
به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ بندر ایلات، نقطه اتصال اسرائیل به شرق آسیا و اقیانوس هند، امروز با حمله پهپادی ایران ضربهای مهلک خورد؛ ضربهای که نهتنها صادرات و واردات را مختل کرد، بلکه عملاً این بندر استراتژیک را از مدار اقتصاد رژیم صهیونیستی خارج ساخت. ایلات که سالها به عنوان دروازه تنفسی تلآویو برای دور زدن کانال سوئز (ایجاد کانال و آبراه بنگورین در منطقه نقبه) و کاهش هزینههای تجارت با شرق آسیا شناخته میشد، حالا به یک نقطه بحران بدل شده است.
در سالهای اخیر، بیش از ۹۰ درصد خودروهای وارداتی اسرائیل از شرق آسیا از طریق همین بندر وارد میشد و ایلات به عنوان مرکز صادرات پتاس و مواد معدنی هم نقش کلیدی در درآمدزایی رژیم داشت. اما از زمان آغاز حملات مقاومت یمن و عراق، فعالیت این بندر به شدت کاهش یافت؛ تا جایی که در سال گذشته تنها ۱۶ کشتی در ایلات پهلو گرفتند و درآمد سالانه آن با سقوطی ۸۰ درصدی مواجه شد. حالا با حمله پهپادی امروز (31 خرداد)، زیرساختهای حیاتی بندر از جمله انبار پتاس و تأسیسات نفتی در معرض خطر قرار گرفته و با افزایش ریسکهای تجاری، عملاً صادرات و واردات از این مسیر به صفر خواهد رسید.این حمله تنها به اقتصاد کلان اسرائیل ضربه نزده؛ بلکه اشتغال و معیشت مردم جنوب سرزمینهای اشغالی را هم نشانه گرفته است. تعطیلی این بندر، بیکاری را به شدت افزایش داده و گردشگری ایلات که زمانی قطب توریسم اسرائیل بود، حالا زیر سایه ناامنی و تهدید قرار گرفته است.
چندی پیش شرکتهای بزرگ کشتیرانی مثل مرسک و MSC هم اعلام کرده بودند که دیگر از مسیر دریای سرخ عبور نخواهند کرد؛ اتفاقی که هزینه بیمه و حملونقل را تا چند برابر بالا برده و زنجیره تأمین کالاهای اساسی و سوخت را فلج کرده است.به گفته حسن کریمنیا، کارشناس حملونقل و ترانزیت، ایلات نه فقط یک بندر، بلکه شاهکلید حفظ اقتصاد رژیم صهیونیستی بود و حالا با خطر از کار افتادن آن، تلآویو باید منتظر بحرانهای جدی در تأمین انرژی، مواد غذایی و حتی امنیت داخلی باشد. به نظر میرسد رؤیای اسرائیل برای تبدیل ایلات به هاب اقتصادی منطقه، با این حمله پهپادی به تاریخ پیوسته است و ایران با قدرت پهپادی و موقعیت جغرافیایی خود، این طرح آمریکایی-عبری را به حاشیه راند.