به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ایوب ابراهیمی در تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: نظام تعلیم و تربیت یکی از حساسترین موقعیتهای اثرگذار بر تحولات یک کشور است از این رو، انتخاب افرادی تحت عنوان دانشجو معلم و معلم بسیار در تحول آتی نظام کلان کشور حائز اهمیت است. اعتقاد داریم نظام تعلیم و تربیت با تحول در خروجیهای تربیت معلم مشمول دو فاکتور اساسی فرآیندهای تربیت و کیفیت ورودیها است.
وی با بیان اینکه ورودیهای تربیت معلم از بین تمام متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان که هرساله ردیف استخدامی از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور برای آنها صادر میشود، انتخاب میشوند افزود: امسال از بین حدود ۴۸۰ هزار نفر داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان، در مرحله نخست سه برابر ظرفیت متقاضیان یعنی حدود ۷۲ هزار و ۳۹۵ نفر معرفی شدند که از بین آنها در نهایت حدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب خواهند شد.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای این کار مدلهای شایستگی ورود به حرفه معلمی طراحی و اعتباریابی شده است ادامه داد: بعد از طراحی مدل شایستگی، ابزارها و تمرینهایی طراحی، تدوین و اعتباریابی شده و در ارزیابی تکمیلی در کانونهای ارزیابی به مرحله اجرا در میآید که به واسطه آنها شایستگیهای ورود به حرفه معلمی داوطلبان شناسایی میشود تا بر اساس نتایج آن، یک سوم جمعیت متقاضیان انتخاب شوند.
ابراهیمی با بیان اینکه ارزیابان به خوبی آموزش دیدهاند تا بتوانند در این مکانیزم افراد بهتر را انتخاب کنند گفت: حدود سه هزار ارزیاب مورد بازآموزی قرار گرفتهاند. این افراد سال گذشته مورد آموزش قرار گرفته و امسال تواناییهای آنها متناسب با مدل بازآموزی شده تا آمادگی لازم را برای این دوره از ارزیابی کسب کنند.
وی با بیان اینکه در سراسر کشور در هر روز ۱۴۸ کانون فعال است افزود: در کل دوره ارزیابی ۲۲۴۵ کانون فعالیت خواهند داشت تا کار به سرانجام برسد.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای انجام این فرایند چند ابزار طراحی شده که یکی از آنها، تمرین گروهی است ادامه داد: در این ابزار برخی از شایستگیها اندازهگیری میشود. همچنین در تمرین گروهی، سناریوهایی متناسب با شرایط داوطلبان طراحی میشود تا افراد به تحلیل آن پرداخته و حل مسئله کنند و در حضور ارزیابان آن را ارائه کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه برای سلامت ورودیها نیز از آزمونهای روانشناختی استفاده میشود گفت: طبق گفته اندیشمندان، ارزیابان و اندیشمندان به واسطه نقش راهبری و هدایتگری که دارند میتوانند منشأ تغییرات باشند. از سویی برای آنکه بتوانیم نگاهها را به سمت ساحتهای شش گانه آموزش و پرورش معطوف کنیم باید به فعالیتها و اقداماتی که در طول تحصیل، داوطلبان انجام دادهاند نیز، امتیاز دهیم که در نهایت مشمول بهرهمندی از امتیاز مستنداتی میشوند که در کنشگری های مختلف در مدارس و در ضمن فعالیتهای آموزشی و تربیتی داشتهاند.
وی با بیان اینکه در موضوع انتخابگری چند عامل سهیم است افزود: نتایج کنکور سراسری، سهم ۱۵ درصدی در هر گروه آزمایشی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارد، در کنکور اختصاصی تربیت معلم سهم ۱۰ درصدی لحاظ میشود که در نوبت اول کنکور سراسری این دو موقعیت باهم انجام میشوند. سوابق تحصیلی داوطلبان نیز طی سال های مختلف سهم ۵۰ درصدی دارد، ۲۵ درصد باقیمانده نیز در کانونهای ارزیابی رقم میخورد که از اسناد و مدارک امتیاز آور، بحث گروهی، تمرین تحلیلی، حل مسئله و ارائه شفاهی حاصل میشود.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ارزیابی تکمیلی تا دوم مرداد ماه ادامه دارد عنوان کرد: تلاش میشود با بررسیهایی تحت عنوان کنترل کیفیت فرآیند و تحلیل پایانی کل نتایج را تا ۱۵ مردادماه به سازمان سنجش ارسال کنیم. نمرات ارزیابی کانونی در کنار سایر نمرات قرار میگیرند تا وضعیت هر فرد در نهایت مشخص شود.
ابراهیمی با بیان اینکه در کانون های ارزیابی جای اعتراض وجود ندارد گفت: فرایند توسط چند ارزیاب انجام میشود و سپس در دو مرحله فرآیند مورد بررسی قرار میگیرد، چنانچه فردی اعتراض داشته باشد، فرآیند ارزیابی بررسی میشود و محتوا مورد بازبینی قرار نمیگیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: بعد از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش، افراد معرفی شده از سوی سازمان سنجش به عنوان دانشجو معلم محسوب شده و از اول تا ۱۵ مهر ماه هرسال وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند و دوره توسعه آنها آغاز میشود. این افراد به مدت ۴ سال مورد تربیت و آموزش قرار میگیرند و در سال چهارم از آنچه آموخته اند و محورهای کلیدی، شیوه های تدریس و ... تحت عنوان ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمی مورد ارزشیابی قرار می گیرند تا در نهایت بعد از کسب امتیاز لازم به عنوان معلم وارد نظام آموزش و پرورش شوند. شایان ذکر است این افراد از سال دوم به بعد در مدارس آموزش و پرورش کارورزیها را آغاز می کنند و ۴ ترم پیاپی حرفه معلمی را از نزدیک مشاهده و تجربه میکنند و تمرین معلمی خواهند داشت.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.