بازدید 21013
مسئولان ایرانی قربانی تفریحات شیوخ عرب؛

پشت پرده تغییرات گسترده در سازمان محیط زیست+تکمیلی

گسترش خطرناک شکار هوبره که یکی از سرگرمی های بسیار محبوب و ویژه شیوخ و اعراب حوزه خلیج فارس است، سبب شد تا در زمان دولت های قبل، با نامه نگاری ها و پیگیری مسئولین حفاظت محیط زیست و تأکید یکی از سران نظام، مصوبه ای تصویب و هرگونه شکار هوبره برای خارجی ها جز در موارد خاص و ویژه ممنوع شود؛ اما اکنون با توجه به مخالفت های گسترده ای که برخی مقامات کنونی محیط زیست داشته و دارند...
کد خبر: ۱۳۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۸ 25 December 2010
پس از انتشار خبر پیشین درباره تغییر معاونین سازمان حفاظت محیط زیست، خبرنگار ما جزییاتی از علت برکناری و جابجایی این معاونت به دست آورد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، محمد باقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه شنبه با فرستادن نامه ای به محمد جواد محمدی زاده، با اعلام استعفای خود از پست معاونت، درخواست بازنشستگی کرد که این مسأله پس از دیدار یکی از مسئولان ارشد سازمان محیط زیست با دکتر صدوق بوده، که وی از صدوق می خواهد تا از پست معاونت محیط طبیعی سازمان کنار رفته و به یکی دیگر از معاونت ها نقل مکان کند و صدوق نیز همان روز از سمت خود استعفا می کند و در زیر نامه استعفای خود، درخواست بازنشستگی را مطرح می کند.

در همین حال، منابع آگاه از استعفای علی محمد نوریان از پست معاونت محیط انسانی سازمان هم خبر می دهند. این منابع وجود اختلاف جدی میان وی با یکی از مقامات ارشد سازمان را علت این درخواست می دانند.

هرچند پس از خبر بازنشستگی و کناره گیری صدوق ـ که یکی از قدیمی های سازمان حفاظت محیط زیست است ـ شایعه انتصاب دوست فرزند یکی از مقامات ارشد سازمان حفاظت محیط زیست ـ که اتفاقا کارمند قراردادی نیز هست ـ بر سر زبان ها افتاد، پیگیری های خبرنگار تابناک مشخص کرد این انتصاب عجیب، تنها در حد یک شایعه است.

پیش تر نیز تابناک گفته بود: مدیر کل بازرسی این سازمان نیز بنابر شنیده ها از این سمت کنار رفته است در عین حال وضعیت آقایان دکتر محمد باقر نبوی معاون محیط زیست دریایی و دکتر نوریان معاون محیط زیست انسانی این سازمان نیز در هاله ای از ابهام قرار داشته و اخباری مبنی بر عدم تمدید ماموریت معاون دریایی و جابه جایی معاون محیط زیست انسانی در میان کارمندان این سازمان پخش شده است.

بررسی های خبرنگار ما، از دو علت اصلی تغییر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، حکایت دارد:

نخست اینکه صدوق یکی از مخالفین اصلی ایجاد جاده بهشر - میان کاله بوده و راه اندازی این جاده و امکانات گردشگری و صنعتی در این جاده را نابود کننده طبیعت بکر و اکوسیستم منطقه می دانسته است. این جاده که گویا برخی تأکیدات فراوانی برای احداث آن دارند، موجب برکناری رئیس محیط زیست استان مازندران و جانشینی مدیر کل خوزستان به جای وی شده، چرا که مدیر کل برکنار شده در نامه ای که منتشر کرده و عملکرد خود را در هشت ماه مدیریتش شرح داده، به مخالفتش با تغییرات در محیط طبیعی میان کاله اشاره کرده و آن را یکی از دلایل برکنار خود اعلام نموده است.

از سوی دیگر، بررسی خبرنگار ما مشخص کرد که صدوق در طول مدیریتش با دادن مجوز شکار هوبره (یکی از گونه های در معرض انقراض) که یکی از سرگرمی ها و تفریحات بسیار محبوب اعراب به ویژه اعراب حوزه خلیج فارس است، مخالف بوده و با انواع و اقسام درخواست ها برای دادن مجوز شکار این پرنده مخالفت می کرده و هم اکنون نیز چندین مجوز در انتظار دستور جانشین احتمالی صدوق است.

هرچند هم اکنون سه گروه از اعراب و شیوخ حاشیه خلیج فارس در حال شکار هوبره در مناطق جنوبی کشور هستند، این حضور پر برکت این افراد که موجب اشتغالزایی و منتفع شدن از نوع خاص! برخی محلی ها می شود، همگی غیرقانونی و بدون مجوز است.

شکار هوبره و ابزار شکار آن که باز و شاهین است، همگی مشمول قوانین جهانی سایتیس، کنوانسیون جهانی تجارت نمونه های در معرض انقراض، است که بین المللی بوده و تک تک شکار و تجارت گونه های در معرض انقراض که در لیست سایتیس موجود است، باید به این سازمان جهانی اعلام شود و هر گونه تجارت، شکار و ترانزیت این گونه های جانوری باید با مجوز این کنوانسون انجام پذیرد.

ممنوعیت شکار هوبره برای خارجی ها به ویژه اعراب
گسترش خطرناک شکار هوبره که یکی از سرگرمی های بسیار محبوب و ویژه شیوخ و اعراب حوزه خلیج فارس است و همچنین حاشیه های نامطلوبی که از حضور این افراد در جنوب کشور و در محیط زیست کشور می شد، سبب شد تا در زمان دولت های قبل، با نامه نگاری ها و پیگیری مسئولین حفاظت محیط زیست و تأکید یکی از سران نظام، مصوبه ای تصویب و هرگونه شکار هوبره برای خارجی ها جز در موارد خاص و ویژه ممنوع شود؛ اما اکنون با توجه به مخالفت های گسترده ای که برخی مقامات کنونی محیط زیست داشته و دارند، برخی اخبار مبنی بر برکناری و کناره گیری و بازنشستگی این افراد شنیده می شود تا افراد جایگزین این اشخاص، بتوانند تعامل و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

سایتیس چیست ؟

the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora

(سایتیس : cites)

کنوانسیون بین المللی نظارت بر تجارت گونه های جانوری و گیاهی در خطر انقراض. این کنوانسیون تاکنون توسط بیش از 120 کشور جهان امضا شده است.

کنوانسیون سایتیس با بررسی دقیق وضعیت گونه های در معرض انقراض، لیستی از گونه های کروکودیل را تهیه و ارائه کرده است که هر دو سال یکبار نیز بررسی مجدد شده و در صورت نیاز به روز رسانی می شود. این لیست سه قسمت داشته که به پیوستهای سه گانه کنوانسیون سایتیس معروف است.

پیوست 1 : گونه های به شدت در خطر انقراض. تجارت گونه های این لیست به طور کلی ممنوع است. فقط در صورت نیاز در شرایط خیلی خاص اجازه حمل و نقل صادر می شود.

پیوست 2: گونه هایی که به صورت حاد در خطر انقراض نیستند ولی باید تحت نظارت سایتیس تجارت شوند. پرورش در مزارع و گله داری تحت قوانین سایتیس به بقای این گونه ها کمک می نماید.

پیوست 3: خطر انقراض این گونه ها را تهدید نمی کند ولی حداقل در یک کشور حفاظت شده هستند. لذا تجارت آنها با کشورهای مذکور با نظارت سایتیس انجام می شود.

هر گاه هرگونه جانوری مشمول لیست سایتیس یا محصولات آن تجارت می شود، بسته به اینکه جز کدامیک از سه پیوست بالا باشد ، باید مجوز سایتیس داشته باشد. نحوه کار به این شکل است که یکی از سازمانهای رسمی کشور مبدا نظیر دامپزشکی ، محیط زیست ، جنگلبانی ، شیلات و ... باید اجازه سایتیس را صادر نماید. در کشور مقصد پس از بررسی و تائید گواهی صادره اجازه ورود داده شود.

کشورهای امضا کننده سایتیس به بخش های گمرک ، پلیس و گارد محیط زیست و جنگلبانی خود بررسی مجوز سایتیس را ابلاغ نموده اند . و کنترل به این شکل در تمام کشورها اعمال می شود.

که در مورد شکار هوبره، خود هوبره، باز، شاهین، بالابان و سایر پرنده های شکاری، هرسه جزو پیوست یک محسوب می شوند.

تکمیلی:
اخبار رسیده حاکیست، رفتن معاون دریایی سازمان محیط زیست قطعی شده و با هماهنگی های انجام شده، ماموریت وی در این سازمان ادامه نخواهد داشت و وی به دانشگاه بازخواهد گشت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
من خوزستانی هستم.شیخ نشین های خلیج فارس حدود 13-15 سال است که به ایران وخوزستان به بهانه شکار رفت وامد می کنندولی دیده شده که از زمان ورود ایشان به منطقه میزان سنی گری و تبدیل مذهب از شیعه به سنی و احیانا وهابیگری بیشتر شده است .به نظر میرسد که ایشان بطور غیر مستقیم هدف خاصی را دنبال می کنند و جا دارد که وزارت اطلاعات نیز در این مورد حساس باشد
این اعراب میان ایران تفریح می کنن بعد میرن کشورشون و ادعای خلیج ع... را مطرح می کنن.
به برکناری مدیرکل شجاع محیط زیست استان مرکزی نیز اشاره کنید که برای سلامت مردم بویژه در مقابل صنایع بسیار آلاینده نظیر کارخانه آلومینیم با تمام توان مقابله میکرد تا اصلاح شوند ولی به جهت عدم پشتیبانی و باند بازی جریانات داخل استان قربانی شد.
صدوق مرد وفادار به محیط زیست بود حیف شد
ای خدا
به داد این حیوونای زبون بسته این مملکت برس
جاده بهشهر به میانکاله درست از وسط تالاب میانکاله می گذرد. این تالاب پذیرای قریب 2 میلیون پرنده اعم از لک لک و فلامینگو است. در صورت احداث این جاده باید این تالاب را هم از دست رفته بدانیم.
بزرگترین معضل زیست محیطی در منطقه دریاچه ارومیه و گرد و خاک جنوب و جنوب غرب هست نه شکار هوبره.با خشک شدن دریاچه ارومیه میلیاردها تن نمک که با باد جابجا میشن زمین های کشاورزی رو نابود خواهد کرد.
سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص گزارش بسیار جامعی تهیه نموده است وپرده از دهها میلیون دلار فساد اداری در این خصوص برداشته است .
امید است با انتشار این گزارش جلوی این گونه مفاسد گرفته شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل