درحالی که قیمت محصولات شوینده اواخر سال گذشته به صورت رسمی ۲۵ درصد افزایش یافته بود، اما مشاهدات میدانی نشان میدهد که قیمت انواع محصولات شوینده بار دیگر گرانی قابل توجهی را تجربه کرده اند؛ این درحالی است که نه سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مجوز افزایش قیمت را داده است و نه انجمن صنایع شوینده مسئولیت افزایش قیمت ها را گردن میگیرند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، اواخر بهمن و نزدیک به روزهای پایانی سال گذشته بود که قیمت مواد شوینده پس از درخواستهای مکرر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شد که دراین خصوص تابناک گزارشی با عنوان « گرانی مواد شوینده در آستانه نوروز/سازمان حمایت از مصرف کننده کجاست؟ » کار کرد و در آن به بررسی علت گرانی بازار مواد شوینده پرداخت.
بهانه انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده برای گران کردن
پس از درخواست انجمن صنایع شوینده برای افزایش نرخ مواد شوینده که دلیل آن افزایش قیمت مواد اولیه صنایع بسته بندی «پت PET»، به عنوان یک محصولات پتروشیمیایی، نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین انرژی مانند قطع برق عنوان شده بود سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به این درخواست جواب مثبت داد و با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ها موافقت کرد؛ البته برخی منابع از افزایش ۴۰ درصدی خبر داده بودند.
باوجود افزایش نرخ کالاهای شوینده در سال گذشته اما طبق گزارش میدانی خبرنگار تابناک قیمتها در اردیبهشت ماه امسال با وجود کاهش چشمگیر قیمت دلار بار دیگر افزایش یافت و در نهایت در خردادماه نیز برای بار سوم افزایش قیمت به جان بازار لوازم شوینده نشست؛ این درحالی است که انتظار میرفت پس از افزایش رسمی قیمتها در بهمن ماه سال گذشته، قیمتها حداقل تا پایان سال ۱۴۰۴ ثابت بماند اما بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت بسیاری از اقلام شوینده نسبت به چهار ماه گذشته دوباره رشد داشته و این افزایشها به صورت «چراغ خاموش» و بدون اعلام رسمی انجام شده است.
جزئیات افزایش قیمت شوینده ها
رصد قیمتی از مشاهدات عینی و سایتهای فروش اینترنتی نشان میدهد که قیمت مایع ظرفشویی ۴ لیتری از ۲۷۷ هزار تومان به ۳۴۶ هزار تومان رسیده است و مایع لباسشویی ۴ لیتری درجه یک نیز ۳۷۵ هزار تومان قیمت خورده است؛ که این امر نشان میدهد در میان انواع برند تولیدکننده مایع ظرفشویی، قیمت محصولات ۴ لیتری تمامی برندها بیش از ۲۵۰ هزار تومان است که این رقم نشاندهنده رشد بیش از ۲ برابری قیمت مایع ظرفشویی در یک سال گذشته است.
قیمت پودر ماشین لباسشویی از ۴۲ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان افزایش یافته است که پیش از بهمن ۱۴۰۳ قیمت پودر ۵۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان و قبل از آن ۳۱ هزار تومان بود بنابراین از اردیبهشت ۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۴ قیمت هر پودر ماشین لباسشویی نیز با حدود ۶۰ درصد افزایش همراه شده است.
قیمت انواع شامپو تولید داخل کشور نیز با افزایش چشمگیری همراه شده و قیمت انواع شامپو ۵۰۰ گرمی به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است البته مایعسفیدکننده، چند منظوره، شیشه پاک کن و سایر لوازم نظافتی و بهداشتی نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.
تناقض گویی مسئولان و سردرگمی مصرف کنندگان
انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، افزایش قیمتهای جدید و چراغ خاموش را تکذیب کرده و ادعا میکند که افزایش ۶۰ درصدی قیمتها مربوط به سال ۱۴۰۰ است و اکنون صرفاً بازنشر یک خبر قدیمی است و هیچ شرکتی بدون مجوز سازمان حمایت و انجمن قیمت را بالا نمیبرد.
این تناقض گویی باعث سردرگمی مصرفکنندگان شده است؛ در حالی که مردم به وضوح افزایش قیمتها را در بازار مشاهده میکنند، اما مسئولان و انجمن مربوطه آن را تکذیب میکنند.
یکی از دلایل عجیبی که از سوی عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران مطرح شده این است که برخی شرکتها به دلایل مختلف مانند داشتن شعب متعدد، کند بودن یا رقابت در بازار قیمت محصولات خود را در زمان ابلاغ مصوبات افزایش قیمت فوراً بالا نمیبرند و با تاخیر اقدام به افزایش قیمت میکنند و همین موضوع باعث میشود مصرفکنندگان با قیمتهای جدید مواجه شوند و آن را گران شدن بدون مجوز بدانند.
به گزارش تابناک، به نظر میرسد فقدان نظارت کافی باعث شده تا تولیدکنندگان و واسطهها به طور چراغ خاموش و بدون مجوز سازمان حمایت، اقدام به افزایش قیمت کرده که این مساله فشار بیشتر بر اقشار کمدرآمد جامعه را بیش از قبل کرده است. ازسویی دیگر، اخبار مربوط به افزایش قیمت و تکذیبیههای متناقض مسئولان انتظارات تورمی را بین تولیدکنندگان و مردم بالا برده و به روند صعودی قیمتها دامن میزند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.