به گزارش «تابناک» به نقل از فارس؛ نخستین خط راهآهن بین ایران و افغانستان در دسامبر ۲۰۲۰ راهاندازی شد و شهر خواف در شمال شرقی ایران را با مسیری ۱۴۰ کیلومتری به غرب غوریان در غرب افغانستان متصل کرد. این خط ریلی بخشی از شبکه ۲۲۵ کیلومتری خواف-هرات محسوب می شود که میتواند به حملونقل سالانه ۶ میلیون تن کالا و جا به جایی حداکثر یک میلیون مسافر کمک کند.
اندیشکده شورای آتلانتیک، پروژههای اقتصادی ایران در افغانستان به ویژه احداث راه آهن هرات-خواف را نشانهای از روابط گرم تهران-کابل و در راستای یک راهبرد بزرگتر تهران دانست که محدود به افغانستان نیست و در قالب جاده ابریشم چین قرار میگیرد. در واقع، این خط ریلی بخشی از پروژه اتصال زمینی چین به غرب آسیا و اروپا و دسترسی به بازارهای آنها تلقی میشود.
از نقطه نظر چین، افغانستان از موقعیت جغرافیایی استراتژیک در تلاقی آسیای مرکزی، آسیای میانی و غرب آسیا دارد و راه میانبر بالقوهای را برای واردات نفت و گاز از خاورمیانه ارائه میدهد.
از این رو چین مشتاق است تا همکاریهای خود را تحت ابتکار کمربند-راه گسترش دهد و مسیرهای تجاری و ترانزیتی را با افغانستان توسعه دهد. موضوع قابل توجه دیگر، معادن سرشار افغانستان و بهرهبرداری چینیها از آنها به منظور تحقق جاهطلبی های اقتصادیشان است.
ایران و چین در سالهای اخیر با وجود تحریمها، روابط دیپلماتیک، اقتصادی و تجارت دوجانبه را تقویت کردهاند به طوری که چین در حال حاضر شریک اول تجاری و بزرگترین خریدار نفت ایران به حساب میآید.
چین و ایران در مارس ۲۰۲۱ به توافقنامه همکاری استراتژیک ۲۵ ساله دست یافتند. براساس بخشی از این توافق، چین قرار است ۴۰۰ میلیارد دلار در پروژههای زیرساختی در ایران سرمایهگذاری و موقعیت ایران را به عنوان یک حلقه مهم در امتداد جاده ابریشم جدید تثبیت کند.
مطابق نظر کارشناسان، ایران و چین بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شدهاند و با تعریف کریدور ریلی-جادهای بین سه کشور ایران، افغانستان و چین، می توانند پیوند دهنده شرق و غرب آسیا باشند. چند روز پیش، حساب بریکس در فضای مجازی از شروع ساخت جاده پیوند دهنده ایران و چین از مسیر افغانستان خبر داد تا چینیها بتوانند به بازار غرب آسیا به خصوص منابع نفتی ایران از مسیری سریع تر و ایمن تر دسترسی داشته باشند.
مهدی باقری، کارشناس ترانزیت عنوان کرد که با تحولات جهانی و آماده شدن دنیا برای روی کار آمدن ترامپ، شرایط ویژهای به وجود آمده تا ایران و چین در کریدور شرق-غرب، همکاری سازنده داشتهباشند. وی با اشاره به مزیت نسبی ایران در اتصال چین به غرب آسیا و اروپا، مسیر جنوبی کریدور شرق-غرب را که از خاک ایران عبور میکند، پنجره فرصتی همچون فروپاشی شوروی و ایجاد کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی، جنگ روسیه و اوکراین و بحران دریای سرخ دانست.
باقری یادآور شد که هیچ پنجره فرصتی همیشه باز نخواهد ماند و در زمان مقرر بسته خواهد شد. با درک شرایط جهانی و روابط دوجانبه ایران و چین، می توانیم نقش به سزایی در ارتباطات منطقهای و فرامنطقهای داشته باشیم و در نظم نوین جهانی که با شتاب بیشتری در حال شکل گیری است، جایگاه شایستهای کسب کنیم.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.