بازدید 2691

مهندسی‌فرهنگی‌حركتی‌برای‌بازسازی‌همه‌نهادهاست

کد خبر: ۱۳۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱ 25 December 2010
در بازسازی و بازنگری همه نهادهای فرهنگی ابتدا باید درصدد ارزیابی درستی از وضعیت موجود باشیم و ضمن آسیب‌شناسی اجتماعی، مجموعه ایرادها، ضعف‌ها و اشكالات را شناسایی و وضعیت مطلوب خودمان را ترسیم كنیم.

به ژزارش صداقت نیوز، ستار هدایت‌خواه عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: قرآن باید در بطن و متن جامعه اسلامی حضور یابد و این حضور نباید تنها حضور ظاهری صرف باشد بلكه باید مبنای برنامه‌ریزی ما در عرصه‌های مختلف باشد.

عضو فراکسیون قرآن و عترت  مجلس شورای اسلامی در ادامه تاكید كرد: ذكر همه نهادهای فرهنگ‌ساز به این دلیل است كه وقتی بحث مهندسی فرهنگی كشور پیش می‌آید متأسفانه برخی متوجه چند دستگاه فرهنگی موسوم و شناخته شده می‌شوند در حالی كه دستگاه فرهنگ‌ساز كشور منحصر به این موارد نیست و معنای وسیعی دارد.

وی با بیان اینکه به طور كلی در تعاریفی چون مهندسی فرهنگی عبارات مهندسی فرهنگ و ارتباط این دو در میان صاحب‌نظران اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد اظهار داشت: تعریف من از مجموعه بررسی‌های انجام شده درباره مهندسی فرهنگی كشور این است كه مهندسی فرهنگی یك حركت نرم‌افزاری برای بازسازی و بازنگری همه نهادهای فرهنگی است تا به گونه‌ای ساماندهی شوند تا بتوانند اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق كنند.

نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان كرد: ساماندهی فرهنگی باید معطوف به چند مسئله باشد؛ یكی این كه در این ساماندهی سطوح مختلف فرهنگ كه بنیادی تخصصی و عمومی است و همین طور اركان فرهنگ كه مفاهیم ساختار و محصولات هستند و ابعاد تخصصی و عمومی كه شامل ابعاد فرهنگ سیاست و فرهنگ اقتصاد و فرهنگ فرهنگ است بررسی شود.


عضو فراكسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در جواب به این سوال كه آیا وقتی صحبت از جایگاه قرآن در مهندسی فرهنگی است مقصود تنها صرف بودجه‌ای برای آموزش و چاپ قرآن است یا رسیدن به جامعه پیشرفته توام با معنویت عنوان كرد: به طور قطع شرایط مطلوبی كه ما به دنبالش هستیم منطبق بر اهداف مهندسی فرهنگی كشور با توجه به بیانات مقام معظم رهبری است.

هدایت‌خواه در پاسخ به این پرسش كه شما به عنوان عضوی از كمیسیون فرهنگی مجلس چه فعالیت‌هایی را در راستای مهندسی فرهنگی كشور انجام داده‌اید یادآوری كرد: طبق تاكید مقام معظم رهبری متولی اصلی مهندسی فرهنگی كشور شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما مجلس در راستای مهندسی فرهنگی كشور و در چارچوب وظایف قانونی‌اش گام‌هایی برداشته كه از آن جمله می‌توان «طرح ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی و دینی» و «طرح ساماندهی فعالیت‌های قرآنی» را نام برد. وی در پایان تاكید كرد: نظام اقتصادی نظام فرهنگی حتی نظام سیاسی و سایر نظامات اجتماعی ما كه برای اداره جامعه امروز لازم و ضروری است باید برگرفته از قرآن و مبتنی بر آموزه‌های قرآنی باشد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی