واگذاری سایپا دوباره جدی شد/ آیا این‌بار هم «نامه خیلی محرمانه» همه‌چیز را متوقف می‌کند؟

واگذاری سایپا بار دیگر به معمایی پیچیده در خصوصی‌سازی تبدیل شده است؛ از انتشار آگهی فروش ۴۲ درصد سهام و جنجال حضور خریداران خاص تا نامه «خیلی محرمانه» و توقف واگذاری، و حالا وعده تازه سازمان خصوصی‌سازی برای انتقال سهام دولت در سایپا که زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست.
کد خبر: ۱۳۲۳۴۰۶
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲ 19 August 2025
|
2569 بازدید
|
۹

سایپا

پس از واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، حالا نوبت سایپا رسیده است؛ خودروسازی که در سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان زیان خالص به بار آورد و با زیان انباشته‌ای بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان وارد سال جدید شد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ فروردین‌ماه امسال، سایپا با انتشار آگهی رسمی از واگذاری ۴۲ درصد سهام خود به صورت بلوکی خبر داد؛ خبری که بازار سرمایه را تکان داد و پای نام‌هایی چون بابک زنجانی، علی انصاری، گروه انتخاب، گروه گرامی و فرداموتورز را به میان کشید.

اما این هیاهو چندان دوام نیاورد. چراکه مدیرعامل سایپا، با نامه‌ای به سازمان بورس مدعی شد بر اساس «دستور خیلی محرمانه» شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، هرگونه واگذاری و تغییر در سهام سایپا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

واگذاری سایپا دوباره جدی شد/ آیا این‌بار هم «نامه خیلی محرمانه» همه‌چیز را متوقف می‌کنند؟

این نامه، بیش از آن که سهامداران را نگران کند، یک پرسش بزرگ ایجاد کرد: آیا دولت اساساً اراده‌ای برای خروج از مدیریت سایپا دارد؟ هرچند مقامات دولتی به سرعت به تکذیب ماجرا پرداختند. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، گفت چنین تصمیمی نه در دولت و نه در جلسه سران قوا مطرح نشده و سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، نیز وعده داد که دولت مصمم به واگذاری سهام خودروسازان است و «مانع جدی وجود ندارد».

سایپا دوباره در لیست فروش؟

اکنون اما پس از دو ماه بلاتکلیفی، زهره عالی‌پور، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، بار دیگر سخن از واگذاری به میان آورده است. معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده که سهام اصلی دولت و سهام تودلی سایپا طبق قانون برنامه هفتم و پس از رفع موانع حقوقی، به بخش خصوصی واگذار می‌شود. عالی‌پور تأکید کرده است که دولت باید تنها به سیاست‌گذاری و نظارت بسنده کند و اداره شرکت‌ها به دست بخش خصوصی سپرده شود.

با این حال، تجربه‌های قبلی نشان داده که خصوصی‌سازی در ایران نه به معنای واقعی واگذاری، بلکه بیشتر به معنای جابه‌جایی سهام میان نهادهای شبه‌دولتی است. همین نگرانی درباره سایپا هم وجود دارد؛ اینکه آیا دوباره شاهد ورود مشتریان خاص خواهیم بود یا سهام این شرکت واقعاً به خریدارانی با اهلیت و تخصص در صنعت خودرو سپرده می‌شود؟

سرنوشت تکراری خصوصی سازی

نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده‌اند که واگذاری سایپا تنها زمانی می‌تواند به نفع صنعت و مردم باشد که قیمت‌گذاری سهام بر اساس دارایی‌های واقعی و به‌روز این خودروساز انجام شود. در غیر این صورت، خصوصی‌سازی سایپا هم به سرنوشت پروژه‌های ناموفق خصوصی سازی در سال های گذشته تبدیل می شود؛ شرکت زیان‌دهی که بدون شفافیت و اصلاح ساختار، تنها دست به دست می‌شود و نه تولید ارتقا می‌یابد و نه کیفیت خودروها.

آنچه امروز اهمیت دارد، پایان دادن به آشفته‌بازار سایپا است؛ اما نه با واگذاری صوری و غیرشفاف، بلکه با فروش واقعی و به قیمت منصفانه به بخش خصوصی توانمند. خصوصی‌سازی اگر قرار است فقط نامی روی کاغذ باشد، بهتر است اصلاً انجام نشود.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
به امید آنروزیکه صبح پول را واریز کنیم و ظهر ماشین را تحویل بگیریم
رضا اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
به کسی واگذار کنید که معنی فروش فوری رو بفهمه
۷ ماه پیش با وام و قرض و قوله یه ساینا ثبت نام کردم و قطعی پرداخت شد تحویل هم حداکثر ۹۰ روزه
الان ۲۱۰ روز گذشته و صد بار تماس گرفتم تنها چیزی که بلدن پاسخ بدن صبور باشید!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
اول ماشینهایی که فروختین رو بدین بعد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
عجله نکنید دو سه ماه دیگه حل میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
بنظر میاد دارن سهام سایپا و تمام شرکتهای گروهشو قیمتاشنو پایین میکشن تا مفت تحویل خریدار هر کی هست بدن. مثلا قیمت سهام سررمایه گزاری سایپا گه عمده ترین سهامدار سایپاست سال 99 بالای 2600 تومن بود و الان با گدشت 5 سال 300 تومن شده و هر روز هم صف فروشه و 3درصد منفی میخوره و جالب اینکه امسال 411 ریال سود ساخته بود ولی مدیران دولتی فقط 28 ریال تقسیم سود مصوب کردند تا حتی پولهای نقد انباشته شرکت را هم دو دستی تحویل خریدار سایپا بدن حالا این خریدار خوشبخت هر که باشد نه تنها داراییهای بیشماری بدست میاورد بلکه پول نقد زیادی هم که در حساب انباشته شرکتها هست را بدست خواهد اورد و چه بسا پول خریدش را هم با ان پولها بدهد و در واقع مجانی صاحب همه چیز خواهد شد بیچاره سهامداران خرد که همیشه حقشان خورده میشود.
ناشناس
|
Portugal
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
همچنین میگن شرکت سایپا انگار حرف از شرکت بنز و بی ام و میزنند
Mhd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
سایپا در رضایت مشتری و مشتری مداری موفق نبوده.کلی بدهی داره .ارزش سهام ش به شدت نزول کرده.حالا می خوان از شرش خلاص بشن.
Mhd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
خصوصی سازی حربه‌ای جدید برای فرار از مشکلات روز افزون سایپا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
خواهشا ماشین های که قرار بوده تحویل بدن بعد ب فکر واگذاری یا ثبت نام جدید باشند.
هر روز با استرس زیاد که چرا ماشینا تحویل نمیدن
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# دیدار پوتین و ترامپ # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
ایران و آمریکا در مذاکرات به توافق می‌رسند؟
الی گشت