بازدید 7765
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت:

دولت مراقب فشارهای اقتصادی بر مردم باشد

در روند اجرای این طرح و برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دولت می‌بایست سازوکار نظارتی خود را شدیدتر کرده و از دیگر ابزارهای نظارتی عمومی نیز بهره ببرد تا جامعه با افزایش بي‌رویه قیمت‌ها مواجه نشود
کد خبر: ۱۳۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳ 29 December 2010
سرويس مجلس «تابناک» ـ  ملاحظات حاکم بر اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها یکی از اصول اساسی است که دولت بايد برای توفیق در اجرای این طرح عظیم اقتصادی بدان توجه ویژه مبذول دارد.

 

امیر طاهرخانی در ادامه بابیان اینکه در بخش‌های مختلف از سوی مجلس شورای اسلامی دغدغه‌هایی که دولت می‌بایست بدان‌ها برای اجرای مطلوب این طرح توجه داشته باشد، طرح و در حین بررسی این لایحه مطرح شد، اظهار داشت: در روند اجرای این طرح و برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دولت می‌بایست سازوکار نظارتی خود را شدیدتر کرده و از دیگر ابزارهای نظارتی عمومی نیز بهره ببرد تا جامعه با افزایش بي‌رویه قیمت‌ها مواجه نشود.


بر همین اساس وزیر بازرگانی قول داده تا اکیپ‌های نظارتی در سراسر کشور افزایش یافته و شماره تلفن‌های ویژه‌ای نیز برای اعلام گزارشات ویژه‌ مردمی اختصاص یابد. همین‌طور با عزمی که در دستگاه قضایی برای همراهی این طرح وجود دارد باید تلاش کرد تا همه ابزارها در خدمت مردم در این مسیر قرار گیرد.



نماینده مردم تاکستان با اشاره به مشکلات کشاورزان و ضرورت نگاه دقیق به آن، افزود: دولت تلاش کرده تا در این طرح، کشاورزان نه تنها متحمل آسیب‌های اقتصادی نشوند بلکه این طرح گامی در جهت احیای آنها نیز باشد. براین اساس سهمیه‌ها در بخش کشاورزی تدبیر شده و نمایندگان اصرار دارند تا در این طرح، قشر کشاورز کشور کمترین فشار را متحمل شود. همچنین دولت مقرر کرده تا از محل صرفه‌جویی‌های اعتباری که از ناحیه اجرای این قانون به دست می‌آورد به سرعت مزارع و باغات کشاورزی را مشمول طرح‌های نوین آبیاری کرده و در این زمینه اقدامات ویژه صورت دهد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه با بیان اینکه حمل‌ونقل و اساساً ارتباط متأثر از موضوعات مختلفي است، خاطر نشان کرد: در امر حمل‌ونقل روستایی و همین‌طور حمل‌ونقل شهری تلاش جدی دولت بر تقویت و نوسازی ناوگان قرار دارد. با این حال برای کمک به حمل‌ونقل روستایی به‌خصوص روستاییان که نیاز به تردد در مسیر روستا تا شهرها را دارند می‌بایست استانداران تدابیر ویژه‌ اندیشیده و جلوی نگرانی مردم گرفته شود.

این نماینده مجلس هشتم در ادامه با اشاره به فرارسیدن فصل سرما، گفت:  هنوز برخی مناطق آن گازرسانی نشده است می‌طلبد در خصوص قیمت سوخت‌های جایگزین برای این قشر از جامعه که عمده آنها از اقشار محروم جامعه به شمار می‌روند تدبیر صورت گیرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تدابیر مداوم دولت و همکاری مردم، اثرات مثبت این طرح نیز به کام مردم بنشیند.




تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
مزايا و معايب طرح هدفمندي يارانه ها


كوروش درخشان

ریاضت اقتصادی بدون برنامه و پشتیبانی ، مردم را به حرام خوری سوق خواهد داد.

***

از سالهای گذشته ، دولت بمنظور حمایت اقشار آسیب پذیر ، حامل های انرژی ، را ، با تعرفه ای حمایتی ، منظور می نمود و لذا ارزان بودن نسبی این تعرفه ها باعث عدم صرفه جویی مناسب توسط غالب مردم کشورمان شده است.

از طرفی کسریهای دولت های بر سر کار آمده ، مرتب لزوم سوق دادن یارانه ها را به سمت اقتصادی بودن تاكيد مي نمود.

اما به سبب درآمد كم مردم ، هیچ دولتی جسارت اجرای آنرا نداشت.

تا اینکه دولت نهم و دهم که با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم بر سرکار آمده ، عزم خود را جزم نمود تا این طرح را که مصوبه چندين سال پيش مجلس شورای اسلامی می باشد را بالاخره نهایی و اجرایی نماید.

بنظر نگارنده این مطلب ، اجرای این طرح در صورت وجود برنامه های کارشناسی شده و درست عمل نمودن به اين برنامه ها، نه تنها مفید است بلکه لازم اجرا است چرا که :

ِِ۱) مردم یاد می گیرند به سبب قیمت آزاد تعرفه های حاملهای انرژی ، باید مصرف خود را بهینه نمایند .

منظور از بهینه مصرف کردن ، صرفه جویی نیست بلکه منظور استفاده صحیح میباشد.

بعنوان مثال ، چنانچه تعرفه برق بر همان منوال قدیم باشد خانواده ها در خاموش نمودن وسائل برقی که بطور همزمان نیازی به استفاده از آنها ندارند(مثلا روشن ماندن چراغ اتاقی که کسی در آن نیست) تاکیدي نخواهند داشت اما در دوره آتی ، این روال از بین خواهد رفت.

۲) به سبب همین بهینه جویی ، مصرف کاذب انرژی در کشور از بین خواهد رفت و تولیدات کشور با مصرف حقیقی ، متناسب خواهد شد.

۳)هزینه قطعات و تامین و نگهداری تاسیسات تولیدی انرژی کاهش خواهد یافت.

۴)قیمت تمام شده کالاها ، مشخص شده و دیگر دلیلی برای گرانی مداوم به بهانه گراني حاملهاي انرژي نخواهد بود .



...اما....

● شرایط نیل به این مقصود باید لحاظ شود

۱) قبل از اجرای این طرح ، انصافا بايد در نظر داشت كه در آمد مردم بویژه قشر کارگر و کارمند در حدی است که فقط بتوانند تا وسط ماه هزینه ها را تامین نمایند بنابراين با اجرای این طرح به سبب سوء استفاده تولید کنندگان و توزیع کنندگان و فروشندگان خرد و کلان ، گرانی لجام گسیخته ای بوجود میاید که جبران آن کار بسیار مشکلی خواهد بود.

اگرچه دولت مدعی ایجاد بستری ناظر بر امر می باشد اما ناکارامدی همه دولتهای بر روی کار آمده بر الزام رعایت تعرفه ها و كنترل آن ، خود شاهد و گواه محکمی است که روند این کار جز تحمیل هزینه بر دوش مردم نخواهد بود یعنی پس از مدتی که دولت سختگیری نمود آهسته آهسته با موضوع کنار آمده و باز بازار گرانی و تورم به دست سوء استفاده کنندگان خواهد افتاد .

۲) یارانه اختصاصی برای هر فرد هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد نفرات بسیار ناعادلانه می باشد.

همانطوریکه دولت اعلام نموده هدف از این طرح علاوه بر موارد فوق الذکر ، درامد زایی برای دولت است بنابراین دولت نمی تواند انتظار داشته باشد وقتی چهل هزار تومان در جیب شخصی میگذارد و یکصد و چهل هزار تومان از جیبش بر میدارد انتظار تبعات منفی این کار خود را نداشته باشد.

لذا وقتی هزینه تمام شده استاندارد یک خانواده دو نفره از حاملهای انرژی در دوران آزاد شدن تعرفه ها ، دویست هزار تومان میشود پس چگونه دولت انتظار دارد که با مبلغ هشتاد هزارتومانی که به این دونفر پرداخته ، مساوات استاندارد مصرف و پرداخت رعایت شده است؟

تازه این بر فرض مصرف استاندارد میباشد و البته مصرف غیر استاندارد در این صورت برعهده خود مصرف کننده میباشد و بحثی در آن نیست اما در همان فرض استاندارد مصرف نیز باید تبعات ازاد بودن تعرفه ها در افزایش تورم جامعه لحاظ شود و لذا مبلغ پرداختی فوق توسط دولت به هیچ عنوان کفایت حتی حداقل های مصرفی را نیز نمی نماید.

ضمن اینکه چنانچه خانواده ای هشت نفر باشد چهارصدهزار تومان یارانه دریافت میکند و خانواده ای که دونفر هستند فقط هشتاد هزار تومان در یافت میکنند و قياس تراز هزينه اين دو خانواده با يكديگر مشخص نيست.



همچنین ، معلوم نیست جبران هزینه آزاد شدن بنزین و لزوم تردد مردم و مصرف بنزین آزاد ، از چه محلی کمک می شود از همان مبلغ چهل هزارتومان؟

نتیجه این امر تبعات فاحشی در بردارد:

▪ دسته اول مردم که انسانهای خداترسی هستند چاره ای نخواهند یافت بجز چند شغله کار کردن.

▪ دسته دوم مردم در عین حالی که خدا پرست هستند اما به سبب عدم امکان چند شغله شدن به اخذ وام و اسقراض و مساعده از حقوق (پیش خوری حقوق ) روی خواهند آورد.

▪ دسته سوم افراد که به ظاهر خداترس هستند اما رسما اقدام به حرام خوری خواهند نمود که در قالبهای مختلف قابل انجام خواهد بود : گران فروشی _ کم فروشی _ شغل های کاذب و تولیدات کاذب مانند اضافه کاری کاذب ، توليدات و کارها و پروژه های کاذبی که به درد مردم نمی خورند. و در مجموع همه اين امور كاذب براي دولت بار مالي در برخواهد داشت.

▪ دسته چهارم که خدا ترس نیستند و نیز توان و یا تمایل به کار چند شیفتی را ندارند به دزدی ، كيف قاپي و زورگیری و در نتیجه باعث کاهش امنیت جامعه خواهند شد.

بنابراین پیشنهاد میشود:

۱) دولت محترم هیچ زمانی را برای اجرای این طرح اعلام رسمی نکند.

۲) هزینه های تمام شده به مرور در صورتحسابها منظور شوند.

۳) درآمد مردم دقيقا به نسبت رشد تورم حاصله از اين طرح افزایش یابد چرا که مبلغ چهل هزار تومان بر هرنفر بسیار کم و ناعادلانه میباشد.

۴) دولت باید هزینه تمام شده تولید یک کالا و خدمات فنی را تعریف و کد بندی نماید و یارانه پرداختی به مردم را بعد از نتیجه کار محاسبه و پرداخت نماید و این مبلغ چهل هزارتومان باید علی الحساب باشد چرا که در غیر اینصورت دولت ، مردم را رسما به ریاضت اقتصادی سوق میدهد که منجر به حرام خوری خواهد شد.

***

دولت محترم تصريح ميكند جبران آزاد شدن حامل هاي انرژي را در قالب همين مبلغ چهل هزار تومان مي نمايد و از طرف ديگر رسما اعلام ميكند چه كالاهايي مجاز به گران شدن هستند اما نمي گويد گراني اين كالاها را چگونه جبران مي نمايد...؟!..
کسانی که در کشور اصلا شاغل یستند چگونه می تواند برای ادامه زندگی نان و لباس و غیره تهیه نماید !؟
باشه/باشه/هستش/میشه/باشه.....
چه فشاری ! قیمتها طبق گفته آقایان هر روز دارد پایین ! می آید.!
ای بابا!
اگر ده هزار نفر هم نظارت کنند بالا خواهد رفت
فشار اقتصادي مگه توي اين مملكت وجود داره چرا اينقدر دروغ مي گيد
اتفاقا دولت خودش باعث فشار بر مردم است .
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی