به گزارش سرویس علم و فناوری تابناک، همزمان با آمادهسازی اسپیسایکس برای نهمین پرواز آزمایشی موشک فوقسنگین «استارشیپ»، این شرکت یافتههای بررسی خود درباره انفجار مرحله بالایی این موشک در هشتمین پرواز آزمایشی ماه مارس را منتشر کرد.
پرواز هشتم، روز ششم مارس از پایگاه «استاربیس» در تگزاس انجام شد. این ماموریت تا حد زیادی مشابه پرواز هفتم بود؛ در هر دو پرواز، تقویتکننده مرحله اول موشک با موفقیت به پایگاه بازگشت و توسط بازوهای «چاپستیک» برج پرتاب گرفته شد. با این حال، مرحله بالایی موشک در هر دو پرواز عملکرد مناسبی نداشت.
پرواز نهم استارشیپ قرار است در تاریخ ۲۷ مه از پایگاه استاربیس انجام شود و موشک در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت منطقه شرقی آمریکا بلند خواهد شد.
پرواز هفتم و هشتم با انفجارهای چشمگیری بر فراز اقیانوس اطلس به پایان رسیدند که از فلوریدا، باهاما و جزایر تورکس و کایکوس قابل مشاهده بود و بقایای آتشین استارشیپ در آب فرو رفتند.
در پرواز نهم، مرحله بالایی استارشیپ مجهز به ۶ موتور قدرتمند «رپتور» خواهد بود. برنامه هشتمین پرواز پیشبینی میکرد که مرحله بالایی پس از حدود ۱۷.۵ دقیقه از پرتاب، چهار محموله آزمایشی مشابه ماهوارههای «استارلینک» را مستقر کرده و تقریبا ۵۰ دقیقه بعد فرود کنترلشدهای در اقیانوس هند داشته باشد؛ اما این برنامه اجرایی نشد که اکنون دلیل آن مشخص شده است.
اسپیسایکس در بیانیهای اعلام کرد که یک جرقه ناگهانی در نزدیکی یکی از موتورهای رپتور سطح دریا و در مرکز مرحله بالایی رخ داد و پس از آن رویداد پرانرژی منجر به خاموش شدن آن موتور شد. دو موتور رپتور سطح دریا که باقی ماندند و یکی از موتورهای رپتور خلاء نیز بلافاصله نیروی رانش خود را قطع کردند که باعث از دست رفتن کنترل فضاپیما شد.
حدود دو دقیقه پس از این جرقه، ارتباط با فضاپیما قطع شد و نرمافزار خودکار خاتمه پرواز فعال و فضاپیما خودنابود شد. اسپیسایکس احتمال میدهد علت اصلی انفجار، نقص سختافزاری در یکی از موتورهای رپتور مرکزی مرحله بالایی بوده که منجر به احتراق ناخواسته سوخت شد.
اگرچه تقویتکننده «سوپر هوی» با موفقیت به پایگاه بازگشت، اما فرود آن بدون مشکل نبود؛ تنها ۱۱ موتور از ۱۳ موتور احتراق اولیه دوباره روشن شدند و در فرود ۱۲ موتور فعال بودند. اسپیسایکس علت این مشکل را اختلال در احتراق موتورهای معیوب به دلیل شرایط حرارتی اعلام کرد.
برای کاهش مشکلات گرمای بیش از حد در پرواز آینده، مناطق آسیبدیده با عایقبندی اضافی تقویت شدهاند. اصلاحات مرحله بالایی شامل سفت کردن پیچها در نقاط بحرانی و بهبود لولهکشی برای جلوگیری از اشتعال گازهای قابل احتراق است.
اسپیسایکس همچنین اعلام کرد که مرحله بالایی استارشیپ اصلاحات کلیدی در اتصالات، سیستم پاکسازی نیتروژن و سیستم تخلیه سوخت دریافت خواهد کرد و موتور جدید «رپتور ۳» با قابلیت اطمینان بالاتر معرفی خواهد شد.
این تحقیقات شامل بیش از ۱۰۰ آزمایش بلندمدت موتور رپتور در مرکز آزمایش اسپیسایکس در تگزاس بوده و تحت نظارت سازمانهای FAA، ناسا، NTSB و نیروی فضایی آمریکا انجام شده است. اکنون FAA مجوز پرواز مجدد استارشیپ را صادر کرده است.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.