بازدید 33057

تنهاترين مرد سال‌هاي جنگ که دنیا را خوار کرد + تصاویر

در روزگاري كه «جنگ»، متن زندگي مردم بود، با سينه‌اي لبريز از عشق و اخلاص عقيده به سمت صميمانه جبهه‌ها روی كرد. «دغدغه بندگي پروردگار نمي‌گذاشت دست روي دست بگذارد و زندگي را با مسير عاديش بگذراند. وقتي همكارانش او را از «رفتن» منع كردند، بانگ برداشت كه: «ما جنگ را دوست نداريم؛ اما عاشق اداي تكليف هستيم».
کد خبر: ۱۲۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۱ 31 October 2010
سرویس دفاع مقدس ـ نهم آبان ماه، سالگرد به اسارت گرفته شدن یکی از اعجوبه های تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش «تابناک»، مهندس محمدجواد تندگویان، جوان پر شور و حرارتی که در نهم آبان 1359 ـ در حالی که نزدیک یک ماه از دوره مسئولیتش در وزارت نفت دولت شهید رجایی گذشته بود ـ برای بازدید از پالایشگاه نفت آبادان رهسپار منطقه بود که در جادهٔ ماهشهر ـ آبادان به همراه معاون و دیگر همراهانش به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث عراق درآمد و به زندان‌های اسیران ایرانی در عراق منتقل شد.

به نقل از برخی آزادگان، وی تا مدت ها زنده بوده و حتی از شکست حصر آبادان ـ مهر 1360 ـ و آزادسازی خرمشهر ـ خرداد 1361 ـ آگاهی یافته بود، ولی سرانجام پس از پایان جنگ و تبادل اسرا و کشته شدگان میان دو طرف، پیکر مطهرش که در اثر شکنجه در عراق به آرزوی دیرین خود رسیده بود، به کشور بازگردانده و در آذر سال 1370 در ایران به خاک سپرده شد.

به همین مناسبت با نوشته زیر، یادی می کنیم از این سرو راست قامت که با خون خود، درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کرد:

در نام تو عنوان مردي مختصر شد          در چشم تو خورشيد، مفقودالاثر شد

در روزگاري كه «جنگ»، متن زندگي مردم بود، با سينه‌اي لبريز از عشق و اخلاص عقيده به سمت صميمانه جبهه‌ها روی كرد. «دغدغه بندگي پروردگار نمي‌گذاشت دست روي دست بگذارد و زندگي را با مسير عاديش بگذراند. وقتي همكارانش او را از «رفتن» منع كردند بانگ برداشت كه: «ما جنگ را دوست نداريم؛ اما عاشق اداي تكليف هستيم».

او خاك خطرخيز جنگ را بر بستر آرامش و عافيت ترجيح داد تا پاسخي بر استمداد حسين گفته باشد. «تندگويان» نه آن بود كه در برابر تجاوز، عشق و جوانيش را مضايقه كند و با پوشيدن لباس عافيت، راه جاده «شمال» را در پيش بگيرد. او دنيا را «كوچك» كرد و در چشم‌ها «بزرگ» نشست و شهادتش شعله‌اي را در ضمير جان‌ها افروخت كه هرگز خاموشي نگرفت.



ساده زيستن و مردمي زيستن براي ما يك «شعار» بود و شايد هنوز هم براي خيلي‌ها شعار باشد ولي در «جواد» يك صفتِ ارزشي بود؛ صفتي كه با قيافه حق خواه او درآميخته بود و در تمام زواياي زندگيش رخ مي‌نمود.


در زمان تشكيل «كابينه متعدها» ـ كه اعضاي دولت شهيد رجايي باشند، برخی انگشت اتهام بر شخصيت «تندگويان» گذاشتند كه: «كوچه‌هاي خاكي خاني‌آباد كجا و مقام عالي وزارت... ؟» اما شهيد مظلوم دكتر بهشتي كه شخصيت شايسته «تندگويان» و مكارم اخلاق و مراتب مديريت او را مي‌شناخت، فرمود:

«چون بچه خاني‌آباد است، او را براي وزارت پيشنهاد كرده‌ام...» از وقتي كه «تندگويان» با پيشنهاد شهيد دكتر بهشتي به وزارت نفت منصوب شد، او ديگر آرام و قرار نداشت، مرتب به مناطق نفت‌خيز سفر مي‌كرد و وقتي ديگران، او را دعوت به استراحت مي‌كردند، متواضعانه مي‌گفت:
«وقت براي استراحت، فراوان است، امروز روز عمل است ...»

هيچ كس ندانست كه «جواد» بچه گنجينه‌اي است! ايده‌آل‌ترين انسان از هر لحاظ كه حساب كني «جواد» بود؛ از لحاظ زهد و تقوا و علم و اخلاق تا رزمندگي و برازندگي در معركه نبرد ... و تا پايداري و شهادت‌طلبي در سلول‌هاي مخوف «بغداد».


عجيب نيست اگر همسنگر شهيد «تندگويان» از جاذبه‌هاي معنوي او سخن مي‌گويد.
«محمد جواد، فردي متكي به قرآن و ادعيه مباركه بود. در زندان عراق، همه اوقاتش به خواندن قرآن و دعا مي‌گذشت، از وقتي كه ما را از هم جدا كردند و به سلول انفرادي بردند صداي شعارهاي شهيد تندگويان در راهروي زندان مي‌پيچيد و تو اي قرآن و سوز دعاي هر روز او تسلي‌بخش قلب ما و دیگر اسرا بود».

هرچند از آن روزهاي خون و خطر، سال‌ها گذشته است، كيست كه نداند سلامت امروز زندگي ما مرهون مقاومت بي‌بديل «تندگويان» و امثال اوست؟

زمان مي‌برد كه ما به درك اين حقيقت گداخته برسيم كه «تندگويان» يازده سال تمام در زير شكنجه اشرار بعث لب از لب نگشود، جز اين كه نام «امام» را بر زبان جاري ساخت. دشمن مي‌خواست صداي يك «آخ» او را بشنود؛ اما او دشمن را با ناكامي روبه رو ساخت وقتي كه گفت:
«تا زنده‌ام نخواهم گذاشت دشمن به آرزويش برسد!»



بگو به خصر بريز آب زندگاني را
مگر نصيب براي لذت‌ شهيد شدن

امروز نام روشن شهيد «تندگويان» با هويت انقلاب و ايدئولوژي مقاومت، گره خورده است. سيماي او ترجمان خاكي خداگونگي است و روايت «صبر» او تفسير واقعي سوره «والعصر» است و اين راز خوني است كه شهيد «آويني» نيز مكاشفه كرد، آنجا كه گفت:
«راز خون را جز شهدا درنمي‌يابند ...»

«تندگويان» هرگز بر زبان تعريف جاري نمي‌شود. كلمات در تابش شخصيت او آتش مي‌گيرند و دود مي‌شوند.
«تندگويان» را كسي نشناخت! نه تنها روحش را نشناختند كه جسمش نيز ناشناخته ماند و تا روزگار باقي است شخصيت او نيز در محاق مظلوميت، پنهان خواهد ماند، چرا كه «مظلوميت» از ازل با «حقيقت» گره خورده است.



آه، تندگويان!
مرا ببخش كه سال‌هايي از شهادتت مي‌گذرد، اما برايت مرثيه‌اي نگفته‌ام! ولی بدان كه زندگي در محيط بسته اين دنيا پس از تو برايم خوشايند نبوده و نيست، تنها ياد تو و اميد به «شفاعت» توست كه من را زنده مي‌دارد.
امروز من مانده‌ام و اندوه جانفرسايي كه بر مزار گرد گرفته تو پرده كشيده است.
و كيست كه نداند لحظات سخت شكنجه و تنهايي تو قرين لحظات زندان موسي ‌بن جعفر 7 بوده است؟
چه نذر و نيازي ...! چه تقارن مظلومي!



آه، تندگويان!
مرا ببخش!
قلم بي‌رمق من كجا مي‌تواند حقيقت مظلوم تو را شرح دهد؟!
اين كلمات، شايد فقط توانسته باشد حلقه‌اي ديگر از دوستي ناتمام ما را تشكيل دهد ...!

عبدالحميد رحمانيان جهرمي
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸۰
ما اين چنين وزرائي مي خواهيم خداوند رحمتش كند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
ما سیستمی میخواهیم که اینچنین افراد را به سطوح عالی برساند یعنی همان شایسته سالاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
نگرد يافت مي نشود!!!
خدا خیرتون بده که هر چند وقت یه بار یادی از این بزرگان می کنید.واقعا بزرگ بودند.ما کجا و آنها کجا.
افسوس از فراموشی ها.
روحش شاد و انده بر ما و غفلت ها.
از شهید بابایی پرسیدن بهترین دعا برای شهدا چیه؟ ایشان گفتن بگویید خدا شهادتشان را قبول کند. تندگویان عزیز خداوند مظلومیت و شهادتت را قبول کند امیدوارم از مقربان باشی. چیزی که توی این مطلب منو گیج کرده اینه که اکه جنگ در ماه شهریور 59شروع شده و بنی صدر ماههای اول جنگ رییس جمهور بوده وبعداز عزلش شهید رجایی رییس جمهور میشه - چگونه است که شهید تندگویان وزیر در کابینه شهید رجاییست اما در مهر ماه 59؟؟؟
پاسخ ها
بی نشان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
فکر کنم شهید رجایی نخست وزیر بنی صدر بود
و از همون اول هم با هم اختلاف داشتند
فکر کنم منظور کابینه شهید رجاییه
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
دوست عزيز
در آن زمان، مسئوليت تشكيل دولت با نخست وزير بوده و شهيد رجايي در سال 59، نخست وزير بني صدر بودند. پس به نظر منطقي مي آيد كه بگوييم، وزير نفت دولت شهيد رجايي. همانطور كه در تبليغات رياست جمهوري سال گذشته، آقاي مهندس موسوي، خود را دولت زمان جنگ ميخواندند؛ در حاليكه ايشان هم نخست وزير آيت الله خامنه اي بودند كه در آن زمان سمت رياست جمهوري را به عهده داشتند.
موفق و شادكام باشيد.
حقیقتا در زمان صلح نمیتوان در مورد واقعیات جنگ و مصایب ان صحبت کرد انهم برای کسانی که ان شرایط طاقت فرسا را تجربه نکرده باشند ولی خوشا به روزهای ان دوران با همه تلخیهایش چون همه اش یکرنگی و گذشت صفا و صداقت بود و حالا هیچ !!!!
دریغ که در عصر انفجار اطلاعات که به اشاره سر انگشت می توان هر گونه اطلاعات خوب و بد را در کمتر از ثانیه بدست آورد. بسیاری از جوانان ما کمترین انس و الفتی با قرآن و ادعیه ندارند. و بسیاری از دینداران می خواهند راهی بین کفر و ایمان اختیار کنند. دریغ که کمترین تبلیغ از زندگی و سیره این بزرگواران در پرده اکران عموم است. حقیقت سیره این بزرگواران افسانه شده و افسانه جومونگ حقیقت زندگی ما.
سلام و درود خداوند بر شهدای راه حق
خدایش بیامرزاد. و مرا در راه اهداف والایشان ثابت قدم نماید. انشاا...
این تیتر زشت و بردارید و مثلا بنویسید مردی که انسانیت را سر بلند کرد
روحش شاد. درود بر ذات پاكش.
به به چه باحال شده قسمت نظرات
رهبری چون امام،
رئیس جمهوری مثل رجائی،الحق وزیری همچون تندگویان خواهدداشت
خدایا ما راباشهدامحشورکن آمین
از این که به بخش نظرات یه سر و سامونی دادید خوشحالم و البته امیدوارم سانسور اونقدر شدید نباشه تا دیگه مجبور نباشیم بریم سایت الف
با تشکر از پرداختن به این موضوع
امیدوار بودم که با خواندن این متن مقداری با زندگی و پیشینه این شهید گرامی آشنا تر بشم. متن ولی بیشتر حالت ادبی داشت و اطلاعات خیلی خاصی رو بیان نمی کرد.
درود بر شرف و ايمان آزادگي اين چنين فرشتگان زميني اي كاش مي توانستم اين سبكبالان عاشق را از نزديك ببينم و بشناسم
وظیفه هر ایرانی و هر مسلمان این است تا از خودش سوال کند :امثال شهید تند گویان غریبانه رفته اند تا امثال ما و تو چکار کنیم؟اگر خانه کس است ,یک حرف بس است.
خداوند روح همه شهدا خصوصاً اين شهيد والا مقام را با شهداي كربلا محشور گردان. انشائالله
من با ایشان همکلاس بودم در تمام عمرم انسانی به این شریفی و درستکاری ندیدم و مطمئن هستم نخواهم دید. سجایای اخلاقی وی در کلام نمیگنجد.
خداوند روحش را قرين رحمت بفرماييد.
انشاءالله خدااوراباشهداي كربلامشهورنمايدوبه مانيزاراده ادامه راه اين عزيزان راعطا فرمايد.
ما وامدار خون شهدا هستیم
باسلام-صبح روزيكه اسيرشد درسه راهي باشگاه نفت اهواز يكي ازماشين هاي انها تصادف كرد ولي ايشان به راهشان ادامه دادن و گفتند قول داده ام منتظرهستند.
مگه تو آبان 59 رجائی رئیس جمهور بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدیر پایگاه سلام،
نه عزیزم ایشان در آبان 59 نخست وزیر دولت بنی صدر بودند که هیئت دولت نیز توسط نخست وزیر معرفی می شد.
هنوز نکات مبهم زیاد ی در چگونگی شهادت ایشان وجود دارد که نیاز دارد یک کمیته حقیقت یاب در این زمینه تحقیق کرده و به اطلاع همه ایرانیان برساند شخصیت مورد بحث یک وزیر ایران بوده ! راستی از ماهیگیرهای اسیرمون چه خبر؟
درمقابل مسائل بی شمار واسفناک جامعه این چه رویکردی است که پیش گرفته اید.مظلوم واقعی مردم ایرانندکه تمام آرمانهای انقلابشان درمعرض یغمااست.ازشهدابیش ازاین مایه نگذارید.
مدیر پایگاه با سلام خدمت شما دوست عزیز
از اینکه فرموده اید «این چه رویکردی است» منظور شما روشن نیست، به هرحال زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا یکی از همین آرمان هایی است که نباید بگذاریم به یغما برود. ضمن اینکه تا این حد فضای موجود را سیاه و تاریک دیدن هم بی انصافی است و هم روح امید را از جامعه می گیرد.
پاسخ ها
محمد جواد حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
اگر امروز مشکلی داریم بخاطر فراموش کردن آرمان های آن هاست . امروز صدای آمریکا برنامه می گذارد و از جنایت هایش دفاع می کنند و بمباران هسته ایش در ژاپن را در راستای تحقق دموکراسی مشروع میداند حال آنکه ما حاضر نیستیم که کسانی که در راه دفاع از کشور از جانشان گذشتند اسمی بیاوریم.
خیلی خوب بود روحش شاد
در پيش گاه خداوند درجه اش انشا... والا است اميدوارم متعالي گرداند.
خدارحمتش كند وازروح بلندش تقاضاداريم شفيع مادرآخرت وچراغ راه ما در دنياباشد
ماچنین مردهای بزرگی می خواهیم. خداوند رحمتش کند
کجائید ای شهیدان خدائی
خداوند روح تمام شهدا را شاد کند و به والاترین درجه خود برساند. واز شما تابناک های محترم هم تشکر می کنم که هرگاهی یادی از شهدا میکنید.و خداوند به پدر شهید منهم رحمت کند
رحمت الهی تا ابد نصیب شهید تندگویان باد...
این کار تابناک واقعا ارزشمند است که یاد شهدا را در جامعه زنده نگه می دارد البته از تابناک به غیر این هم انتظاری نیست
به كدامين گناه؟
سوگند به اسبان دونده كهبسوي ميدان نفس زنان پيش ميروند.وبر اثر برخورد سم انها به سنگها.برق از آنها ميجهد.وصبگاهان برقآسا بر دشمنحمله ميبرند
افسوس واه از غم هجران یاران،
کجایند اینان در این زمانه درد ونامردمی .کجایند مردان جام الست شهیدان عاشق عزیزان مست
شكست صدام ناشي از مظلوميتهاي بيشماري است كه اين يك نمونه از آن است . و چه زيبا خداوند انتقام ميگيرد . دشمن را به دست دشمن نابود ميكند . او در كمين است به او پناه بريم از او بترسيم و از او ياري بخواهيم .
در سالهاي نچندان دور در تهران تقاطع طالقاني/شهيد قرني در نقاشي ديواري كه الان نيزوالبته اصلاح شد نوشته شده بود وزير نفت بسيجي دولت شهيد رجائي اما حالا .....تشريف ببريد و خود نظاره كنيد....
يادشان گرامي باد.جايشان امروز خيلي خاليست.عميقا گريستم.چه مرداني را از دست داديم و امروز چه كساني از شهدا.....چقدر هدي تندگويان
(يكي از دختران اين عزيز) شبيه پدر است.
خدا رحمتش کند .
من المومنین رجال صدقو ما عاهدو الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر.او ولی زمانش را یاری کرد و به این مقام رسید.ما چه؟؟
خدا رحمتش كنه كاش مسئولين الان از اين شهدا درس بگيرن
يادش زنده باد
لطفا از تخصص ایشان هم بفرمایید.
یک رونوشت به برادر گرامی وزیر رفاه بفرستید.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
از خداوند مي خواهيم اين عزيز را با شهداي كربلا محشور و دعاي خيرش را شامل ما فرمايد.
خداوند رحمتش کند انشا الله .
از سال‌هاي دبستان (يا راهنمايي) كه در كتاب درسي با شخصيت ايشان آشنا شدم، ارادت خاصي نسبت به اين شهيد بزرگوار در دل احساس مي كردم. آيا باور كردني است كه وزير نفت در محلي باشد كه امكان مواجه مستقيم با دشمن وجو داشته باشد. درود بر شجاعت و رشادتش
روحش شاد.
آزادگان به تيغ بلا سرسپرده اند
كي خم شود سري كه پر است از هواي عشق
من مطمئنم هنوز هم در دولت کسانی هستند که در شرایط بحرانی همچون شهید تندگویان رفتار کنند.رئیس جمهورمان که با شجاعت طرح هایش را یکی پس از دیگری به اجرا میگذارد این را ثابت کرده.
وزیر نفت دولت شهید رجایی که شهادت هم برای وزیرش بود هم برای دولتمردش
او راحت می توانست نقش وزیر نفت در سایه را بازی می کرد و دوره وزارتش به پایان می رسید و خلاصه اکنون نیز پس از گذشت آن سالها اگر زنده بود می شد مشاور فلان وزیر دولت و عضو فلان کارگروه اقتضادی و اتاق بازرگانی و معاون ارشد فلان وزنه اقتصادی
اما او دل به دنیا نبسته بود همین
قابل توجه کسانی که خودشونو بسیجی می دونند
اينهايي كه دنبال پايمال كردن خون شهيدان هستند به وجدان خود مراجعه كنند
وشايد اگر زنده بود ........
ايشان مردي اسماني بودووزارت براي اومهمنبودبلكه خدمت وخاكي بودن وحضوردرنبردكه همچنان حضورداشت واسيروشهيدشدخيلي جرات ميخواهدكه اوداشت
هميشه با انسانهاي دلسوز ميهن كشور آباد مي شود روحش شاد
اجرکم عندالله.ايها المقربون
خدا رحمتش كند كو گوش شنوا كه بداند امروز ما كه در آن با خنده و رقص كنان در خيابانها مي رويم مرهون رشادت مندي همين عزيزان هست خدا رحمتش كند
لا حول ولا قوت الا بالله.
ایشون که رستگار شدند ، خداوند عاقبت بقیه رو بخیر کند ،آمین ی رب العالمین.
ملت ازامثال ایشان خالی مباد، آمین.
روحشان شاد
لطفا جهت آشنائی هرچه بیشتر نسل جدید با دفاع مقدس و شهدا زیاد مطلب بنویسید
لا حول ولا قوت الا بالله.
ایشون که رستگار شدند ، خداوند عاقبت بقیه رو بخیر کند ،آمین ی رب العالمین.
ملت ازامثال ایشان خالی مباد، آمین.
خداوند او را رحمت کندوما را هم عاقبت بخیر بگرداند
کجایند مردان بی دعا
خداوند روح پاک این فرزند عزیز ایران را قرین رحمت و شادی کند. ممنون از شما که یاد این عزیز را زنده کردید و قطره اشکی بر چشممان نشاندید.
لطفاً در ابتدای متن تاریخ را اصلاح کنید. در تاریخ آبان 1359 که هنوز دولت شهید رجایی تشکیل نشده بود. دقت کنید در مطالب.
مسئولين امروز بدانند ك مدرك تحصيلي تندگويان واقعي بود و نه جعلي.
از شهدا گفتن سعادت می خواهد ما باید کمی رنگ آآنها را بگیریم و هر روز کم کم به یک انسان واقعی با قابلیت هایی که این شهیدان دست پیدا کردند نزدیک شوید وای از هوای نفس
باسلام ماشهدای زنده هم داریم 0(ازادگان0جانبازان)چقدر درجامعه به اینها بهاء دادند بروید پای صحبت اینها بنشینید هی شهید شهید نکنید0همین شهید تندگویان اگر الان بود می گفت بالای چشمتان ابرو است داغش می کردند0 همین تابناک صد بار اظهار نظر کردم وقتی به میل شما نباشد درج نمی کنید الان هم شاید درج نکنید مطالبی را که گفتم
خوشا بحالشان ما هم باید تمرین کنیم کمی مثل آنها خودسازی نفس کنیم
كجايند آن مردان بي ادعا كجايند؟ كجايند.
کجایند مردان بی ادعا....... یادش بخیر یه مدیر داشتم 15 روز رفته بود کاروان راهیان نور و...............................
عوضش الان وزیر داریم 40میلیاردی
اميدوارم به پاس خون اين شهيدو ديگر
شهداي نفت اقاي ميركاظمي - وزير محترم نفت- دربهره برداري هرچه سريعتر
از ميادين نفتي و گازي مشترك بكوشند و
اقاي رئيس جمهور محترم هم باممنوع كردن واردات غيرضروري منابع ارزي رابه
توسعه اينگونه ميادين تخصيص دهند- بهر
حال همانطور مرحوم شريعتي هم فرمود
انهاكه رفتند كاري حسيني كردندو انها
كه هستند بايد كاري زينبي كنند
جواب خون اين مظلومان كه خالصانه رفتند رو كي ميخواد بده؟
روحش با ائمه اطهار محشور باد انشاالله مدیون استقامت و شهادت شهیدان والا مقام هستیم
زنده باد یاد همراهان شهید رجایی همیشه زنده
خداوند رحمتش كند
سلام ...اين يادداشت مال سال 75 است كه در روزنامه سلام نوشته بودم و جمهوري اسلامي هم چاپ كرد .امروز بخواهم بنويسم مطمينا جور ديگري خواهم نوشت چون ارزش ها جابجا شد ه ان و صندلي ها نه .
اگر خوب نژاد عزيز صداي مرا مي شنود دلم برايش تنگ شده .به وبلاگ " دادگاه رسمي نيست " هم بياييد مرا پيدا خواهيد كرد دوستان . يا حق 1
خداوند با شهدای کربلا محشورش فرماید
به نام خداوند متعال
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
شهدا به خدا قسم شرمنده ایم حلالمان کنید.روحتان شاد ونامتان پر رونق باد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر