روایتی از بازار داغ جعلیات و ابهامات

خبر "باورنکردنی" از تعطیلی چهارشنبه ۲۳ مهر

فردا ۲۳مهرماه تعطیل است؟، فردا هم تعطیل شد، آخرین خبر از تعطیلی فردا. تیترهای بالا، ظاهرا از خبرهای خوبی حکایت دارند.
کد خبر: ۱۳۳۴۲۸۰
| |
10609 بازدید
|
۷

خبر

همین اول از بابت تیتر _ که اگر حتی با داخل گیومه قرار دادن قید "باور نکردنی"، باز هم باعث گمراه شدن مخاطب شده_ پوزش می‌خواهیم، اما برای طرح یک دعدغه مهم از آن استفاده کرده‌ایم.

به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، در سال‌های اخیر، با افزایش تعطیلی‌های ناگهانی مدارس و ادارات در ایران به دلیل شرایط جوی یا بحران‌های دیگر، برخی سایت‌ها و صفحات مجازی برای جذب مخاطب و افزایش کلیک، اقدام به انتشار اخبار گمراه‌کننده با تیترهایی مانند «آیا فردا تعطیل است؟» یا «خبر فوری: تعطیلی فردا» می‌کنند که روند افزایشی هم دارد. 

 این عناوین اغلب با هدف جلب توجه طراحی و برای کلیک کردن مخاطب منتشر می‌شوند، اما محتوای آنها معمولاً فاقد اطلاعات معتبر بوده و تنها به گمانه‌زنی یا عبارات مبهم بسنده می‌کنند. یعنی خبر، فاقد محتوایی است که شما دنبالش می‌گردید یا اینکه از بدیهیات صحبت می‌کند. مثلا می‌گوید اگر خبری شد دولت اعلام خواهد کرد.

این پدیده، که به «کلیک‌بیت» (Clickbait) معروف است، از منظر حرفه روزنامه‌نگاری چالش‌هایی جدی ایجاد کرده است و آسیب ریزش مخاطب و بی‌اعتمادی او را در پی دارد.

 

پیامدهای حرفه‌ای و اجتماعی چنین اخباری

انتشار اخبار گمراه‌کننده اعتماد عمومی به رسانه‌ها را کاهش می‌دهد. مخاطبان، که اغلب به دنبال اطلاعات دقیق و سریع هستند، با مواجهه مکرر با این نوع محتوا احساس فریب‌خوردگی می‌کنند. این امر می‌تواند به کاهش اعتبار رسانه‌های معتبر و افزایش بی‌اعتمادی به جریان اطلاع‌رسانی منجر شود. از منظر اخلاق روزنامه‌نگاری، استفاده از تیترهای مبهم یا گمراه‌کننده نقض اصل شفافیت و صداقت است که پایه حرفه‌ای این حوزه را تشکیل می‌دهد. این آسیبی است که بسیاری از رسانه‌ها و متاسفانه گاه خود ما نیز درگیرش می‌شویم.

 

راه‌های تشخیص اخبار جعلی

برای شناسایی این نوع اخبار، مخاطبان باید به منبع خبر توجه کنند. اخبار رسمی تعطیلی معمولاً از طریق رسانه‌های معتبر یا سایت‌های دارای مجوز خبری، کانال‌های رسمی دولتی، خبرگزاری‌های رسمی یا پورتال‌های وزارتخانه‌ها منتشر می‌شوند.

خبر

 مطمئن باشید هیچ سایت با محتوای زرد و فان و طنز و ... جایی نیستند که خبر رسمی و واقعی تعطیلی‌ها، اولین بار در آنها منتشر شود.

  تیترهای مبهم با علامت سؤال یا عبارات احساسی مانند «شایعه» یا «فوری» اغلب نشانه‌ای از کلیک‌بیت و اخبار جعلی هستند. بررسی تاریخ انتشار، نام نویسنده و وجود اطلاعیه رسمی در متن خبر نیز به تشخیص صحت آن کمک می‌کند.

تعطیلی ناگهانی اگر واقعیت داشته باشد، معمولا رسانه معتبر، آن را در بخش وسط صفحه سایت و در معرض دید کامل مخاطب قرار می‌دهد. خیلی به اخبار تعطیلی که صرفا در بخش چپ‌چین یا همان عناوین اخبار _که با اندازه و فونت ریز و در سمت چپ یا راست صفحه، پشت سر هم چیده می‌شود_،  اعتماد نداشته باشید.

 

راهکارهای مقابله

 شناخت مخاطبان از سایت‌ها و بررسی محتوای تولیدی و سابقه آنها، از مهم‌ترین راههاست. رسانه ای که صرفا محتوای دیگر رسانه‌ها را منتشر می‌کنند، پس خبر اول و واقعی تعطیلات هم، قرار نیست توسط آنها منتشر شود. 

در این میان، رسانه‌ها نیز باید با رعایت اصول حرفه‌ای، از انتشار محتوای گمراه‌کننده پرهیز کنند. آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان نیز نقش کلیدی دارد تا بتوانند منابع معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند. نهادهای نظارتی می‌توانند با وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر، سایتهای متخلف را پاسخگو کنند. در نهایت، تقویت شفافیت در اطلاع‌رسانی رسمی و تسریع در انتشار اخبار موثق، از گسترش شایعات جلوگیری خواهد کرد.

این پدیده با مسائلی مانند سواد رسانه‌ای، مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر اطلاع‌رسانی گره خورده است. تقویت آگاهی عمومی و توسعه استانداردهای حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری دیجیتال، گامی مؤثر در کاهش این معضل خواهد بود.

 

دولتمردان یاد بگیرند

دولتمردان هم باید یادبگیرند چنین خبرهایی را در زمان و ساعت‌ خاص و در سریع‌ترین زمان اعلام کنند تا شهروندان مجبور نباشند تا آخر شب مدام به جستجو در میان انواع سایت‌ها و کانالها بپردازند. 

مساله مهم دیگر، به شما برمی‌گردد که دیگر روی اخبار اینچنینی و جعلی و مبهم کلیک نکنید تا خبرهای جعلی به انزوا بروند. 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
اگر چه موضوع خوبی است ولی تیتر خودتون در این خبر هم «کیلک بیت» است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
تیتر همین خبر و خیلی از خبر های خودتون هم به همین صورته
مهدی محمدی کلاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
سلام. هرچند برای تیتر ترکیب 'باور نکردنی" رو داخل گیومه آوردم تا مخاطب رو متوجه داستان بکنم، اما نظر به دغدغه ای که برای دیده شدن این مطلب توسط مخاطبان بیشتری داشتم، اذعان می کنم که تا حدودی از همان شیوه اخبار مدنظر،علیه خودشون استفاده شده. از این بابت پوزش میخام. ولی واقعا نیتم کلیک خریدن به هر قیمتی نبود و نیست. زنده باشید.
دبیر سرویس اجتماعی تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
جناب محمدی با تشکر از شجاعت سرکار
به کامنتها توجه کنید منظور فقط تیتر جنابعالی نیست از این نوع تيتر ها در تابناک فراوان است
رطب خورده منع رطب کی کند
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
خوب کاری کردین در این مورد مطلب نوشتین مدتها بود که دلم میخواست یکی اطلاع رسانی کنه من که خودم تا این مدل تیتر میبینم کلا اون سایت رو واسه همیشه بلک میکنم امیدوارم دولت هم واسه این نوع کلاه برداری جریمه هم در نظر بگیرن تا یاد بگیریم جامعه سالمی باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
از این قبیل تیترها در اخبار خودتان بوفور زیاد است .یکی از آن ها استفاده از کلمه جنجالی و پشت پرده و.... است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
کلیک بیت در کلیک بیت!
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
مهم‌ترین اولویت دولت چه باید باشد؟
الی گشت