بازدید 9468
مرور اخبار بهارستان در روزنامه هاي امروز؛

بخاری یا بنزین غیراستاندارد، کدام‏یک ‌مقصرند؟

این روزنامه در گزارشی بنزین غیراستاندارد را منشأ آلودگی هوای تهران عنوان می کند و در ادامه به نقل از نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی می نویسد: این آلودگی یک آلودگی خاص است و در اینجا سوالی مطرح است که آیا بنزینی که تولید می شود استاندارد است؟
کد خبر: ۱۳۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹ 08 December 2010
سرویس مجلس تابناک : همزمان با تداوم آلودگی هوای تهران در طی هفته جاری، اظهار نظر نمایندگان درباره علل آلودگی هوا در مطبوعات امروز گسترده تر شده است.

هرچند از نگاه سردار رویانیان، بخاری ها و آبگرمکن ها متهمان ردیف اول آلودگی هوا هستند،‌ اما نمایندگان مجلس عمیق تر و منطقی تر به این معضل پرداخته اند.

جهانبخش امینی نماينده کرمانشاه با اشاره به خساراتي که فعالان بخش خصوصي تهران به دليل تعطيلات متحمل شده اند، مي گويد: اين تعطيلي  ها دولت را هم متضرر کرده، اين در حالي است که آلودگي هم کاهش نيافت. دو هفته است که هواي تهران آلوده است. تعطيلات آخر هفته و توسعه طرح زوج و فرد کردن خودروها به تمام مناطق تهران هم نتوانست منجر به کاهش آلودگي هوا شود.

روزنامه مردمسالاری که سخنان امینی را در شماره امروز خود منتشر کرده است در ادامه به نقل از وی می نویسد: اميني، بخش قابل توجهي از مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را ناشي از بي تدبيري دولت مي داند و مي گويد: اگر دولت خود را ملزم به اجراي قانون برنامه چهارم توسعه مي کرد و سهم ناوگان حمل و نقل عمومي در رفت و آمدهاي شهري افزايش مي داد و تسهيلات مربوط به مترو را اختصاص مي داد شاهد استمرار قرار گرفتن تهران در وضعيت هشدار به مدت طولاني نبوديم.

نریمان نایب رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در یک روال غیر عادی افزایش یافته است، گفت: تولید بنزین غیراستاندارد از یک طرف و از طرف دیگر بها ندادن به طرح توسعه مترو، موجب تشدید آلودگی هوا شده است.

« آفتاب یزد» در گزارشی بنزین غیراستاندارد را منشأ آلودگی هوای تهران عنوان می کند و در ادامه به نقل از نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی می نویسد: این آلودگی یک آلودگی خاص است و در اینجا سوالی مطرح است که آیا بنزینی که تولید می شود استاندارد است؟

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان گفت: پاکیزگی هوای تهران اولویت مسئولان نیست!

در حال حاضر 5/3 میلیون ماشین در تهران تردد می کند که 70 درصد آلودگی هوا به تردد این وسایل نقلیه و 30درصد دیگر به نیروگاه ها، پالایشگاه،‌کارگاه ها و مصارف خانگی مربوط است.

اما آب پاشی هوای تهران از سوی بسیاری روزنامه های امروز به تمسخرگرفته شد و چندین روزنامه از جمله خبر، همشهری و جوان نیز با کاریکاتورها و طنزهای خود آن را به چالش کشیدند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست این کار را روشی غیرعلمی دانست و تاکید کرد: این روش در کاهش آلودگی هوا تاثیری نخواهد داشت.

انوشیروان محسنی بندپی که اظهاراتش در روزنامه هایی چون آفتاب یزد منتشر شده است در ادامه از دولت خواست که وزارت نفت را به تحویل سوخت استاندارد موظف کند.

«چالش ها درباره وضعیت نامناسب هوای تهران» به عنوان تیتر نخست روزنامه اطلاعات انتخاب شده است.
این روزنامه نیز در گزارشی با عنوان «کیفیت پایین سوخت خودروها عامل اصلی آلودگی هوا» به انعکاس دیدگاه های کارشناسان در این خصوص پرداخته و ماحصل آن است که نمایندگان مجلس زیاد بیراه نگفته و مسئولان دولتی باید با دقت بیشتری سلامت شهروندان را در نظر بگیرند.

گفتنی است شب گذشته شبکه خبر در گزارشی بدون توجه به اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شأن و جایگاه آنان، انتشار اخباری مبنی بر غیراستاندارد بودن بنزین تولیدی را منتسب به عوامل بیگانه دانست و مدعی شد عوامل بیگانه! در صددند که شیرینی خودکفایی تولید بنزین را با اخباری مبنی بر غیر استاندارد بودن آن در کام مردم تلخ کنند!

از دیگر عناوین روزنامه های امروز مربوط به بهارستان می توان به انعکاس گسترده سخنان رئیس مجلس در روزنامه های امروز اشاره کرد.

سایر عناوین اخبار میدان بهارستان در مطبوعات امروز عبارتند از:

- علی لاریجانی: اشتباهات شریعتی به ارتباط جنبش دانشجویی با روحانیت صدمه زد(رسالت)

- کاظم حجازی: اقتضای امروز مجلس شورای اسلامی تمسک جستن به شهید مدرس است(جمهوری اسلامی)

- با تصویب مجلس، استخدام در دستگاه های دولتی تا پایان برنامه پنجم ممنوع شد(اطلاعات)

- نادران: الگوی اسلامی – ایرانی باید فراتر از مبانی نظری کارایی عملی داشته باشد

- غفوری فرد: نشست پاستور نخستین گام برای انتخابات مجلس بود( تهران امروز )

- لاریجانی: هیئت های مذهبی نباید دولتی شوند(آرمان)

- فلاحت پیشه: طرح نمایندگان برای کاهش روابط با امارات(جام جم)

- درخواست مطهری و کاتوزیان برای تشکیل کمیسیون آلودگی هوا در مجلس(شرق)

تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۹
تعرفه بالاي واردات خر از قبرس و اسب از تركمنستان و استفاده از انها به جاي محصولات ايران خودرو و سايپا علت اصلي الودگي هوا است
ای بابا بنزین قبلی که تولید می شد استاندارد بود و حالا بنزین های جدید غیراستاندارد شده این طول کشیدن آلودگی به خاطر اینه که مردم تو تعلیطات به فکر تفریحو بیرون رفتنن
طرح زوج و فرد هم خوب اجرا نکردن
تازه چرا اینو که اجرای این تمهیدات باعث بدتر شدن هوا نشده نمیگی
تا باد نیاد هوا بهتر نمیشه همیشه این مشکل بوده و با ازدیاد جمعیت بیشتر روز به روز بیشتر شده
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
شما عوض اینکه کورکورانه بیایی حمایت کنی
بهتره بدونی این ماشینها همون آشغالهایی هست
که پارسال و سالهای قبل هم ملت سوار
میشدن وارونگی گاها در روزهای سرد سال
یکی دو روز پیش می امد و حل میشد
اما از وقتی که معلوم نیست چه افزودنیی
به بنزین زده میشه (احتمالا برای بالابردن اکتان)
یا بنزین تولیدی از پتروشیمی ها چطوری
دارن تولید میشن 100 در صد علت این موضوع
رو باید در بنزین خود رو ها دید
در کرج و اصفهان که از این خبر ها نبود
مثل تهران شده در اتوبان تهران کرج بوی نفت
و دود کاملا قابل استشمام هست
این نماینده به تنهایی از کجا فهمیده بنزین ها غیر استانداردن
احتمالا با دولت مخالف نیست
دولت بی اراده مقصره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
اتفاقا ذولت خیلی هم اراده دارد ان هم فقط در پول گرفتن از مردم!
بهتر است بنزین تولید داخل ودردسترس مردم توسط نهادهای بی طرف مورد آزمایش قرار گیرد ونتیجه آن اعلام شود در ظاهر امر ما که از خودرو استفاده می کنیم ناظر بر بی کیفیتی بنزین هستیم بطوریکه اخیرا مصرف سوخت خودرو بنده بالاتر رفته وقدرت موتور نیز کاهش پیدا کرده است برای تنظیم موتور نیز اقدام نموده ام ومشکلی نبوده وعلت را بنزین داخل باک عنوان کرده اند با تعدادی از دوستان نیز در این رابطه صحبت ی شده وهمین موضوع برای انها هم اتفاق افتاده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
خب اینم میشه قضیه برنج آرسنیکی، تازه اینجا دولت مستقیما یه وره قضیه هستش
مهندس شیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
این بنزین تولید داخل آزمایش شده و حاوی 30 تا 50 درصد مواد آروماتیک هست
در حالی که حد مجاز این مواد در داخل بنزین 5 درصد می باشد
مواد آروماتیک در دمای بالای 2700 درجه سلسیوس از بین می روند
به همین علت هم هست که از اگزوز خارج شده و بسیار هم سمی و کشنده اند
علت بالا رفتن مصرف ماشین شما هم عدم احتراق کامل به خاطر عدم کیفیت مناسب سوخت هست
معلومه كه دولت مقصر است چون به بهبود حمل و نقل عمومي اهتمام ندارد. رويانيان هم حرف غير منطقي مي‌زند چون اگر بخاري و آبگرمكن منازل علت اصلي آلودگي باشند چرا مناطق اضطرار ميادين آزادي و ...بوده است كه محل ترمينال ماشينهاست و رفت و آمد خودروها در آن زياد هستند. نبود امكانات حمل و نقل عمومي و بنزين غيراستاندارد عامل اصلي اين مرگ خاموش است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
برادر من کی بخاری میزنه تو دمای 16-17 درجه ؟
تو تابستون کولر میزنیم تا دما برسه به این
اندازه الان بخاری کسی روشن میکنه ؟ فوقش
بکنن مگه همش روشنه ؟ روزها هنوز
کاملا گرم هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
عزیز از آمریکا بد نیست بدونی برقی که در تهران مصرف میشه نصف برقی که در لاس وگاس مصرف میشه نیست
تصاویر شهرهای جهان رو در شی نگاه کن
مگر بخاريها سالهاي قبل نبوده اند كه امسال با آمدنشان آلودگي آنهم با اين حجم را در تهران توليد كرده اند؟؟؟ خوب بود آقاي رويانيان كمي در اين اظهارنظرشان تأمل مي كردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
تازه امسال سرمای هوا نسبت به سال های پیش خیلی کمتره. چند سال پیش حتی روزهایی داشتیم که آب در لوله ها یخ می زد و بخاری ها کفاف نمی دادند. ولی امسال هوا هنوز حتی پاییزی هم نشده و مسلماً استفاده از بخاری ها کمتر از سالای پیشه...
هیچ کدام مقصر نیستند بلکه استهلاک بخاری ها و خودرو ها و عدم توجه به تعمیر و به روز نگه داری این ابزار است که باعث آلودگی میشود. در ضمن آلودگی هوا تنها یک دلیل دارد و آن هم اتوبوس ها و کامیون های دودزا می باشند که هر روز در سطح شهر مشاهده میکنیم در صورتی که خودرو های شخصی خیلی کمتر آلودگی تولید میکنن. بهتره برای اثباط این مدعا سری به ترمینالهای اوتوبوس در تهران بزنید
پایانه فیاض بخش نزدیک ماست اگر توانستید بیشتر از نیم ساعت اونجا دووم بیارید بهتون جایزه میدم
۳و نیم میلیون خودرو و ۲۵۰۰۰۰موتورسیکلت غیر استاندارد و آلوده کننده،معابر بزرگراهی بیهوده و رو به افزایش،بنزین و روغن موتور غیر استاندارد و نا مرغوب،گازوئیل غیر استاندارد،کارخانه های صنعتی آلوده کننده،فضای سبز ۳۰۰درصد کمتر از حد نیاز حداقل،برج های آلوده کننده ساختمانی مغایر اصول محیط زیستی شهرسازی،گاز مصرفی غیر استاندارد و معیوب و تصفیه نشده،جمعیت دو برابر حد مجاز،مدیران فاسد و بیسواد شهری،تخریب گسترده فضای سبز بدلیل نهضت بسازبفروشی آغاز شده در دوره فاسدترین شهردار تهران،غلامحسین کرباسچی،به مسخره گرفتن حمل و نقل عمومی و وجود فقط ۳۵۰۰اتوبوس معیوب غیر استانداردبجای۱۲۰۰۰اتوبوس استانداردشهری،ناکآرآمد بودن شرکت واحد و شرکتهای خصوصی،آسفالت نامرغوب معابر و قیر غیر استاندارد و آلوده کننده،نمایشی بودن کارهای شهری برای اهداف سیاسی از ۱۳۶۹ تا کنون،ساخت ساختمان در کوهپایه بجای فضای سبز،توسعه شهر بسوی شمال بجای جنوب شهر،مهندسین کم سواد و بی انگیزه دانشگاههای داخل،مدیران فاسد شهرداری در تمامی سالها،شهرداران بی لیاقت و بیسواد هنرپیشه،متروی ناکارآمد و آلوده کننده،وجود تعمیرگاههای بی کیفیت با تعمیرکاران غیر ماهر و تجربی،تبعید و فرار متخصصان واقعی شهری کشور،و ......تهران آهسته آهسته در حال مرگ است سردار طلبه که هیچ نمی دانی جز پاجه خوازی و ام یجیبو!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
همین 4 تا اتوبانی که امروز تهران رو تا حالا از قفل شدن نجات داده در زمان همون فاسدترین شهردار ساخته شد! شما که لیست به این بالا بلندی تنظیم میکنی به جای نشستن توی خارج بیا کمک کن اوضاع درست بشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
دوست عزيز يكي به ميخ زدي يكي به نعل! در دوران كرباسچي شاهد اقدامات قابل توجهي بوديم اما امان از سياسي بازي كه باعث ميشه چشممون رو رو به واقعيات ببنديم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
عالی بود .
متحیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
آفرین برآن كلام شیرینت
فرهنگ از تهران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
آقای آلکس، خیلی بی انصاف هستید که کرباسچی را فاسد ترین مینامید. او خدمات زیادی برای بهبود مسائل شهری تهران انجام داد و شهر تهران در زمان او بسیار زیباتر هم شد. او فاسد نبود. حتی در دادگاه هم نتوانستند او را محکوم کنند.
سردار فکر کردن مغز همه قد مغز ایشونه که ابگرمکن رو مسبب اصلی الودگی هوا دونستن! خاک!!
بنزین داخلی عامل آلودگی هواست. این موضوع سرزبان مردم است. مسئولان پاسخ دهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
آدم خوش خيال تو فكر كردي براي مسئولين مهمه؟
اقا جان این قضیه الودگی هوا اخرش نشه قضیه اون ماشین ریش تراشی و به علا الدین و والور ختم بشه
تازه امسال هنوز هوا سرد نشده و بخاریها هم هنوز چندان تخت گاز روشن نشدن!!
واقعا این مسئولین چقدر بامزه اند!! حداقل میخندیم
نفهميديم هوا آلوده است يا ميكروب زياد شده است؟
مرد حسابی 206 من تا یک ماه پیش مثل ساعت کار می کرد . از روزی که این بنزین رو می زنم هم کشش اش کم شده هم به پت پت افتاده .
مسولان که راست راست تو دوربین نگاه می کنند و می گویند بنزین تولید داخل خوب هست و اکتان آن 100 هست ! حتما مثل ماجرای مقدار تورم حساب کرده اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
آخه همه را مثل خودشون ... حساب كردن
واقعا كه اين سردار هم خودشو داره ضايع مي كنه. آخه دروغ واسه كي؟ ارزششو داره؟
با تدبير دكتر احمدي نژاد اين هم حل ميشه!!!!!!!!!!!!!!! البته نبايد نقش فتنه زيست محيطي رو ناديده گرفت مثل بقيه فتنه هاي اقتصادي و ....
من یک 206 مدل 88 با 12000 کارکرد دارم مصرف بنزین اون تا 4-5 ماه پیش برای هر باک 44 لیتری حدود 480 کیلومتر بود ولی حالا برای هر باک فقط حدود 380 کیلوتر میره یعنی حدود صدی 12 لیتر در عین خال کشش اون هم خیلی پایین اومده.
وقتی بدیهیترین نظرات کارشناسی سیاسی شوند وضع بهتر از این نمیشود.
معمولا روشی که برای مدیریت انرژی کلان شهرها در نظر میگیرند، تولید برق از سوخت فسیلی در فاصله ای منطقی از شهرها، و انتقال انرژی برق پاک به داخل شهرها می باشد. شرایط گذشته کشور و عدم توجه به برخی نکات کارشناسی در دهه های گذشته همه منابع آلودگی را بداخل شهرها گشانده و عملا شهرها بالای سرشان با یک بمب شیمیایی، آلودگی هوا، و در زیر پایشان با یک بمب انفجاری شبکه ای به گستردگی کل شهر، شبکه گاز شهری، دست و پنجه نرم میکنند.
عوامل مختلفی برای آلودگی هوا وجود دارد و هرکدام به نوبه خود سهمی در این معظل را دارا هستند. و اثبات یکی باعث نفی دیگری نمیتواند باشد.
دراینجا دو دیدگاه وجوددارد وآن این است که:اگر بنزین تولید داخل مخصوصا (پتروشیمی آن) استاندارد است چراقبلا آنرا با بنزین وارداتی مخلوط می کردند که کیفیت نسبتا قابل قبولی پیدا کند(مصاحبه اخبر ) تااینجا نشان می دهد کیفیت بنزین تولید داخل موجبات آلودگی را فراهم آورده است ودیگر اینکه اگر کیفیت این بنزین بااستاندارهای جهانی برابری می کند باز معلوم می شود این بنزین وارداتی است و بحث تولید پتروشیمی واز این حرفها جنبه تبلیغاتی دارد وواردات گسترده محموله های بنزین وذخیره سازی آن مورد استفاده قرار می گیرد. درهر حال اگر منصف باشیم ونحواهیم سرپوشی بر اصل صورت مساله بگذاریم درمیابیم که قطعا بنزین تولید داخل مخصوصا پتروشیمی آن فیلتر های لازم جهت گرفتن مواد مظر آن نظیر سرب و... راندارد ودرنهایت خدا به داد این مردم برسد.
اگر اين آلودگي هر چند بد است ولي اداره راهنمايي خوب پول از مردم گرفت نوش جانشان يك مقدار از پول يارانه ها را از مردم پس گرفت
آلايندهاي موجود در هواي تهران به دو دسته ذرات معلق و گازهاي آلاينده دسته بندي مي شوند. منبع توليد ذرات معلق گازوئيل و منتشر كننده هاي صنعتي مي باشندنه بنزين. البته با انجام آزمايش هاي ساده بر روي سوخت و خودرو ها به راحتي مي توان ميزان گازهاي آلاينده هاي منتشره از سوخت جديد را ارزيابي كرد. لطفاً همه چيز را نظير مسائل علمي زيست محيطي را سياسي نكنيد. با سپاس فراوان
اين آقايان كه نظر مي دهند توجه نمي نمايند كه در سال جاري بيش از يك ماه است پايداري هوا به صورت مستمر ادامه داشته در صورتيكه در سالهاي قبل به اينگونه نبود امروزه بنزين نسبت به سال هاي قبل وضعش بهتر شده ما تا 10سال قبل بنزين با تركيب تترااتيلن سرب استفاده مي كرديم كه خطرناكترين آلودگي را داشت ولي بر اثر كمتر بودن تراكم اتومبيل خودرا نشان نميداد وپايداري هوا نيز كوتاه مدت بود بياييد بجاي ايرادات ناصواب با رفتار وكردارمان دعا كنيم تا خدا اين بلا را كه حاصل تكنولوژي بدون مديريت صحيح وزياده خواهي بشريت است از سرما بردار وباران رحمتش را برما بباراند.
من از طرف همه مردم از مسئولين دولت تشكر ميكنم كه اينقدر راحت به شعور مردم و مخاطبينشون توهين ميكنند.
تولید بنزین غیراستاندارد توسط پتروشیمی ها را بررسی کنید. دولت روی بی کفایتی های خود سرپوش می گذارد
در تهران و اصفهان مردم معمولا شوفاژ استفاده میکنند تازه بخاری هم سالهای پیش بوده تازگی ندارد
آیا واقعا این بنزین همان بنزینی است که در کشورهای دیگر مصرف می شود که دولت می خواهد آنرا به قیمت جهانی به فروش برساند؟ در ضمن دوستانی که کورکورانه از هر کاری که دولت انجام می دهد حمایت می کنند فراموش نکنند که این هوا در ریه آنها و خانوادشان هم می رود...چرا همه چیز را سیاسی می بینید...یعنی هیچ کس حق اظهار نظر و انتقاد در مورد کارهای دولت را ندارد؟ هر کس انتقاد کرد عامل بیگانه است؟ اگر این مشکل به علت زیادی خواهی بشر است، چرا اروپای کافر را نعمات الهی تا خرخره در بر گرفته است... ما به کجا می رویم؟ انصاف و عدل ما کجاست؟
اينها همش توهمه بنزين ايران بالاترين كيفيت رو تو تموم دنيا داره!!!
اگه یه کم دم اگزوز ماشین نفس بکشید، کاملا استاندارد بودن بنزین را متوجه میشوید.
اگزوز کاملا یوی مواد شیمیایی میده.
استفاده از بنزین پیرولیز و تبدیل آن به بنزین کاملا امکان پذیر نمی باشد این عامل می تواند باعث ایجاد مواد آلوده کننده و سرطان زا شود هیچ وقت نمی توان به طور کامل این نوع بنزین را که پیشتر ان را ترکیبات آروماتیک یعنی در حدود 90 درصد بنزن دارد را به 2 و2 و4 تری اتیل پنتا ن همون ایزو اکتان بنزین مورد مصرف خودروها تبدیل کرد از طرف دیگر این کار کاملا بدون توجیح اقتصادی هست زیرا بنزن ماده اولیه تولید بسیاری ازترکیبات گران قیمت آروماتیک می باشد
باید توجه داشت درصد باقی مانده بنزن در بنزین می تواند برای محیط زیست بسیار خطر ساز باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل