بازدید 5328
سهرابی در گفت‌وگو با «تابناک»:

متأسفانه، شاخصه اکران در سینمای امروز ایران بازیگر است

وی از مسئولان سینمایی درخواست کرد تا سینمای فرهنگی را در جایگاه واقعی خود که قطعا جایگاهی شایسته است، قرار دهند و از ذبح شدن آن در زیر پای فیلم‌های تجاری که با هدف سرگرمی صرف ساخته می‌شوند و تاریخ مصرف دارند، جلوگیری کنند/ در هر حال، متأسفانه امروزه شاخصه اکران در سینمای ایران، بازیگر است.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴ 29 December 2010
سرویس فرهنگی ـ «محدوده ابری»، عنوان فیلمی است از «روح الله سهرابی» که سال گذشته در بخش ویدیویی بيست و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت. هرچند توافق‌های اولیه مبنی بر این بود که اين فیلم بعدها تبدیل به کپی 35 م.م و در سینماها به اکران عمومی گذاشته شود، اما متأسفانه مسئولان مربوطه، زمینه این کار را فراهم نساخته و تاکنون اکران عمومی آن محقق نشده است.

با این حال، «محدوده ابری» که فیلمی خوش‌ساخت و اپیزودیک است، تاکنون توانسته در چند جشنواره بین‌المللی، از جمله به تازگی در بخش مسابقه جشنواره فيلم هندوستان حضور یافته و با استقبال تماشاگران روبه رو شود.

روح الله سهرابی، نویسنده و کارگردان این فیلم، در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» درباره چگونگی روند تولید آن گفت: فیلم «محدوده ابری»، متشکل از سه اپیزود به نام‌های در مه، در برف و دریاست که در هر اپیزود قصه‌ای از تنهایی و بحران انسان به تصویر کشیده می‌شود. اگر چه هر اپیزود به تنهایی یک قصه کامل است، در کلیت فیلم، قصه‌ها کاملا به هم مرتبط بوده و بستر مشترکی دارند.

وی درباره ویژگی خاص بهره گیری از لوکیشن باز و فضای زیبای طبیعت اظهار داشت: کار در طبیعت، به رغم سختی‌های خود، به علت زیبایی‌هایی که دارد، می‌تواند گروه و به ویژه کارگردان و فیلمبردار را افسون نموده و در آنها این وسوسه را ایجاد کند که اسیر قاب بندی‌های کارت پستالی شده و به وجوه زیبای طبیعت، بیش از اندازه پرداخته و در نتیجه هدف و پیام اصلی کمرنگ و کم اثر شود، ولی خوشبختانه ما آگاهانه و با تعامل مثبتی که با فیلمبردار داشتیم، از چنین گردنه خطرناکی به سلامت گذشتیم و به باور همه تماشگران ایرانی و خارجی و منتقدان، فیلم محدوده ابری توانسته به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار سازد.

سهرابی در پاسخ به پرسشی درباره به کارگیری بازیگران غیر حرفه ای گفت: متأسفانه، یکی از بهانه‌هایی که پیرامون عدم تبدیل این کار به نگاتیو صورت گرفت، همین استفاده از بازیگران غیرحرفه‌ای بود. شما فیلم را دیده اید، من از شما می‌پرسم که بازی این بازیگران چه کمبودها و ضعف‌هایی نسبت به بازیگران نام آشنای سینمای ایران دارد؟ شما به بازی ایمان ذوالفقاری در نقش جوان شکاک نگاه کنید که چقدر طبیعی و باورپذیر درآمده، یا به بازی بازیگر نقش پیرمرد در آن شرایط سخت برفی و کوهستانی که چه بازی رئالی از خود به نمایش می‌گذارد که چه بسا، یک بازیگر حرفه‌ای نمی‌توانست و یا نمی‌پذیرفت که در آن شرایط سخت کار کند.
به هر روی، متأسفانه امروزه شاخصه اکران در سینمای ایران بازیگر است.

این کارگردان از مسئولان سینمایی درخواست کرد تا سینمای فرهنگی را در جایگاه واقعی خود که قطعا جایگاهی شایسته است، قرار دهند و از ذبح شدن آن در زیر پای فیلم‌های تجاری که با هدف سرگرمی صرف ساخته می‌شوند و تاریخ مصرف دارند، جلوگیری کنند.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
سينماي ايران مرد خدا بيامرزتش
اگر نام فيلم جشن عروسي را سينما ميناميد ما سينما داريم واقعا" نام اين اراجيفي كه اكران ميشود را ميتوان سينما ناميد؟صد رحمت به فيلم فارسي
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
جناب مازیار من با نظرات شما مخصوصا در موارد سیاست خارجه ایران بسیار مخالفم اما این نظر شما صحیح است
موفق باشید
شاهد
| United States of America |
۰۰:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
بنويسيد«فيلمفارسي».دکتر هوشنگ کاووسي که اين کلمه را سرهم ساخت، معتقد است که سرهم نويسي معناي ثالثي ميسازد.
«فيلمفارسي» يعني هم فيلم است و هم فارسي ، ولي نه فيلم است ونه فارسي! احسنت
مدیران سینمایی بایدازفرصت استفاده کرده و ریشه فیلمفارسی راکه باهیبتی جدیدآمده بخشکانند.مگرهمین مسئولین نبودند که تاسه سال پیش هی ازمدیران آن زمان سینما می نالیدند,حل که خودشان درمسند هستند چرا کاری نی کنند.
توجه ویژه بر تعداد معدود بازیگر و کارگردان مسن و حتی دوران بازنشستگی سینما موجب تغییر افکار ما مطابق همان ایده های سالهای جوانی و واپس ماندگی ما از جهان رو به پیشرفت و تکامل گردیده است. مورد دیگر اینکه در یک فیلم و یا سریال مثلا 100 ملیون اعتبار تخصیص داده شود و فیلم تاریخی تهیه شود. بلافاصله نمونه دیگر با عنوان جدید پیشنهاد میگردد و همان 100 ملیون پیشبینی میگردد -توجه گردد که در نمونه دوم باید 20 ملیون شود زیرا لباس و تجهیزات در 80 درصد تشابه و قابل استفاده است. نان در این امور است که ظاهرا کنترلی نیز نیست و باقی مانده خوبی هم برای پیشنهاد دهندگان و پیگیری کنندگان در توجیه اقدام دارد.
باز ایول به هندی ها که قدرفیلم های فرهنگی را بهتر ازما می دانند
همانطور که در فوتبال حرف اول را فوتبالیست میزند بدیهیست که در عالم سینما نیز حرف او ل را بازگر خواهد زد و این اشکالی ندارد.
فرهنگي كه اين عوامل به مردم ياد ميدهند ، بايد جوانهاي ما اين وضعيت را داشته باشند،جوانهاي جنگ كجا حالا كجا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل