تابناک بررسی می‌کند؛

ردپای فساد مدیران ادواری در انفجار بندر شهید رجایی/ با کدام مجوز، مصوبه هیات وزیران را اجرایی نکردید؟

یکی از مدیران عامل سابق شرکت‌های بندری مدعی شده است که انفجار بندر شهید رجایی به دلیل اهمال کاری و غفلت مدیر عامل‌های سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه مدیرانی که سال‌ها در این سازمان حضور داشتند و باید شرایط رسوب کالا را برطرف می‌کردند، اما بی توجه از کنار آن رد شده و به دنبال درآمدزایی بودند، رقم خورد.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۸۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۳ 19 May 2025
|
14912 بازدید
|

۲۳ روز از انفجار بندر شهید رجایی می‌گذرد و تاکنون هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت این فاجعه را به عهده نگرفته است، اما شواهد بیشتری از احتمال تخلفات سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سایر سازمان ها مطرح است. برای مثال به گفته مهرداد حسن‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان هرمزگان با شبکه خبر صدا و سیما انفجار بندر شهید رجایی ناشی از مواد شیمیایی نگهداری شده در کانتینر‌های دپو شده  اعلام شده که انگشت اتهام را بیش از دیگر سازمان ها متوجه سازمان بنادر و دریانوری نشانه می رود چراکه یکی از مهم ترین وظیفه این سازمان حفظ ایمنی بنادر است که با بی توجهی مدیران قبلی و فعلی منجربه حادثه شد. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، عدم راه‌اندازی بنادر خشک و توسعه آن که با انتقال بخشی از بار بندرشهید رجایی، از تراکم و انباشت کالا جلوگیری می‌شد، سال‌ها در غفلت مدیران سابق و فعلی سازمان بنادر و دریانوردی به فراموشی سپرده شده است که نتیجه آن انباشت بیش از حد کالا به ویژه مواد خطرناک در یک فضای محدود و  وقوع حوادثی مانند انفجار شد. بنابراین عدم توسعه بنادر خشک  را می توان به عنوان عاملی زمینه‌ساز یا تشدید کننده احتمالی بندرشهید رجایی در نظر گرفت.

سعید صادقی، مدیرعامل سابق شرکت تایدواتر خاورمیانه (شرکتی با ماهیت خدمات بندری، دریانوری و کشتیرانی) درخصوص انفجار بندر شهید رجایی و مقصران احتمالی به تابناک گفت: سازمان بنادر و وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد ناظر باید پاسخگوی این فاجعه انسانی باشد البته قصور مدیران قبلی سازمان بنادر و دریانوردی قابل چشم پوشی نیست.

قصور کدام مدیران بیشتر است؟

وی در ادامه از تخلف مدیران قبلی سازمان بنادر و دریانوردی پرده برداری کرد و گفت: محمد سعیدنژاد ۸ سال رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در دوران ریاست جمهوری روحانی بود و زمان کافی برای ایجاد اقدامات زیربنایی و توسعه بنادرخشک داشت، اما تعلل و اجرانشدن طرح های زیربنایی به تراکم بار و ریسک‌های مرتبط در بندر شهید رجایی دامن زد . با اتمام دوره روحانی، در دوره شهید رئیسی مدیران وقت زمان زیادی طول نکشید و در دوره ریاست جمهوری پزشکیان نیز با انتصاب سعید رسولی (سرپرست فعلی سازمان بنادر و دریانوردی) که از بهمن ماه سال گذشته به این سازمان ورود کرد. بیش از همه مدیرانی که در این سازمان حضور داشتند نقش محمد سعیدنژاد در ادامه رویه های غلط انباشت کالا در بندر شهید رجایی و عدم اقدامات زیربنایی او برای توسعه بنادر خشک بیشتر پررنگ است. 

مدیرعامل سابق شرکت تایدواتر بیان کرد: تعلل محمد سعید نژاد (رئیس اسبق سازمان بنادر و دریانوردی) در اقدام برای راه‌اندازی بنادر خشک مانند آپرین، سهلان، سیرجان و سلفچگان علاوه برآنکه بخشی از این حجم بار این بندر و فشار وارده برآن را کم می‌کرد بلکه برای زیرساختی مناسب برای مدیران بعدی هم فراهم می‌کرد تا شاهد چنین فاجعه‌های اقتصادی و انسانی نباشیم. 

سرنخ‌های جدید از مقصران بندر شهید رجایی/ مدیران فاسد در سازمان بنادر و دریانوردی چه کردند؟

اجاره از ترمینال داران به صرفه تر از ساخت بنادر خشک بود

صادقی ادامه داد: سازمان بنادر در دوره مدیریت سعید نژاد، به جای اینکه به فکر توسعه زیرساخت‌های تکمیلی و ایمنی بنادر توجه کند، اولویت را بر کسب درآمد از ترمینال‌داران قرار می‌داد درحالیکه با توسعه بنادر خشک امکان تسهیل و تسریع در جابجایی و ترخیص کالا مهیا می‌شد و از میزان رسوب کالا در بندرشهید رجایی جلوگیری می‌شد.

مدیرعامل سابق این شرکت بندری از تخلفی دیگر از دوران مدیریت سعیدنژاد بر سازمان بنادر و دریانوردی پرده برداری کرد و اظهار داشت: زمانی که سعیدلو معاون اقتصادی احمدی نژاد و عطاالله صدر رئیس سازمان بنادر و دریانوردی وقت بود مصوبه‌ای از دولت گرفته شد که براساس آن ۳ هزار هکتار زمین درضلع غربی بندر شهید رجایی (به وسعت بندر شهید رجایی که ۲۴۰۰ هکتار است) برای احداث پارک لجستیکی و بندرخشک در اختیار سازمان بنادر قرار داده شد تا نسبت به ساخت پارک لجستیکی اقدام شود، اما در دوران ۸ ساله ریاست سعیدنژاد بر این سازمان ، این مصوبه هیات دولت دنبال نشد و حالا سوال این است با اجازه چه کسی و به استناد به چه مجوزی، مصوبه هیات دولت را اجرا نکردید؟ 

صادقی بیان کرد: سعید نژاد نه تنها تلاشی برای ورود سرمایه گذار به بندرخشک و راه اندازی پارک لجستیکی نکرد، بلکه صرفا به دنبال دریافت سود از ترمینال دار‌های بندرشهید رجایی بود که با رسوب هرچه بیشتر کالا در این بندر مجبور به پرداخت اجاره بیشتری شده و از این راه ، پول بیشتری به جیب این سازمان و به ویژه رئیس آن رفته که با ادامه این رویکرد ناقص، آن را به دولت بعدی تحویل داده و نتیجه آن می شود حادثه ای مانند بندر رجایی. 

به گزارش تابناک، بنادر خشک به عنوان پس‌کرانه‌های بندری و نقاط لجستیکی در عمق خشکی، نقش مهمی در تسهیل تجارت و کاهش فشار بر بنادر اصلی ایفا می‌کنند. به طوری که این بنادر با ارائه خدمات گمرکی، انبارداری و حمل و نقل ترکیبی نقش مهمی در کاهش شلوغی بنادر، افزایش سرعت جابجایی کالا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل دارند که از این زیرساخت مهم در دوره های مدیریت فعلی و قبلی سازمان بنادر و دریانوردی غفلت شد و درنهایت دود آن به چشم انسان های بی گناه و اقتصاد کشور رفت بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل پیگیری نکردن مصوبه هیات وزیران در خصوص ساخت بندر خشک و مشکلات تاخیر و رسوب بیش از حد کالاها باید پاسخگو باشد. همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز به دلیل عدم دقت در انتخاب مدیرانی بدون تخصص دانشگاهی و مدرک تحصیلی مرتبط و همچنین نداشتن سابقه کار اجرایی در این حوزه در پست های مهم مانند رئیس سازمان بنادر باید پاسخگوی تخلفات صورت گرفته باشد. 

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
سوال اصلی اینه:
ماده ایی که منفجر شد و تا پنج کیلومتر ، موج انفجارش باعث شکستن شیشه ها شد، چی بوده؟ و از کجا اومده بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
و این که چه ارگانی واردش کرده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
حالا ما که نمیدانیک چه ماده ای بوده ولی هر ارگانی هر ماده ای برای هر کاری وارد کرده حتما لازم بوده مساله اقدامات حفاظتی انبارداری و ترخیص است. البته که موارد نظامی از بنادر مخصوص تخلیه میشود نه بنادر تجاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
بازم یه ادعا ... البته بازم زیر سبیلی رد کردن . چند ده نفر کشته شدند . اگر ادعای این آقا درسته ، تمام مدیران قبلی باید بروند دادگاه و اگر غلطه ، خوب خودش باید پاسخگوی دروغش باشه . چرا در ایران پاسخ سوال ، دو دو تا ، هیچ وقت چهار نمی شه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
باز ممنون از این آقا که جرات کردند و در این مورد صحبت کردند. مدبران مسول بلید در دادگاه پاسخگو باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
بعد از یک ماه هنوز نمی گویید چه چیزی باعث انفجار شد و این کالا متعلق به چه نهاد یا شخص یا سازمانی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
هرگز نخواهند گفت
ناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
کجای این مملکت فساد نیست؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
2 سال مدیران رئییسی مقصر نیستند ؟!
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
من کارشناس بندر شهید رجایی بودم. ساها قبل از صندوق بین المللی به بندر آمده بودند. من بعنوان مترجم همراه ایشان بودم. البته از حراست هم نماینده بود. راجع به زمان ترخیص کالا از بندر سوال کردند. وقتی به انها گفتم تا خروج کالا سه ماه صاحبان کالا می توانند کالا را در بندر نگه دارند تعجب کردند. به من گفتند در بنادر دیکر دنیا حداکثر بعد از یک هفته کالا ترخیص می شود. به من گفت برویم گمرک و متوجه شد که گفته هایم کاملا بر اساس قانون گمرکی است. جلسه ای با مدیر کل بندر حراست و نماینده صندوق برگزار شد و به مدیر کل بندر گفت. صاحبان کالا از اماکن بندری بعنوان انبار خصوصی استفاده میکنند و پس از قیمت کالا افزایش یافت کالا را ترخیص میکنند و بطور خودکار باعت تورم می شوند.به مدیر بندر گفت نقش شما در کاهش و یا تورم کلیدی است. این موضوع در بیست سال پیش رخ داد. اگر در ان بازه زمانی قانون ترخیص تغییر میکرد این اتفاق ناگوار و تلخ هرگز پیش نمی امد.
پاسخ ها
آباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
مدیران تصمیم گیر عامل اصلی این فاجعه هستند.ریس قوه قضاییه دو بار از این گمرک بازدید و سوال در تاخیر ترخیص پرسید آیا واضحتراز این؟
دانیال
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
این ماجرا هم به مانند ده ها اتفاق بزرگ قبلی مشمول مرور زمان توسط مسئولین خواهد شد و ما تنها می‌توانیم بگوییم که روان درگذشتگان شاد و طلب بهبودی هر چه زودتر کنیم برای مجروحین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
از محتوای کلام این اقا معلومه که دل پری از رئیس قبلی دارد و حتی به دولت روحانی ارتباط میدهد. مشخص است که این مصاحبه از نوع انتقام گیری و جهت دار است . منی که که نه رئیس قبلی را میشناسم و نه این مصاحبه کننده کاملا اینو تشخیص میدم که نیت این اقا به اضمحلال کشیدن ریس قبلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
همچین میگین رسوب
دپو بی‌رویه برای داشتن درآمد بالا مگر ارزیاب کم دارید ورود کالا از چین ۲۸ روز روی آب با بارگیری تخلیه و .... آن وقت چند ماه ماه طول می‌کشد تا بررسی شود عزیز۹ یا ۶ یا دوسال اول شهرداریهمه ازش راضی هستند بعد هم شما
Fghhj
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۹
اصل موضوع با جریان سازی فرعی به فراموشی می سپارند این آقا هم کارش همین است .
کالا چه بوده که این انفجار داشته
کالا مربوط به چه کسی بوده
چرا در آن محل دپو شده بود
کالای اعلان شده با محتویات همخوانی داشته است
بندر در این زمینه چقدر اختیار داشته
مسیول اصلی آن بخش از بندر با چه کسی بوده
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت