بازدید 22915
اي قوم به حج رفته كجاييد؟

با ولیمه های تشریفاتی چه چیز را می خواهیم ثابت کنیم؟!

بنابراین، حاجياني كه قرار است دو يا چند نوع غذا در وليمه خود استفاده كنند، به همين ترتيب، هزينه خود را بالا مي برند که با اين وضعیت، اگر هزينه مراسم وليمه ايرانياني كه امسال به مراسم حج اعزام شده اند، به همراه دیگر هزینه های آنان بر پایه اين نرخ ها محاسبه شود، رقمی نجومي به دست خواهد آمد؛ رقمي كه ظاهرا پس از يك مراسم روحاني و معنوی هزينه مي شود، ولی...
کد خبر: ۱۳۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۳ 22 November 2010
در حالي كه موعد بازگشت حاجيان از سرزمين وحي فرا رسيده است، بررسي اجمالي مراسم هاي وليمه حاجيان از سرزمين نور بازگشته، هر انسان فکوری را با دوگانگی هایی روبه رو می سازد.

به گزارش «تابناك»، تقريبا در اين روزها و تا دو هفته آينده، كمتر مي توان تالار پذيرايي يا حتي هتل ها و رستوراني هايي را براي برگزاري مراسمي رزور کرد.

بنا بر پيگيري ها و تماس هاي تلفني خبرنگار «تابناك» با رستوران ها و تالارهاي پذيرايي تقريبا قريب به اتفاق اين اماكن براي وليمه حاجيان رزرو شده اند و جايي براي مراسم هاي ديگر باقي نمانده است.

بنا بر اين گزارش، نكته جالبتر و حيرت انگيز اين ماجرا، قيمت فهرست غذايي اين تالارهاي پذيرايي است كه بنا بر پيگيري هاي انجام گرفته براي يك نوع غذا از 7500 تومان آغاز شده و تا 25000 تومان نيز براي همان يك نوع غذا در برخي تالارها افزايش مي يابد و اين در حالي است كه مخلفات غذايي همچون نوشيدني، دسر و سالاد هم به صورت مجزا حساب مي شود و ميوه و شيريني نيز بر عهده خود حاجيان است.

بنابراین، حاجياني كه قرار است دو يا چند نوع غذا در وليمه خود استفاده كنند، به همين ترتيب، هزينه خود را بالا مي برند که با اين وضعیت، اگر هزينه مراسم وليمه ايرانياني ـ كه امسال به مراسم حج اعزام شده اند ـ به همراه دیگر هزینه های آنان بر پایه اين نرخ ها محاسبه شود، رقمی نجومي به دست خواهد آمد؛ رقمي كه ظاهرا پس از يك مراسم روحاني و معنوی هزينه مي شود، ولی در واقع در بسياري از جهات به خودنمايي ها و چشم و هم چشمي هايي مي ماند كه تنها براي نشان دادن به خلق الله تدارك داده مي شود.

افزون بر اين بايد گفت: افرادي که پس از گذشت نزدیک يك ماه به تصفيه درون پرداخته اند، در برگشت از سفر اين روحاني با تدارك چنين مهماني هايي، چنان خود را دوباره به دنياي مادي مي چسبانند كه گويي اصلا چنین سفري در كار نبوده است.

اين در حالي است كه در ايران امروز، انبوه جوانان بيكار، فارغ التحصيلان جوياي كار، جوانان در آستانه ازدواجي كه منابع مالي اين كار را ندارند، خانواده هايي كه به نان شب خود محتاج هستند، بيماراني كه به دليل كمبود پول در بيرون از بيمارستان ها همچنان منتظر كمكي از دولت يا خيرين هستند و... هستند كه به تدريج، معضلشان از حوزه فردي خارج شده و تبديل به معضلي اجتماعي و فراگير مي شود و قومي كه به حج رفته اند، در حالی در سفره هاي پر زرق و برق وليمه شان حاجي شدن خود را جشن مي گيرند که هر عقل و منطق سلیمی با آن مخالف بوده و طبیعی است که سنت حسنه ولیمه دادن را به ساده ترین شکل ممکن و بدون اسراف و تبذیر هم می توان برگزار کرد.

در پایان، یادآوری این نکته ضروری می نماید که اين اسراف و تبذيرهاي غيرمنطقی و غيراخلاقي با سفره هايي كه در پايان با انبوهي دورريز غذا روبه رو مي شود، با توجه به وجود كودكاني كه آرزوي يك شب سير خوابيدن را دارند، قطعا مطلوب نظر خداوند متعال نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵۱
به نظر من در باره هزینه های خود حج هم باید حساس بود مگه حج رفتن الان چشم و همچشمی نیست
مدیر پایگاه نظر شما در مورد چندین بار مکه رفتن متین است ولی نه در باب اصل حج، چرا که اصل حج چون از فروع دین است، به محض مستطیع شدن بر هر مسلمانی واجب می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
در ایران اگر کسی به فکر کمک به مستمندان باشه، اینقدر مستمند هست که هیچ وقت مستطیع نمی شه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
تابناک عزیز مستطیع یعنی چی؟ یعنی توی ماشین وارداتی چند میلیونی بشی و بچه های خیابونی بی سرپناه برای فروش گل و آدامس بهت التماس کنن... بعد بگی مستطیع شدم ؟ بری حج؟ جیب ملک فلان و بهمان رو پر کنی؟ کدوم اولویت داره؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
بر هر مسلمونی دونستن حال همسایه و رسیدگی به بدبختهایی که هر روز تو اینور و اونور میبینن واجب تره!!!!!!!!
بابا خود شما که جواب میدید به خدا اگه باور کنی اون دنیایی هم هست باید از گفته هات بترسی.....ولی هیهات!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
مستطیع شدن (استطاععت) تنها در مال و هزینه نیست. باید شخص لیاقت لبیک گفتن (مستطیع در لبیک گفتن) را هم داشته باشد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
میزان زیادی از "هزینه ها" میتواند مربوط به خرید های آنچنانی و غیر ضرور هم باشد. این دیگر ربطی به استطاعت هم ندارد. بلکه فقط ندای شیطان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
این همه سفرهای خارجی می روند به جایی برنمی خوره اما متاسفانه تا اسم حج و یا عتبات می آید یک عده روشنفکرنما دادشان بالا می ره که وامصیبتا چه نشسته اید که سرمایه مملکت بر باد رفت.
مدیر پایگاه دوست عزیز اگه منظورت ما و این مطلب ماست که باید بگوییم اولا ما در جای خود به آن سفرها و بریز و بپاش ها هم پرداخته ایم، ضمنا حرف ما تعادل است نه اینکه حج نرویم. لطفا مطلب را درست و کامل بخوانید.
ولیمه حج اگر اسراف نباشد مستحب است ضمنا.رفع بیکاری و اشتغال زائی از وظایف دولت محترم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
نظر این دوست عزیز متین ، ولی وقتی کسی به فکر مردم بیچاره نیست لااقل خودمون یه کاری بکنیم ، اگه ما به همدیگر رحم نکنیم خدا هم قهرش میگیره
به نظر من اي كاش اونهائي كه آرزوي رسيدن به خدا و بهشت حقيقي رو داشتند عوض اينكه پولشون رو تو جيب سران وهابي عربستان بريزند و به ديدار خانه خدا بروند به ديدار خانه خدا در ايران خودمون كه دل بچه هاي مستمنده ميرفتند و به جاي اون هزينه توشه راه مقبولتري برميداشتند كه اگر فقر برود فساد كم خواهد شد و شيطان فراري و كعبه همينجاست
به هرحال من عالم نيستم شايد اشتباه كنم خدا عالمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
دوست عزیز هر چیزی سر جای خودش
این اشکال شما به اونایی که چند بار رفتن وارد
ناشناس
| Canada |
۲۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
شما مرجع تقلیدی که فتوا صادر می کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
دوستی که ای پی کانادا داری برای نظر دادن نیازی نیست مرجع تقلید باشید
ابوذر غفاری که به دست نورانی پیامبر اکرم تربیت شده بود در سفری که با دوستان خود به سمت مکه میرفت ، به خانه و عیالی برخورد کرد که هیچ نداشتند تا خود را از گرسنگی و فقر نجات دهند .
ابوذر هزینه سفر خود را به آنان داد و از همانجا برگشت ولی قبل از بازگشت ، کاری کرد !
او دور خانه آنان چرخید و گفت " لبیک ! اللهم لبیک ! "

دو نکته را یادآور میشوم :
1- ابوذر دست پرورده پیامبر است و میداند چه میکند ، مراد او آن نبوده که حج را تعطیل کنیم ! او دارد راه را نشان میدهد ! فاعتبروا یا اولوا الالباب !
2- برخی میگویند چنین ماجرایی در تاریخ اسلام نیامده است . ما هم حرفی نداریم ، شاید هم ابوذر چنین کاری نکرده باشد ولی آیا اصل موضوع و آنچه این ماجرا می آموزد انکار شدنی است ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
آقا جان، به فرض هم که ابوذر چنین کاری کرده باشه، ایشون حج واجبشو قبلا رفته بوده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
حواست نیست هولو !
خودش گفته که اگه ابوذر چنین کاری کرده باشه ، منظورش این نبوده که حج رو تعطیل کنیم ، میخواد نشون بده که لبیک گفتن به خدا همیشه هم در گرو چرخیدن دور کعبه نیست !
ضمن اینکه من باور دارم که اگه همه مسلمونا طبق قانون شرع کسب درآمد کنن و طبق دستورات اخلاقی اسلام حرکت کنن ، با این همه فقر و فلاکتی که در جهان اسلام هست ، هیچ مسلمانی هرگز واجب الحج نمیشه !
حرف شما درست اما وليمه سنت رسول الله است
مدیر پایگاه دوست عزیز ما هم در این مطلب اشاره به سنت بودن این مراسم کرده ایم و بحث ما لغو آن نیست بلکه ساده برگزار کردن آن است.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
آیا ولیمه دادن با این فرم هم سنت رسول الله است؟ چرا دستگاههایی یا سازمانهایی مانند کمیته امداد متولی ولیمه دادن نمیشوند. حداقل اینجوری ولیمه به "حق دار ترین" افراد میرسد. نه من پولدار.
سئوال اساسی تر این است که با وجود اینهمه گرسنه شیعه داخل کشور اصولا رفتن به حج و فربه کردن حکومت وهابی عربستان که به خون شیعیان تشنه است درست است؟ مخصوصا کسانی که برای چندمین بار به این سفر میروند!!
پاسخ ها
دانشجوي كوي دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
بحث شيعه و سني نيست. بحث ملت ايران است
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید ؟؟؟؟؟
معشوق همین جاست. بیایید بیایید!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
معشوق تو همسایه دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته شما در چه هوایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
برو طواف دلی کن که کعبه از سنگ است
که آن خلیل بنا کرد و این خدای خلیل
زایران دست خدا همراهشان
حالا حتما هم نباید دنبال بچه های یتیم و فقیر آنچنانی گشت
به من جوان ۲۵ ساله هم که بعد از ۴ سال درس خوندن باید با ماهی ۳۰۷ هزار تومان کار کنم اونم بدون بیمه کمک کنند تا برای خودم کار کنم هم به خدا ثواب ۳۰ حج را می برند
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
بیشین بینم با!! از کزه ی جنوبی پیام میذاری این دری وری ها رو میگی بعد ما هم لابد ابله باید جرفات رو باور کنیم!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
نابغه ، فکر کردی خیلی مچ گرفتی ؟
با فیلتر شکن که اسم کشور رو ایران اعلام نمی کنه !!!
به نظر شما کسی که گشته بخوابه بهتر یا رفتن حج؟
ایا خدا قبول میکنه یا ترجیح میده دیدن مکانش یه گشنگی بندش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
پول خودشونه دوست دارن هزار بار برن حج.باز هم میگویم پول خودشونه دوست دارن خرج زیادی بکنن به شما چه مربوط فضولید
به نظر من حاجی های عزیز که برمی گردن باید برای اطرافیانشون که می دونند وضع مالی خوب دارند این مراسم و ساده بگیرن و فقط برای دیدار آشنایان و اون مهمونی باشکوه و با چند نوع غذا برای آدمایی بگیرن که از نظر مالی نمی تونن یه همچین غذاهایی بخورن و شبا گشنه می خوابن به خدا خدا بیشتر دوست داره از ما گفتن
اصل سفر حج از فروع دین است و اگر کسی مستطیع شد حتما باید برای یک بار به سفر حج برود. من نمی دانم چرا دوستان خلط مبحث می کنند حالا اگر کسی در سفر حج اسراف کند دلیل بر این نیست که پس هیچ کس به حج نرود. می توان به حج رفت(که حتما هم بر افراد مستطیع واجب شرعی است) و اسراف نکرد ضمنا بر کسی که به حج می رود واجب است که وجوه شرعی مانند خمس و زکات مال خود را به مستمندان به پردازد. خواهش می کنم دوستان برای یک بار هم که شده کمک به مستمندان رابه کسانی که به تورهای مسافرتی دور اروپا و آنتالیا و غیره که هزینه های بسیار بیشتری نسبت به حج دارد گوشزد نمایند.
قومی متفکرند اندر ره دین/ قومی به گمان فتاده در راه یقین
میترسم از آنکه بانگ آید روزی/ که ای بی خبران راه نه آن است و نه این
اقا دیگه مردم پول خودشونو هم بخوان خرج کنند باید از شما اجازه بگیرند؟درسته که کمک کردن لازمه ولی این حرف شما یعنی وظیفه اجباری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
آقاي منم ميخواهم اين قسمت كشتي كه خودم نشستم رو سوراخ كنم. به كسي چه ؟
وي مي گويد: سالي براي حج آماده شدم، خدمت حضرت صادق عليه السلام رسيدم، فرمودند: قصد كجا داري؟ گفتم: حج، فرمودند: مي داني براي حاجي چه اندازه از ثواب است؟ عرضه داشتم: نمي دانم، برايم بگوييد ، فرمودند: هرگاه بنده هفت مرتبه خانه خدا را طواف كند و دو ركعت نماز به جاي آورد و صفا و مروه را طي كند، خداوند بزرگ شش هزار حسنه به او عنايت مي كند و شش هزار سيئه از او محو مي نمايد و شش هزار درجه بر درجاتش مي افزايد و شش هزار حاجت از او روا مي كند، آن هم حاجت دنيا و آخرت، عرض كردم: فدايت شوم خيلي ثواب است.
فرمود: به ثواب بيشتر از اين تو را خبر دهم؟ عرض كردم: آري، فرمود: قضاء حاجت انسان مؤمن بالاتر از حج و حج و حج ... تا ده برابر حج است.
تفسير روح البيان، ج 2، ص 128
هر در که زنم ، صاحب آن خانه تويي ، تو
هر جا که روم ، پرتو کاشانه تويي ، تو
در ميکده و دير که جانانه تويي ، تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تويي ، تو
مقصود تويي ، کعبه و بتخانه بهانه
اوه این همه دست ودلبازی اینور اونور رو نمی بینی به ولیمه گیر میدی
جديدا يك سازمان دانشجويي يك طرح به اسم صفاي سعي برگزار مي كنند كه حاجي ها بجاي ولخرجي هاي وليمه زنان محروم سرپرست خانواده را تحت پوشش قرار بدهند به نيت هاجرهاي زمانه. اسمشون جمعيت امام علي(ع) هست حاجي ها مي تونند با يك سرچ كوچيك پيداشون كنند و بجاي وليمه هاي آنچناني يك وليمه معقول بدهند و ما بقي را صرف امور خير كنند.
با سلام اصل بجا آوردن مناسک حج برای مستطیع (استطاعت مالی وجسمی)واجب و عظمت معنوی آن بقدری زیاد است که گاهی انسان را به یکباره ازمسیر هوی وهوس به صراط مستقیم هدایت وپی امد آن توجه وعنایت همیشگی است .اما اینکه در انجام سنت ولیمه هم باید نهایت دقت صورت گیرد شکی نیست.ولیمه باید حس تالیف قلوب ایجاد نماید ودعوت شدگان آثار وتقعی بندگی را در چهره حاجی به تماشا بنشینند نه اینکه بر قساوت قلبها افزوده شود .حاجی واقعی کسی است که سخن وعملش وره آورد سفرش یاد خدا وپیامبر(ص) وآخرت را درنظردیگران زنده کندواگر این خصائص نبود جز زحمت ارمغان دیگری در بر نداشته است.این بیان نورانی از امام صادق(ع) است کهدرباره قربانی میفرماید "استفرحوا ضحایاکم فانها مطایاکم یوم القیامة "یعنی بهترین قربانی را برای ذبح مهیا کنید که اینها وسیله طی سریع شما در روز قیامت است که همه دنبال مرکب میگردند تا زود تر به مقصد برسند.والا یک روز معادل 50هزار سال در روز قیامت را با پای پیاده نمیتوان پیمود.از این بیان نورانی استفاده میشود که صوابها باید در جهت نورانیت قلبها ویاد ذات اقدس اله وتوجه به قیامت باشد.امروز نورانیت قلب وذکر خدا در عرصه عملی فاستبقوالخیرات است در پیمودن گردنه های سخت گذشت مال وجان است.
تمام هزینه ولیمه همه حجاج به اندازه یک روز هزینه های بی برنامه دولت نیست.
شتر با بارش داره میره شما لنگ پشه کوره رو گرفتید میلیارد ها دلار تو این مملکت گم میشه پاداش وحقوق اقازاده ها می شه و رشوه و غیره اونوقت شما میگید حاجی ها خیلی خرج میکنند
من زن میخوام.اگه کسی 5 میلیون بم بده،به اندازه 2 تا حج دعاش میکنم.یه مجرد 30 ساله کم در امد
مردم ما بندگان دنیا هستند که دین تنها لقلقه زبانهایشان است.
اینو تو رو خدا چاپ کنید با این تایپ فارسی بدم به زور نوشتم.

یکی‌ از اصول ساده اقتصادی این از که مصرف شغل ایجاد می‌کنه. متاسفانه سالهاست در ایران با مصرف گرایی مبارزه شده در عوض مردم تشویق به صدقه دادن و صدقه گرفتن شدن.



در مورد این ولیم ها. همونطور که خودتون میگید الان همه رستوران‌ها و تالار‌ها رزرو شده. میدونید چند تا جوان الان به خاطره همین استخدام شدن و کار دارن! بالاخره اگر این افرادی که پول دارن این پول رو خرج کنن جای دوری نمیره که.. یه فرصتی پیش میاد برا یه هموطن دیگه که کار کنه و نون شبشو در بیار. این یعنی‌ چرخش اقتصادی. حالا فرض کنید این خرج‌ها هم نشه.. خوب این پول‌ها میره تو بانک میشینه یا می‌شه ماشین خارجی‌ میره تو جیب خارجی‌ ها.. بعضی‌‌ها ممکن بگن که خوب حاجی‌ها اینو به دیگران کمک کنن. واقعیت اینه که مگه چه قد از این هزینه رو کسی‌ میاد کمک کنه. بعدشم اون می‌شه صدقه،، و صدقه کسی‌ رو از فقر نجات نداده.. مملکتی رو هم آباد نکرده.

تو رو خدا.. این علوم اقتصادی مهمه.. مطالعه کنید.. روش کلی‌ بحث و تحقیق شده.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
عجب تحليلي كردي و اصرار هم داري چاپ بشه.عزيز من صحبت درباره خرج نكردن و پس انداز پول حجاج نيست.هدف اين است كه اين هزينه ها (دقت كن يعني پول خرج شود و وارد چرخه اقتصادي مملكت بشود) در جاي خودش و با اثربخشي بيشتر در جهت حل معضلات جامعه انجام شود.حل بخشي از مشكل جوانان بيكار،فقرا و موارد مشابه به صلاح است يا برگزاري مراسمي كه هدف بيشتر آنها به رخ كشيدن استطاعت مالي است.هرچند از كنار آن عده اي هم به صورت موقت در رستورانها مجبور به اضافه كاري يا به كارگيري موقت نيرو بشوند. دقت كن عزيز دل برادر .( به قول خاله قزي ؟ ESTERDAY)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
اقا رضا
اگه نظرت با خرج کردن موافق باشه خوب چرا برای آدمای نیازمند خرج نکند؟
اغلب مهمانی های پر زرق و برق مهمانان بی نیازی داره و میشه جای اونا آدمای بیچاره رو دعوت کرد
آقایان تابناکی ای کاش به جای اینکه به ولیمه ی حجاج گیر می دادید...چهار تا مقاله از دزدی گرگی هایی که در بطن نظام صورت می گیرد و احدی صداش در نمیاد می نویشتید...شکر خدا سوژه هم در هر قوه زیاده... (ای کاش هم یه خورده درباره ی اصل سانسوریسم در تابناک صحبت کنید)
ولیمه دادن دور هم جمع شدن اقوام مسحب است خرج اصلی زایرین در پولی است که 10 سال تو حساب معلوم نیست چه کسی می ماند تا اسمشان در بیاید و بعدش هم تو حساب چه عربهایی ریخته می شود تا به حج بروند است اگر جرات دارید در این مورد بنویسید وگرنه این خرج ها داخل کشور است و گردش پول داخلی است و خوب هم هست از انبار کردن سرمایه جلوگیری می کند
حرف شما درست آيا بايد مردم هزينه‌هاي هم را بدهند آيا هزينه مدارس و آسايشگاهها را مردم بايد بدهند؟ پس دولت مسئول چيست؟ آيا در كشور ثروتمندي مانند ايران بايد اينطوري زندگي كرد.
وليمه سنت پيامبر بود چون واقعا اون موقع اكثر مردم نياز اوليه غذا رو نمي تونستند تامين كنند ولي حالا چند نوع غذا براي اوناي وليمه ميدن كه پولشون از پارو بالا نمي ره ، حاجي كسيكه هزينه وليمه رو به مستمندان واقعي بده بدون توجه به حرف مردم كه حاجي فلاني وليمه نداد
وليمه دادن يه سنت حسنه است و البته شخصي اما جلوي هزينه هاي ميلياردي مسئولان هر كس كه باشد بايد گرفته شود كه همه اين هزينه ها از اموال بيت المال است
به نظر من وليمه دادن اشكالي ندارد ولي شما كه همايشهاي آنچناني با هزينه ملت - جشن‌هاي آنچناني با هزينه ملت و افطاريهاي آنچناني با هزينه ملت و از همه مهمتر دزديهاي آنچناني با هزينه ملت مي‌كنيد چه مي‌‌گوييد
هزينه سمينارها هزاران برابر از وليمه حاجيان بيشتر است و بيهوده
همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن سفر حجاز کردن

زمدینه تا به کعبه سرو پا برهنه رفتن
دولب از برای لبیک به وظیفه باز کردن

به مساجد و معابد همه اعتکاف جستن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن

به خدا که هیچکس را ثمر آنقدر نباشد
که به روی ناامیدی در بسته باز کردن

شیخ بهایی
تو اين دوره و زمونه حج و زيارت كربلا و سوريه و ... شده براي بعضي‌ها وسيله پز دادن. من تو اقوام خودمون مي‌شناسم كساني رو كه با وام بانكي عمره و يا زيارت كربلا رفتند و وقتي برگشتند سالن گرفتند و وليمه دادن كه بقيه خبردار بشن چه برسد به حج واجب كه ديگه مردم بايد خبردار بشن و حتما هم پيشوند حاج آقا و حاجيه خانم يادشان نرود.
متاسفانه فلسفه حج را حاجيان نمي دانند .
شايد يكي از آنها اين باشد كه خداوند به بنده خود مي گويد اي بنده من، در زماني كه زنده هستي تصور كن كه با رفتن به حج از دنيا خواهي رفت و همانقدر خود را شسته و رفته كن كه مي خواهي نزد خدا بروي و ديگر برنخواهي گشت . اگر اينطور باشد حاجيان بايد اطرافيان را راضي و حلاليت بطلبند و همه قرض ها را صاف كنند تا سفيد و پاك به خانه برگردند ولي اين روزها برخي وام مي گيرند كه به حج بروند ؟!!!
با سلام
حج و کمک به فقرا هردو مهمند . کاش آنهایی که چند باره می رفتند آنهم با پول دولت کوتاه می آمدند و آنهایی که برای هزینه حج چرتکده و رایانه بکار می برند برای هزینه های لباس و مدل مو و سفر آنتالیا و اروپا و آسیای دور و نزدیک و خودرو و خانه های آنچنانی و حتی دخانیات و زن بازی نیز حساب و کتاب می کردند و بین فقرا تقسیم می کردند. فکر می کنید هرینه های جراحی بینی توی ایران خیلی کمتر از هزینه حج است.
دل خوش از انیم که حج میرویم غافل از آنیم که کج میرویم کعبه به دیدار خدا میرویم او که همینجاست کجا میرویم حج بخدا جز به دل پاک نیست بردن غم از دل غمناک نیست
تمامی عبادات اسلامی جهت تزکیه جسم وروح می باشد،چگونه انسانی می تواند بدون در نظر گرفتن گرفتاریهای عدیده مومنین به سفر حج برود وحاجی شود،تاثیر اینهمه حاجی در ایران چیست؟ هزینه حجاج عمره وتمتع را اگر حساب کنیم حداقل سالی 100هزار واحد مسکونی میتواند باشد که خود عاملی خواهد بود جهت جلوگیری از بیکاری،ازدواج ..........وهزاران مسئله دیگر
کعبه جستن به ریا کافری پنهانی است
بت پرستیدن پیدا به صفا اولاتر /
عاشقان را که زاسلام وصفا آزادند
روی در قبله جان پشت دو تا اولاتر /
هر وفایی که نه با دوست به اخلاص کنی جور لایق تر از آن است وصفا اولاتر /
بعضی ها دلشان خوش است که چندین سفر حج رفته اند .اما همسایه دیوار به دیوارشان بخاطر نداشتن هزینه جهیزیه دخترش وشرمنده عایله خوداست اما حاج اقا فخر فروشی میکند که هفتمین سفر خانه خدامیرود(براستی به کجا میرویم؟)
ما که هر چه به شما پیام دادیم درج نکردید ولی این شعر را که فکر می کنم وصف حال بسیاری از ماهاست درج کنید شاید موثر واقع شود
آنان که به سر در طلب کعبه دویدند
چون عاقبت الامر به مقصود رسیدند
رفتند که ببینند در آن خانه خدای را
بسیار بجستند خدا را ندیدند
چون معتکف خانه شدند از سر تکلیف
نا گاه صدای از آن خانه شنیدند
که ای خانه پرستان چه پرستید گِل و سنگ
آن خانه پرستید که پاکان طلبیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
کاملا موافقم
وليمه دادن بويژه اگر به نيت خودنمايي و چشم و هم چشمي باشد غير شرعي و غيراخلاقي بوده و ثواب حج را نيز زايل مي گردند.
متاسفانه بدتر از این مارد رادر ماه محرم هم می بینیم که مصداق کامل اسراف وگناه است.
يك پيشنهاد
ما كه ستادهاي ازدواج دانشجويي و اين جور چيزها را تجربه كرده ايم. بياييم به صورت متمركز وليمه دهيم .
يعني براي حجاج تبليع شود و جا بيافتد كه كمي هم از هزينه ها را درست هدايت كنند
هر حاجي يا حاجيه برحسب تعداد مهمان يك حداقل قيمتي را پرداخت كند و باقي آن را به امور خيريه اختصاص دهد و مركز خيريه مذكور يك گواهي با گل در مراسم بگذارد
بدين نحو چندجاجي يك جا وليمه مي دهند و من نوعي كه قرار است در سه نوبت وليمه بخورم يك بار مي خورم و هزينه بيشتري صرفه جويي مي شود.
درسته؟
نه! نياز به بررسي داره. خب بررسي كنيم دوستان
اينو زودتر مي گفتيد همه حاجيا تالارهاشونو رزرو كردن و رفتن بعدشم كاش اينكارارو از دولتمردان شروع ميكردن كه الگو بشه
دونفر از اقوام ما حج مشرف شده اند و هردو ولیمه جوجه دارندوقیمت تمام شده انهاباتمام مخلفات یکی منطقه 20بانفری 7000هزارتومان ودیگری منطقه 1نفری7500 شده ومن تابه حال ندیده ام کسی در ولیمه حج چند جور غذا بدهد.
آفرین خوب نوشتید
مثل اینکه از قیمت غذا خبر ندارید !!!
در تالار کامرانیه قیمت غذا برای هر نفر از 75000 تومان شروع میشود تا 150000 تومان !!!
در بعضی از تالارها و رستورانها هم پذیرائی به شرط اجرای موسیقی زنده میباشد !!!
کجای کاری داداش
بازناکی مردم خوب می دانند اینگون تشریفات را بعد از انقلاب اربابان کارگزرانی تو و نوچه های نو کیسه شان در کشور اسلامی ما براه انداخته و باب کردند البته با پولهای حرامی که از بیت المال برده بودند !!!! در هر صورت این فرار به جلو مخصوص شماست و خودتی .....
با سلام کاشکی چیزی در مورد سوغات و تبرکی حاجی ها می نوشتید که روز به روز به سمت تجملاتی تر شدن میره و پولش که تو ایران خرج نمیشه هیچ ، مقدار زیادی صرف خرید کالاهای چـــــــینی بازار عربستان
میشه بر گشتن حاجی خودش متبرکه نیازی به اینهمه خرید نیست
براي كاهش اسراف در كشور و جلوگيري از كارهاي بيهوده و تكراري و كاهش غارت بيت المال و حق الناس از هر نوع ان كه شامل اسراف در سفرهاي تورهاي خارجي و ماموريت هاي خارجي و وليمه حج و... هم مي شود لازم است يك حركت فرهنگي دراز مدت و مستمر و فراگير با دخالت سيما و صدا و همه نشريات در كشور انجام و همه كساني كه حرف انها نزد مردم خريدار دارد از روحاني و غير روحاني و مراجع تقليد و دولتمردان و... در اين مورد صحبت و مردم را به ساده زيستي و كمك به همنوع تشويق نمايند . دولت اين حركتها را تشويق كند و پاداش دهد و تبليغ كند . سازماني غير دولتي هم تشكيل شود تا با كمك به اجراي مراسم ساده ، مبالغ اضافي را جمع و صرف كارهاي خير كند. والبته صداقت و پاكدامني اين سازمانهاي خيريه مردم را به كمك كردن بيشتر تشويق خواهد كرد.
بسیار روش خوبیست.
ادامه بدهید.جای این گونه نوشته ها خالی است
طاعات و عبادات تمامی حجاج قبول باشه منظور این نیست که ولیمه ندهیم مهم اینه چشم همچشمی نکنیم اسراف نکنیم که وگرنه تمامی زحماتی که این یک ماهه کشیدیم همش باد هوا می شه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس