتش کند در چه روزی هم به رحمت خدا رفت. شیعه بودن در بین این وهابی ها مردانگی میخواهد
اشاء اله روحش با حسین ابن علی محشور باد خدایش رحمت کند
روحش شاد وبا پیامبر (ص) محشور شود
خدایش بیامرزاد!
من از تلویزیون تصویرشون رو دیدم و بی اختیار مجذوبشون شدم
خدا او را بیامرزد و با مولایش موسی بن جعفر محظور نماید. ان شاء الله. به امید ظهور امام زمان و نابودی تمام وهابیون و اربابان آنها آمریکا و اسرائیل و انگلیس.
خدا بیامرزدش ازچهره مظلومش معلومه در زندانهای وهابیون زجر زیادی کشیده،اللهم اجل لولیک الفرج.
خدا رحمتش کند. امیدوارم با اربابش آقا امام حسین محشور گردد.
خداوند اورا بیامرزد.
خداوند اورا بیامرزد.
روح پاکش با ارواح طیبه معصومین محشور باد
روحش شاد وراهش پررهرو باد
خدا رحمتش کند انشاالله
ضمن تسلیت به امام زمان وتمام مسلمانان جهان، از تابناک تقاضا دارم پوشش خبری خوبی از مراسم های این عالم بزرگ داشته باشد.خدایش بیامرزاد
خدایش به او خیر کثیر عطا کند و در زمره شهیدان کربلا محشور شود. به امید آزادی شیعیان مظلوم عربستان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر