
انتقادها از حذف رشتههای کلیدی مانند جغرافیا تا تبعیض در امتیازدهی و محدودیتهای ظرفیت شهرها از سوی داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش گسترده است.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، با انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴، رشته جغرافیا به طور کامل از فهرست رشتههای مجاز حذف شد. این تصمیم با واکنش تند جامعه علمی مواجه شده است.
گروه جغرافیای دانشگاه یزد در بیانیهای اعلام کرد: حذف جغرافیا در شرایطی که کشور با بحرانهای محیط زیستی، تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع آب روبهروست، غیرقابل توجیه است. جغرافیا تنها یک رشته دانشگاهی نیست، بلکه دانشی است که به درک بهتر سرزمین و توسعه پایدار کمک میکند.»
دانشگاهها و دانشآموختگان جغرافیا خواستار بازگشت فوری این رشته به دفترچه آزمون و بررسی کارشناسی این تصمیم شدهاند.
اعتراض داوطلبان به تبعیض در جذب معلم
جمعی دیگر از داوطلبان آزمون استخدامی با انتشار پیامی مشترک، این آزمون را «ناعادلانه، غیرشفاف و تبعیضآمیز» خواندند. نبود ظرفیت در بسیاری از شهرها یکی از مفاد اعتراضات است. داوطلبان از صفر بودن ظرفیت در شهرهای خود گلایه دارند، در حالی که مدارس همان مناطق با کمبود معلم مواجهاند. به گفته داوطلبان، این تصمیم باعث افزایش هزینههای مالی و روانی برای متقاضیان شده است.
انتقاد به اینکه «شغل معلمی باید بر اساس دانش و مهارت باشد، نه وضعیت خانوادگی»، از جمله مواردی است که داوطلبان مجرد را در موقعیت نامناسبی قرار داده است.
به گفته معترضین، بسیاری از داوطلبان با وجود تحصیل در رشتههای غیرمرتبط با علوم تربیتی، سالها سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی داشتهاند، اما اکنون از شرکت در آزمون محروم شدهاند.
همچنین تغییرات ناگهانی منابع، برنامهریزی داوطلبان را مختل کرده و به آنها فشار روانی وارد کرده است.
ظاهرا طلاب نیز از حذف رشتههای دبیری متضرر شدند. یکی از نکات دفترچه جدید، حذف طلاب از رشتههای دبیری است. در حالی طلاب معترض معتقدند سالها دروس معارف و عربی را گذراندهاند، اکنون تنها میتوانند در آموزگاری شرکت کنند.
تعداد زیادی از داوطلبان و خانوادههای آنها طی تماس با تابناک، از «تحمل فشار روحی شدید و ضرورت رسیدگی به موضوع » خبر دادهاند. یکی از داوطلبان گفت: یک سال از عمرمان را صرف آمادهسازی برای این آزمون کردیم، اما حالا با محدودیتهای غیرمنطقی روبهرو شدهایم. مسئولان باید صدای ما را بشنوند.
صدای معترضین
معترضان خواستار بازنگری فوری در سیاستهای جذب معلم شدهاند. مهمترین درخواستهای آنها بازگرداندن رشته جغرافیا و سایر رشتههای حذفشده به دفترچه آزمون، اصلاح شیوه امتیازدهی و حذف معیارهای تبعیضآمیز مانند تأهل و تعداد فرزند، افزایش شفافیت در تعیین ظرفیت شهرها و منابع آزمون، امکان حضور طلاب به عنوان دبیر رشته های مرتبط، و نیز موضوعات دیگری است که در پیام های انها مشهود است.
البته اعتراضات دیگری نیز جریان دارد. یکی از معترضین در پیامی گفته است: ما به حذف رشته های غیر مرتبط از فرایند جذب آموزش و پرورش اعتراض داریم ،بسیاری از داوطلبان با وجود تحصیل در رشته های غیر از علوم تربیتی و دبیری توان علمی،علاقه و صلاحیت لازم برای معلمی را دارند ،محدود کردن پذیرش فقط به برخی رشته ها،ظرفیت های انسانی مستعد را نادیده میگیرد.
یک مخاطب دیگر تابناک در پیامی اعتراضی نوشته است: ما خانم هایی که در رشته های اقتصاد ،مدیریت تحصیل کرده ایم در آزمون های بانک و دیگر نهاد های اجرایی نادیده گرفته میشویم و یا همیشه ظرفیتی بالاتر و یا صرفا تک ظرفیتی برای آقایان در نظر گرفته میشود، امیدمان به آزمون آموزش و پرورش بود که کلا این رشته ها در نظر گرفته نشدند ،این خلاف اصل عدالت آموزشی و فرصت برابر که در اختیار همه قرار میگیرد است.
مخاطب دیگر نوشته است: بر اساس مفاد دفترچه راهنمای آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴، فقط داوطلبانی مجاز به شرکت در این آزمون هستند که تا پایان مردادماه موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود شوند. این در حالی است که تعداد زیادی از دانشجویان در اواسط شهریورماه فارغالتحصیل میشوند و بهدلیل اختلاف چند روز یا چند هفته، از حق شرکت در این آزمون محروم خواهند شد. این تصمیم نهتنها منطقی و عادلانه نیست، بلکه باعث میشود هزاران داوطلب مستعد که ماهها برای این آزمون برنامهریزی کردهاند، بهدلیل یک فاصله زمانی کوتاه، از فرصت استخدام محروم شوند. بسیاری از این افراد سالها در مدارس غیرانتفاعی یا بهصورت حقالتدریس خدمت کردهاند و اکنون تنها به دلیل تأخیر چندروزه در تاریخ فارغالتحصیلی، شانس خود را برای استخدام رسمی از دست میدهند.
خلاصه بخشی از اعتراضات در بخش نظرات خبر تابناکمادر سرپرست خانواده: "ده ماه زندگیام را وقف این آزمون کردم، اما با شرایط جدید قبولی تقریباً غیرممکن شده است."
فارغالتحصیل اقتصاد: "رشته اقتصاد کاملاً حذف شده، در حالی که مسئولان قول داده بودند همه رشتهها ظرفیت خواهند داشت."
اعتراض به منابع: "چرا منابع را یک ماه مانده به آزمون تغییر دادید و حجم مطالب را چند برابر کردید؟"
تساوی امتیازات: "چگونه میتوانم با کسی که هم بومی است، هم متأهل و هم دو فرزند دارد رقابت کنم؟"
حذف جغرافیا و کشاورزی: "چرا رشتههای مهمی مانند جغرافیا و کشاورزی را حذف کردید در حالی که داوطلبان ماهها برای آنها مطالعه کردهاند؟"
ظرفیتهای عجیب: "چطور ممکن است شهری مانند مشهد که پارسال ۱۸۰ نفر ظرفیت داشت، امسال صفر ظرفیت داشته باشد؟"
تبعیض جنسیتی: "در برخی شهرها حتی مرکز استان هم برای دبیری مطالعات اجتماعی زن نمیخواهد."
معلمان غیرمرتبط: "چرا حق معلمان غیرمرتبطی که سالها تجربه دارند را ضایع میکنید؟"
فارغالتحصیلان شهریور: "چرا به خلاف تفاوت چند روز در فارغالتحصیلی، ما را از آزمون محروم میکنید؟"
ناامیدی عمومی: "این حجم از بیعدالتی و تغییرات ناگهانی، تمام انگیزه و تلاش یکساله ما را نابود کرده است."
تبعیض در امتیازدهی: اعتراض به اولویت دادن به متأهلین و دارندگان فرزند در شرایطی که مجردها نیازمند حمایت بیشتر برای تشکیل خانواده هستند.
حجم غیرمنطقی منابع: انتقاد از اضافه شدن منابع جدید در فاصله کوتاه تا آزمون، در حالی که سایر ارگانها منابع ثابتی دارند.
حذف رشتههای تحصیلی: اعتراض به حذف رشتههایی مانند کامپیوتر، کتابداری، تربیت بدنی و اقتصاد بدون توجیه منطقی.
کمبود ظرفیت استخدام: گلایه از ظرفیتهای بسیار محدود در شهرهای بزرگ مانند مشهد، علیرغم نیاز مدارس به معلم.
عدم تطابق رشتههای دانشگاهی با نیازهای آموزش و پرورش: سوال درباره دلیل پذیرش دانشجو در رشتههایی مانند کتابداری که هیچ ظرفیت استخدامی ندارند.
حذف رشتههای پیراپزشکی و فنی: انتقاد به عدم امکان استفاده از تخصصهایی مانند اتاق عمل یا حسابداری در سمتهای مرتبط.
و...