تابناک گزارش می دهد؛

چرا نمی‌گذارند خودروی دست دوم وارد شود؟/ پشت‌پرده مخالفت با واردات خودرو

سالهاست که انحصار بازار خودرو در اختیار خودروسازان داخلی و به تبع آن قطعه سازان تامین کننده است و مصرف کننده نه حق انتخابی در شرایط بازار رقابتی دارد و نه بودجه اش با خودرو‌های بی کیفیت داخلی همخوانی دارد.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۷۳
|
۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵ 27 November 2024
|
8869 بازدید
|

در شرایطی که بازار خودرو درحال مهیا شدن برای ورود خودرو‌های وارداتی اعم از نو و دست دوم به کشور می‌شد تا هم مصرف کننده اختیار عمل بیشتری برای انتخاب داشته باشد و هم از انحصار چندین و چند ساله خودروسازان داخلی که هنری جز گران کردن ندارند کاسته شود به نظر می‌رسد دولت نیز طرف انحصارگران داخلی را گرفته و نسبت به اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده تعلل آگاهانه می‌کند. 
 
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، تعلل ۲ ساله عدم اجرای قانون واردات خودرو دست دوم و موافقت با افزایش قیمت خودرو‌های داخلی مهر تائیدی به حمایت دولت از انحصارگران داخلی زده و در این میان قطعه سازان هم به‌رغم بی‌کیفیتی محصولات‌شان از شرایط موجود راضی بوده و سردسته مخالفان واردات خودرو هستند تا منافع خودشان تامین شود.
 
قطعه سازان صدای قالیباف هم درآوردند!
انتقاد قالیباف به‌طور مشخص سودجویی قطعه سازان از شرایط انحصار بازار خودرو را نشان می‌دهد طوری‌که در تازه‌ترین انتقادش از دولت گفت: چطور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد کرد اما برای واردات خودروی کارکرده منابع مالی نداریم چراکه نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند بنابراین این تصمیم به ضرر مصرف‌کنندگان و به نفع مونتاژکاران داخلی است. 
 
او معتقد است قانون واردات خودرو‌های کارکرده با هدف افزایش عرضه خودرو و کاهش قیمت‌ها در مجلس تصویب شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت به زودی شاهد اجرای آن باشیم اما متأسفانه تاکنون دولت اقدامی در این زمینه انجام نداده همچنین مقایسه حجم بالای واردات قطعات خودرو و ممانعت از واردات این خودرو‌ها به دلیل کمبود بودجه، سیاست‌گذاری غیرمنطقی است.
 
این انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که یکی از همین قطعه سازان که پرونده مفتوحی هم در بازار دارد، برای بدست گرفتن سکان بزرگ‌ترین خودروسازی کشور تلاش می‌کند و در حالی‌که تنها 30 درصد سهام آبی پوشان جاده مخصوص را در اختیار دارد؛ ادعای مالکیت کرده و از هیچ تلاشی برای رسیدن به این خواسته اش دریغ نمی‌کند!
 
از سوی دیگر، تجربه سه سال گذشته نشان داده همراه با توقف واردات خودرو، هر بار که مجلس یا دولت بازگشایی واردات را به طور جزئی زمزمه کرده مخالفان جلوتر دست به کار شده و هر ایده‌ای را در نطفه خفه کرده اند.
 
در سه سال گذشته، اگر واردات خودرو مسیر خود را در کنار تولید طی می‌کرد هم شاهد قیمت‌های نجومی وارداتی‌ها نبودیم و هم مسیر بازار داخلی‌ها تا حدود زیادی متعادل می‌کرد بنابراین سنگ‌اندازی در تعادل عرضه و تقاضای خودرو و یا مخالفت با واردات خودرو اعم از نو و دست دوم می‌تواند مسیر بهره‌برداری از شرایط را برای قطعه سازان و محتکران خودرو‌های وارداتی فراهم کند؛ وضعیتی که مصرف‌کننده هیچ سهمی در آن ندارد و تنها جیب دلالان و محتکران را پر می‌کند.
 
از سوی دیگر براساس گفته‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی بیشترین نارضایتی مردم از کیفیت پایین قطعات خودرو‌ها است این درحالی است که تورم قطعات خودرو حتی از تورم کالا‌های اساسی هم جلوتر زده و مسیر افزایش قیمت را به سرعت نور طی می‌کند، اما درمقابل نه تنها برکیفیت قطعات خودرو‌های داخلی افزوده نمی‌شود بلکه شاهد کاهش افت محسوس آن هستیم. 
 
افزایش گلایه مردم از کیفیت پایین قطعات خودرو 
بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت قطعات خودرو‌های داخلی می‌نالند و معتقدند کیفیت قطعات دیگر مانند سابق نیست موضوعی که بسیاری از مکانیک‌ها نیز آن را تایید می‌کنند.
 
حتی برخی لوازم یدکی فروش‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده اند که که قطعات فراوانی وجود دارد که هنوز از جعبه باز نشده خراب هستند و تنها کاری که می‌توان انجام داد برگشت دادن قطعات است، اما همان قطعات مجددا برای همکار دیگر ارسال می‌شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
قطعه سازان داخلی یک زمانی حداقل هایی برای کیفیت مورد نظر داشتن... وقتی دیدن خودروی داخلی رو مردم با التماس می خرن و واردات خودرو انجام نمیشه... فهمیدن که کفیت رو بذارن کنار بجاش لابی کنن که خودروی خارجی وارد نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
دقیقا مثل راهی که صنعت لوازم خانگی با ممنوعیت واردات داره می ره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
اکثر قطعه سازان داخلی وارد کننده قطعه هستند. قطعات ساخت داخل هم نمیارزند مثلاً اگه لنت ایرانی با هر برندی استفاده کنی بعد از 3 ماه باید دیسک چرخ هم عوض کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
چون دوخودرو ساز ورشکسته و پر مصرف وبی کیفیت ساز و

و محل تجمع ۳۰ هزار کارمند بی‌ربط و سفارشی مجلس و

دولت و چند خانواده که انحصار واردات و مونتاژ خودروهای

بنجل چینی که به دو تا سه برابر قیمت به مردم می‌فروشند

دیگر نتوانند با طلم و تعدی و مکیدن خون مردم ادامه دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
هروقت منافع مردم،تاکید میکنم مردم،برایشان اولویت داشت،میتوان امیدوار شد که شاید رشدی حاصل شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
منافعی پشت پرده نیست همه جلو چشم مردم است فقط در ظاهر مسئولان از مردم حمایت می کنند ولی در عمل سال هاست از آنها حمایت و راه سودجویی آنها را هموارتر می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
وقتی درصنایع نظامی موتور دیزل ۱۶ سیلندر ۳۶۰۰ اسب بخاری تولید میشه یعنی توانایی تولید قطعات پراید و پژو در کشور وجود داره اما سود مافیا مانع از این میشه که تولید داخلی رونق بگیره و جوانان بیکار رشته های فنی مهندسی مشغول کار بشن ،شک نداشته باشید در بدنه سیاسی حکومت طرفدار دارند و گرنه اینقدر گردن کلفت نبودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
خلاصه اینکه زور مافیاهای قدرت و ثروت در کشور مافوق

تمام قوانین و منافع ملی و منافع و ایمنی مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
طرفدار ندارند بلکه خود خودش هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
دوست عزیز بنز هم می شود داخل کشور تولید شود ولی قیمت تمام شده و صرفه اقتصادی آن مهم است. در صنایع نظامی قیمت تمام شده و صرفه اقتصادی معمولا مطرح نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
فکر کنید خودرو تویتا یا هیوندا دو سه سال کارکرد بیاد کی دیگه ماشین ها اینهارا میخره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
واردات خودروی دست دوم خیانت به کشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
خیانت به کشور یا خیانت به جیب دلالها و مافیای خودرو
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
خطاب به شمایی که میگی خیانته؛ در کشوری که شورولت نوا 50 ساله، پیکان 40 ساله، پژوهای 30 ساله، پراید 20 ساله هنوز دارند تردد میکنند و پلاک دارند و بنزین 3 تومنی مصرف میکنن، واردات خودروی تویوتا 2 ساله، هوندا 3 ساله، بنز 4 ساله یا بی ام و 5 ساله هیچ مشکلی نداره که هیچ، بلکه به شدت به سود مردم ماست. متاسفانه در مکتب شما فرقی بین 206 و لندکروزر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
شما پول تعمیر ماشینهای افتضاح رو میدی؟ یه ماشین داخلی دارم. اعصاب خود و زن و بچم رو داغون کرد. ه قدر هم هزینه میکنی باز هم رو براه نمیشه. در صورتیکه تویوتای یه بنده خدایی 500 هزار تا کار کرده هنوز موتورش پلمپه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
خجالت بکشید افغانستانم ماشین نو وارد میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
خوشمزه اینجاست که دولت فخیمه هم از خودروهای واردداتی 20 سال پیش که در بقیه دنیا اوراق میشود به عنوان خودرو لوکس مالیات میگیرد ! یک قانون کلی در کشور وجود دارد هر بلایی که میتوانیم باید به سر مردم بیاوریم اگر هم حرف زدند میگوییم عامل دشمن هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
همینه که هست. شما هم مثل مردم اروپایی که دولت را با اروپا مقایسه میکنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
آقای ریس جمهمور یه سر به فیلم های مناظرات خود خصوصا بخش خودرو بزن.....واقعا مردم لایق دو رویی هستن ؟؟؟ یا مقام شیرین تر است؟
علیجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
مافیای قدرت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
باسلام فروش پسته را ازاد کنید در مقابل خودرو نو ولوازم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟