بازدید 10485
قابل توجه نماينده ايران در يونسكو؛

برگزاری روز جهاني فلسفه در ايران لغو شده است!+ توضیح نمایندگی ایران در یونسکو

به نظر مي رسد، هم اکنون نماينده ايران در سازمان يونسكو، بايد پاسخگو باشد كه در چه فرآيندي، ميزباني اين مراسم جهاني، آن هم با سابقه طولاني فلسفه ورزي در ايران لغو شده و چرا تاكنون، سخنی در اين زمينه در مطبوعات و در بين مقامات به میان نیامده است؟
کد خبر: ۱۳۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸ 10 November 2010
سرويس بين الملل ـ فرانسه و برخي كشورهاي غربي، به شدت در تلاشند تا به فاصله كمتر از دو هفته مانده به برگزاري روز جهاني فلسفه در ايران، با فشار به دبير كل يونسكو، اين مراسم را لغو كنند.

به گزارش «تابناک»،v روزنامه «نيويورك تايمز» در خبری اعلام کرد: در سال 2008، يونسكو به عنوان سازمان علمي ـ فرهنگي ملل متحد، با درخواست ايران براي برگزاري روز جهاني فلسفه موافقت كرد و بنا بر اين شد كه از 21 تا 23 نوامبر سال 2009، روز جهاني فلسفه در ايران برگزار شود.

با اين حال، «نيويورك تايمز» گزارش داده است كه كشورهاي اروپايي، با همراهي آمريكا درصددند با فشار به خانم «ايرنا بوكاوا»، دبير كل يونسكو، برگزاري اين مراسم در ايران را لغو كنند.

اما، هرچند خانم «بوكاوا» در بهار امسال اعلام كرده بود كه اين مراسم بر پایه برنامه ريزي سابق در ايران برگزار خواهد شد، به تازگی وي اعلام كرده، مراسمي كه در تهران برگزار خواهد شد، هيچ ارتباطي به سازمان يونسكو نخواهد داشت.

اين گزارش مي افزايد: فرانسه به همراهي آمريكا، بيشترين تلاش را برای لغو اين مراسم در تهران کرده اند.

و البته همه اين تحولات در حالي است كه توافق برگزاري روز جهاني فلسفه در ايران در سال 2010، در دوره مدير كلي سابق اين سازمان صورت پذيرفته بود و «بوكاوا» به نوعي با اين توجيه، از خود سلب مسئوليت كرده است.

گفتني است، يكي از دلايل عمده كشورهاي غربي براي فشار به يونسكو و سرانجام لغو برگزاري اين مراسم، سخنان وزير علوم در باب خطرناك بودن علوم انساني و اجتماعي در ايران بوده است.

در این باره باید گفت، روز جهاني فلسفه، از سال 2002 برگزار شده و تاكنون نیز برگزاری مراسم آن در كشورهايي همچون شيلي، مراكش، تركيه، ايتاليا و روسيه بوده و البته ناگفته نماند که مراسم امسال نيز قرار بود در تهران برگزار شود.

هم اکنون نماينده ايران در سازمان يونسكو، بايد پاسخگو باشد كه در چه فرآيندي، ميزباني اين مراسم جهاني، آن هم با سابقه طولاني فلسفه ورزي در ايران لغو شده و چرا تاكنون سخنی در اين زمينه در مطبوعات و در میان مقامات به میان نیامده است؟

علاوه بر اين، هرچند بومي سازي و اسلامي سازي، همواره يكي از دغدغه هاي انديشمندان ايراني بوده، هيچ گاه برخورد حذفي با اين علوم در بين انديشمندان و مقامات بالا مورد نظر نبوده است.

گفتنی است، اظهار نظرات غير منطقي و بیرون از چهارچوب ديني و علمي درباره علوم انساني و اجتماعي، ممكن است پیامدهایی از اين دست براي كشورمان داشته باشد.


توضیح نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو


باسمه تعالی

مدیر مسوول محترم سایت تابناک

سلام علیکم

باعنایت به درج خبری با عنوان "قابل توجه نماينده ايران در يونسكو؛ برگزاری روز جهاني فلسفه در ايران لغو شده است!"، با تشکر از عنایت و دقت نظر و توجه عزیزان ، موارد زیر جهت مزید اطلاع دست اندرکاران آن سایت خبری و انعکاس آن برای استفاده عموم بازدیدکنندگان محترم تابناک اعلام می گردد:

1- برخلاف آنچه در عنوان خبر ذکر گردیده، برگزاری اجلاس روز جهانی فلسفه در کشورمان و در تاریخ مقرر قطعی می باشد و به هیچ عنوان لغو نشده است.

2- هرچند تا کنون یونسکو بطور رسمی تصمیم خود در رابطه با عدم حمایت از برگزاری کنفرانس روز جهانی فلسفه را به این نمایندگی اعلام نکرده است لیکن خبر مربوط به کنار کشیدن یونسکو از برگزاری اجلاس روز جهانی فلسفه در کشورمان طی اطلاعیه واحد خبررسانی این سازمان اعلام گردیده است. در این اطلاعیه آمده : "از آنجا که مشورت کامل با دبیرخانه درباره تمامی جنبه های مرتبط با این مراسم بین المللی صورت نگرفته است، مدیرکل سازمان بر این نظر است که شرایط لازم برای سازماندهی موثر یک اجلاس مورد قبول سازمان ملل برآورده نشده است." این درحالیست که موافقتنامه برگزاری اجلاس مذکور به تازگی میان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه کشورمان و دبیرخانه یونسکو به امضاء رسیده است و کلیه اطلاعات درخواستی یونسکو توسط برگزار کنندگان اجلاس برای دبیرخانه این سازمان ارسال شده است و صدور این اطلاعیه خبری در تعارض کامل با تعهدات کتبی این سازمان می با شد و یونسکو همچنان متعهد نسبت به همکاری است.

3- در پی تصویب تاریخی پنج قطعنامه ضد اسرائیلی در یکصد و هشتاد و پنجمین نشست شورای اجرایی یونسکو (19 لغایت 29 مهرماه 1389) که با تلاشهای گسترده بعمل آمده از سوی نمایندگیهای گروه کشورهای اسلامی و گروه عدم تعهد بویژه نمایندگی دائم انجام پذیرفت، رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم فشارهای زیادی را بر مدیرکل یونسکو وارد نمودند. در پی عدم نتیجه گیری از اعمال اینگونه فشارها، آمریکا و چندکشورهای اروپایی بطور همزمان فشار مضاعفی را بر مدیرکل این سازمان در رابطه با برگزاری روز جهانی فلسفه در کشورمان وارد کردند که در این رابطه نامه جامعه یهودیان فرانسه و تحرکات چند ماهه برخی گروههای ضدانقلاب با پشتیبانی مجامع صهیونیستی نیز فشار مزبور را تشدید نمود و باعث شد تا این اطلاعیه خبری صادر شود که نوع پوشش همزمان و با ادبیات نسبتا یکسان نشان از هماهنگی های قبلی داشت.

4- علیرغم اطلاعیه خبری یونسکو در رابطه با کنار کشیدن این سازمان از مشارکت در کنگره روز جهانی فلسفه در ایران، این اجلاس با حضور زیادی از فلاسفه جهان و نیز جمعی از سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو یونسکو به بهترین وجه و باشکوه هرچه تمامتر در کشورمان برگزار خواهد شد.

5- این اقدام که تحت فشار های سنگین سیاسی صورت گرفته به اعتبار و حیثیت و استقلال این سازمان لطمه جبران ناپذیری وارد خواهد نمود که در مذاکرات و مکاتبات با مقامات یونسکو این موضوع یادآوری شده و خواهد شد. ضمن اینکه در برگزاری اجلاس، یونسکو نقش خاصی جز اعزام نماینده سازمان و قرائت پیام کتبی مدیرکل یونسکو نداشته و عدم حضور نماینده یونسکو خللی در کار اجلاس ایجاد نخواهد کرد.

6 ـ با توجه به اینکه دبیرخانه کنگره روز جهانی فلسفه با همکاری نهادهای مختلف از جمله نمایندگی کشورمان در یونسکو از چند ماه پیش مشغول کار و تلاش هستند آن سایت محترم می تواند از بخش اطلاع رسانی کنگره اطلاعات لازم را کسب کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو – پاریس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
حقتونه . من که خیلی خوشحال شدم دست شون درد نکنه
گفتني است، يكي از دلايل عمده كشورهاي غربي براي فشار به يونسكو و سرانجام لغو برگزاري اين مراسم، سخنان وزير علوم در باب خطرناك بودن علوم انساني و اجتماعي در ايران بوده است.

گل گفتی‌! اما فقط یکیش بود! بقیه دلایل رو هم که میدونید!
پاسخ ها
نجفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۰
اگر واقع نگر باشیم اکثر علوم غربی ها علوم انسانی و اجتماعی نیست. علوم توحش است. لذا وقتی آنها به حرفهای حسابی ما گوش نمی دهند حداقل کار ما این این که به حرفهای ناحساب انها گوش ندهیم. این به اون در.
متاسفانه شرایط بین المللی به جایی رسیده است که مهد فلسفه نمی تواند یک همایش بین المللی فلسفه را برگزار کند.
واقعا تو این دنیا همه چیز را این آمریکا و سگهای دنبالش به مسخره گرفته اند. آخه مراکش و ترکیه یا شیلی تا حالا چه سهمی در فلسفه های دنیا داشته اند که مراسم روز جهانی فلسفه در آنجا برگزار شده است؟ این در حالی است که سهم ایران در فلسفه غیر قابل انکار است و متفکران فلسفی ایران را هیچیک از آن کشورها نداشته اند.
آن اقا و یا خانم هایی که سواد فلسفی ندارند و تا به حال چهار صفحه فلسفه به زبان انگلیسی هم نخوانده اند لطفا خیلی مودبانه زبان در کام بگیرند و اظهار نظر نکنند لطفا. شما اگر چهار صفحه فلسفه غرب را خوانده بودید و چهار صفحه فلسفه اسلامی را مطالعه کرده بودید می فهمیدید صحبتی که آقا در مورد اسلامی کردن علوم انسانی کردند یعنی چی. متاسفانه امثال همین شماها وطن فروش های جاهل غرب زده بدبخت هستید که آبروی ایران اسلامی را در خارج از کشور می برید. با امثال شماها زیاد برخورد داشته ام. یک عده انسان نمایی که وقتی پایتان را می گذارید این طرف آب از فرط پوچی و کم سوادی مثل چهارپا هر چیزی که جلویتان می ریزند می خورید و به به و چه چه می کنید. متاسفم که نه سواد دارید و نه می فهمید. از تابناک متفکر (!!) هم متشکرم که اظهار نظرهای این گونه افراد را منتشر می کند.
فلسفه بدرستی یکی از ارکان جمیع علوم میباشد ومخالفت آمریکا واروپا به جهت ضعف بنیادی میباشد که دراین علم حیات بخش درتمامی زمینه هانسبت به فلاسفه ایرانی وشرقی ودراصل اسلامی دارندواین خیلی تعجب برانگیز نمی باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار