بازدید 3154

مناقشه‌برسراختیارات‌شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی

کد خبر: ۱۲۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱ 31 October 2010
در طول 13 ماده‎ای از لایحه برنامه پنجم که در جلسات صبح و عصر امروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت، اختیاراتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد که با انتقاد برخی نمایندگان مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان یکی از این نمایدگان بود که یادآورشد در اموری که مجلس قانون گذاری می‎کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی حق ورود ندارد. از این رو مجلس در بررسی لایحه برنامه باید راسا اقدام به تصویب قانون کند، نه اینکه مواردی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کنیم.

نماینده معترض دیگر جمشید انصاری نماینده زنجان بود که تاکید کرد تفویض اختیار قانون گذاری از مجلس به هر مرجع دیگری حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، خلاف قانون اساسی است. رئیس مجلس هم با بیان اینکه تکالیفی که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده، نوعی سیاست‎گذاری است و نه قانون گذاری، این تذکرات را وارد ندانست.

گفتنی است، نمایندگان مجلس در بررسی ماده دوم لایحه برنامه پنجم، دولت را موظف کردند که بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظا‌منامه پیوست فرهنگی که تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد نسبت به تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید اقدام نماید.

همچنین نمایندگان مجلس در بررسی ماده 10 لایحه برنامه پنجم، دولت را "موظف " کردند به منظور ساماندهی فضای رسانه‎ای کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری‎های در چارچوب سیاست و ضوابط  مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسانه‎ای و فراهم آوردن زمینه بهره برداری حداکثری از ظرفیت رسانه‎ای اقداماتی را انجام دهد.

نمایندگان در بند 11 لایحه برنامه پنجم نیز برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف کردند و آن اینکه این شورا باید به تدوین سیاست‎ها و مقررات مورد نیاز و ایجاد تقویت ساز و کارهای اجرایی برای ارتقاء سلامت و ساماندهی محتوای دیداری، شنیداری و نوشتاری در فضای رسانه‎ای کشور بپردازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار