بازدید 16110

بازرگانان افغان: ایران سوخت ندهد قطع رابطه تجاری می کنیم!

در روز های گذشته برخی از جریانات افغانی ایران را متهم کرده بودند که در فصل سرما ارسال سوخت به افغانستان را محدود کرده و ایران هم مدعی بود به دلیل هدفمند کردن یارانه سوخت در ایران و همچنین تصمیم ایران برای شفاف شدن مصرف سوخت ارسالی به افغانستان این مساله پیش آمده و ایران از افغانستان خواسته که سوخت ارسالی به جای نیروهای ناتو در اختیار مردم افغانستان قرار گیرد.
کد خبر: ۱۴۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶ 19 January 2011
"گفته می شود که مقامات ایرانی اعلام کرده اند، ظرف 4 روز آینده صادرات سوخت به افغانستان را از سر می گیرند."

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «نشنال پابلیک رادیو» با انتشار خبر بالا افزوده اکه، مقامات ایرانی روز سه شنبه به مقامات افغان اطلاع داده اند که تهران به توقف تانکر نفتی در مرز ایران و افغانستان پایان خواهد داد.

بر اساس بیانیه ای که روز گذشته دولت افغانستان منتشر کرده است، «فدا حسین مالکی»، سفیر ایران در افغانستان به «حامد کرزای»،  رئیس جمهور این کشور گفته است،" ایران ظرف چهار روز آینده ارسال سوخت به افغانستان را از سر خواهد گرفت."

این گزارش می افزاید: در روز های گذشته برخی از جریانات افغانی ایران را متهم کرده بودند که در فصل سرما ارسال سوخت به افغانستان را محدود کرده است و ایرانیان هم مدعی بودند که، به دلیل هدفمند کردن یارانه سوخت در ایران و همچنین تصمیم ایران برای شفاف شدن مصرف سوخت ارسالی به افغانستان این مساله پیش آمده است و ایران از دولت افغانستان خواسته است که سوخت ارسالی به  آن کشور به جای نیرو های ناتو در اختیار مردم افغانستان قرار بگیرد .

این در حالی است که «فرید شیرازی»، مدیر تجارت سوخت وزارت بازرگانی دولت افغانستان در پاسخ اعلام کرده است که، این سوخت به مصرف مردم فقیر افغانی می رسد و در اختیاز نیرو های ناتو قرار نمی گیرد.

این گزارش می افزاید: 30 درصد سوخت مردم افغانستان را ایران تامین می کند و باقی مانده آن از ترکمنستان و عراق تامین می گردد که آن هم باید از طریق خاک ایران ترانزیت شود.

بر اساس گزارش های رسیده یکی دیگر از دلایل توقف ارسال تانکر های سوختی از ایران این است که این کشور میزان ذخایر سوختی خود را اعلام نکرده است و همین باعث شده که سفارت ایران در افغانستان از دولت این کشور بخواهد در صورتی که به سوخت نیاز دارند، به صورت رسمی نیاز خود به سوخت را به ایران اعلام کند. به همین دلیل «کرزای» در ملاقات با سفیر ایران در افغانستان به برادری و دوستی ایران و افغانستان اشاره کرده و گفته است که دوستان ما نباید مردم افغانستان را در زمستان سخت تنها بگذارند.

این ملاطفت «کرزای» در حالی است که 60 تاجر از اتاق بازرگانی افغانستان، ایران را تهدید کرده اند که اگر رویه خود در ار سال سوخت را تغییر ندهد صادرات و واردات از ایران را تعلیق خواهند کرد و در اجلاس اقتصادی تهران شرکت نخواهند کرد. آنان همچنین قطعنامه ای صادر کرده اند و از دولت افغانستان در خواست کرده اند که تجارت خود با ایران را متوقف کنند.

این در حالی است که رهبر یک حزب افغانی نیز در طوماری به امضای چندین تن از ساکنان کابل از دخالت ایران در امور افغانستان به سازمان ملل شکایت کرده است!

در همین باره، وزیر تجارت افغانستان نیز در سفر به مسکو به دنبال منابع دیگری برای جایگزینی با واردات سوخت از ایران به ویژه از کشور های روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است.

همه این اتفاقات در افغانستان در حالی رخ داده است که، مقامات کشورمان تاکنون واکنش شایسته ای به این ادعاها نشان نداده اند و اگر تصمیم ایران برای آزاد کردن تانکرها و ارسال سوخت به افغانستان پس از  فعالیت ها مخرب افغان ها صحت داشته باشد ، نشانه ای از ضعف ایران در مقابل یک حزب چند نفری در افغانستان خواهد بود و مقامات ایرانی در قبال ارسال مجدد سوخت حداقل خواسته شان از طرف افغانی باید معذر خواهی رسمی و مجازات کسانی باشد که به سفارت ایران تعرض کرده اند. به هر حال افکار عمومی با دقت فعالیت مقامات کشور مان را در این زمینه رصد خواهند کرد. و ضمن آنکه خواهان روابط مناسب و گسترده با ملت و دولت افغانستان هستند، از خدشه دار شدن جایگاه و حیثیت ایران نیز نمی توانند چشم پوشی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۸
زود تر بی زحمت!!!
ايران مطابق قوانين بين المللي حق نگه داشتن تانكر ها را ندارد زيرا اين تانكرها متعلق به عراق و كشور آذربايجان است و در اين ميان ايران حق ترانزيت خود را مي گيرد بنابراين ايران حق ندارد خلاف منشور بين الملل معاهدات خود را نقص نمايد.و اين هيچ ربطي به هدفمند كردن يارانه ها ندارد چون سوخت اصلاً متعلق به ايران نيست.
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
به نظر شما ایران به ایرانی ها تعلق دارد یا خیر یارانه ها به ایرانیها تعلق داردیا خیر
ما حق داریم افغانیها رو بیرون کنم یا خیر
ما حق داریم از افغانیها بخواهیم خرج زندگیشونو خودشون بدن یا خیر
ما حق داریم ازشون بخوایم از خاک ما بر علیه ما اسفاده نکنن یا خیر
ما حق داریم از افغانیها بخواهیم که نفتی که از خاک ما ترانزیت میشه به تروریستها و نیروهایه ناتو نرسد یا این حقم نداریم؟؟؟؟
سیروس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
دوست عزیز هرگاه افغانستان ترانزیت مواد مخدر خود به ایران را قطع کرد ایران هم اجازه تردد سوخت را خواهد داد. خون بسیاری از هموطاننمان از دست همین افغان های مواد فروش ریخته می شود. درضمن فراموش نکنید که ایران تنها کشوری است که بعد از حمله آمریکا به وعده های مالی خود در قبال افغانستان عمل کرده است. نکته دیگری که وجود دارد این است که مرز نا امن پاکستان برای ورود سوخت ناتو جای خود را به مرز ایران داده است حال سوال این است که چطور ایران باید اجازه دهد که از خاک خود سوخت ارزان در اختیار دشمنش ناتو قرار دهد؟ در ضمن آذربایجان خودش از ایران سوخت ارزان می خرد چطور الان صادر کننده سوخت به افغانستان شده؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
میشه بگین قوانين بين المللي چی هست ؟؟؟؟؟
اینهمه از این مملکت سوخت قاچاق بردن کوفت کردن حقوق بین الملل کجا بود؟؟؟
ناشناس
| Hungary |
۱۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
طیق قوانین بین المللی افغانستان باید بابت صدور تریاک بدترین مجازات را شود و خسارات سنگین به ایران بدهد اگر پول ندارد هرات را که انگلیس از ایران جدا کرده جای پول بدهد حالا اگر ما این پول ترانزیت را نخواهیم کی را باید ببینیم ناتو را چاق کنیم که بعد جوانان و کشور ما را به طرق مختلف نابود کند
این افغانیا هنوز هیچی نشده شاخ شدن و دارن 30-40 سال مهمون نوازی ما رو به بیشرمانه ترین نحو جواب میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
فکر کنم افاغنه محترم هر روز تابناکو میخونن! ریختن اینجا منفی میدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
این رای های منفی کار خود افغانی هاست
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
بی شرمانه مال یه دقیقشه . بهتر بود مثل کشورای دیگه که با مهاجرین برخورد می کردن باهاشون تا می کردیم مثل آمریکا که نوامیسشون رو به غارت برده و مثل موش ازش می ترسن که حتی یه تجمع راه بندازن .
زودتر باید اخراج کنن بقیشونو
کارمون به جایی رسیده که..........
به این می گویند اقتدار در صحنه جهانی!!! افغانستان تو دیگه چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
یعنی اقتصاد ما اینقدر بدبخت شده که اگر بازرگانان افغان ما را تحریم کند کشور به فلاکت میافتد مگر پول تریاک برکت هم دارد
ما نفهمیدیم منظور از سوخت همان قاچاق سوخت است یا چیز دیگری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
من هم مثل شما برام سواله منتها این منفی هایی که برای نظر زدن جای سوال تره ؟
ما به آنها سوخت می دهیم و به جای آن مواد مخدر و تروریست وارد می کنیم. معامله عادلانه ای نیست؟
پاسخ ها
م
| China |
۱۶:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
و البته کلی هم شهید و قربانی می دیم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
شما که تو ایران نیستی؟
لطفا" کاری کنید که هر چه سریعتر صادرات افغانها به ایران قطع بشه تا جوانان ما از اعتیاد رهائی پیدا کنند.
واااااای. خدا اون روز رو نیاره ! از بازرگانان محترم افغانی عاجزانه خواهشمندم با سعه صدر با این مسئله برخورد نمایند و به مردم ایران رحم کنند . اصلاً چرا افغانستان ماندید که اینقدر سرده ؟ حداقل تا پایان زمستان تشریف بیارید منزل ما
ای داد اکه صادرات افغانستان به ما قطع بشه معتادین غیور ما چه خاکی تو سرشون کنند
يعني واقعا اينقدر بدبخت شديم كه بازرگانان افغان براي ما خط ونشان ميكشند.خاك بر .......
برادران تجار افغانی ما باید بدانند در شرایطی نیستند که شرایط تعیین کنند!! همه دنیا می داند بیش از درآمدهای ایران از محل تجارت با آن کشور ، دولت و مردم ایران کمک های بلا عوض به مردم و دولت افغانستان داشته و دارد و این را در سی سال جنگ های داخلی و اشغال ثابت کرده است. خوب است روشن فکر ها و اهل قلم وتجار راهی برای تحکیم مناسبات پیدا کنند و اجازه ندهند بخاطر منافع شخص یا گروه مردم مظلوم افغانستان زیان ببیند. واسلام
بنا به خواهش رییس جمهور افغانستان خوب است مسیر ترانزیت و ورود سوخت به آن کشور باز شود ولی تجاری که ایران را شانتاژ کردند باید در لیست سیاه خریداران کالای ایرانی قرار گیرند و تجار وشرکتهای ایرانی از معامله با آنها منع شوند تا دیگر از این گستاخیها نکنند
اب که سربالا بره قورباقه هم ابوعطا می خونه
واااای نگووو! ترسیدم
واقعاً که من نمیدونم فقط مقابله با آمریکا نشاندهنده اقتداره اینقدر آدم باید بدبخت باشه که افغانیا تهدیدش کنن
بسمه تعالا تجار محترم افغاني بي زحمت هرچه زودتر قطع رابطه كنيد استقبال مي كنيم سوختي كه در اختيار نيروهاي خارجي قرار گيرد نمي دهيم
لطف زیادی می شه حق مسلم اینه ها
لطف کرده به هر 60 تاجر افغان 50000نفر افغانی را تحویل دهند تا ان برادران افغانی رادر کشور شان مغشول کار نمایند:
سوخت به چه قیمتی؟ از جیب ما میریزن تو جیب کشورهای همسایه آخرش توسری هم میخوریم؟!!!!
ایران لااقل تانکرهایی که از ایران خریداری شده را کنترل کند به تانکرهایی که از کشورهای دیگه توسط تاجران افغانی خریداری شده چیکارداره؟ اگه منصف باشیم،حق دارن تحریم کنن.
یعنی این افغانی سر کوچه مون هم دیگه واکس نمی زنه؟؟؟ این از تحریم امریکه و اینا هم سخت تره؟
یک حزب چند نفری؟؟؟ ببخشید، وقتی دولت یک کشور داره حرف میزنه، شما گیر میدی به این که یک حزب چی گفته؟
ای کاش میشد همسایه رو عوض کرد
اولا من به عنوان یک افغانستانی بگم که به کار بردن واژه های (افاغنه،افغانی،وافغان) در قبال یک تبعه افغانستان کاملا اشتباه است .

واژه افغان به قوم پشتون اطلاق میشود
واژه افغانی واحد پول افغانستان است .

در ضمن این سوخت ها توسط تاجران افغانستانی از کشورهایی نظیر عراق ، ایران ،کشورهای آسیایه میانه و کشورهای حوزه ی خلیج فارس خریداری شده و از طریق خاک ایران به افغانستان ترانزیت میشود که دولت ایران مانع از صادرات آن به داخل افغانستان میشود .

لطفا نظر مرا به عنوان یک افغانستانی درج نمایید .
من نمیدانستم که خواننده گان تابناک اینقدر سواد بالا داشته باشند در درک این موضوع که مهاجرین افغان بیشتر از مردمان شیعه مذهب آن کشور بودند و هستند و لازم نیست که به نیکی به آنها را به رخ دیگران بکشید. ولی آنانی که به خون ایران تشنه هستند نه به ایران هجرت کرده و نه مایل به تجارت با ایران هستند
60 تاجر از اتاق بازرگانی افغانستان، ایران را تهدید کرده اند که اگر رویه خود در ار سال سوخت را تغییر ندهد((((صادرات))) و واردات از ایران را تعلیق خواهند کرد!!!!
ببخشید منظورشون از صادرات به ایران دقیقا چیه؟!
بخاطر این ...خوری که کردن بهتره همه مهاجرین غیر قانونی رو اخراج کنن و کامیون ها هم رد نکنن تا حالیشون بشه این همه سال مفت خوردن و خوابیدن و استفاده از یارانه یه کشور دیگه نباید باعث هار شدن آدما بشه
مواد مخدر افغان ها کل جهان رو کثیف کرده روابط تجاری با این کشور چه فایده ای داره؟ صد رحمت به اعراب
ملت غیور پاکستان با وجود ضعف اقتصادی راه تنقس ناتو را بستتد اما سیاست توسری خوری ما برای چندرغاز تسلیم خدمت به ناتو شد ان کاربر که میگفت این خلاف نظام بین الملل است مگر ضبط و توقیف و مصادره و برگرداندن اموال کشتیها اموال اقلام فرستاده شده به ایران از زمین و هو و دریا و تحریمهای غیر انسانی و منطقی و زورگویانه خلاف قوانیین اقتصاد ازاد و حقوق انسانی و ضوابط بین المللی نیست از قبرس تا المان و هند و امریکای جنوبی اموال ایران را ضبط میکنند و برای اینکار از طرف اهمین کشورهای ناتو تشویق وتحسین هم میشوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار