
اعتراض کامیونداران با گذشت ۱۳ روز به نظر می رسد همچنان ادامه دارد و چرخ حملونقل کشور کندتر از همیشه میچرخد و شاهد کندی فعالیت پایانهها و انبارهای باربری هستیم که زنگ خطری جدی برای زنجیره تأمین کالا در کشور به صدا درآورده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، دلایل اعتراض کامیون داران به مواردی ازجمله سه نرخی شدن قیمت گازوئیل، سهمیهبندیهای ناعادلانه سوخت و عدم تطابق آن با میزان پیمایش، افزایش بهای بیمه و قطعات یدکی برمی گردد. البته سه نرخی شدن گازوئیل که با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و ساماندهی مصرف مطرح شد قرار بود از تیرماه ۱۴۰۴ با سه نرخ سهمیهای برای ناوگان فعال با بارنامه الکترونیکی، نرخ نیمه یارانهای برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه و نرخ آزاد برای مصرف بالاتر از حد مشخص فعال شود که با مخالفت شدید کامیونداران مواجه شد.
نگرانی کامیون داران چیست؟
البته نگرانیهایی وجود داشت که سیستم تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش و بارنامه الکترونیکی، مشکلات و بوروکراسیهای جدیدی ایجاد کند و در نهایت منجر به کمبود سوخت برای رانندگان فعال و زمینگیر شدن ناوگان شود. همچنین برخی دیگر از کامیونداران نیز نسبت به هزینههای مربوط به قطعات، لاستیک، روغن و سایر اقلام مرتبط با حمل و نقل به صورت لحظهای افزایش مییابد اعتراض داشته و درمقایسه با نرخ کرایهها که سالیانه افزایش پیدا میکند شرایط را به گونهای میکند که دخل و خرج راننده با همدیگر نخواند و درآمد ریالی و هزینهها دلاری باشد.
اعتراض یا اخلال در چرخه تامین کالا ؟
گذشته از مشکلاتی که کامیون داران با آن مواجهند، از آنجایی که حمل و نقل جادهای نقش حیاتی در اقتصاد کشور داشته و درصد بالایی از جابجایی کالا از طریق جاده انجام میشود اعتراض کامیونداران به معنای اخلال در این چرخه است که منجر به کمبود کالا در بازار، افزایش قیمتها و آسیب جدی به معیشت کشاورزان و سایر اقشار جامعه میشود.
البته اخیرا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرده است که طرح سه نرخی شدن گازوئیل فعلاً تعلیق شده و اجرایی نخواهد شد. همچنین، مسئولان وعده دادهاند که مشکل بیمه و سوخت تا یک ماه آینده رفع شود و کرایه رانندگان نیز به موقع پرداخت گردد. با این حال، همچنان نگرانیها در مورد آینده طرحهای سوختی و پایداری این تصمیمات وجود دارد.
قاچاق سوخت برای بعضی ها...
برخی از شنیدهها حاکی از این است که یکی از دلایل اصلی اعتراضات کامیونداران، نه لزوماً مشکلات معیشتی عمومی، بلکه کاهش سود حاصل از قاچاق سوخت است؛ چراکه با توجه به اختلاف فاحش قیمت گازوئیل در ایران و کشورهای همسایه، قاچاق سوخت همواره یک فعالیت سودآور برای آنان است؛ درحالیکه با اجرایی شدن رصد سوخت و طرحهای کنترلی مانند «سه نرخی شدن گازوئیل» یا «ساماندهی سوخت بر اساس پیمایش و بارنامه الکترونیکی» امکان قاچاق و سودآوری از این محل کاهش یابد.
به همین جهت برخی از رانندگان یا گروههای ذینفع، با استفاده از نفوذ خود و ایجاد اختلال در حمل و نقل سعی در فشار آوردن به دولت برای عقبنشینی از طرحهای کنترلی و حفظ منافع خود در زمینه قاچاق سوخت دارند و تلاش می کنند تا با گرو نگه داشتن چرخه حمل و نقل منافع خود را تأمین کنند.
میوه، سبزیجات و محصولات دامی فاسد شده اند
ازسویی دیگر، ۹۰ درصد جابجایی کالا در ایران از طریق جاده انجام میشود که شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دام و طیور و سایر کالاهای اساسی است که عدم رسیدن کالا به بازار موجب توقف یا کند شدن شدید این چرخه شده و درنهایت مواد غذایی فاسدشدنی مانند میوه، سبزیجات و محصولات دامی فاسد شده و از بین میروند.
دیر رسیدن کالا موجب کمبود عرضه و افزایش شدید قیمتها می شود که این امر به خصوص برای اقشار کمدرآمد، فشار اقتصادی مضاعفی را ایجاد کرده و دسترسی آنها به کالاهای اساسی را محدود میسازد. همچنین کشاورزان و تولیدکنندگان نیز متحمل زیان سنگینی می شوند و این مساله در بلندمدت به کاهش تولید و تشدید مشکلات امنیت غذایی منتهی می شود. البته اثرسوء دومینووار آن بر معیشت بسیاری از مشاغل مرتبط مانند فروشندگان، مغازهداران و کارگران نیز تاثیرگذار است.
مجلس دست به کار شد
به گزارش تابناک، آنچه مسلم است این است که کشاورزی و امنیت غذایی نباید درگیر مسائل صنفی شود و انتظار می رود حمل محصولات کشاورزی مستثنی از اعتراضات باشد. با این حال، دولت باید راهی پیدا کند که هم با قاچاق سوخت مبارزه کرده و هم از معیشت رانندگان واقعی و فعال حمایت کند و چرخه حمل و نقل و امنیت غذایی کشور را نیز تضمین کند؛ بنابراین ایجاد یک سیستم شفاف، عادلانه و قابل اعتماد که رانندگان فعال را از قاچاقچیان متمایز کند و سهمیه و قیمتگذاری را بر اساس نیاز واقعی تنظیم کند، میتواند راهحل ماجرا باشد.
 کرایه هاشون راواقعی کنن وقیمت سوخت راهم آزادکنن  البته موجب تورم می شود ولی چاره ای نیست
 							         		            کرایه هاشون راواقعی کنن وقیمت سوخت راهم آزادکنن  البته موجب تورم می شود ولی چاره ای نیست         		                     		         |
         		                            |         		                             همین/ چاره نیست؟
 									         		                    همین/ چاره نیست؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             بقیه مردم چی؟ کل مملکت کامیوندار و جایگاه داره؟ هروقت با دنیا تعامل درست برقرار شد، شرکتهای بین المللی اومدن سرمایه گذاری کردن و پاگیر شدن، وضع صندوق ذخیره ارزی خوب شد، اون وقت بیان هم  دستمزدها و هم هزینه ها رو جهانی کنن. نه الان که کارگر ۱۵ میلیون تومن حقوق میگیره
 									         		                    بقیه مردم چی؟ کل مملکت کامیوندار و جایگاه داره؟ هروقت با دنیا تعامل درست برقرار شد، شرکتهای بین المللی اومدن سرمایه گذاری کردن و پاگیر شدن، وضع صندوق ذخیره ارزی خوب شد، اون وقت بیان هم  دستمزدها و هم هزینه ها رو جهانی کنن. نه الان که کارگر ۱۵ میلیون تومن حقوق میگیره         				                     		                 |
         		                            |         		                             کسانی ک اعتراض دارن بیان کرایه واقعی بگیرن کسانیم ک نمیخوان با همین شرایط کار کنن
 									         		                    کسانی ک اعتراض دارن بیان کرایه واقعی بگیرن کسانیم ک نمیخوان با همین شرایط کار کنن         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگر نگران معیشت مردم هستید چرا قیمت سوخت و بیمه کامیون داران را بالا می برید، بیخودی شانتاژ نکنید ، خودتون همه چیز را گران می کنید و بی عرضگی خود را گردن دیگران می اندازید
 									         		                    اگر نگران معیشت مردم هستید چرا قیمت سوخت و بیمه کامیون داران را بالا می برید، بیخودی شانتاژ نکنید ، خودتون همه چیز را گران می کنید و بی عرضگی خود را گردن دیگران می اندازید         				                     		                 |
         		                            |         		                             باید دولت از چرخه قیمت گزاری زوری خارج بشه. گازوییل قیمت جهانی،بنزین جهانی، همه چیز قیمت جهانی، نه فقط کالاهایی که متعلق به دولته جهانی و بقیه رایگان
 									         		                    باید دولت از چرخه قیمت گزاری زوری خارج بشه. گازوییل قیمت جهانی،بنزین جهانی، همه چیز قیمت جهانی، نه فقط کالاهایی که متعلق به دولته جهانی و بقیه رایگان         				                     		                 |
         		                            |         		                             کرایه واقعی چقدر است و کی براشون تعیین کنه؟ خودشون چیکاره هستند؟
 									         		                    کرایه واقعی چقدر است و کی براشون تعیین کنه؟ خودشون چیکاره هستند؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             یکبار برای همیشه قیمتها را واقعی کنید و بساط این تورم ۴۰ ساله را جمع کنید .هیچ راهی جز این نیست .
 									         		                    یکبار برای همیشه قیمتها را واقعی کنید و بساط این تورم ۴۰ ساله را جمع کنید .هیچ راهی جز این نیست .         				                     		                 |
         		                            |         		                             کرایه ها همیت الان هم واقعی و زیاده، از کرایه های بین شهری اطلاع داری؟
 									         		                    کرایه ها همیت الان هم واقعی و زیاده، از کرایه های بین شهری اطلاع داری؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             گازوییل مفت ریالی و کرایه نجومی دلاری به هم نمیخوره.
 									         		                    گازوییل مفت ریالی و کرایه نجومی دلاری به هم نمیخوره. |
         		                            |         		                             حالا همه گرانی هارو بندازین گردن کامیون داران
 									         		                    حالا همه گرانی هارو بندازین گردن کامیون داران         				                     		                 |
         		                            |         		                             کافیه قیمت سوخت آزاد بشه و هشتاد درصد مبلغ یارانه سوخت ( به هر نرخی که تاجر ایرانی میتواند صادر کند ) به نرخ دلار آزاد به مردم پرداخت شود
 									         		                    کافیه قیمت سوخت آزاد بشه و هشتاد درصد مبلغ یارانه سوخت ( به هر نرخی که تاجر ایرانی میتواند صادر کند ) به نرخ دلار آزاد به مردم پرداخت شود |
         		                            |         		                             الان مسافرکش ها با بنزین هزار تومنی روزی 1تا 2 میلیون درآمد دارند ! بازم کمه ؟!
 									         		                    الان مسافرکش ها با بنزین هزار تومنی روزی 1تا 2 میلیون درآمد دارند ! بازم کمه ؟!         				                     		                 |
         		                            |         		                             باز هم کلمه باسمه ای تعامل با دنیا که از دهان یک عده غربگدا نمی افتد
 									         		                    باز هم کلمه باسمه ای تعامل با دنیا که از دهان یک عده غربگدا نمی افتد         				                     		                 در واقع مقصر اصلی این وضعیت تصمیمات اشتباه قبلی و فعلی مسئولان است سال ها قیمت گازوئیل را تدریجی و برابر تورم افزایش ندادند و حالا یک دفعه 100 برابر افزایش قیمت!!!!!!!! این وضعیت با افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها جبران خواهد شد و نتیجه آن افزایش بیشتر قیمت ها برای مردم خواهد بود حتی با سهمیه گازوئیل
 							         		            در واقع مقصر اصلی این وضعیت تصمیمات اشتباه قبلی و فعلی مسئولان است سال ها قیمت گازوئیل را تدریجی و برابر تورم افزایش ندادند و حالا یک دفعه 100 برابر افزایش قیمت!!!!!!!! این وضعیت با افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها جبران خواهد شد و نتیجه آن افزایش بیشتر قیمت ها برای مردم خواهد بود حتی با سهمیه گازوئیل         		                     		         |
         		                            |         		                             مگه درآمدها تو این سالها مطابق تورم افزایش پیدا کرده اونم برای کشوری که روی گاز و نفت خوابیده!!!
 									         		                    مگه درآمدها تو این سالها مطابق تورم افزایش پیدا کرده اونم برای کشوری که روی گاز و نفت خوابیده!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             اقا     وزیر محترم کحا هستند و چرا هیچ حرفی نمی زنند راهی و یا ظرحی ارایه بدهند مسیولیت وزیر مربوطه در این موارد چیست  خودشان را به بی خبری نزنند لطفا
 									         		                    اقا     وزیر محترم کحا هستند و چرا هیچ حرفی نمی زنند راهی و یا ظرحی ارایه بدهند مسیولیت وزیر مربوطه در این موارد چیست  خودشان را به بی خبری نزنند لطفا         				                     		                 |
         		                            |         		                             مگه چون مملکت روی3نفت خوابیده باید همش را ارزانتر از آب بدهند رانندگان دود هوا کنند
 									         		                    مگه چون مملکت روی3نفت خوابیده باید همش را ارزانتر از آب بدهند رانندگان دود هوا کنند |
         		                            |         		                             وزیر محترم پیگیر احداث جاده برای کشور عراق هستند چون اونا وزیر راه و پول نفت و بودجه ندارند
 									         		                    وزیر محترم پیگیر احداث جاده برای کشور عراق هستند چون اونا وزیر راه و پول نفت و بودجه ندارند         				                     		                 باید فعالیت تمام وسایل حمل و نقل در قالب شرکتهای مشخص باشد و کامیون داری شخصی ممنوع و جرم اعلام شود و به آیت ترتیب رانندگان فقط حقوق دریافت کنند و نگهداری و سوخت و سایر ملزومات توسط شرکت تامین و نظارت شود.
 							         		            باید فعالیت تمام وسایل حمل و نقل در قالب شرکتهای مشخص باشد و کامیون داری شخصی ممنوع و جرم اعلام شود و به آیت ترتیب رانندگان فقط حقوق دریافت کنند و نگهداری و سوخت و سایر ملزومات توسط شرکت تامین و نظارت شود.         		                     		         |
         		                            |         		                             برو کشکت رو بساب
 									         		                    برو کشکت رو بساب         				                     		                 |
         		                            |         		                             هموطن عزیز کامیونداری افراد باعث ایجاد رقابت، کاهش هزینه های حمل و ... میشه، تجربه نشون دتده شرکت یعنی افزایش کارمتدانو افزایش هزینه حمل و نقل و در نهایت ضرر مردم
 									         		                    هموطن عزیز کامیونداری افراد باعث ایجاد رقابت، کاهش هزینه های حمل و ... میشه، تجربه نشون دتده شرکت یعنی افزایش کارمتدانو افزایش هزینه حمل و نقل و در نهایت ضرر مردم         				                     		                 |
         		                            |         		                             خجالت بکشید. این تیترها را نزنید و مردم را به جان همدیگه بیندازید. مسوول معیشت مردم دولت ها هستند نه راننده کامیون ها!
 									         		                    خجالت بکشید. این تیترها را نزنید و مردم را به جان همدیگه بیندازید. مسوول معیشت مردم دولت ها هستند نه راننده کامیون ها!         				                     		                 چه بنزین چه گازوئیل هر سالی که افزایش حقوق کرایه است مثلا 20 درصد اینها را هم اضافه می کردید زمان اقای خاتمی همینطور شده بود
 							         		            چه بنزین چه گازوئیل هر سالی که افزایش حقوق کرایه است مثلا 20 درصد اینها را هم اضافه می کردید زمان اقای خاتمی همینطور شده بود         		                     		         هر موقع دولت میخواد جراحی کنه یک عده منافع نامشروع دارند که دادشون درمیاد و شوآف میکنند و جراحی بی جراحی و مرض هی مزمن تر میشه ! آ
 							         		            هر موقع دولت میخواد جراحی کنه یک عده منافع نامشروع دارند که دادشون درمیاد و شوآف میکنند و جراحی بی جراحی و مرض هی مزمن تر میشه ! آ         		                     		         |
         		                            |         		                             جراحی شماها نهایتا به مرگ بیمار منجر میشود
 									         		                    جراحی شماها نهایتا به مرگ بیمار منجر میشود         				                     		                 |
         		                            |         		                             جراحی کردن سال 1400 شد این اوضاعمون
 									         		                    جراحی کردن سال 1400 شد این اوضاعمون         				                     		                 |
         		                            |         		                             جراحی منجر به مرگ کشور و مردم  از سال ۸۴ با بالا کشیدن
 									         		                    جراحی منجر به مرگ کشور و مردم  از سال ۸۴ با بالا کشیدن  در شرایط فعلی تمام دشمنان در مقابل نظام صف آرایی کرده اند و جبهه مقاومت آسیب دیده است و به دنیال به زمین زدن انقلاب و تحمیل یک مذاکره یک طرفه هستند اعمال اینجنینی مصداق کامل آب به آسیاب دشمن ریختن  است کسانی اعتراضی دارند باید صف خدا را جدا کنند و با آرامش و صبر به دنبال خواسته هایشان باشند نه اینکه پاس گل به امریکا و رژیم صیونیستی بدهند
 							         		            در شرایط فعلی تمام دشمنان در مقابل نظام صف آرایی کرده اند و جبهه مقاومت آسیب دیده است و به دنیال به زمین زدن انقلاب و تحمیل یک مذاکره یک طرفه هستند اعمال اینجنینی مصداق کامل آب به آسیاب دشمن ریختن  است کسانی اعتراضی دارند باید صف خدا را جدا کنند و با آرامش و صبر به دنبال خواسته هایشان باشند نه اینکه پاس گل به امریکا و رژیم صیونیستی بدهند         		                     		         |
         		                            |         		                             یعنی می فرمایید که کامین داران زحمتکش از گرسنگی بمیرند ، اما صدایشان در نیاید؟
 									         		                    یعنی می فرمایید که کامین داران زحمتکش از گرسنگی بمیرند ، اما صدایشان در نیاید؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگر شرایط کشور در این مقطع و البته تمام مقاطع خطیر و حساس است بخاطر عملکرد بالایی هاست نه شهروندان شهروندان باید آزادانه اعتصاب کنند و امورات را بهم بزنند تا کسی به حرفشان گوش کند چون در حالت عادی کسی به خرف گوش نمیکنه
 									         		                    اگر شرایط کشور در این مقطع و البته تمام مقاطع خطیر و حساس است بخاطر عملکرد بالایی هاست نه شهروندان شهروندان باید آزادانه اعتصاب کنند و امورات را بهم بزنند تا کسی به حرفشان گوش کند چون در حالت عادی کسی به خرف گوش نمیکنه         				                     		                 |
         		                            |         		                             ای سلیم آب زسرچشمه ببند    چون که پر شد نتوان بستن جوی
 									         		                    ای سلیم آب زسرچشمه ببند    چون که پر شد نتوان بستن جوی در مرحله اول، کارت سوخت هر کامیونی که اعتصاب کرده را باطل کنید، در مرحله دوم گواهینامه اش و در مرحله سوم حق هیچ گونه کار با وسایل نقلیه را نداشته باشند. قبل از این کرایه های آنها متناسب با تورم تعدیل و کمیسیون شرکتهای باربری که هیچ کار خاصی نمیکنند را با دستوری انقلابی کاهش دهید. مماشات نکنید محکم برخورد کنید منتها بهانه ای دستشان نباشد. حق ندارد کسی برای قاچاق گازوئیل گروکشی کند.
 							         		            در مرحله اول، کارت سوخت هر کامیونی که اعتصاب کرده را باطل کنید، در مرحله دوم گواهینامه اش و در مرحله سوم حق هیچ گونه کار با وسایل نقلیه را نداشته باشند. قبل از این کرایه های آنها متناسب با تورم تعدیل و کمیسیون شرکتهای باربری که هیچ کار خاصی نمیکنند را با دستوری انقلابی کاهش دهید. مماشات نکنید محکم برخورد کنید منتها بهانه ای دستشان نباشد. حق ندارد کسی برای قاچاق گازوئیل گروکشی کند.         		                     		         |
         		                            |         		                             اگر یکروز پشت کامیون می نشستی و در بیابانها رانندگی میکردی، از این خزعبلات نمی گفتی
 									         		                    اگر یکروز پشت کامیون می نشستی و در بیابانها رانندگی میکردی، از این خزعبلات نمی گفتی         				                     		                 |
         		                            |         		                             همون دوتای اولی کافیه
 									         		                    همون دوتای اولی کافیه |
         		                            |         		                             این کارها رو کردن که نتیجه اش شد این دیگه برادرررررر
 									         		                    این کارها رو کردن که نتیجه اش شد این دیگه برادرررررر         				                     		                 |
         		                            |         		                             اعتراض حقشون است
 									         		                    اعتراض حقشون است         				                     		                 |
         		                            |         		                             برخوردی که گفتین انجام بشه خوب هست ولی نه با کامیون داران با مسولین سوپر انقلابی باید انجام بشه که معیشت مردم را گروگان گرفتن
 									         		                    برخوردی که گفتین انجام بشه خوب هست ولی نه با کامیون داران با مسولین سوپر انقلابی باید انجام بشه که معیشت مردم را گروگان گرفتن         				                     		                 |
         		                            |         		                             چشم!!!!
 									         		                    چشم!!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             مرحله چهارم رو نگفتی،،،
 									         		                    مرحله چهارم رو نگفتی،،،         				                     		                 قیمت بنزین و گازویل رو بکنید 50-60 تومن و کلا ازاد و کارت ها رو حذف کنید در عوض واردات هر نوع ماشین سواری و تریلی ازاد بشه با صفر در صد گمرک و مالیات . من راضی ام
 							         		            قیمت بنزین و گازویل رو بکنید 50-60 تومن و کلا ازاد و کارت ها رو حذف کنید در عوض واردات هر نوع ماشین سواری و تریلی ازاد بشه با صفر در صد گمرک و مالیات . من راضی ام         		                     		         |
         		                            |         		                             رضایت من و شما مطرح نیست؛ مافیای خودرو باید رضایت بدهد
 									         		                    رضایت من و شما مطرح نیست؛ مافیای خودرو باید رضایت بدهد         				                     		                 |
         		                            |         		                             دمت گرم بنزین را هم گرون کنند اما اجازه واردات خودرو خارجی بدون حقوق و عوارض گمرکی را بدهند تا هم مصرف بنزین کم بشه هم آلودگی هوای شهرها و هم کاهش تصادفات و تلفات جاده ای
 									         		                    دمت گرم بنزین را هم گرون کنند اما اجازه واردات خودرو خارجی بدون حقوق و عوارض گمرکی را بدهند تا هم مصرف بنزین کم بشه هم آلودگی هوای شهرها و هم کاهش تصادفات و تلفات جاده ای         				                     		                 |
         		                            |         		                             بخش اول یعنی افزایش قیمت سوخت را به طرفه العین انجام میدهند ولی بخش دوم را میپیچند، به همین سادگی
 									         		                    بخش اول یعنی افزایش قیمت سوخت را به طرفه العین انجام میدهند ولی بخش دوم را میپیچند، به همین سادگی         				                     		                 همه میدونن راننده ها چقدر گازوییل قاچاق میکنن. ما که در جنوب ساکن هستیم میدونیم چه خبره. همه کامیون ها باید مثل اتوبوس ها جی پی اس متصل به سیستم پلیس و وزارت نفت داشته باشن و بر اساس پیمایش سهمیه ماه بعد بگیرن. این همه خرج سیستم کردین که استفاده نکنید ازش ؟
 							         		            همه میدونن راننده ها چقدر گازوییل قاچاق میکنن. ما که در جنوب ساکن هستیم میدونیم چه خبره. همه کامیون ها باید مثل اتوبوس ها جی پی اس متصل به سیستم پلیس و وزارت نفت داشته باشن و بر اساس پیمایش سهمیه ماه بعد بگیرن. این همه خرج سیستم کردین که استفاده نکنید ازش ؟         		                     		         از تمام مطالبات کامیون داران فقط چسبیدید به همین گازوئیل. تابناک!!!!!!!
 							         		            از تمام مطالبات کامیون داران فقط چسبیدید به همین گازوئیل. تابناک!!!!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             مثل اینکه دولت نمیخواد قبول کنه مردم تحت فشارهای زیاد قرازدارد
 									         		                    مثل اینکه دولت نمیخواد قبول کنه مردم تحت فشارهای زیاد قرازدارد         				                     		                 |
         		                            |         		                             مقصر اصلی استکبار جهانی است
 									         		                    مقصر اصلی استکبار جهانی است