تابناک گزارش می‌دهد؛

دلارهای دولتی خرج ریخت و پاش «مافیای لاستیک»/ وزارت صمت؛ برچه اساس مجوز دادید؟

در شرایطی که ارز برای واردات کالاهای ضروری و اساسی به مخاطره افتاده است، شنیده می شود که ریخت و پاش های هنگفت میلیارد دلاری بیخ گوش وزارت صمت در جریان است و کسی هم پاسخگو نیست.
کد خبر: ۱۳۲۷۱۰۲
| |
4371 بازدید
|

دلارهای دولتی خرج ریخت و پاش «مافیای لاستیک»/ وزارت صمت؛ برچه اساس مجوز دادید؟

افزایش بی رویه واردات لاستیک علاوه بر اینکه ضعف سیاست‌های ناکارآمد دولتی را عیان می‌کند بلکه به نظر می رسد نتیجه فعالیت گروه‌های سودجو و مافیایی است که شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی سخت‌تر کرده و میزان تولیدات آنها را به یک چهارم تقلیل داده و به کاهش تولید و زیان‌دهی آنها منجر شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، انجمن تایر در نامه‌ای به وزارت صمت نسبت به وضعیت شرکت‌های تولیدکننده لاستیک هشدار داد و نوشت: ادامه مشکلات ارزی و هجوم واردات، تولیدکنندگان داخلی را به کاهش تولید تا یک‌چهارم ظرفیت از نیمه دوم سال مجبور کرده است و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید لاستیک در کشور ناشی از مشکلات ارزی، انباشت مطالبات از خودروسازان و رشد واردات است.

انجمن تایرسازان تاکید کرده که در دو سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تن تایر وارد کشور شده است، در حالی که نیاز واقعی کشور تنها ۴۰۰ هزار تن است که از این میزان، تولیدکنندگان داخلی توان تأمین ۳۰۰ هزار تن را دارند و صرفاً باید ۱۰۰ هزار تن وارد شود، اما واردات بیش از حد توان تولید داخلی را تضعیف کرده است.

یک میلیارد دلار خرج واردات تایر شد 

انجمن تولیدکنندگان لاستیک نیز اعلام کرده است که تنها در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیارد دلار ارز برای واردات تایر تخصیص داده شده است؛ در حالی که تولیدکنندگان داخلی با مشکل تأمین ارز مواجه هستند و منابع محدود به‌صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود که به نظر می‌رسد واردکنندگان راحت‌تر از تولیدکنندگان به ارز دسترسی دارند ؛ بنابراین تولیدکنندگان یا ناچار به کاهش تولید هستند یا باید قرارداد‌های خارجی خود را با نرخ‌های بالاتر تمدید کنند.

رانت های ویژه مخصوص عده ای خاص 

درحالیکه تولیدکنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه با مشکل تخصیص ارز رو‌به‌رو هستند و مجبور به تهیه آن از بازار آزاد با قیمت بالاتر هستند، اما ارز‌های دولتی بی حساب و کتاب برای واردکنندگان لاستیک تخصیص داده می‌شود و هیچ نظارتی هم براین بازار آن هم درشرایط محدودیت ارزی نیست؛ به طوری که شائبه وجود رانت برای عده‌ای خاص را مطرح می‌کند.

از سویی دیگر، دولت برای کنترل قیمت‌ها، تلاش دارد تا به صورت دستوری قیمت لاستیک‌های داخلی را پایین نگه دارد؛ این در حالی است که این امر منجر به زیان‌ده شدن کارخانه‌های داخلی شده است که البته تولیدکنندگان لاستیک، به خصوص از سوی خودروسازان، مطالبات معوق زیادی دارند که به کمبود نقدینگی و مشکل در تهیه مواد اولیه آنها دامن می‌زند. 

ارز برای کالاهای ضروری ندارید برای لاستیک دارید؟

در چنین شرایطی، تخصیص ارز ترجیحی به واردکنندگان لاستیک، فرصت سوء استفاده را برای برخی نورچشمی‌ها فراهم کرده است، آن هم درزمانی که کالا‌های اساسی و مواد استراتژیک نیاز به تخصیص ارز برای واردات دارد، اما حیف و میل کردن ارز‌های دولتی به کالا‌هایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود بیش از پیش منفعت‌طلبی برخی گروه‌ها را تقویت می‌کند.

به گزارش تابناک، برخی نمایندگان مجلس پیش‌تر از وجود «مافیای واردات لاستیک» صحبت کرده که از طریق نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، با هدف جلوگیری از رونق تولید داخلی و افزایش واردات، به دنبال کسب سود‌های کلان ازطریق واردات بی‌رویه و حتی کالا‌های بی‌کیفیت و قاچاق زیر گوش وزارت صمت است. البته ​عملکرد این وزارتخانه که مسئول صدور مجوز ثبت سفارش واردات است و به واردکننده که باید از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش را انجام دهد زیر سوال است که بهتر است توضیح دهد که در شرایط کمبود ارزی باکدام اولویت‌، لاستیک را در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی دانستید؟

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
چرا وقتی لاستیک تولید داخلی داریم لاستیک خارجی وارد می شود دولت باید ارز مورد نیاز را کالاهای اساسی بدهد نه واردات لاستیک خارجی .مردم به اختصاص ارز به و اردات لاستیک خارجی اعتراض دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
چون لاستیک داخلی آشغال و گران به دست مردم میرسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
از تولید داخلی لاستیک حمایت شود و بجای اینکه در این شرایط ارز را برای واردات لاستیک خارجی اختصاص بدهند ارز را برای کالاهای اساسی مثل واردات برنج خارجی اختصاص بدهند که از افزایش قیمت برنج که غذای اصلی مردم است جلوگیری شود مردم با این قیمت های برنج قادر به خرید برنج نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
دلت خوشه ؟ زیر ماشین ایرانی یک سوم کار می کنه لاستیک خارجی نباشه اصولا راه بردن ماشین های سنگین بالای ۱۴۰۰ کیلو ریسک هست ، چه باری که غیر باری

اول بروید از شرکتهای درست حسابی لایسنس بگیرید و محصول درست تولید کنید بعد

من جرات ندارم لاستیک ایرانی زیر ماشین از یک وزن به بالا استفاده کنم و حتی بدترین لاستیک چینی از بهترین ایرانی بهتر هست به مراتب
رضا لهرابیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
احسنت بابت این خبر، باید جلوی این تخصیص ارز بی رویه را گرفت در شرایط فعلی کشور لاستیک خارجی و عروسک خارجی و چای دبش نیاز نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
اگر جلوش گرفته بشه مطمین باش مثل لوازم خانگی باید گران و بی کیفیت بخری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
مافیای لاستیک ، مافیای خودرو ، مافیای سکه ، مافیای دارو و ... کلا مافیای همه چی
علیرضا قزوینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
من خودم پراید مدل ۷۷ دارم ولی واقعا حاضر به خرید لاستیک ایرانی نیستم. بسیار خشک و جنس متفاوتی از لاستیکهای وارداتی دارند که عمرشان هم به مراتب کمتر است. چون توان خریدم محدود هست لاستبک چینی می خرم. در مورد مجوز هم، اگر وزارت صمت مجوز ندهد با توجه به وجود تقاضا حتما قاچاق خواهد شد و این وسط فقط دولت از وصول حقوق و عوارض محروم خواهد شد. علاوه بر آن در واردات رسمی هر محموله ای ماهها و شاید حتی چند سال معطل ترخیص بماند که در مورد لاستیک با توجه به اهمیت تاریخ تولید، لاستیکهای خارجی در بهترین حالت تولید ۹ ماه قبل هستند. وقتی وزارت بازرگانی منحل می شود، باید هم کشور با این وضعیت مواجه شود.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
وزارت صمت باید بگه بر اساس بی کیفیتی لاستیک داخلی مجوز دادم مردم که جانشان از سر راه نه آوردن ماشین بی کیفیت لاستیک بی کیفیت از خودتان سوال کنید چرا مردم لاستیک خارجی می خرند که گرانتر از ایرانی هم هست.چون کیفیتش بهتره......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
یا چیزی را نسازید و یا اگر می سازید خوب بسازید و اعتبار کشور را با این کارتان نابود نکنید

جنس بد ساختن یعنی خیانت به کشور و خیانت به برند ایرانی که متاسفانه سازمان استاندارد ما گویی یک مترسک بیش نیست

اگر فکر می کند که با جنس خوب ساختن کسب منفعت نمی کنید اشکالی ندارد مثل نخبگان مهاجرت کنید که هجرت از جایی که فکر می کنید در مشقت و سختی هستید امر مقدسی است اما اگر ماندید خوب کار کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
همان ارزی که برای لاستیک داده می شود خرج با کیفیت کردن لاستیک داخلی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
تابناک جان یک گزارش مفصل جمع کن در این خصوص که چرا اصولا لاستیک ایرانی نسبت به خارجی بی کیفیت است بنظر من این موضوع بسیار مهمی است چون لاستیک با توجه به اینکه تقریبا همه مردم خودرو دارند یک کالای اساسی و مهم در کشور است و همچنین با امنیت و هزینه مردم سر و کار دارد
برچسب منتخب
# خروج از ان پی تی # مرگ ترامپ # مکانیسم ماشه # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
ایران و آمریکا در مذاکرات به توافق می‌رسند؟
الی گشت