تابناک بررسی می‌کند؛

ردپای وزارت صمت در ماجرای دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در بندر شهید رجایی/ منتظر افزایش قیمت برنج باشیم؟

این روزها پای وزارت صمت در مسائل زیادی در ارتباط با انفجار بندر شهید رجایی به میان کشیده شده است و این بار پای اتابک به عنوان وزیر صمت را به ماجرای رسوب طولانی مدت مقادیر زیادی برنج در اسکله شهید رجایی و شایعاتی مبنی بر سوخته شدن ۲۰۰ هزار تن برنج به میان آمده که تاکنون جواب روشنی از سوی این وزارتخانه نیامده است.
کد خبر: ۱۳۰۳۶۲۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷ 06 May 2025
|
4616 بازدید
|

به دنبال حادثه بندر شهید رجایی تعدادی از کانتینر‌های حاوی کالا‌های اساسی ازجمله برنج در معرض سوختگی و امحا قرار گرفت. در این میان مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور از کسانی بود که مدعی شد حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کانتینر حامل برنج‌های وارداتی در حادثه اسکله بندر شهید رجایی دچار آسیب شده است، اما کمی بعد در اظهاراتی متفاوت اعلام کرد که شایعات مطرح‌شده درباره سوختگی و امحای ۲۰۰ هزار تن برنج در بندر شهید رجایی صحت ندارد و بخش زیادی از برنج‌های موجود در بنادر به دلیل مشکلاتی نظیر انقضای تاریخ ثبت سفارش و ترخیص نشدن، دچار رسوب شده‌اند .

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، براساس آمار گمرک، بیش از ۶۰ درصد برنج‌های وارداتی از اسکله شهید رجایی بندر عباس و باقی از مرز زمینی تفتان وارد کشور می‌شود.

سوختگی ۲۰۰ هزار تن برنج در بندر شهید رجایی صحت دارد؟

 مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج، در واکنش به شایعات مطرح‌شده درباره سوختگی و امحای ۲۰۰ هزار تن برنج در بندر شهید رجایی اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و بخش زیادی از برنج‌های موجود در بنادر به دلیل مشکلاتی نظیر انقضای تاریخ ثبت سفارش و ترخیص نشدن، دچار رسوب شده‌اند و نه سوختگی.

به گفته او، بخشی از این محموله‌ها به دلیل اتمام مهلت ثبت سفارش و عدم تمدید به‌موقع، با مشکلاتی در ترخیص مواجه شده‌اند و این برنج‌ها به علت پایان یافتن مهلت ۴۵ روزه ثبت سفارش در بنادر رسوب کرده‌اند و عواملی مانند تأخیر در ترخیص و نبود مدارک کامل از سوی برخی صادرکنندگان باعث شده‌ تا محموله‌ها از گمرکات خارج نشود. 

کدام سازمان ها مقصرند؟

با فرض قبول کردن هر دو سناریو مطرح شده از سوی مسئولان،  سازمان های مختلفی را در ارتباط با این اتفاق در مظان اتهام قرار می دهد. سازمان بنادر و دریانوردی که مسئول مستقیم مدیریت و تسهیل فرآیند ورود و خروج کالا‌ها است ازجمله نهادهایی است که لازم است درخصوص فرآیند‌های بندری و ارائه خدمات به واردکنندگان پاسخگو باشد. همچنین گمرک جمهوری اسلامی باید درباره تأخیر فرآیند‌های گمرکی شفاف سازی کند.

 وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان نهاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی دراین زمنیه کوتاهی داشته است؛ چراکه سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه واردات و ثبت سفارش بر میزان رسوب کالا‌ها اثرگذار است و درنهایت وزارت صمت که بنا به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان برنج  نقش اصلی را در به وجود آوردن این وضعیت داشته است در مظان اتهام قرار می دهد و انتظار می رود که آقای وزیر نسبت به مشکلات مربوط به ثبت سفارش‌هایی که منجر به انقضای مهلت شده پاسخ شفاف داشته باشد. 

به نظر می رسد دود تصمیمات اشتباه و رویه های غلط مسئولان به چشم مردم هم برود؛ به طوری که دپوی این حجم عظیم از برنج قادر خواهد بود عرضه و تقاضا را در بازار به هم ریخته و موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت برنج شود. البته این احتمال نیز وجود دارد هزینه‌های نگهداری طولانی مدت برنج ها، جریمه‌های احتمالی و خسارات ناشی از آسیب دیدگی آن به پای مصرف‌کننده تمام شود و واردکننده به جبران هزینه‌های تحمیل شده قیمت را برای مصرف کننده بالا ببرد. 

به گزارش تابناک، تداوم رسوب حجم بالای برنج و مشکلات ترخیص آن اثر مستقیمی بر کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار داخلی می گذارد؛ بنابراین پاسخگویی شفاف و اقدام سریع سازمان‌های ذی ربط برای تعیین تکلیف وضعیت برنج‌های رسوب شده و آسیب‌دیده تا حد زیادی می تواند از بروز التهابات بیشتر در بازار برنج جلوگیری کند.

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
تو ایران مگه اقتصاد آزاد داریم که عرضه و تقاضا کار کنه، همیشه فقط بهونه است عرضه و تقاضا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
اتابک اینکاره نیست
حتما باید رئیس جمهور فکری برای وزارت عریض و طویل صمت بکنه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
این وزیر صنعت بنده خدا بیشتر میخوره حراست اون وزارتخانه باشه تا وزیر
غفار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
یه کم افزایش اشکال نداره خوبه
یه کم بیشترم شداشکال نداره
غفار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
افزایش قیمت درزمان خودش ارزش داره وباعث میشه تااون چیزنایاب نشه مثلابهترنیست قیمت برق افزایش پیداکنه بجای قطع برق که زیادهم کارایی نداره وباعث ضرروزیان خیلی هامیشه ""
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
آخر برادر من. 200هزار تن هر کانتین 20تن میشود 10هزار کانتین پشت سر هم هر ،10متذ یکی بگذاری میشود 100کیلومتر آخر چرا م.جب خنده دنیا میشوید کشتی های غول پیکر 30هزار تن حجمش است ت یعنی بار 7کشتی غول پیکر تازه آنهم با قطار و تریلر خدایا دردمان را به که بگوییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
البته بیشتر کشتی های فله بر هفتاد هزار تنی هستند این بار سه کشتی فله بر بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
این گرونی ها سودش تو جیب شالی کار نمیره مستقیم میرسه به مالکین برندهای که همه میشناسن
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
وای به روزی که بگندد نمک.
بله مسعولان و تجارت انحصاری و احتکار و تبدیل بنادر به انبارهای شخصی...و پدر مردم را دراوردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
بدون شک با عدم عرضه برنج و بالابردن قیمت تمام برنجهای پخته بندر!!!! با قیمتی کمتر فروخته خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج، در واکنش به شایعات مطرح‌شده درباره سوختگی و امحای ۲۰۰ هزار تن برنج در بندر شهید رجایی اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و بخش زیادی از برنج‌های موجود در بنادر به دلیل مشکلاتی نظیر انقضای تاریخ ثبت سفارش و ترخیص نشدن، دچار رسوب شده‌اند و نه سوختگی.

سوال :
چرا باید این مقدار برنج اینقدر در گمرک بمونه که فاسد بشه ؟ پول اضافه داریم؟ یا برنج با ارز دولتی خریده اند و برنج بی کیفیت و فاسد وارد کرده اند و ترخیص نشده تا بگن بدلیل رسوب فاسد شده است.
در هر صورت یکی مقصر است و باید به موضوع رسیدگی شود. مگه شوخیه 200 هزار تن برنج قوت مردم فاسد بشه؟ برنجی که الان کیلویی 200 هزار تومنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
چرا حرف الکل میزنید 300 کانتینر به وزن 30 تن میشه 10 هزار تن نه 200 هزار تن. این عدد در مقایسه با واردات چند میلیون تنی برنج عددی نیست و اثری هم ندارد. اگر میخواهید دلیل برای گرانی بتراشید البته بحث دیگری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
وقتی همه چی با دلیل و بی دلیل گرون‌ میشه دیگه منتظر باشیم یا نباشیم مگه فرقی داره؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت