
ایران خودرو، شرکتی که به نظر می رسد در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامهای برای افزایش تولید نداشته و حالا تا پایان آبانماه، با افت تولید مواجه است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، شرکت ایران خودرو با وجود انتقادات گسترده مردم از کیفیت پایین محصولات و وقفههای چندماهه در تحویل بسیاری از خودروهای ثبت نامی، سرانجام مجوز افزایش قیمت بیش از ۱۵ محصول تولیدی را وزارت صمت گرفت تا اعتراضی دیگر از سوی مردم را در مقابل خود ببیند، مردمی با توجه به کاهش قدرت خرید و تورم بالا، حالا باید خودروهای کمکیفیت ایران خودرو را گرانتر از قبل خرید کنند.
جدول زیر تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو را نشان می دهد.
 ایران خودرو نیز پس از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات فوق اعلام کرده است که با این مجوز، طی چهار ماه پایانی سال و از محل قیمتهای جدید، حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب میکند. اعداد و ارقامی که برای مدیرعامل ایرانخودرو، حکم برگه برنده دارد تا خود را مدیر موفق معرفی کند.
ایران خودرو نیز پس از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات فوق اعلام کرده است که با این مجوز، طی چهار ماه پایانی سال و از محل قیمتهای جدید، حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب میکند. اعداد و ارقامی که برای مدیرعامل ایرانخودرو، حکم برگه برنده دارد تا خود را مدیر موفق معرفی کند.
اما این یکروی سکه است و اگر نگاهی به عمر مدیریت علیمردان عظیمی در ایرانخودرو داشته باشیم، روند افزایش زیان دهی در بزرگترین کارخانه خودرویی ایران، صعودی بوده است. بهگونهای که بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان نیمه نخست سال به ثبت رسیده، بنابراین این حجم از زیان دهی با وجود حمایتهای مختلف دولت از ایرانخودرو، بیانگر ضعفهای مدیریتی در این شرکت بورسی است. خودروسازی که سرمایه ثبتی آن در بورس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اما زیان انباشتهای چند برابر سرمایه ثبتی دارد. روندی که باعث شده تا ایران خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. قانونی که به صراحت بیان میکند «اگر بر اثر زیانهای وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئتمدیره مکلف است، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داده و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد»
در نهایت هیئت پذیرش اوراق بهادار مردادماه سال گذشته تصویب کرد: «در صورت عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ نماد معاملاتی ایران خودرو و سایپا لغو پذیرش و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل خواهند شد.»
اتفاقی که ایران خودرو را در یک قدمی اخراج از بورس قرار داد اما با رایزنی های گسترده مدیران ایران خودرو و وزارت صمت، سرانجام هیئتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یکساله ایرانخودرو جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد»
بنابراین امتیازی که سازمان بورس به ایران خودرو داد تا بتواند از زیان خارج شود، اما عملکرد عظیمی در این شرکت خودرویی به گونه ای بوده است که تحقق این مهم را دور از دسترس می کند و در نهایت سال آینده، دود سیاست های وی به چشم سهامداران می رود.
مدیران ایرانخودرو بهجای برطرفکردن ضعفهای مدیریتی و کاهش هزینههای اضافی و سربار، ترجیح دادهاند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار وزارت صمت، فعال کنند. روشی در دسترس که در این سالها با وجود گلایه و انتقادهای گسترده مردم، کلید خورده است، اما در نهایت نتیجهای کوتاهمدت برای درآمدزایی داشته و پس از مدتی، دوباره فرمان ایرانخودرو بر مسیر زیان دهی چرخیده است. خودروسازی که محصولات کمکیفیت تولید و عرضه میکند و در بازار تقریباً انحصاری و مورد حمایت تمامقد از سوی دولتها، بازهم نمادی از ناکارآمدی مدیران غیرمتخصص در اقتصاد کشور است.
 نیروی کار باید تعدیل بشه
 							         		            نیروی کار باید تعدیل بشه |
         		                            |         		                             کدوم آدمی سهام ایران خودرو و سایپا را میخره؟
 									         		                    کدوم آدمی سهام ایران خودرو و سایپا را میخره؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             میگن پسر آقای عارف کارسازی کرده که ایشون بمونه و حالا حالاها گویا ول کن ایرانخودرو نیست
 									         		                    میگن پسر آقای عارف کارسازی کرده که ایشون بمونه و حالا حالاها گویا ول کن ایرانخودرو نیست         				                     		                 |
         		                            |         		                             وقتی طرف رو از حراست بردارن بذارن مدیرعامل ایرانخودرو نتیجه میشه این که با عالم و آدم می بنده تا بمونه
 									         		                    وقتی طرف رو از حراست بردارن بذارن مدیرعامل ایرانخودرو نتیجه میشه این که با عالم و آدم می بنده تا بمونه         				                     		                 |
         		                            |         		                             زمانی که رییس بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد نرخ ارز نیمایی را افزایش میدهند قیمت تمامی فلزات از جمله مس و فولاد و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی افزایش پیدا نموده و نه تنها از خودرو ساز بلکه تمامی شرکتهای تولیدی مجبور هستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند .در حال حاضر قیمت تمامی فلزات در جهان رو به کاهش میباشد در صورتیکه در ایران بدلیل سیاست اشتباه وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در حال افزایش میباشد . زمانی که وزیر اقتصاد در صدا و سیما اعلام میکند نرخ دلار توسط بازار تعیین میگردد یعنی ارزش پول ملی را باید بازار تعیین کند مردم نباید توقع ثبات و کاهش تورم داشته باشند تا زمانی که این شخص در راس اقتصاد کشور میباشد.
 									         		                    زمانی که رییس بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد نرخ ارز نیمایی را افزایش میدهند قیمت تمامی فلزات از جمله مس و فولاد و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی افزایش پیدا نموده و نه تنها از خودرو ساز بلکه تمامی شرکتهای تولیدی مجبور هستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند .در حال حاضر قیمت تمامی فلزات در جهان رو به کاهش میباشد در صورتیکه در ایران بدلیل سیاست اشتباه وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در حال افزایش میباشد . زمانی که وزیر اقتصاد در صدا و سیما اعلام میکند نرخ دلار توسط بازار تعیین میگردد یعنی ارزش پول ملی را باید بازار تعیین کند مردم نباید توقع ثبات و کاهش تورم داشته باشند تا زمانی که این شخص در راس اقتصاد کشور میباشد.         				                     		                 |
         		                            |         		                             شما راست میگی اما نیروهای متخصص تعدیل میشن و اون رویاتون هم به باد میره
 									         		                    شما راست میگی اما نیروهای متخصص تعدیل میشن و اون رویاتون هم به باد میره         				                     		                 |
         		                            |         		                             عجیب ترین قسمت ماجارای ایرانخودرو این است که امسال در حالی که 20 درصد کاهش تولید داشته 17 درصد افزایش نیروی انسانی داده!
 									         		                    عجیب ترین قسمت ماجارای ایرانخودرو این است که امسال در حالی که 20 درصد کاهش تولید داشته 17 درصد افزایش نیروی انسانی داده! |
         		                            |         		                             یه نمونه از دلایل زیان ده بودن ایرانخودرو  رو تابناک این هفته رسانه ای کرد.
 									         		                    یه نمونه از دلایل زیان ده بودن ایرانخودرو  رو تابناک این هفته رسانه ای کرد. |
         		                            |         		                             پرسنل این دو خودروساز اگر حلالخورند در اسرع وقت استعفا دهند و به شغل شریف دیگری بروند.
 									         		                    پرسنل این دو خودروساز اگر حلالخورند در اسرع وقت استعفا دهند و به شغل شریف دیگری بروند.          				                     		                 |
         		                            |         		                             سوال من اینه که چرا واقعی نگاه نمی شه؟
 									         		                    سوال من اینه که چرا واقعی نگاه نمی شه؟  دقیقا، متاسفانه تنها ایران خودرو نیست سال هاست به جای برطرف کردن ضعف های مدیریتی و کاهش هزینه های اضافی و سربار و .... با عناوینی مانند هدفمندی و جراحی اقتصادی و حالا هم ناترازی افزایش قیمت ها برای مردم را تنها راه حل مشکلات بیان می کنند در حالی که مردم مقصر ناترازی و ضعف مدیریت و تورم و .... نیستند مقصران راحت و آزاد از هفت دولت مردم تاوان آنها را می پردازند
 							         		            دقیقا، متاسفانه تنها ایران خودرو نیست سال هاست به جای برطرف کردن ضعف های مدیریتی و کاهش هزینه های اضافی و سربار و .... با عناوینی مانند هدفمندی و جراحی اقتصادی و حالا هم ناترازی افزایش قیمت ها برای مردم را تنها راه حل مشکلات بیان می کنند در حالی که مردم مقصر ناترازی و ضعف مدیریت و تورم و .... نیستند مقصران راحت و آزاد از هفت دولت مردم تاوان آنها را می پردازند         		                     		         تا وقتی شرکتهای بورسی به معنی واقعی خصوصی نشوند و دست دولت برای مداخله در قیمت محصولات و مدیریت شرکتها بسته نشود شرایط فعلی ادامه خواهد داشت
 							         		            تا وقتی شرکتهای بورسی به معنی واقعی خصوصی نشوند و دست دولت برای مداخله در قیمت محصولات و مدیریت شرکتها بسته نشود شرایط فعلی ادامه خواهد داشت         		                     		         وقتی بجای اینکه همگام با افزایش دلار, کم کم قیمتها رو بالا ببره یکدفعه افزایش سی درصدی قیمت میده اونوقت شوک قیمتی به جامعه وارد میشه و نظم اقتصاد ایران بهم میریزه
 							         		            وقتی بجای اینکه همگام با افزایش دلار, کم کم قیمتها رو بالا ببره یکدفعه افزایش سی درصدی قیمت میده اونوقت شوک قیمتی به جامعه وارد میشه و نظم اقتصاد ایران بهم میریزه         		                     		         وقتی اصل اساسی کار در بازار یعنی رقابت جای خود را به انحصار و رانت میدهد، بیش از این نمیتوان انتظار داشت.
 							         		            وقتی اصل اساسی کار در بازار یعنی رقابت جای خود را به انحصار و رانت میدهد، بیش از این نمیتوان انتظار داشت.         		                     		         مجبور نیست. چرا باید روی هزینه هایش مدیریت داشته باشه؟
 							         		            مجبور نیست. چرا باید روی هزینه هایش مدیریت داشته باشه؟         		                     		         ماشین هایی که ایرانخودرو سایپا میسازن توهین به صنعت خودروسازی هست .
 							         		            ماشین هایی که ایرانخودرو سایپا میسازن توهین به صنعت خودروسازی هست .         		                     		         |
         		                            |         		                             خیلی با نظرت موافقم ولی نکته اینه که همینها دو برابر قیمت کارخونه متقاضی داره.
 									         		                    خیلی با نظرت موافقم ولی نکته اینه که همینها دو برابر قیمت کارخونه متقاضی داره.  این همه نیروی مازاد سفارشی باید حقوقهای کلانشان از جیب مردم تامین بشود
 							         		            این همه نیروی مازاد سفارشی باید حقوقهای کلانشان از جیب مردم تامین بشود         		                     		         دست بردارید خجالت بکشید ؛ تا کی میخواید دستتون توی جیب مردم مظلوم باشه ؛ با نا کارآمدی که نمیشه راه پیش برد .
 							         		            دست بردارید خجالت بکشید ؛ تا کی میخواید دستتون توی جیب مردم مظلوم باشه ؛ با نا کارآمدی که نمیشه راه پیش برد . گل بگیرن در سایپا و ایران خودرو
 							         		            گل بگیرن در سایپا و ایران خودرو