بازدید 7118
سازمان بهداشت جهانی در گزارش امسال خود اعلام کرد:

سالیانه، سقوط میلیون ها نفر به زیر خط فقر

اختصاص بودجه‌ ناکافی به سلامت شهروندان عمدتا شامل کشورهای فقیر و در حال توسعه می‌شود؛ اما کشورهای ثروتمند نیز از این دشواری برکنار نیستند. به عنوان نمونه، برخی از شهروندان ایالات متحده‌ آمریکا، با پرداخت مخارج درمان به فقر شدید کشیده می‌شوند که البته این وضع در برخی کشورهابه مراتب وخیم‌تر است.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۴ 27 November 2010
در جدیدترین گزارشی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، بالا بودن هزینه های درمانی یکی از عوامل بسیار مهم تشدید فقر عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، بر پایه‌ تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی که در برلین منتشر شد سالانه صد میلیون نفر به دلیل مخارج هنگفت درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. این سازمان وضعیت بهداشتی در جهان را نگران‌کننده ارزیابی می‌کند.

گزارش رسمی سازمان ملل در خصوص وضعیت سلامت و بهداشت جهانیان، در نشست وزیران بهداشت و نمایندگان پنجاه کشور جهان، به ایشان ارائه شده است.

ده سال پیش، سران کشورهای جهان با امضای تفاهم‌نامه‌ای متعهد شدند شمار افراد زیر خط فقر را تا سال ۲۰۱۵ میلادی پنجاه درصد کاهش دهند. تازه‌ترین گزارش از وضعیت بهداشتی جهان نشان می‌دهد هزینه‌های درمان، هر سال به فقیرتر شدن میلیون‌ها نفر می‌انجامد.

بودجه اندک بیمه‌های درمانی

اختصاص بودجه‌ ناکافی به سلامت شهروندان عمدتا شامل کشورهای فقیر و در حال توسعه می‌شود؛ اما کشورهای ثروتمند نیز از این دشواری برکنار نیستند. به عنوان نمونه، برخی از شهروندان ایالات متحده‌ آمریکا، با پرداخت مخارج درمان به فقر شدید کشیده می‌شوند که البته این وضع در برخی کشورهابه مراتب وخیم‌تر است.

کمبود سرمایه‌گذاری در بهداشت عمومی و ناکافی بودن پوشش بیمه‌های درمانی یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای مختلف محسوب می‌شود. مطابق "اهداف هزاره‌ سوم" سازمان ملل، کشورهای در حال توسعه متعهد شده‌اند تا پنج سال دیگر به ازای هر شهروند سالانه ۶۰ دلار در بهداشت سرمایه‌گذاری کنند که این درحالیست که در بیش از سی کشور جهان، این رقم کمتر از ۳۵ دلار برآورد می‌شود.

اتلاف منابع و سرمایه
به گزارش سازمان بهداشت جهانی نیمی از شهروندان جهان زیر پوشش بیمه درمانی نیستند و تنها بیست درصد آن‌ها از خدمات بهداشتی کافی و موثر برخوردارند. کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۰۰ متعهد شدند در چهارچوب اهداف هزاره، ۱۵ درصد از درآمد ملی خود را صرف بهبود زیرساخت‌های بهداشتی کنند که با گذشت ده سال تنها رواندا، تانزانیا و لیبریا به این تعهد عمل کرده‌اند.

بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که دریک دهه  گذشته، سرمایه‌گذاری در امر بهداشت افزایش یافته، اما توزیع عادلانه منابع و استفاده بهینه از سرمایه‌ها انجام نشده است. مطابق گزارش اخیر این سازمان سالانه ۲۰ تا ۴۰ درصد سرمایه‌هایی که به بهداشت اختصاص دارد هدر می‌رود.

سازمان بهداشت جهانی به کشورهای فقیر و در حال توسعه توصیه می‌کند ضمن استفاده بهینه از منابع موجود، با بهره‌گیری از سیاست‌هایی چون افزایش مالیات بر الکل و دخانیات، سرمایه‌های جدیدی برای بهداشت عمومی فراهم کنند.

سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر گزارش‌های هشدارآمیزی در مورد وضعیت بهداشت عمومی منتشر کرده است.

این سازمان گزارش‌های مربوط به ریشه‌کن شدن برخی بیماری‌های واگیر در مناطقی از آسیا و آفریقا را خوش‌بینانه خوانده و خواستار حساسیت بیشتر نسبت به پیامدهای تخریب محیط زیست و درگیری‌های نظامی بر سلامت شهروندان شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار