به گزارش تابناک به نقل از همشهری، مهدی گلشنی با اعلام خبر اجرای طرح "پیاده روهای ایمن" با اشاره به وضعیت نابسامان تردد موتورسیکلتها در سطح شهر تهران، افزود: موتورسیکلتها به یکی از معضلات جدی شهری تبدیل شدهاند و متأسفانه شاهد انواع و اقسام تخلفات در این حوزه هستیم که در همین راستا قرارگاه موتورسیکلت به ریاست شهردار تهران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در این قرارگاه مجموعهای از دستگاههای مرتبط شامل پلیس راهور، فرماندهی نیروی انتظامی، نمایندگان قوای مقننه، مجریه، قضاییه و وزارتخانههای مختلف عضویت دارند که در زیرمجموعه این قرارگاه، چهار کارگروه فعال هستند که هر کدام پروژههایی را در راستای ساماندهی وضعیت موتورسیکلتها تعریف کردهاند و یکی از مهمترین این پروژهها، طرح «پیادهرو ایمن» است که با هدف جلوگیری از ورود موتورسیکلتها به پیادهروها اجرا میشود.
مدیر کل حمل و نقل شهرداری تهران بیان کرد: متأسفانه پیادهروهای شهر از دسترس موتورسیکلتها در امان نماندهاند و این موضوع نهتنها ایمنی عابران پیاده را به خطر انداخته، بلکه در برخی موارد مسائل امنیتی و بروز سرقتها را نیز به دنبال داشته است.
شناسایی ۲۵۰ معبر پایتخت برای جلوگیری از تردد موتورسواران
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح، ۲۵۰ معبر در سطح شهر تهران شناسایی شده که قرار است تا پایان امسال ساماندهی شوند و از ورود موتورسیکلتها به آنها جلوگیری شود. این کار با استفاده از تجهیزات و اقدامات ترافیکی مانند نصب موانع U شکل و سامانههای ویژه انجام خواهد شد.
گلشنی در ادامه با تأکید بر اینکه پیاده روها باید برای تردد شهروندان امن شوند، افزود: در هر منطقه شهر تهران، ۱۰ محور با عملکرد منطقی مشخص شده که در مجموع ۲۲۰ محور را شامل میشود. علاوه بر آن، ۳۰ محور فرامنطقهای و اصلی مانند خیابانهای شریعتی، ولیعصر، انقلاب و آزادی نیز در این طرح قرار دارند و امید است تا پایان سال ۱۴۰۴ ایمن سازی انجام شود.
مدیرکل حمل و نقل و امور مناطق شهرداری تهران درباره تجهیزات طرح برای ایمن سازی پیاده روها، گفت: موانع (U) شکل، سامانه رهجو (مخصوص معلولین) و دیگر ابزارهای بازدارنده در نقاط مستعد ورود موتورسیکلت نصب میشوند تا از تردد آنها در پیادهروها جلوگیری شود.
وی با اشاره به تشکیل قرارگاه موتورسیکلت طی چهار ماه گذشته بیان کرد: این قرارگاه با ریاست شهردار تهران تشکیل شده که دارای چهار کارگروه تخصصی است. یکی از آنها کارگروه اطلاعرسانی، آموزش و فرهنگسازی است؛ دیگری کارگروه هویتبخشی است که مسئول شناسایی و پلاکگذاری موتورسیکلتها و کنترل تردد آنها است.
گلشنی کارگروه سوم را کارگروه اقدامات مهندسی عنوان کرد که پروژههایی مانند «پیادهرو ایمن» در قالب آن اجرا میشود و گفت: کارگروه چهارم نیز کارگروه اعمال مقررات و برخورد است که مسئولیت آن با پلیس راهور است و برای هر کارگروه یک رئیس مشخص شده و دستگاههای مختلف برحسب تخصص در جلسات آن مشارکت دارند و امیدواریم با ادامه جلسات و همراهی قوای سهگانه، بتوانیم شرایط نابهسامان فعلی را ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه برای ساماندهی موتورسیکلتها عزم ملی میخواهیم، تأکید کرد: نمیتوان در برابر هجوم موتورسیکلتها به فضاهای شهری منفعل بود و دستمان را بالا ببریم و لازم است همه دستگاهها از جمله وزارت صمت، سازمان بیمه، سازمان استاندارد و دیگر نهادهای مسئول همکاری مؤثری داشته باشند.
گلشنی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۷۰۰هزار موتورسیکلت در تهران داریم که عمده تمرکز آنها در مناطق مرکزی تهران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط بهگونهای شده که موتورسیکلتها دیگر مختص قشر خاصی نیستند؛ از بانوان و آقایان گرفته تا اقشار مرفه و کمدرآمد، همگی از این وسیله استفاده میکنند و سوال این جاست که چرا کنترلی بر آن نیست و هر فضایی که میتوان را با موتورسیکلت طی میکنند و هزینهای برای تردد نمیپردازند و جریمهها نیز اغلب به درستی اعمال نمیشود؟
مدیر کل حمل و نقل شهرداری تهران تأکید کرد: موتورسیکلت به وسیله جالبی برای تردد تبدیل شده که همگان از آن استفاده میکنند و روز به روز به تعداد موتورسیکلتها افزوده میشود، اما تمام تلاش خود را برای کاهش معضلات مربوط به تردد موتورسیکلتها در سطح شهر تهران به کار گرفتهایم و امیدواریم با اقدامات مؤثر، شرایط بهتری برای شهروندان فراهم شود.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.