بازدید 3172

آنچه باید درباره نمك یددار و نمكدان بدانیم

نمک یُد دار را باید در شیشه‌ های تیره‌ رنگی که درب آن ها باز نباشد و نور نبیند،نگهداری کرد تا یُد آن از بین نرود.به همین منظور ضروری است که از نمکدان هایی استفاده شود که روی در حفره دار آن یک پوشش و محافظ تعبیه شده باشد.
کد خبر: ۱۳۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸ 11 November 2010
شبکه خبر: سودمندی مصرف نمك یددار به نحوه نگهداری و استفاده از نمك یددار بستگی دارد.

ما ایرانیان از نظر جغرافیایی در كشوری زندگی می ‌کنیم که به دلیل فقیر بودن خاک از یُد،بیشتر مواد غذایی کشت شده یا حتی دام‌ ها یُد کافی نداشته و میزان مورد نیاز روزانه به این ماده معدنی از طریق غذا تأمین نمی‌ شود.

به همین علت مدت‌ ها ایران جزو کشورهایی بود که بیماری ‌های مربوط به کمبود یُد در آن شیوع داشت.
 
مهم ‌ترین علامتی که میان مردم به عنوان کمبود یُد شهرت دارد،بزرگ شدن تدریجی غده تیروئید و بروز بیماری‌ غم ‌باد یا گواتر است.

علاوه بر آن باید گفت اگر خانم ‌های باردار در دوران بارداری به کمبود این ماده معدنی مبتلا باشند،خطر این که کودک‌ شان دچار بیماری‌ هایی مانند عقب‌ افتادگی ذهنی و جسمی شود ، وجود دارد.

هم اکنون به دلیل این کمبود در کشور ما نمک ید دار مصرف می شود و نمک یددار کمک‌ بسیاری کرده است که یُد موجود در بدن وضع بهتری پیدا کند .

اماچند نکته در مورد نحوه ی استفاده و نگهداری از نمک یُددار:

1- نمک یُد دار را باید در شیشه‌ های تیره‌ رنگی که درب آن ها باز نباشد و نور نبیند،نگهداری کرد تا یُد آن از بین نرود.به همین منظور ضروری است که از نمکدان هایی استفاده شود که روی در حفره دار آن یک پوشش و محافظ تعبیه شده باشد.
 
2- هنگام پخت غذا هم هر چه دیرتر نمک اضافه شود یُد بیشترحفظ می شود . در این باره لازم است بدانید که ید در حرارت حدود 45 درجه سانتی گراد از بین می رود به همین منظور بهترین زمان اضافه کردن نمک یددار بعد از پخت غذا هست.
 
3- در عین حال،فراموش نکنید که مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پُرفشاری خون را افزایش می ‌دهد و این که نمک یُد دارد به این معنی نیست که ما مصرف آن را افزایش دهیم.

 مقدار ید مورد نیاز یک فرد بالغ به طور متوسط ۱۵۰ میکروگرم در روز است (یک مقدار جزئی که می‌تواند به اندازه سر سوزن باشد) و مقدار مورد نیاز ید در تمام طول عمر متوسط انسان یک قاشق چایخوری است.

درباره خود نمك هم توصیه می شود روزانه حداکثر 3-2 گرم نمک مصرف شود این در حالی است که مصرف نمک در کشور ما در حدود 10 گرم در روز است.

از این رو، سر سفره نمکدان نگذارید و به همان نمکی که بعد از پخت غذا اضافه می شود،بسنده کنید.

منابع دیگر ید ماهی ‌ها به ویژه ماهی های جنوب ایران  هستند كه منبع خوبی برای ید به شمار می روند.
 
جالب است بدانید آمارها نشان می دهد،با مصرف نمک یددار،ضریب هوش ایرانیان به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار