بازدید 5935

جوانه دنداني، جايگزين كاشت دندان

به دليل اهميت موضوع هم اينك تحقيقات روي ساخت جوانه دنداني از سوي محققان دنبال مي‌شود و اميد مي‌رود در آينده با عملي شدن ساخت جوانه دنداني بتوان براي فرد فاقد دندان با يك آزمايش خون و پس از تعيين كدهاي ژنتيك او دندان مورد نياز را از طريق جوانه دنداني فراهم كرد.
کد خبر: ۱۳۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱ 13 November 2010
فارس: رئيس كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020 گفت: جوانه دنداني در آينده جايگزين كاشت دندان (ايمپلنت) مي شود كه اين امر تحولي عظيم در علم دندانپزشكي به شمار مي‌رود.

به گزارش دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشي ايران، دكتر عباسعلي پايدار در آستانه برپايي دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران افزود: بهره گيري از جوانه دنداني براي جايگزيني دندانهاي از دست رفته با كمك علم ژنتيك و در راستاي همانندسازي ارگانهاي بدن در حال گذراندن مراحل پژوهشي است.

وي با اشاره به اينكه هم اينك در دانشگاههاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي مراحل مطالعاتي و پژوهشي اين پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: پيشرفتهاي علمي صورت گرفته در اين زمينه در كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020 ارايه خواهد شد.

به گفته پايدار، هم اينك از سلولهاي پالپ (سلول عصبي) براي شناسايي كدهاي ژنتيك فرد استفاده مي شود اما آنچه كار را با دشواري روبرو ساخته تشخيص نوع دندان مورد نياز بيمار از ميان كدهاي ژنتيكي از سوي دندانپزشك است.

وي يادآور شد: از سوي ديگر براي ساخت جوانه دنداني، هر سه لايه جنيني (اكتودرم، مزودرم و اندودرم) نياز است كه همين مساله كار را با پيچيدگي همراه مي سازد.

رئيس دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي تصريح كرد: اكتودرم كه مسئول ساخت پوست و بافتهاي پوشاننده است در ساخت ميناي دندان، مزودرم كه مربوط به بافتهاي ماهيچه‌اي و استخوان است در ساخت تاج و عصب دندان و اندودرم كه مختص توليد سيستم گوارش است، وظيفه توليد بافتهاي نگهدارنده دندان را بر عهده دارد.

وي از القاي اين سه لايه روي يكديگر به عنوان مانع ديگر اين طرح پژوهشي نام برد و گفت: در صورت رفع مشكلات فوق از سوي محققان داخل و خارج كشور ومحقق شدن بكارگيري جوانه دنداني به جاي ايمپلنت، تحولي عظيم در عرصه دندانپزشكي ايجاد خواهد شد.

پايدار ادامه داد: به دليل اهميت موضوع هم اينك تحقيقات روي ساخت جوانه دنداني از سوي محققان دنبال مي‌شود و اميد مي‌رود در آينده با عملي شدن ساخت جوانه دنداني بتوان براي فرد فاقد دندان با يك آزمايش خون و پس از تعيين كدهاي ژنتيك او دندان مورد نياز را از طريق جوانه دنداني فراهم كرد.

وي گفت: نتيجه جديدترين پژوهش محققان كشور در دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي در زمينه كاشت جوانه دنداني ارائه خواهد شد.

دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران با عنوان «هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020» طي روزهاي 26 تا 28 آبان در شيراز برپا مي‌شود.

علاقه‌مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به نشاني www.idafars.ir يا www.idafars.com مراجعه كنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر