بازدید 88128

شکایت از عوامل سریال قهوه تلخ +اسناد

پرونده شکایت از عوامل سریال قهوه تلخ با وجود رضایت کتبی یزدان میرزادگی هنوز باز است و این نویسنده قصد دارد تا در صورت عملی نشدن تعهدات عوامل سریال قهوه تلخ، دوباره از مدیری، ژوله و الوند شکایت کند.
کد خبر: ۱۴۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱ 19 January 2011
درحالی که عوامل سریال قهوه تلخ درصدد شکستن رکورد فروش سریال نود قسمتی خود هستند، فردی مدعی شده که مهران مدیری، خشایار الوند و امیر مهدی ژوله از نام و مضمون کلی فیلمنامه وی به نام خودشان استفاده کرده‌اند.

به گزارش  مهر، سید یزدان میرزادگی که سابقه فعالیت هنری در بخش‌های فیلمنامه نویسی، دستیاری کارگردانی و بازیگری در سینما و تلویزیون را در کارنامه کاری خود دارد، سه ماه پیش شکایت نامه‌ای علیه مهران مدیری، خشایار الوند و امیر مهدی ژوله طرح کرد مبنی بر اینکه عوامل تهیه و پخش سریال قهوه تلخ از نام و مضمون کلی فیلمنامه وی به نام خودشان استفاده کرده‌اند.

او مدعی است  در سال 85 فیلمنامه درام قهوه تلخ را نوشته و در تاریخ 15 /7/ 85 در بانک فیلمنامه ایران آن را به ثبت رسانده است. در مضمون فیلمنامه وی، فردی قهوه تلخ را نوشیده و به زمان گذشته رفته و دوباره با نوشیدن همان قهوه به زمان حال برمی گردد.

اما مضمون فیلمنامه نوشته شده توسط امیرمهدی ژوله و خشایار الوند با عنوان قهوه تلخ نیز تقریبا همین مضمون را دارد با این تفاوت که نوشته این دو نفر فیلمنامه‌ای طنز برای سریال است درحالی که نوشته میرزادگی درام سینمایی است. با اینحال میرزادگی می‌گوید می‌توان مضمون یک فیلمنامه را بسط داد و آن را به سریال تبدیل کرد.

بعد از طرح شکایت میرزادگی از عوامل سریال قهوه تلخ، علی زارعی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی که وکالت پرونده شکایت یزدان میرزادگی از این افراد را بر عهده دارد در تاریخ 24 آبان ماه امسال نامه‌ای به بازپرس دادسرای ناحیه 19 تهران نوشت و در بخشهایی از آن ذکر کرد که با استناد به بند 1 ماده 2 قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که هر نوشته هنری، مانند فیلمنامه اثر بوده و مورد حمایت این قانون است و استناد به ماده 3 قانون مرقوم، حقوق صاحب اثر شامل حق انحصاری نشر است و همچنین طبق ماده 17 این قانون حتی نام و عنوان و نشان ویژه‌ای که معرف اثر است از حمایت این قانون برخوردار است و هیچکس در هر پست و مقامی نمی‌تواند آنها را برای اثر دیگری از همان نوع و یا مانند آن به ترتیبی که القا شبهه کند به کار برد.

وی در نامه خود این سوال را مطرح کرد که آیا استفاده از نام اثر موکل و محتوای اثر، آن هم در مهمترین قسمت فیلمنامه یعنی نوشیدن قهوه تلخ و بازگشت به زمان گذشته مصداق کامل نقض قانون حمایت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان نیست؟

با توجه به ثبت اثر از جانب موکل در تنها مرجع ثبت فیلمنامه در ایران و همچنین اطلاع همگان از ثبت اثر و حتی انتشار عنوان اثر به نام موکل در مجله بانی فیلم در کنار نام آقای خشایار الوند و اثر ایشان (ماکسیما) که اکنون ادعای نویسندگی قهوه تلخ را دارند و با توجه به پوسترهای تبلیغاتی چاپ شده در سال 86 توسط سازمان سینمایی فجر و سوابق موکل به نویسندگی جملگی حکایت از حقانیت موکل و صحت ادعای وی دارد.

زارعی در این نامه تقاضای جلوگیری از پخش سریال قهوه تلخ و صدور قرار مجرمیت را خواستار شده است. پس از آن موضوع پیگیری شد و عوامل سریال قهوه تلخ به دادسرا فراخوانده شدند. تا اینکه بعد از برگزاری جلسه ای، مهران مدیری، ژوله و الوند درخواست ده روز مهلت برای دریافت رضایت از سوی شاکی را اعلام کردند.

یزدان میرزادگی در تاریخ  7/ 9/ 1389 تنها رضایت حقوقی خود را درباره این پرونده اعلام کرد. اما او در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در این مدت عوامل سریال قهوه تلخ به صورت شفاهی قول انجام تعهداتی را به من دادند اما تا کنون به هیچیک از آن تعهدات عمل نکرده‌اند.

میرزادگی با بیان اینکه فیلمنامه سریال قهوه تلخ ثبت نشده است ادامه میدهد: اگر نویسندگان قبل از نوشتن هر متنی به بانک فیلمنامه مراجعه کنند دیگر شاهد آن نخواهیم بود که دو نفر یک نام و محتوا را برای اثر خود انتخاب کنند.

علی زارعی، وکیل پرونده قهوه تلخ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که به دلیل تعهدات اخلاقی صحبتی نمی‌کنم. او عملی نشدن تعهدات شفاهی عوامل سریال قهوه تلخ را هم رد نکرد.

پرونده شکایت از عوامل سریال قهوه تلخ با وجود رضایت کتبی یزدان میرزادگی هنوز باز است و این نویسنده قصد دارد تا در صورت عملی نشدن تعهدات عوامل سریال قهوه تلخ، دوباره از مدیری، ژوله و الوند شکایت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۷۷
جان من جان من جان من فیلمنامه های یکدیگر را کپی نکنید
اسم من رضا است آيا ديگر پدر مادر ها كه فرزندي به نام رضا دارند بايد بگويند كه از نام پسر ايشان كپي برداري شده مشكل اينجاست كه قوانين ما در كشور قانون نيستند من يه روزي ميخواستم يه كاري بكنم كه نكردم آيا هر كسي چند سال بعد اين كار را به نوعي متفاوت بكند مجرم است اگه اينطور بود كه هيچ كشف و تحقيق نبايد ثبت مي شد و امروز جهان عقب افتاده بود
این سریال که به واقع مانندسایرکارهای آقای مدیری ناهنجاریهای ادبی واخلاقی ایجادکرده وذهن جامعه بویژه جوانان را معطوف رفتارخلاف شخصیت انسانها نموده،امیدورام درام آقای میرزادگی چنین محتوایی نداشته باشدوکاملاً فرهنگی باشد.
اين قهوه تلخ خوردن يك كليك و يك فلاش بك هست كه در فيلم وجود داره، ربطي به داستان فيلم نداره كه، ممكن بود اين آقا در اونجا يه تابلو بيفته و بخوره توي سرش و در گذشته به هوش بياد، ولي كل داستان كه اين نيست، اگه اينطور باشه هركي فيلمي ساخت كه يه چيز خورد به سرش و بيهوش شد و در گذشته يا اينده به هوش اومد، كارگران فيلم «خواب نيك» بايد بره ازش شكايت بكنه؟ شكايت بايد محتوايي كامل باشه. اگه در اين مورد هست پس اسناد ارائه بدين. اگه اينطور باشه منم ميرم از شما شكايت ميكنم، چون روي لينك خبرتون كه كليك ميكنم وارد خبر ميشه، سايت خبرگزاري هاي ديگه اينطوري هستن و شما دارين كار خلاف انجام ميدين.
ممکنه که ایده رو از فرد دیگری گرفته باشند که باید حقوق نویسنده پرداخت شود اما ممکنه که دیالوگ هارو خودشون نوشته باشن و شبیه دیالوگهای قبلی نباشه. خیلی از فیلمازها می رن بر اساس کتاب نویسندگان فیلم می سازند. اما حق نویسنده و ناشر رو می دن
اینکه نشد دلیل!!!!!

نود درصد فیلم های ایرانی یک مظمون دارند پس همه برن از هم شکایت کنند دیگر؟؟؟؟؟

ادعا رو باش گفته فیلم سینمایی درام را به سریال ظنز تبدیل کرده است؟!!!
عجب!!!!
حتما چون تو هر دوش شاه داشته!
مهران مديري در كليپ افتتاحيه سريال:

مردم عزيز دلم برا همتون تنگ شده، جون من ، جون من كپي نكنيد، من فقط مي تونم كپي كنم، تازه پولشم ندم، نه !!! جون من ....
واقعا جالبه. اول عکس از دیدار خاتمی بعد اون کلیپ ماهواره ای مدیری و حالا هم این. واقعا که برای هر کس تو این مملکت کار کنه باید متاسف بود.
يعني هركي توي هر فيلمي قهوه بخوره و اتفاقي براش بيفته از ايده‌هاي اين آقا بوده؟؟؟؟؟؟؟
شما چه دشمني با مهران مديري داريد كه اين مدارك را در سايت خود قرار داده ايد.
آه خدای من !!! حتما با زبان بازی مخصوص آقای بلوتوث کبیر از بیچاره رضایت گرفته اند و در واقع ایشان را بصورت همایونی پیچونده اند.
درام چه ربطي به طنز داره؟
يارو فقط خواسته معروف بشه.
بخل و حسد در ایرانی بی نظیر است .
همه در حال دشمنی با یک کار موفق هستید نه؟
ایرانه دیگه ! باز یک آدم تو یک کاری موفق شد ! حالا مگه ول می کنن ! الان همه آدم و عالم جمع می شن دست به دست هم می دن که طرف رو بکشن پایین ! خرابش کنن ! بیچاره اش کنن ! بی آبروش کنن ...
حال مدیری رو بگیر
ببینم چیکار میکنیا!!
برو عزیزم دنبال کار و زندگیت
خدا روزیتو یه جای دیگه حواله کنه
یکی بپرسه چرا سه ماه پیش این اقا شکایت کرده !
برو بابا ما خودمون ختمیم .
مهران جون برو جلو دمت گرم .
قهوه مهران مديري شايد تركي باشد و قهوه آن آقا برزيلي خلاصه كشورهاي مختلف قهوه توليد مي كنند اين كه نشد دليل بجاي اين حرف ها بروند سريال هاي جالب درست كنند نه مثل ك... از شكار ديگران تغذيه كنند .
بی خیال بابا ! تا یه سریال یا فیلم میگیره و شروع میکنه به پول سازی صد تا صاحب پیدا میکنه .
شما برو با فروش "قهوه تلخ" و ركورد شكني اون، آتش بگير... هر كسي هركاري خواست بكنه ... در كمال ناجوانمردي هر از چندگاهي زخمي مي زني ..ولي نمي دوني به خودت بر ميگرده تو باعث مي شي ما جدي تر دنبال اين سريال باشيم
این هم سر آخر میشه مثل داستان هری پاتر وخانم رولینگ...
یعنی قراره مهرام مدیری هم 3500 تومان جریمه پرداخت کنه؟
خب زودتر بهش بده تا قال قضیه کنده بشه دیگه.
حالا هر روز یه دستک برای این مهران مدیری درست کنید که دیگه اونم هیچی درست نکنه بعد بشینیم سماق بمکیم
مششششششششششششششکوک است
حالا اگه به جای قهوه، نوشابه میخورد میرفت زمان گذشته مشکل حل؟ این تنگ نظریه.
خوب که چی؟
برای 4000 تومان بی خودی خودت را اذیت نکن
به مدعی قبلی یعنی داستان یوسف هم همینو دادن
حالا يك سريال موفق شده ، هي جلوپاش سنگ بندازيد ها
تابناک عزیز ، به جهت رعایت عدالت ، بهتر بود که اظهارات و دفاع طرف مقابل رو هم می گذاشتید و یکطرفه به قاضی نمی رفتید . . .
اینکه از مردم میخواهد سی دی فیلم را کپی نکنند و به همدیگر نده اند حالا خودش فیلمنامه را کپی کرده است؟
یعنی تو هر فیلمی اگه کسی یه فنجون قهوه بخوره برگرده به زمان قدیم این آقا شکایت می خواد بکنه؟ ؟!!! ... خوبه میگین موضوع این فیلم درام بوده !!!
هر گردي كه گردو نميشه ، ديدن دارن پول پارو مي‌كنن گفته چرا يكميش گير من نياد!!!
لطفا سند آخر را به دقت بخوانيد:
رضايت بدون قيد و شرط كه در آن ذكر شده چه معني ميدهد؟
انشال...به قول خود وفا مي كنند كمي صبر داشته باشيد تا هشتادونه قسمت اول باز پخش شود اقدام مي كنند.
اگر قرار به شکایت باشه که ایرج پزشکزاد 50 سال پیش کتاب ماشالله خان در دربار هارون الرشید نوشته که یک نفر با خوردن یک چیزی برمیگرده به گذشته، اون نفر اول صف باید باشه! این ایده انقدر تکراریه که حد نداره.
البته همه اینها درست. ولی مجرم بودن در صورتی است که با وجود آگاهی از این فیلم نامه و محتوای آن، چنین کاری را انجام داده باشند. و گرنه اگر کسی فرمول یک دارو را کشف کند، من نیز بعد از دو سال فرمول همان دارو را کشف کنم، تهدیدی متوجه من نیست. نمی دانم چرا یاد سریال سفر بی پایان که از شبکه سوم پخ میشد افتادم.
چش ندارن ببینن مردم یه چیزی رو دوس دارن... واسش پاپوش میسازن
خواهش می کنم کپی نکنید...این جمله مهران مدیری بر روی جلد سی دی است. پس نگو آقا خودشون کپی کردند اما از دیگران انتطار دارند که کپی نکنند
جان من جان من جان من کپی نکنید
ایرانی با کپی کردن زنده است
خوب بلبشو بازاريه،دست گلشون درد نکنه.!!
برو بابا اینجا ایرانه البته شما تا هر کی که تمایل داری میتونی توی این دادگاه و اون دادگاه بدوی، من هم آرزو میکنم موفق باشی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل