به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در بازدید از مراکز قرنطینه امتحانات به مقاومتهای زیاد مصوبه «تأثیر قطعی معدل» در زمان تصویب اشاره کرد وگفت: با اراده محکم اعضای شورا و همراهی دولتهای سیزدهم و چهاردهم، این مصوبه نه تنها اجرایی شد، بلکه با اصلاحات لازم به صورت دائمی درآمد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخلاف شایعاتی که گاهی مطرح میشود، مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور نهایی شده و بدون تغییر باقی خواهد ماند. پایههای ۱۱ و ۱۲ امسال نیز بهصورت کامل در کنکور تأثیر خواهند داشت و تمام دروس این دو پایه در قالب امتحانات پایانی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
حجتالاسلام خسروپناه همچنین از همکاری مستمر وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش در اجرای دقیق این مصوبه و از تلاشهای گسترده معلمان، طراحان سوال، مراکز نظارتی و فناوری اطلاعات در سراسر کشور قدردانی کرد.
وی درباره نحوه برگزاری امتحانات و تصحیح آنها نیز توضیح داد: فرآیند طراحی سوالات با دقت بالایی در قالب قرنطینه کامل و بدون دسترسی به ارتباطات بیرونی انجام میشود. همچنین در مرحله تصحیح نیز با استفاده از ۲ مصحح مستقل در ۲ استان مختلف و در صورت اختلاف نظر، مراجعه به یک مصحح سوم متخصص، اطمینان از دقت و عدالت در نمرهدهی فراهم میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مصوبه را یک تحول تمدنی در نظام آموزشی دانست و گفت: این مصوبه باعث شده دانشآموزان به کتاب درسی بازگردند و معلم و کتاب درسی دوباره جایگاه واقعی خود را در فرآیند یادگیری بازپس گیرند. این موضوع باعث افزایش کیفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاهها و ارتقای سطح علمی وارد شدگان به نظام عالی کشور شده است.
حجتالاسلام خسروپناه همچنین تأکید کرد: در کنار این دستاوردها، بحث عدالت آموزشی و ارتقای مهارتهای عملی دانشآموزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این ۲ مساله در اولویتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و باید بازنگری جدی در کتب درسی صورت گیرد تا آموزشها بیشتر از دانش سنتی به دانش مهارتی و حل مساله سوق یابد.
وی ، معلمان را ستونهای اصلی این تحول دانست و گفت: ما به عنوان یک نهاد سیاستگذار، آماده حمایت از هر اقدامی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. اما تأکید ما این است که معلمان باید بیشتر تکریم شوند و مشکلات معیشتی آنها مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا سرمایهگذاری روی معلم و آموزش سرمایهگذاری روی آینده کشور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آموزش و پرورش تنها یک مصرفکننده نیست، بلکه تولیدکننده انسانهای متعهد، ماهر و دانشآموخته است. این نهاد میتواند کلید حل بسیاری از مسائل کشور از جمله مسائل جمعیتی و اجتماعی باشد.
حجتالاسلام خسروپناه به بهبود مستمر کیفیت برگزاری آزمونهای نهایی پرداخت و گفت: گزارشهایی که از فرآیند برگزاری آزمونهای نهایی از سوی مرکز سنجش و معلمان محترم ارائه شده، بیانگر دقت، نظاممندی و ضابطهمندی بالای این فرآیند است. طرح سوالات به صورت یکسانسازی شده و متناسب با محتوای کتاب درسی انجام میشود و هر سال شاهد بهبود قابل ملاحظهای در کیفیت برگزاری آزمونها هستیم.
وی درباره شایعات مبنی بر لو رفتن سوالات و تخلف در برگزاری آزمون گفت: این نوع ادعاها در فضای عمومی بیشتر از سوی افرادی مطرح میشود که با این تحول بزرگ در نظام آموزشی مشکل منافع داشتهاند. این افراد در گذشته از طریق کنکور تستی و غیرکتابی درآمدهای میلیاردی داشتند و این مصوبه جدید که باعث شد دانشآموز به کتاب درسی و معلم بازگردد، منافعشان را تحت تأثیر قرار داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرآیند طراحی سوالات با دقت بسیار بالایی انجام میشود. معلمان طراح سوال در قالب قرنطینه کامل پنج روزه بدون دسترسی به خارج از محل برگزاری سوالات قرار میگیرند. دسترسی به تلفن همراه هم ممنوع است. چطور میتوان سوالی لو برود؟
نظارت کامل، دوربینهای مداربسته
حجتالاسلام خسروپناه همچنین به مراحل توزیع سوالات و برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: سوالات تنها ساعاتی قبل از برگزاری آزمون به مراکز توزیع میشود و تمامی مراکز آزمون تحت نظارت کامل دوربینهای مداربسته و حراست قرار دارند. ضبط تصاویر تا مدتها نگهداری میشود تا در صورت اعتراض یا شبههای بتوان بازنگری لازم را انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: احتمال تخلف و تقلب در این فرآیند به صفر رسیده است. آموزش و پرورش با دقت و هوشمندی بالایی این فرآیند را مدیریت میکند. این یک الگوی حکمرانی نخبگانی و جهادی است که باید به آن افتخار کرد.
مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور قطعی و دائمی است
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آینده مصوبه «تأثیر قطعی معدل» در کنکور گفت: این مصوبه نهایی و بدون تغییر باقی خواهد ماند. پایههای ۱۱ و ۱۲ همه دروس خود را در آزمون نهایی دارند و تأثیر قطعی این ۲ پایه در کنکور ادامه دارد. حذف پایه ۱۰ فقط یک تسهیل برای دانشآموزان بوده و هیچ تغییری در ثابت بودن این مصوبه ایجاد نکرده است.
حجتالاسلام خسروپناه افزود: خانوادهها و دانشآموزان بدانند که این مصوبه دیگر در شورا مطرح نخواهد شد و هیچ تغییری در آن رخ نخواهد داد. ۶ درسی که امسال به عنوان استثنا مطرح شد، ناشی از پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش بوده و از سال آینده نیز این استثنا برداشته خواهد شد.
وی در ادامه به برنامههای آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در گام بعدی، شورا بیشتر در زمینه عدالت آموزشی، کیفیتبخشی به آموزش و همچنین توسعه مهارتهای عملی دانشآموزان تمرکز خواهد کرد. این موارد در اولویتهای ستاد تعلیم و تربیت انقلاب فرهنگی قرار دارند.
همافزایی دانشگاه و صنعت؛ راهکاری برای مهارتزایی
حجتالاسلام خسروپناه درباره برنامههای دولت در حوزه آموزش عالی و مهارتزایی گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، ۴۰ درصد ظرفیتهای آموزش عالی باید به مهارتآموزی اختصاص یابد. آییننامه اجرایی این موضوع در حال تدوین و اصلاح است و به زودی در صحن دولت مطرح و ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: در ستاد علم و فناوری، یکی از اولویتهای ما پیوند دانشگاه با صنعت است. این ارتباط میتواند زمینه لازم برای مهارتزایی در دانشگاهها را فراهم کند. مثالهای خوبی از این همکاری در دانشگاه تهران و برخی دیگر از دانشگاهها در حوزه صنعت فولاد وجود دارد که بدون هزینههای اضافی انجام شده است.
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: بسیاری از این اصلاحات نیازمند تغییر در الگوی حکمرانی هستند، نه هزینههای سنگین. ما باید الگوی حکمرانی در آموزش عالی را تغییر دهیم تا بتوانیم با همکاری بیشتر صنعت، دانشجویان مهارتی و کارآمد تربیت کنیم.
سید جلال موسوی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت انقلاب فرهنگی به بررسی فرآیند برگزاری آزمونهای نهایی پرداخت و با تأکید بر اهمیت سه بُعد اصلی «طراحی سوال»، «امنیت آزمون» و «فرآیند تصحیح»، گفت: اگر به فرآیند برگزاری آزمونهای نهایی نگاه کنیم، متوجه میشویم که این آزمون از سه بُعد اساسی تشکیل شده است: یکی طراحی سوالات استاندارد، دیگری امنیت و جلوگیری از لو رفتن سوالات و بعد از آن نظام تصحیح دقیق و عادلانه .
وی افزود: در جلسه امروز ما بر روی بُعد اول، یعنی فرآیند طراحی سوالات تمرکز کردیم. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که کیفیت سوالات و همراهی آن با محتوای کتاب درسی نقش تعیینکنندهای در سنجش دقیق دانش دانشآموزان دارد.
دبیر ستاد تعلیم و تربیت انقلاب فرهنگی در ادامه به نحوه انتخاب طراحان سوال اشاره کرد و گفت: در این زمینه، دبیرخانههای هر رشته در فرآیند انتخاب طراحان سوال مشارکت دارند. افرادی که برای طراحی سوالات انتخاب میشوند، افراد متخصص و سرآمد هر رشته هستند.
موسوی با اشاره به شرایط قرنطینه طراحان سوال، گفت: این معلمان پنج روز در محیطی کاملاً قرنطینه و بدون دسترسی به بیرون اقامت دارند. حتی بدترین شرایط برای خانوادهشان رخ دهد، این محیط را ترک نمیکنند و این تعهد جهادی و اخلاقی، یکی از ارزشمندترین بخشهای این فرآیند است.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.